محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843050834
در گفتوگوی تفصیلی فارس با دبیرکل ششمین جشنواره تجسمی فجر تشریح شد دلایل حذف دو بخش از جشنواره/ لزوم برنامهریزی بلندمدت برای جشنواره تجسمی فجر
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفتوگوی تفصیلی فارس با دبیرکل ششمین جشنواره تجسمی فجر تشریح شد
دلایل حذف دو بخش از جشنواره/ لزوم برنامهریزی بلندمدت برای جشنواره تجسمی فجر
میرهاشمی دبیر کل ششمین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر درباره حذفیات این دوره از جشنواره شامل حذف دو بخش مقالات علمی و عدم حمایت از مستندسازان عرصه تجسمی توضیحاتی را ارائه کرد.
خبرگزاری فارس- فاطمه حامدی خواه - ششمین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر که قرار است روز دوشنبه ۱۴ بهمنماه در فرهنگستان هنر آغاز به کار کند،امسال با تغییر و تحولاتی از جمله حذف بخش مقالات علمی، عملی نشدن موضوع حمایت از ۱۰ مستندساز در عرصه هنرهای تجسمی و کاهش مدت زمان برگزاری جشنواره همراه است. با سیدعباس میرهاشمی که دبیر کلی ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را بر عهده دارد در این باره گفتوگو کردهایم: چرا بخش پژوهش و مقالات که از جمله مهترین بخش های جشنواره هنرهای تجسمی بود، امسال علیرغم آن که در فراخوان اولیه گنجانده شده بود، در نهایت این بخش از جشنواره حذف شد؟ به دلیل وقفه دو ماهه در روند برگزاری جشنواره، زمان مناسب برای پرداختن به این بخش از دست رفت و موفق به برگزاری بخش پژوهش و مقالات علمی در دوره ششم جشنواره تجسمی فجر نشدیم. چرا که باید زمان لازم و مناسب در اختیار پژوهشگران قرار میدادیم تا بتوانیم انتظار تولید مقالات مناسب در حد نام و شأن هنر و هنرمند را در جشنواره داشته باشیم اما اگر با توجه به زمان اندکی که وجود داشت این بخش را فعال می کردیم، قطعاً در حد و اندازه یک بیلان کاری پیش میرفت و فعالیتهای انجام شده در این مدت زمان اندک نیز در جهت پیشبرد علمی جشنواره نخواهد بود. بنابراین برای پرهیز از این مشکل، در یک جمع بندی در دبیرخانه به این نتیجه رسیدیم که از بخش مقالات علمی در این دوره صرف نظر کنیم. ضمن این که ما سال گذشته قدمی را برداشتیم که امسال باید کار بخش مقالات را جدی تر نگاه می کردیم، پارسال اولین دوره ای بود که کتاب مقالات به چاپ رسید و امسال بر پایه آن اتفاق، قرار بود کار بسیار جدی تر و کامل تری انجام شود اما چون زمان ما بسیار کوتاه بود،دستیابی به این هدف امکان پذیر نبود بنابراین این بخش را کنار گذاشتیم تا در دوره های بعد با نگاه جدی و تأکیدی به این پرداخته شود و با یک برنامه بلندمدت برای تولید مقاله برنامه ریزی شود. قرار بود که از 10 مستندساز برتر در حوزه هنرهای تجسمی نیز حمایت شود که این موضوع نیز امسال عملی نشد چرا؟ بله قرار بود از 10 مستندساز در حوزه هنرهای تجسمی حمایت شود که این حمایت در یک پروسه خاص، با تشکیل هیئت ژوری و بررسی طرحهای رسیده به جشنواره صورت میگرفت که البته برگزیدگان دوره قبل جشنواره در بخش فیلم مستند نیزیکی از گزینههای مورد بررسی در این زمینه بودند که ممکن بود به آنها سفارش تولید فیلم مستند در حوزه هنرهای تجسمی داده شود ودر نهایت با نظر اعضای ژوری 10 مستندساز برای تولید فیلم مستند در حوزه هنرهای تجسمی مورد حمایت قرار گیرند. اما این موضوع نیز به دلیل همان وقفه دو ماهه که در مسیر برگزاری جشنواره رخ داد، عملی نشد چون در مدت زمان باقی مانده امکان کار حرفه ای و استاندارد در این حوزه ممکن نبود،بنابراین لازم است که این بخش نیز در دوره های آینده به منظور شناساندن هنرمندان و هنرهای تجسمی مورد توجه جدی تری قرار گیرد و در این زمینه برنامه ریزی دقیق تری صورت گیرد. این وقفه دو ماهه تقریباً در ماههای آخر که به برگزاری جشنواره نزدیک میشدیم اتفاق افتاد و به نظر میرسد که پژوهشگران فرصت کافی برای شرکت در این بخش را داشتند؟ بخش مقالات علمی جزء برنامه های اصلی ما بود. اگر نگاهی به سایت جشنواره داشته باشید مشاهده خواهید کرد که امسال نظمی را در بخشهای مختلف جشنواره ایجاد کردیم و بخش های گوناگون آن را از هم جدا کردیم مثل بخش بین الملل، ملی، مکمل و جنبی که در مقایسه با دوره های گذشته این تفاوت وجود دارد که هر بخش دارای فراخوان جداگانه و ویژه خود است و زمانی که دبیر ویژه هر بخش معرفی میشد، آن بخش مورد نظر در سایت فعال میشد و هنرمندان میتوانستند در آن بخش از جشنواره شرکت کنند. وقفه دو ماهه که به دنبال تغییر مدیریت ها در معاونت هنری وزارت ارشاد به وجود آمد، همزمان با معرفی دبیر بخش مقالات علمی بود و با توجه به این که این وقفه زمان لازم را برای معرفی دبیر این بخش از ما گرفت، بنابراین نه دبیری برای این بخش معرفی شد ونه پژوهشگران میتوانستند در این بخش شرکت کنند چون این بخش از جشنواره به دلیل عدم معرفی دبیر مربوط به خود در سایت فعال نشده بود. بنابراین ما این زمان را از دست دادیم.
برگزاری نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» که به عنوان بخش جنبی ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در نظر گرفته شده است، چگونه شکل گرفت و آیا قرار است این بخش در دورههای آتی هم ادامه پیدا کند یا یک حرکت مقطعی برای جشنواره امسال بود؟ یکی از مزیت های جشنواره هنرهای تجسمی فجر، استمرار و حضور دائمی برخی از اعضای شورای سیاست گذاری است که باعث میشود از تجربیات هر دوره آنها برای دوره بعد استفاده شود، گاهی برنامههایی به جشنواره اضافه میشود مثل اضافه شدن بخش تصویرسازی به بخش بینالمللی در جشنواره امسال یا فراخوانهای جداگانه برای هر بخش و گاهی نیز برنامههای خوبی که داشته ایم با یک بازنگری جدید حفظ شده است. امسال با پیشنهاد سنجیده آقای آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران قرار شد نمایشگاهی را با عنوان «سیری در هنر معاصر ایران» در موزه داشته باشیم که موضوعاتی چون تأمین اعتبارات آن و فضای مناسب آثار، انتخاب هنرمندان ، آمادگی داشتن هنرمندان مورد نظر و اجرایی کردن این طرح در قالب چندین جلسه مورد بررسی قرار گرفت. شما در انتخاب این دو هنرمند برای این نمایشگاه هم دخالت داشتید؟ بله. انتخاب این هنرمندان در قالب همین جلسات به نتیجه نهایی رسید اما در مجموع زحمت برگزاری نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» را از ایده تا اجرا آقای آقایی مدیر موزه هنرهای معاصرتهران تقبل کردند. دوره های قبلی جشنواره، آثار اساتید و هنرمندان پیشکسوت در رشته های مختلف هنرهای تجسمی در موزه هنرهای معاصر به نمایش گذاشته می شد و اکنون با این بخش که به نظر می رسد بخش تازهای در جشنواره تجسمی فجر است آیا برگزاری آن در دورههای آتی ادامه دارد؟ در جلساتی که داشتیم،قرار شد این بخش «سیری در هنر معاصر ایران» به بخش جنبی جشنواره تجسمی فجر اضافه شود به این امید که در دورههای آتی هم این روند ادامه یابد، اما قطعی شدن آن را در آینده نمیدانم، چون بستگی به نظر دبیرکل و اعضای شورای سیاست گذاری دوره بعدی دارد. آثار بخش استادان و پیشکسوتان که هر دوره در جشنواره به نمایش گذاشته میشود آیا قابلیت خریداری برای گنجینهها را دارد؟ بخش آثار استادان و هنرمندان پیشکسوت را هم امسال در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهیم کرد و آثار بخش مسابقه هم در مؤسسه فرهنگی هنری صبا برگزار میشود، البته دوست داشتیم آثار بخش استادان در کنار آثار بخش مسابقه باشد اما مؤسسه صبا این فضا را در اختیار ندارد و مجبور به تفکیک فضای این دو بخش شدیم. آثار استادان و هنرمندان پیشکسوت که در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درخواهد آمد، خریداری شده است که بعد از جشنواره در گنجینه موسسه هنرهای تجسمی قرار می گیرد و با توجه به کیفیت آثار می تواند به گنجینه سایر مراکز هم راه پیدا کند.
آیا شما برای حذف دو بخش مقالات علمی و حمایت از 10 مستندساز با مشکل همیشگی همه رویدادهای هنری به نام «کمبود بودجه» روبرو نبودید و صرفاً وقفه دو ماهه در روند برگزاری جشنواره منجر به حذف این دو بخش شد؟ یکی از ویژگی های خوب جشنواره هنرهای تجسمی فجر که در طول 6 دوره برگزاری به آن دست یافته است، رفع مشکل تأمین اعتبارات آن است که از همان ابتدا برای مصوب کردن برنامه هایش تلاش می کند تا در اجرا با مشکل مواجه نشود، موضوع حمایت از 10 مستندساز عرصه هنرهای تجسمی هم پیش از این در معاونت هنری وزارت ارشاد به تصویب نهایی رسیده بود که باید این حمایت حتماً صورت میگرفت، بنابراین مشکل بودجهای برای آن نداشتیم اما کمبود زمان کافی منجر به عدم اجرای این بخش شد. در واقع کسی که باعث شد این دو بخش در جشنواره ششم حذف شود من بودم چون احساس کردم که این دو بخش با این وقفه زمانی پیش آمده، دارای کیفیت لازم نخواهد بود و صرف زمان و هزینه برای این دو موضوع، صرفاً یک بیلان کاری خواهد بود و من هم به بیلان کاری اعتقادی ندارم و فکر می کنم باید این دو بخش متوقف می شد تا در سال های آینده با شکل بهتری بتوان به آن ورود پیدا کرد. کتاب آثار جشنواره در چه وضعیتی است آیا منتشر خواهد شد؟ کتاب آثار جشنواره سر جای خود هست و مقدمات آن شروع شده که امیدارم به اختتامیه برسد. مدت زمان برگزاری این دوره از جشنواره تجسمی فجر هم کاهش پیدا کرده است، هر ساله حدود 15 اسفندماه اختتامیه این جشنواره برگزار میشد اما امسال چرا 5 اسفندماه برای مراسم اختتامیه اعلام شده است؟ ما امسال تغییراتی را در برنامه های جشنواره ایجاد کردیم تا استفاده بهتری از زمان داشته باشیم وبه نوعی مدیریت زمان کرده باشیم. امسال جشنواره 14 بهمنماه در سالن ایرانیان فرهنگستان هنرآغاز به کار میکند و نمایشگاه آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره نیز همزمان در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا گشایش خواهد یافت. اختتامیه نیز 5 اسفندماه در تالار وحدت برگزار میشود که به این ترتیب برخلاف سالهای گذشته که جشنواره بیش از یک ماه به طول میانجامید، زمان برگزاری جشنواره را به 20 روز کاهش دادیم. به این دلیل که هر سال بعد از مراسم اختتامیه فقط 15 روز برای تسویه حساب و مسائل مالی جشنواره زمان داشتیم و بخشی از بدهی ها و تسویه حساب های ما با هنرمندان و معاونت هنری به طور طبیعی به بعد از سال نو و به طور دقیق تر به اردیبهشت ماه کشیده می شد.بنابراین زمان جشنواره را کاهش دادیم تا فرصت انجام کلیه تسویه حساب ها را قبل از سال نو داشته باشیم و بدون هیچ گونه بدهی، جشنواره فجر بتواند دوره بعدی خود را شروع کند. ابتدا قرار بود به پیشنهاد شورای سیاست گذاری از اول بهمن تا انتهای بهمن ماه جشنواره را برگزار کنیم اما به دلیل تداخل زمانی با دیگر جشنواره های فجر از جمله سینما، تئاتر و موسیقی ، به این نتیجه رسیدیم که اختتامیه را زودتر برگزار کنیم و مدت زمان کل جشنواره را به 20 روز کاهش دهیم تا زمان بیشتری برای جمع بندی فعالیت های جشنواره باقی بماند. یعنی در سالهای آینده هم زمان بندی برگزاری جشنواره به همین شکل خواهد بود؟ این بحث در سنوات بعدی هم قابل بررسی است اما فکر می کنم برنامه خوبی است که نه تداخلی با سایر جشنواره ها پیش می آید و نه در شب سال نو به هنرمندان بدهکار می مانیم. بخش فیلم های مستند آیا قابلیت بین المللی شدن را دارد و به بین المللی شدن آن هم فکر شده است؟ به اعتقاد من باید این اتفاق بیفتد واین ظرفیت برای بینالمللی شدن بخش فیلم های مستند هنرهای تجسمی ایجاد شود اما نه در دورههای فعلی. مگر آن که مروری به همه رشته ها ودوره های مختلف جشنواره داشته باشیم و با توجه به این بررسیها میتوان برای بینالمللی شدن بخش مستند هم اقدام کرد. اما به هر حال حضور فیلم های مستند خارجی ودیده شدن آنها باعث رشد و نگاه جدی تر به فیلم های مستند حوزه تجسمی می شود. با توجه به آثاری که در دنیا در حوزه هنرهای تجسمی تولید می شود،این آثار می تواند سرمشقی برای مستندسازان ما باشد، حضور آثار مستندسازان خارجی می توان به ایجاد رقابت هم منجر شود و در این زمینه کار پژوهشی صورت گیرد. چون عموم کسانی که در این حوزه فعالیت دارند جوان هستند و خود این رقابت ایجاد انگیزه میکند و آمد و شد بزرگان هر رشته می تواند رشد دهنده باشد که البته باید با برنامه ریزی درست و مناسب همراه باشد. به طور مثال در کاریکاتور همیشه از کشورهای مختلفی شرکت کننده داریم. البته همیشه قوی ترین بخش بین الملل همه جشنواره های تجسمی ما کاریکاتور است؟ بله و باید پرسید چرا دربخش عکاسی این طور نیست. به این دلیل که در رشته کاریکاتور سنوات بسیاری را پشت سر گذاشتیم و حالا کاریکاتور ایران در دنیا به جایگاه شایسته خود دست یافته است و جایی که کارتونیست معتبر حضور داشته باشد جشنواره آن هم معتبر خواهد بود به این دلیل است که ما امروز بیش از 50 اثر کاریکاتور خارجی در ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر داریم. در رشته هایی که زمینه این رشد دیده می شود و جایی در سطح بینالمللی دارند، مثل عکاسی، گرافیک و تصویرسازی به بخش بینالمللی جشنواره وارد کرده ایم اگر چه الان نمی توانم بگویم که این سه رشته در نهایت خود قرار دارند به خصوص رشته تصویرسازی که اولین دوره بین المللی خود را در این دوره از جشنواره تجربه می کند اما طبیعی است که اگر رفتاری که در زمینه کاریکاتور ایران داشتیم در سایر رشته ها هم دنبال کنیم، به مرور رشتههای دیگر هنری ما نیز به همان جایگاه کاریکاتور ایران در دنیا خواهند رسید. بله. البته این بستگی به کیفیت آثار انتخابی در جشنواره هم بستگی دارد که بتواند هنرمندان خارجی را هم به شرکت در این جشنواره ترغیب کند؟ غیر از این نیست. مدیریت ، استمرار کارهای کیفی، بحث اجرایی، اطلاع رسانی، ثابت بودن زمان برگزاری، تقویم مشخص و ...از جمله نکاتی است که رتبه ای را برای هر جشنواره مشخص می کند و هر هنرمندی که می خواهد در جشنواره ای شرکت کند بخشی از اعتبار خود را تقدیم جشنواره می کند و به عبارتی برای جشنواره اعتبار می آورد. اگرغیر از اینها باشد فقط عنوان یک جشنواره «بین المللی» است و فقط تابلو بزرگ کردن است. بنابراین برای بین المللی شدن یک جشنواره باید بستر مناسب آن هم از قبل فراهم شود به طور مثال ما از نظر محتوایی و برنامه ریزی درست همان طور که بارها هم گفته ام باید بتوانیم برای جشنواره دو سال آینده از الان برنامهریزی کنیم یعنی الان که در سال 92 قرار داریم باید برای جشنواره سال 94 تجسمی فجر برنامه ریزی کنیم چرا که برگزاری یک جشنواره بین المللی شایسته، زمان مناسب خود را می طلبد. من معتقدم که امروز همزمان با انتخاب دبیر کل جشنواره هفتم تجسمی فجر، باید دبیرکل دوره هشتم نیز انتخاب می شود که هر کدام با توجه به زمانی که در اختیار دارند برای دوره خود برنامهریزی کنند. من معتقدم که باید این عقب ماندگی را جبران کرد و برای هر دبیرکل 2 سال فرصت ایجاد کنند، تا بتواند با فراغت بیشتری، فراخوان دقیق تر ، اطلاع رسانی بین المللی جامع ترو انتخاب تقویم برگزاری مناسب تر را داشته باشند و اینچنین میتوان از هنرمندان پیشکسوت هم از دو سال قبل دعوت به حضور کرد تا زمان خود را برای این حضور تنظیم کنند.
با توجه به مشکلاتی که در این زمینه همیشه وجود دارد این امکان پذیر است که برای دو سال بعد برنامه ریزی کنیم؟ ما هم اکنون نیز قدمهایی را برداشتهایم و سال گذشته همزمان با پایان جشنواره دوره پنجم، برنامه های جشنواره دوره ششم را شروع کردیم و بنابراین این امکان برای برنامه ریزی جشنواره دو سال بعد هم می تواند فراهم باشد. البته شاید منظور شما به مشکلات و تغییر وتحولات مدیریتی باشد. دقیقاً چون تغییر مدیریتها تغییر سلایق را به دنبال دارند و در این برنامهریزیها نیز تاثیرگذار است این طور نیست؟ ما اگر بخواهیم بین المللی رفتار کنیم ، می توانیم مدیریت ها را مجاب کنیم چون باید به این سمت حرکت کنیم. به هر حال برنامه ها را مدیران می نویسند و کارهای اجرایی را انجام می دهند. اگر سلیقه ها و افق نگاه مان را بالاتر ببریم این کار شدنی است. به طور مثال معاون هنری که حکم دبیرکل را صادر می کند باید حمایت ها نیز از همان نقطه ابتدایی آغاز شود. رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره های فجر، معاون هنری است و دبیر جشنواره هم رئیس مرکز هنرهای تجسمی است بنابراین اگر این رایزنی ها صورت گیرد و قابلیت اجرایی داشته باشد، برای دو سال آینده هم قابل انجام هست. من فکر می کنم عرصه فرهنگ و هنر آن قدر گسترده و عمیق است که مابقی مسائل از جمله مشکلات مدیریتی، اختلاف سلیقه و ...در آن گم می شود. به هر حال در این دوره هم مشکلات مدیریتی رخ داد و منجر به کنارهگیری دو ماهه شما از دبیر کلی جشنواره شد که تبعاتی را هم به دنبال داشت و منجر به حذف بخشهایی از جشنواره ششم شد؟ بله. وقتی حکم دبیر کلی به من داده شد، دولت در حال تغییر بود و بروز این مشکلات، قابل پیش بینی بود ، اما اگر دبیر کل انتخاب نمی شد چه اتفاقی می افتاد؟ یک ماه پیش باید جشنواره شروع به کار میکرد و در طول دو ماه به سرانجام می رسید که قطعاً در این صورت شما امروز شاهد برپایی چنین نمایشگاهی در موزه هنرهای معاصر تهران نبودید. برای انجام هر کاری باید هزینه ها و افت وخیزهایش را هم پذیرفت و من فکر می کنم که همه این مشکلات قابل رفع است. اگر چه من گله مندانه از دبیر کلی جشنواره ، کناره گیری کردم و مجدد با رفع برخی مشکلات بازگشتم ولی اگر هم برنمی گشتم فرد دیگری می توانست جایگزین شود و طبق برنامه ریزی مدون از پیش انجام شده کار را جلو ببرد. دبیرخانه هم در جریان همه کارها بود و همه برنامه ریزیها در دبیرخانه به صورت جدول مشخص شده بود چون ما مدیریت زمان کرده بودیم، هر کس دیگری هم می توانست با توجه به این جدول برنامه ریزی، فعالیت ها را ادامه دهد. بنابراین داشتن برنامه قبلی موفق تر از اجرای یک برنامه جدید است و از این لحاظ نباید نگران تغییر مدیریت ها باشیم. من فکر می کنم که لازم است برنامه های خود را از کوتاه مدت به میان مدت و رفته رفته به بلندمدت تبدیل کنیم. به طور مثال چه اشکالی دارد که از امسال بدانیم موضوعات جشنواره 5 سال بعد چه خواهد بود و در 5 سال بعد حتی اگر تغییراتی هم در این موضوعات صورت بگیرد، تغییرات حداقلی خواهد بود. به نظرم خیلی پیچیده نیست. شاید در بحث های اجرایی و گرفتاری های روزمره در عرصه های مختلف قرار می گیریم که از نگاه به افق بالا جا می مانیم و این به این معنی نیست که کسی نخواهد برنامه ریزی بلندمدت کند. چقدر از تجارب دورههای قبل جشنواره برای دورههای بعدی آن تاکنون استفاده شده و میشود؟ یکی از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر، دبیرکل دوره قبلی هر دوره از جشنواره است که از نظرات و تجارب او برای دوره بعدی استفاده می شود. علاوه بر اینها، در طول برگزاری جشنواره اول تا ششم تجسمی فجر تاکنون هنرمندان و افراد بسیار زیادی با جشنواره در ارتباط بودهاند از جمله دبیر شورای سیاست گذاری، دبیر شورا، دبیران هر رشته ، پیشکسوتان رشتههای مختلف، دبیر هنری جشنواره و... که هر کدام داشته ها واطلاعاتی دارند و آن را به جشنواره تزریق کردهاند، اینها همه منزلت است و در مجموع چیزی حدود 100 نفر در هر دوره از جشنواره با عناوین مختلف حضور دارند که اینها از برکات جشنواره است وهر کدام توصیه هایی دارن که اینها می تواند برای جشنواره دوره بعد راهگشا باشد. به هر حال در این شش سال اندوخته های بسیاری از این تجربه ها در دبیرخانه جشنواره وجود دارد که باید از این اندوخته ها برای برنامه ریزی های دوره های بعدی به خوبی استفاده کرد. آیا جشنواره هنرهای تجسمی فجر به طور دقیق آسیب شناسی شده است؟ در حد خودش بله آسیب شناسی شده است ولی جا دارد که به شکل های مختلفی هنرهای تجسمی را آسیب شناسی و نقادی کنیم. من بارها گفته ام که در عرصه هنرهای تجسمی نقاد و نقادی کم داریم و باید ما این فضا را برای آن باز کنیم. از سوی دیگر هر چقدر هم آسیب شناسی شده باشد، باز هم نیاز به آن داریم تا سطح فکر و سلیقه جشنواره را به لحاظ علمی و هنری رشد بدهیم تا منجر به تولید و زایش آثار هنری بهتر و فاخرتر شود. نمایشگاه موزه هنرهای معاصر در دوره های بعدی به چه شکل ادامه پیدا میکند آیا همچنان با عنوان «سیری در هنر معاصر ایران» به دیگر هنرمندان پرداخته میشود یا تنها یک تجربه بود؟ این نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» است که عنوان آن ثابت است اما به هر حال ادامه آن در دورههای بعدی قابل پیش بینی نیست. به نظر من به عنوان دبیر کل این جشنواره،این حرکتی خوب و قابل دفاع است اما در دوره بعد اعضای شورای سیاست گذاری و دبیر کل و مدیران آن هستند که باید تصمیم گیری کنند که شاید این نمایشگاه به شکل بزرگتر و قوی تر با حضور هنرمندان بیشتر ادامه یابد. من فکر می کنم که با وجود آثار این دو هنرمند روی دیوار موزه است که امکان نقادی وجود دارد به این دلیل که بسیاری از این آثار تاکنون دیده نشده بود. به نظر من باید بیشتر به آن پرداخته شود و جشنواره تجسمی فجر هم حتماً باید این برنامه جنبی را در تقویم زمانی مشخص تحت پوشش داشته باشد. چون خارج از تقویم ممکن است فراموشمان شود و مشکلات تأمین اعتبار آن برای این حرکتهای ارزشمند ایجاد آفت کند. انتهای پیام/
92/11/12 - 12:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]
صفحات پیشنهادی
آن چه از ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر حذف شد!
آن چه از ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر حذف شد ششمین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر امسال با حذف دو بخش و کاهش مدت زمان برگزاری جشنواره ۱۴ بهمنماه گشایش مییابد و ۵ اسفندماه به کار خود خاتمه میدهد به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس ششمین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمداوران خارجی ششمین جشنواره تجسمی فجر معرفی شدند
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی داوران خارجی ششمین جشنواره تجسمی فجر معرفی شدند داوران خارجی ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در بخش بین الملل معرفی شدند به گزارش خبرگزاری مهر هفت هنرمند خارجی از كشورهای دانمارك برزیل ایتالیا فرانسه مكزیك و تركیه در بخش بین المانتخاب آثار ششمین جشنواره تجسمی فجر آغاز شد
انتخاب آثار ششمین جشنواره تجسمی فجر آغاز شد مرحله نخست انتخاب آثار ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از شنبه 14 دی ماه امروز آغاز شد به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر مرحله اول انتخاب آثار بخش ملی جشنواره در رشته هایراهیابی ۳۶۵ اثر نقاشی و خوشنویسی به ششمین جشنواره تجسمی فجر
راهیابی ۳۶۵ اثر نقاشی و خوشنویسی به ششمین جشنواره تجسمی فجر۱۱۰ اثر نقاشی و 255 اثر خوشنویسی به ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر راه یافت به گزارش خبرگزاری فارس انتخاب نهایی آثار نقاشی و خوشنویسی به پایان رسید و 110 اثر نقاشی از 94 نفر و 255 اثر خوشنویسی از 181 خوشنویسآثار ۵۷ هنرمند خارجی به ششمین جشنواره تجسمی فجر راه یافت
آثار ۵۷ هنرمند خارجی به ششمین جشنواره تجسمی فجر راه یافتآثار 57 هنرمند خارجی از 31 کشور جهان به ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر راه یافت به گزارش خبرگزاری فارس پس از انتخاب نهایی آثار جشنواره در بخش بین الملل در رشته های تصویر سازی عکاسی پوستر و کاریکاتور آثار 57 هنگفتوگوی تفصیلی فارس با سیدعباس صالحی معاون فرهنگی ارشاد جریانهای فرهنگی انقلابی حذف نمیشوند/ مسئله چشمه در
گفتوگوی تفصیلی فارس با سیدعباس صالحی معاون فرهنگی ارشادجریانهای فرهنگی انقلابی حذف نمیشوند مسئله چشمه در ارشاد مسکوت است تعبیر روحانی درباره داس مبنای شخصی من استمعاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت تا وقتی من هستم مسلم این است که یک جریان فکری و فرهنگی که انسان احساسآغاز داوری ششمین جشنواره فجر داوری بخش فیلم ششمین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر آغاز شد.
آغاز داوری ششمین جشنواره فجر داوری بخش فیلم ششمین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر آغاز شد داوری بخش فیلم ششمین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر آغاز شد مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری ششمین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگادبير كل ششمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر؛ استقبال هنرمندان از جشنواره تجسمي فجر امسال بيشتر از دوره ق
دبير كل ششمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر استقبال هنرمندان از جشنواره تجسمي فجر امسال بيشتر از دوره قبل است خبرگزاري آريا- تعداد هنرمنداني كه در ششمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر ثبت نام كرده اند نسبت به دوره قبل افزايش يافته است به گزارش خبرگزاري آريا به نقل ا84 فیلم مستند تجسمی به جشنواره فجر رسید
84 فیلم مستند تجسمی به جشنواره فجر رسید 84 فیلم مستند هنرهای تجسمی به دبیرخانه ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر رسید به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با پایان مهلت ارسال فیلم های مستند هنرهای تجسمی به جشنواره تجسمیبخش نواحي از جشنواره موسيقي فجر حذف نميشود
بخش نواحي از جشنواره موسيقي فجر حذف نميشود دبير بيست و نهمين جشنواره بينالمللي موسيقي فجر از حضور چند گروه موسيقي نواحي در بخش موسيقي نواحي جشنواره امسال خبر داد و برخي شنيدهها مبني بر حذف اين بخش را رد كرد حسن رياحي در گفتوگو با مهر با بيان اينكه هنوز هيچ تصميميمبني بر حذفموسسه صبا، فرهنگسرای نیاوران و ۲۰ استان میزبان جشنواره تجسمی فجر
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰ ۱۲ ششمین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر در موسسه فرهنگی هنری صبا فرهنگسرای نیاوران و ۲۰ استان برگزار میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا موسسه فرهنگی هنری صبا و فرهنگسرای نیاوران در تهران میزبان ششمین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر۳۶۵ اثر نقاشی و خوشنویسی در جشنواره تجسمی فجر
۳۶۵ اثر نقاشی و خوشنویسی در جشنواره تجسمی فجر 110 اثر نقاشی و 255 اثر خوشنویسی به ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر راه یافت به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر انتخاب نهایی آثار نقاشی و خوشنویسی به پایان رسید و 110 اثرمرتضی طاهریان در گفتوگو با فارس تشریح کرد برنامههای ستاد عالی کانونهای مساجد کشور در ایام دهه فجر
مرتضی طاهریان در گفتوگو با فارس تشریح کردبرنامههای ستاد عالی کانونهای مساجد کشور در ایام دهه فجرجانشین کمیته مساجد دهه فجر برنامههای ستاد عالی کانونهای مساجد کشور در ایام دهه فجر را تشریح کرد و گفت گردهمایی مشترک اعضای ستادی و روسای استانی کمیتههای مساجد دوم و سوم بهمن147 اثر تصویرسازی و 54 پوستر در جشنواره تجسمی فجر
147 اثر تصویرسازی و 54 پوستر در جشنواره تجسمی فجر 147 اثر تصویرسازی و 54 اثر پوستر به ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر راه یافت انتخاب آثار بخش تصویرسازی و پوستر ششمین جشنواره تجسمی فجر انجام شد و در رشته تصویرسازی 147 اثر از 141 هنرمند و در رشته پوستر 54 اثر از 51 هنرمموضعگیری برخی هنرمندان در برابر جشنواره تجسمی فجر
مجید برزگر مطرح کرد موضعگیری برخی هنرمندان در برابر جشنواره تجسمی فجر یک هنرمند نقاش گفت برخی هنرمندان که موضعگیری در ارتباط با جشنواره فجر دارند قصدشان چیز دیگری است مجید برزگر هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران گفت اهمیت جشنواره بینالمللی هنرهمعرفي داوران مجسمهسازي و سراميك جشنواره تجسمي فجر
معرفي داوران مجسمهسازي و سراميك جشنواره تجسمي فجر هيات انتخاب و داوري رشتههاي مجسمهسازي و سراميك هنري ششمين جشنواره بينالمللي هنرهاي تجسمي فجر معرفي شدند در رشته سراميك هنري كه با موضوع آزاد برگزار مي شود مهدي حيدري اميد قجريان و رجحانه حسيني انتخاب و داوري آثار را بر عهدهمراقبی در گفتوگو با فارس: برنامههای جشنواره «دو نوپرداز معاصر دهخدا و یوشیج» تشریح شد
مراقبی در گفتوگو با فارس برنامههای جشنواره دو نوپرداز معاصر دهخدا و یوشیج تشریح شدغلامحسین مراقبی ضمن تشریح برنامههای جشنواره دو نوپرداز معاصر علیاکبر دهخدا و نیما یوشیج گفت این مراسم هشتم بهمنماه در تالار خلیج فارس دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران برگزار میش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها