تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802745367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بارش دانه های سپید برف در گیلان/ از لبخند شادی تا اشک نیازمندی مردم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بارش دانه های سپید برف در گیلان/ از لبخند شادی تا اشک نیازمندی مردم رشت - ایرنا - بارش دانه های سپید برف در گیلان اگرچه در ابتدا موجب خوشحالی مردم این استان شد، اما ادامه ریزش این نعمت الهی، موجبات نگرانی مردم را فراهم آورده و مشکلاتی را به ویژه در روستاها و مناطق سخت گذر گیلان به وجود آورده است.


مردم استان گیلان هنوز خاطرات تلخ بارش سنگین برف سال های 83 و 86 در گیلان و خسارات مالی و جانی به جا مانده از برف این سال ها را از یاد نبرده اند.
مردم این استان خاطرات خوشی از برف ندارند، به همین دلیل با بارش این نعمت الهی اگرچه در ساعت های اول خوشحال می شوند؛ اما ادامه آن موجب نگرانی هایی در آنان می شود.
اگرچه نیروهای امدادی گیلان از ابتدای بارش برف مردم را تنها نگذاشتند و با تمام توان برای امدادرسانی به افراد گرفتار در برف و بازگشایی راه های اصلی و فرعی اقدام کردند، اما اکنون در مناطق روستایی به دلیل شدت برف و کمبود تجهیزات مورد نیاز، با مشکلاتی مواجه هستند.

*** راه های بسته روستاها و مشکلات سالخوردگان
برف راه های روستاهای جلگه ای و مناطق سخت گذر استان گیلان را بسته است و اهالی این مناطق، با دشواری هایی دست و پنجه نرم می کنند.
این روزها مردم شهرستان های بندرانزلی ، صومعه سرا و شفت در غرب استان گیلان بویژه مناطق روستایی این شهرستان ها به دلیل شدت بارش برف، دچار مشکلاتی شده اند.
گزارش های رسیده حاکی از این است که مردم در برخی از روستاهای این مناطق با مشکلات عدیده ای مواجه اند؛ سقف انبارها و خانه ها به دلیل برف سنگین در حال ریختن است و روستاییان سالخورده توان برف روبی خانه هایشان را نداشته و فرزندانشان نیز به دلیل بسته بودن مسیر امکان رساندن خود به روستا را ندارند.
مردم در روستاهای این شهرستان ها خواستار رسیدگی به مشکلات شان و بازگشایی راه ها شده اند.

*** نگرانی امداد رسانی به بیماران وقطع آب و برق
برف سنگین در گیلان و مشکلات رفت و آمد، بیماران و زنان باردار را نیز نگران کرده است.
بیشترین مشکل مربوط به روستاهای غربی و جنوب غربی شهرستان و مناطق حاشیه شهر است.
بسته بودن راه ها و عدم امکان تردد خودروها مانع از امدادرسانی به روستاهای غرب شهرستان با حدود 16 هزار نفر جمعیت است.
قطع و وصل برق و آب لوله کشی نیز با وجود تلاش ماموران اداره برق، بر مشکلات موجود افزوده است.
نانوایی های روستا یا پخت نمی کنند یا اگر پخت کرده باشند؛ ساکنان اغلب سالخورده، در این برف سنگین توان پیمودن راه تا نانوایی و خرید را ندارند.
بخشدار انزلی گفت : تاکنون چهار بار برای گشودن مسیر کپورچال به آبکنار رفته ایم ولی به دلیل نامناسب بودن تجهیزات نتوانسته ایم راه را باز کنیم.
ˈموسی کاظمیˈ اظهار کرد: خوشبختانه گاز وصل است ولی با وجود تلاش مداوم ماموران اداره برق، به دلیل برف سنگین و شکسته شدن برخی تیرهای چوبی قدیمی هر از گاهی با مشکل قطع برق مواجه می شویم.
صدیقی اهل روستای آبکنار در تماس با خبرنگار ایرنا از بسته بودن راه ها و قطع و وصل برق، گاز و آب و نبود مرکز درمانی مجهز برای رسیدگی به وضعیت بیماران و امکان انتقال بیماران و بانوان در حال وضع حمل گله کرد و خواستار کمک مسئولان و ستاد حوادث غیرمترقبه انزلی و استان گیلان شدند.
فاطمه رضایی ساکن روستای سنگاچین انزلی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از روز جمعه تاکنون حدود یک متر و 20 سانتیمتر برف باریده و روستا در حال مدفون شدن در برف است و اگر کسی بیمار شود، هیچ کاری جز انتظار نمی شود، کرد.
وی افزود: در این مدت با مشکل قطع و وصل برق روبرو بودیم و روز شنبه تا ساعت هشت به طور کامل برق محله ما قطع بود ولی الان برق منطقه ما وصل شده و محله دیگری قطع است .

*** کمبود تجهیزات و فروریختن سقف منازل
آقاجانی دهیار روستای معاف در غرب انزلی نیز وضعیت روستا را به دلیل بسته بودن راه، بحرانی خواند .
وی نیز به مشکل قطع و وصل برق اشاره و خاطرنشان کرد: اگر تجهیزات، موجود بود و کار می کرد اکنون جاده بسته نمی شد.
وی افزود: مجبور شدم از شیله سر تا روستایمان را پیاده طی کنم چون امکان تردد خودرو وجود ندارد.
وی گفت: در آبکنار اوضاع بسیار بدتر است و حتی امکان تردد با پای پیاده در میان یک متر و نیم برف وجود ندارد .
وی خاطرنشان کرد : با توجه به اینکه اغلب ساکنان روستاها سالخورده هستند، امکان تردد برای خرید مایحتاجشان را در این برف سنگین ندارند و همچنین نمی توانند سقف منازل و انبارهایشان را برف روبی کنند.
وی با اشاره به فروریختن سقف برخی خانه ها و انبارها در روستا گفت: اگر امداد رسانی نشود، سقف بسیاری از خانه های روستاها فرو می ریزد.
وی افزود: برای بازگشایی مسیر کپورچال به آبکنار اقدام کردیم ولی تا ساعت پنج و نیم عصر به سختی توانستیم به روستای خمیران برسیم .

*** ستاد بحران شبانه روزی کارمی کنند
ˈرضا پوشعبانˈ شهردار بندرانزلی نیز می گوید: اعضای شورای اسلامی شهر و اعضای ستاد بحران شهرداری بصورت مستمر و شبانه روزی در حال رسیدگی به وضعیت شهری ، امداد و نجات و بازگشایی معابر هستند.
سخنگوی شورای شهرستان انزلی هم با بیان اینکه نگران بحران پیش رو هستیم ، گفت : در شرایط فعلی و با توجه به کمبود تجهیزات، به حمایت استان نیاز است .
ˈسعید آفتابیˈ با تاکید بر تلاش همه کارکنان شهرداری افزود: مدیریت بحران به شکل متمرکز و در حد وضعیت بحران کنونی انجام نشده است.
وی با اشاره به نامناسب بودن شرایط در بخش غرب شهر انزلی و همچنین روستاهای شهرستان ، مناطق حاشیه ای و خیابان های فرعی خاطرنشان کرد : علاوه بر کمبود تجهیزات، نیروهای مورد نیاز برای استفاده از ماشین آلات کم است.
سخنگوی شورای شهرستان انزلی خواستار کمک استان ، ارتش و استان های معین برای جلوگیری از بروز بحران شد.

*** دستوروزیردفاع برای کمک رسانی
در همین راستا مدیر ارشد وزارت دفاع در استان گیلان از دستور اکید سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای بسیج امکانات و کمک به شهرستان برف گرفته انزلی خبر داد.
ˈمحسن بحیراییˈ روز سه شنبه در مصاحبه اختصاصی با ایرنا افزود : تاکنون دو دستگاه اسکیدر و دو دستگاه لودر متعلق به وزارت دفاع از مسیر رضوانشهر به کپورچال در حال بازگشایی مسیر هستند.
وی اظهار داشت : چهار دستگاه گریدر ، چهار دستگاه لودر ،20 دستگاه کمپرسور امروز از تهران اعزام شده اند.
مدیر ارشد وزارت دفاع در استان گیلان تصریح کرد: تجهیزات با صلاحدید کمیته بحران انزلی در مناطق مختلف به کار گرفته می شود.
وی بیان داشت: وزارت دفاع امکانات مجتمع اقامتی سفیدکنار متین را برای اسکان مسافران و در راه ماندگان مهیا کرده و تامین امکانات تغذیه ای آنان نیز با کمک جمعیت هلال احمر و فرمانداری انجام می شود.
با این وجود، مردم روستاهای غرب انزلی از کپورچال تا آبکنار از روز جمعه تاکنون در محاصره برف قرار گرفته و با مشکل قطعی برق و آب ، فقدان نان و اقلام خوراکی روبرو هستند.
ˈابراهیم ماهی گیرˈ عضو شورای اسلامی روستای آبکنار به خبرنگار ایرنا گفت : سقف برخی خانه ها و انبارها به دلیل برف سنگین و عدم امکان برف روبی توسط سالخوردگان ساکن در روستا ، فرو ریخته است.
وی افزود : برق و آب مرتب قطع و وصل می شود و نانوایی ها به دلیل نداشتن آرد و آب و برق و خواربار فروشی ها به دلیل اتمام مواد غذایی بسته هستند.
وی خاطرنشان کرد : بسیاری از دام و طیور روستاییان نیز به دلیل بارش سنگین برف و بسته بودن راه تلف شده است .
وی پس از بازگشایی کامل راه و امکان تردد خودرو بیشترین نیاز مردم منطقه را مواد غذایی عنوان کرد.
ˈاسماعیل خجستهˈ دهیار آبکنار نیز گفت: از روز شنبه جاده آبکنار مسدود و تجهیزات برف روبی نیز نیامده بود.
وی خاطرنشان کرد : امروز گریدر و لودر به آبکنار رسید و مشغول کار هستند تا حداقل راه را برای امکان تردد پیاده مردم باز کنند .
وی افزود: از خسارات کامل اطلاع ندارم ولی مطلع شدم بام اصطبل یکی از همسایگان، زیر سنگینی برف شکسته و 15 راس دامش تلف شده است.
خجسته اضافه کرد: طیور محلی و اردک بسیاری از روستاییان نیز در برف و سرما از بین رفته است.

*** 80 درصد راههای جلگه ای گیلان بازشده است
در همین زمینه مدیرکل حوادث غیرمترقبه استانداری گیلان گفت: مشکلات 80 درصد از راه های روستاهای جلگه ای گیلان تا عصر امروز (سه شنبه) رفع می شود.
ˈافشین عزیزیˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان حاضر راه های روستاهای جلگه ای در شهرستان های شفت ، صومعه سرا و بندرانزلی در غرب گیلان دچار بیشترین مشکلات بر اثر بارش برف سنگین است.
وی با بیان اینکه رسیدگی به راه های روستایی از روز گذشته در گیلان آغاز شده و از امروز تمرکز بیشتری پیدا کرده، اظهار کرد: بیش از 570 دستگاه ماشین های سنگین برای رسیدگی به راه های اصلی و فرعی فعال هستند.
مدیرکل ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری گیلان خاطرنشان کرد: در زمان حاضر در محور اصلی شهر بندرانزلی به رضوانشهر، ترافیک سنگین است.
وی با بیان اینکه 50 درصد از برق منطقه آبکنار بندرانزلی وصل است، تصریح کرد: در بقیه شهرستان های استان گیلان به لحاظ قطعی برق مشکلی وجود ندارد.
عزیزی یادآور شد: از فرمانداری های استان گیلان، گزارشی مبنی بر فوت بر اثر بارش برف دریافت نشده است.
*** بارش برف سنگین تلفات جانی داشته است
معاون سیاسی و امنیتی استاندار گیلان نیز گفت: در پی بارش برف و بحران های ایجاد شده در این زمینه، هیچ گونه تلفات جانی در این مدت در استان وجود نداشته است.
ˈˈمحمد احمدی پورˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمامی سازمان های امدادی و فرمانداران شهرستان های مختلف با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از کلیه امکانات دولتی و بخش خصوصی در این مدت تلاش داشتند تا از آسیب های احتمالی به مردم جلوگیری کنند.
وی تصریح کرد: استاندار گیلان به عنوان رییس ستاد حوادث غیرمترقبه از همان آغازین روز بارش برف با بازدید میدانی در رشت و سایر مناطق استان، ضمن بازدید از وضعیت بارش برف ، اوضاع را مدیریت کرد.
به گفته احمدی پور؛ ستاد حوادث استان گیلان به منظور پیشگیری از بحران و حوادث احتمالی، 24 ساعت قبل از بارش برف فعالیت های خود را در استان آغاز کردند.
وی تصریح کرد: سطح بارش در گیلان در همه نقاط وجود داشته و حجم بارش امسال، سه برابر سال 1386 بوده است.

*** ذخیره سازی آرد انجام شده بود
معاون استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت امدادرسانی به موقع و خدمات به مردم یادآور شد: قطعی برق، گاز و آب در رشت و بسیاری از مناطق برف گرفته رفع شده است.
وی اضافه کرد: مشکلی در زمینه ذخیره سازی گندم و آرد در استان وجود ندارد و این مهم، پیشتر صورت گرفته و به اندازه کافی ذخیره شده است.
احمدی پور افزود: به واحدهای خبازی استان نیز اعلام شده تا خریدهای خود برای پخت نان را به میزان 10 روز انجام دهند تا خللی در ارائه خدمات به مردم بوجود نیاید.

*** امداد رسانی سپاه وبسیج
سپاه قدس گیلان نیز در پی بارش برف سنگین در استان اعلام کرد: طی روزهای اخیر تاکنون 70 دستگاه و امکانات خودرویی سپاه و بسیج شامل ماشین آلات سنگین اعم از بیل مکانیکی، لودر ، بو لدزر، تراکتور، خودروهای نفربر همچون اتوبوس و مینی بوس و خودروهای کمک دار سبک به منظور امداد و خدمات به مناطق بحرانی این استان شتافته اند.
علاوه بر کمک های لجیستیکی، 10 گردان ویژه نیروهای بسیجی هم در شهرهای مختلف گیلان به کمک آسیب دیدگان شتافته اند. نیروهای بسیجی روز گذشته (دوشنبه) 11 چوپان که در منطقه سخت گذر صومعه سرا در محاصره برف قرار گرفته بودند را با همکاری دیگر واحدهای امدادی استان نجات دادند.

*** نجات دربرف مانندگان توسط هلال احمر
در راستای امدادرسانی به مردم برف زده، امدادگران جمعیت هلال احمر گیلان طی چهار روز گذشته، یک هزار و 517 نفر از افراد گرفتار در برف را نجات داده اند.
امدادگران همچنین در این مدت، به 509 دستگاه خودروی گرفتار در برف نیز امدادرسانی کرده اند.
680 بسته غذایی شامل برنج، قند و شکر، حبوبات و انواع کنسرو نیز بین افراد گرفتار در برف شهرستان های بندرانزلی، صومعه سرا ، شف و فومن توزیع شده است.
با این همه، 36 امدادگر از استان های قزوین ، تهران و اردبیل برای امدادرسانی در پی بارش برف شدید به یاری گیلانی ها شتافتند. از هرکدام از استان های یاد شده، 12 نفر به همراه سه دستگاه خودروی کمک دار برای امدادرسانی وارد گیلان شدند.
یک دستگاه کامیون نیز به همراه بسته های غذایی برای توزیع بین افراد گرفتار در برف از استان همدان وارد گیلان شد.
همچنین جمعیت هلال احمر استان های تهران ، قزوین، اردبیل و همدان هشت تن مواد غذایی را برای توزیع بین افراد گرفتار در برف به گیلان ارسال کرد.
نیروی های امدادی اورژانس 115 نیز در 53 پایگاه ثابت شهری و جاده ای آماده ارایه خدمات به هموطنان و هم استانی ها هستند.
آنچه در شرایط کنونی اولویت دارد، حفظ خونسردی و توجه به اطلاعیه هایی است که از سوی ستاد مدیریت بحران استان صادر می شود.
رسانه ها نیز در این میان ، بار سنگینی در اطلاع رسانی صحیح و البته هوشمند دارند تا بتوانند از یکسو، حقایق مشکلات مردم مناطق برف گرفته را به گوش مسوولان برسانند و از سوی دیگر ، نسبت به تلاش ها و اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات مردم برف زده اهتمام ورزند.
به طور قطع، با توجه به تاکید رییس جمهوری به وزاری نیرو، راه و شهرسازی و کشور مبنی بر ضرورت رسیدگی سریع به مناطق برف گرفته استان های شمالی و پیرو آن؛ تشکیل جلسه شورای عالی مدیریت بحران با حضور وزرا و مسوولان مربوطه به ریاست وزیر کشور، بحران بوجود آمده مرتفع خواهد شد. باید بکوشیم تا برف 92 گیلان، به خاطره ای تلخ برای مردم تبدیل نشود.ک/4
7286/695/ 1539
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن