تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803828257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گره مسائل سیاسی و اقتصادی در داووس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گره مسائل سیاسی و اقتصادی در داووس تهران - ایرنا - مجمع جهانی اقتصاد، بنیادی غیر انتفاعی است که «کلاوس شواب» استاد آلمانی دانشگاه ژنو آن را به عنوان «مجمع مدیران اروپایی» در سال 1971 در ژنو بنیان گذاشت.


در ادامه یادداشتی که روزنامه « اطلاعات » روز یکشنبه با عنوان « گره مسایل سیاسی و اقتصادی در داووس » منتشر کرده می خوانید : شواب در تابستان 1971 اولین مجمع مدیران اروپایی را با دعوت از 444 مدیر اجرایی شرکت های اروپای غربی در مرکز کنگره داووس برگزار کرد و از آن زمان این نشست هر ساله اواخر ژانویه برگزار می شود.
مجمع جهانی اقتصاد در ادامه غیر از مسائل اقتصادی به مسائل اجتماعی هم پرداخت و برای نخستین بار در ژانویه 1974 از سران سیاسی کشورها برای شرکت در این نشست دعوت کرد.
سران سیاسی میهمان مجمع جهانی اقتصاد از این نشست به عنوان محملی مناسب برای دیدارهای غیر رسمی و حل و فصل مسائل بین کشورها استفاده کردند.
برای نمونه ترکیه و یونان در سال 1988 توانستند بیانیه داووس را امضا کنند که از جنگ قریب الوقوع بین آنها جلوگیری کرد.
وی نام این سازمان را در سال 1978 به «مجمع جهانی اقتصاد» تغییر داد و مجمع سالانه را برای بررسی وضع اقتصادی و بحران های سیاسی جهانی در داووس سوئیس برگزار کرد.
در تاریخ 22 تا 25 ژانویه 2014 آخرین نشست مجمع برای بررسی مسائل سیاسی و اقتصادی جهان برگزار شد و بیش از 2500 شخصیت سیاسی، مقامات نهادهای بین المللی و مدافع حقوق بشر و بازیگران بین المللی برای شرکت در آن دعوت شدند که از این میان 40 نفر از روسای دولت های کشورهای شرکت کننده در نشست بودند 1500 تن از این افراد هم از میان تجار مشهور و اعضای هزار شرکت در سراسر جهان بودند.
همان گونه که توضیح داده شد در ابتدای تاسیس مجمع جهانی اقتصاد این مجمع صرفاً به مسائل اقتصادی می پرداخت، اما از سال 1974 با دعوت از سیاستمداران جهان حوزه کاری اش گسترش یافت.
به این ترتیب به نظر می رسد بهتر است به جای «مجمع جهانی اقتصاد» از عنوان «مجمع جهانی اقتصاد و سیاست» برای این نهاد استفاده شود.
برای روشن تر شدن نقش مباحث سیاسی در نشست های مجمع جهانی اقتصاد برای مثال به سخنان رئیس جمهوری کشورمان در این نشست اشاره می کنیم.
روحانی ابتدا به مباحث اقتصادی و دعوت از سرمایه گذاران بین المللی برای حضور در ایران می پردازد، که بخش مهمی از سخنرانی اش را تشکیل می دهد.
وی در ادامه به ورود روابط ایران و آمریکا به مراحل جدید و حل اختلافات در موضوع هسته ای از طریق گفتگو، تبادل نظر و حتی اتخاذ تصمیم اشاره می کند.
روحانی همچنین در بخشی از سخنرانی اش به تصور برخی از مردم جهان مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای اشاره می کند و به جهانیان اطمینان می دهد که سلاح هسته ای و توسل به زور هیچ جایگاهی، در راهبرد کلان امنیتی ایران نداشته و ایران هیچ انگیزه ای برای چنین گرایشی ندارد.
وی ادامه می دهد، ایران در سده های اخیر هرگز تهاجم وتجاوزی نداشته و صرفاً در برابر تهدیدات و تهاجمات مستقیم و غیر مستقیم، دفاع فعال کرده است.
آنچه ایران تا به حال به آن مبادرت ورزیده، با هدف پذیرش و تثبیت جایگاه تعیین کننده خود در صلح، ثبات، امنیت منطقه و موقعیت مؤثرش در همکاری های بین المللی بوده است.
روحانی با ابراز تأسف از ناامنی و خشونت های اخیر در خاورمیانه از افراطی گری و خشونت در منطقه هم سخن می گوید.
اشاره ای کوتاه به برخی سرتیترهای سخنرانی روحانی در مجمع اقتصادی جهان به صورت نمونه نشان می دهد چگونه مسائل سیاسی در بزرگ ترین مجمع جهانی اقتصادی سایه افکنده است.
به نظر می رسد، به دو دلیل مهم، مجمع اقتصادی جهان با مسائل سیاسی گره خورده است، اول اینکه حضور سیاستمداران جهان در نشست های این مجمع موجب تبدیل آن به محفلی برای مباحث سیاسی شده است.
دوم به صورت اتوماتیک مسائل اقتصادی و سیاسی جهان به یکدیگر گره خورده است به گونه ای که تیرگی روابط سیاسی کشورها، قطع روابط اقتصادی و تحریم ها را به دنبال دارد تحریم ها و قطع روابط اقتصادی هم همواره بر روابط سیاسی کشورها موثر بوده است.
برخی رویکردها مانند کارکردگرایی در محیط بین المللی معتقد است: جایگزین کردن اقتصاد به جای سیاست در روابط کشورها می تواند به روند ایجاد صلح در جهان کمک کند.
زمانی که مجمع اقتصادی جهان تحت عنوان مجمع مدیران اروپایی ایجاد شد، سردمداران این رویکرد امیدوار بودند این مجمع بتواند گرهی از مشکلات سیاسی میان کشورها بگشاید، اما دعوت شدن مقامات سیاسی کشورها به این نشست امید آنها را از میان برد.
به نظر می رسد در صورتی که کشورها نتوانند مشکلات خود را در عرصه سیاسی حل و فصل کنند، این موضوع بر روابط اقتصادی آنها هم تاثیر می گذارد.
بنابراین همواره سایه سنگین مسائل سیاسی بر اقتصاد در این مجمع وجود خواهد داشت البته نمی توان وجود مباحث سیاسی در یک مجمع اقتصادی را به طور کلی منفی ارزیابی کرد، چه بسا رایزنی های سیاسی بتواند در از بین بردن موانع توسعه مناسبات اقتصادی میان کشورها موثر باشد.
بنابراین باید با بررسی کارشناسی به این موضوع پرداخت که کدامیک از این دو ـ سایه افکندن مسائل سیاسی بر روابط اقتصادی کشورها یا برداشتن موانع پیش روی روابط اقتصادی ـ در نهایت غلبه می کند.
*دکتر محمودرضا امینی
اول**1104
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




13/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن