تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835994841




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت جسورانه حاتمی‌کیا از ناگفته‌های اوایل انقلاب


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
روایت جسورانه "حاتمی‌کیا" از ناگفته‌های اوایل انقلاب
"چ" می‌تواند شروع دوران تازه‌ای در فیلمسازی "حاتمی کیا" باشد، "حاتمی کیایی" که تا به حال چندبار فضا و حال‌ و هوای فیلمسازی در سینمای ایران را ورق زده و متحول کرده است.


سال 1358، شش ماه بیشتر از تغییر رژیم سیاسی در ایران نمی‌گذرد و خیلی از گروه‌های مخالف شاه حالا از حکومت جدید سهم‌خواهی می‌کنند.
 
در این میان طمع کاری عده‌ای سودجو هم بالا گرفته و قائله‌هایی مثل گنبد و خوزستان و کردستان، یکی یکی در حال پا گرفتن است چون همه آنها فکر می‌کنند تا رژیم انقلابی نوپاست امکان تجزیه کشور وجود دارد و همین الان باید دست به کار شد.
 
کردستان؛ کوه‌های اورامان؛ رمضان 1358
 
هلیکوپتر وزیر دفاع میان منطقه محاصره شده‌ای در پاوه فرود می‌آید. خلبان این پرواز هم همسفر و همسنگر آقای وزیر است یعنی "تیمسار فلاحی"، رئیس نیروی زمینی ارتش؛
 
آنها پس از ورود با یک مرد چریک به نام اصغر وصالی دیدار می‌کنند وصالی رئیس گروه دستمال سرخ‌هاست که مقابل زیاده‌خواهی عده‌ای تجزیه طلب ایستادگی می‌کنند.
 
فلاحی امیری است که برآمده از نظام سیاسی گذشته است و حالا به جریان انقلاب پیوسته؛
 چمران یکی از وزرای کابینه نهضت آزادی‌ست با همان میل شدید دیگرپذیری و صلح طلبانه و صبورانه؛ اصغر وصالی که در این فیلم خیلی شبیه چگوآرا شده در رفتار انقلابی هم به آن مرد می‌ماند.
 
شاید این سه نفر را بتوان نماینده تیپ‌های مختلف حزب‌الهی در اول انقلاب دانست و دکتر عنایتی هم می‌تواند نمونه‌ای باشد از آنهایی که با انگیزه‌های مختلف از صف انقلابیون خارج شده و قائله آفریده‌اند.
 
"چ" فیلمی است که این سه تیپ مختلف حزب‌الهی را در یک جلسه جبهه و بریدگان از صف انقلاب را در طرف دیگر قرار می‌دهد و "مصطفی چمران" به عنوان شخصیت اصلی این فیلم طبق اصول صلح‌ طلبانه خود سعی می‌کند که تا حد ممکن از درگیری و خونریزی اجتناب شود.
 
تلاش "چمران" با سنگسری طرف مقابل مواجه می شود و حالا او ناگزیر است دست به اسلحه ببرد تا از رهگذر جنگیدن برای صلح، شهر پاوه را به آرامش گذشته بازگرداند.
 
ماجرا با قرائت پیام امام خمینی به پایان می‌رسد که دستور مؤکد ایشان در نجات پاوه باعث ترس و عقب‌نشینی شورشیان می‌شود.
 
روایت این قضایا در فیلم "چ" پر است از صحنه‌های نفس‌گیر و باورپذیر.
 
دکوپاژ، میزانسن‌ها، طراحی‌های لباس، جزئیات نظامی، صداگذاری‌ها و تمام مسائل فنی و هنری دیگر به عالی‌ترین شکل ممکن در خدمت این روایت قرار گرفته بود و ما با یک "حاتمی‌کیا"ی جدید طرف بودیم."حاتمی‌کیایی" که با حفظ بعضی مولفه‌های سابقش این بار خیلی مبتکرانه در صحنه ظاهر شده است.
 
"حاتمی کیا" این بار هم حرف‌های جدید زده و هم سبک بصری تازه‌ای را به وجود آورده است.
 
"چ" اولین فیلم حاتمی کیاست که ماجرای آن مربوط به مسائل روز نمی‌شود اما از طرفی باید آن را یک بازخوانی امروزی از مسائل تاریخی دانست.
 
"چ" می‌تواند شروع دوران تازه‌ای در فیلمسازی "حاتمی کیا" باشد، "حاتمی کیایی" که تا به حال چندبار فضا و حال‌ و هوای فیلمسازی در سینمای ایران را ورق زده و متحول کرده است.
 

میلاد جلیل زاده/
 
انتهای پیام/ اس








تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن