پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1848072897
خارجیها با نقش قالی ما پُز میدهند
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
امید بنام، طراح و پژوهشگر قالی ایران: خارجیها با نقش قالی ما پُز میدهند سالهاست طرحهای اصیل فرش ایرانی بدون هیچ حمایتی براحتی از سوی کشورهای دیگر از جمله پاکستان، نپال، هند و چین کپی میشود و ایران به دلیل نپیوستن به پیمانهای بینالمللی حوزه کپیرایت مانند کنوانسیون برن نتوانسته جلوی این سوءاستفادهها را بگیرد و هماکنون نقض حقوق مالکیت معنوی در طرحها و نقشههای قالی تاثیرات منفی بر اقتصاد هنر فرش ایران گذاشته است.
این در حالی است که در کشورهای پیشرفته در ارتباط با کپی آثار هنری شدیدترین مجازات ها را برای مجرمان در نظر گرفته اند. امید بنام سال هاست طراحی، تحقیق و نویسندگی درباره قالی را ـ چه به صورت آکادمیک و دانشگاهی و چه به صورت حرفه ـ انتخاب کرده است. وی طراحی قالی را هم در داخل و هم خارج کشور تجربه کرده و با چالش های پیش روی این حوزه بخوبی آشناست. ما چند نوع طرح و نقشه در قالی ایرانی داریم و معروف ترین سبک ها متعلق به چه منطقه و چه دوره ای است؟ با توجه به تقسیم بندی کارشناسان داخلی از قدیم، طرح و نقشه قالی ها را به 19 گروه تقسیم کرده اند که باید تجدید نظر اساسی در این باره صورت پذیرد، زیرا برخی طرح ها و نقشه ها در این تقسیم بندی جای ندارند. همچنین برخی طراحان، سبک و شیوه خاص خود را ایجاد کرده اند که امروزه به اسم آن طراح مشهور است. با توجه به آثار باقیمانده از نگارگری های دوره تیموری و قالی های دوره صفویه از مناطق مختلف، می توان ریشه های الهام طراحی قالی را لابه لای آنها جستجو کرد اما قالی شهری باف مناطق تبریز، کرمان، مشهد، اصفهان، کاشان، نائین، اراک، قم و تهران دارای سبک و سیاق خاص خود است. با توجه به تحقیقاتی که در زمینه قالی داشتید، چالش های پیش روی هنر ـ صنعت قالی را چگونه ارزیابی می کنید؟ اکنون پس از 18 سال فعالیت مستمر، می توان نبود قانون کپی رایت برای طرح قالی، حمایت نشدن از طراحان قالی در ارتباط با بیمه هنرمندان و بازنشستگی، ناکارآیی انجمن های طراحان و نقاشان، نبود توجه جدی و نداشتن برنامه متولی فرش کشور در حوزه طرح قالی، تناسب نداشتن آموزش دانشگاهی برای طراحی قالی با نیازهای بازار کار، گسترش تکنولوژی و عدم تجهیز و بهره گیری این حوزه، نبود آشنایی لازم با تغییرات گسترده معماری داخلی منازل و مکان های مورد نیاز قالی در اروپا و آمریکا را از جمله چالش های صنعت قالی دانست. یکی از مشغله های ذهنی هنرمندان طراح و صاحبان ایده، نبود قانون کپی رایت برای آثارشان است. به نظر شما آیا وجود این قانون، به قالی کشورمان از جنبه های تولیدی و تجاری کمکی می کند؟ خوشبختانه قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان ـ که با هدف حمایت ازحقوق مادی و معنوی است ـ وجود دارد. این قوانین شامل سی و سه ماده و سه تبصره است که روز پنجشنبه یازدهم دی ۱۳۴۸ به تصویب مجلس شورای ملی رسیده و بر اساس آن قانون، آثاری که از سوی پدید آورندگان تهیه می شود و آنچه این پدید آورنده از راه دانش و ابتکار پدید می آورد، از آن اوست. سال ۱۳۸۹ طرح الحاقی جدیدی به ماده ۱۲ این قانون اضافه شد. همچنین کشور ما سال ۱۳۸۰ برای ثبت بین المللی علائم به پیمان مادرید ملحق شد، اما برای پیوستن به پیمان برن (که از کپی رایت حمایت می کند) هنوز تردید و احتیاط وجود دارد. متاسفانه به دلیل کهنه بودن این قوانین (مصوب بیش از40 سال پیش)، باید طبق ماده 21 این قانون، برای ثبت یک طرح قالی راهی تهران، میدان بهارستان، ساختمان مرکزی ارشاد شد و پس از طی مراحل غیرکارشناسی طرح شما به اصطلاح ثبت می شود. ضمانت اجرایی دارد؟ تکنولوژی های نوین نظیر اسکنر، پرینتر و دوربین های دیجیتال براحتی کپی و تکثیر آثار طراحی قالی را میسر می سازد و این در حالی است که به علت نبود صراحت قانونی و نبود مجازات های مشخص و بموقع، همچنین سهل انگاری در حفظ و نگهداری از آثار بویژه در برخی سازمان های دولتی هنگام ممیزی ها موجب شده تا حقوق صاحبان اثر، پدیدآورندگان، طراحان، مترجمان و محققان بسیاری پایمال شود. در کل به دلیل نبود قوانین و ضمانت اجرایی مشخص در این خصوص، نقض حقوق مالکیت معنوی بر آثار مختلف به صورت گسترده صورت می گیرد و این موضوع بشدت بر هنر، بخصوص طراحی قالی تاثیر منفی گذاشته است. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته، شدیدترین مجازات ها را در این موارد برای مجرمان درنظر گرفته اند . برای نهادینه شدن احترام به حق مالکیت فکری در جامعه ما که طرح قالی نیز بخشی از آن است، چه اقداماتی باید انجام داد ؟ به نظرم اقدامات فرهنگی نیاز اصلی است؛ از آموزش زیربنایی از جمله کتب مدارس تا دانشگاه و تاکید بر لزوم رعایت کپی رایت در تمام زمینه ها لازم است. همچنین تصویب قوانین به روز و کاربردی و نظارت بر اجرای آن، از اقداماتی است که به نظر مفید خواهد بود. نبود قوانین حمایتی برای طراحان نوآور قالی چه عواقبی به همراه دارد؟ کوچ طراحان و هنرمندان به خارج از کشور یا منزوی شدن و بیکار ماندن در داخل کشور از جمله پیامدهای آن است، اما اگر قوانین کپی رایت به صورت دقیق و منطبق با پیمان برن در حوزه طراحی و تولید قالی اجرا شود، به طور قطع موجب رشد و شکوفایی آثار ابداعی و نو شده، صاحبان فکر جایگزین کپی کاران خواهند شد. اکنون کشورهای دیگر براحتی از زحمات و داشته های ما سوء استفاده می کنند و در واقع پز سنت و طرح های ما را می دهند، در صورتی که این اتفاق می تواند در داخل رخ دهد و تجارت قالی رونق بگیرد و متعاقب آن اشتغالزایی به همراه خواهد داشت و در کل وضعیت بحرانی موجود در طرح و نقش قالی کمی بهتر خواهد شد. با توجه به نمونه های تاریخی همانند دوران صفویه، ایجاد فضای مناسب برای رشد و تعالی هنرمندان بخصوص طراحان قالی نیازمند عزم ملی است. در ماه های گذشته خبر ثبت قالی از چند منطقه ایران در سازمان وایپو مطرح بود. در این باره آیا اطلاعاتی دارید؟ بله، قالی پنج منطقه ایران شامل اصفهان، تبریز، قم، خوی و هریس در سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) مستقر در ژنو به ثبت جهانی رسید. این ثبت براساس معاهده لیسبون صورت پذیرفته است. این معاهده از نشانه های جغرافیایی کشورهای عضو حمایت می کند، به شرط این که در دفتر بین المللی ثبت شده باشد. همچنین این حمایت در مقابل هرگونه تقلید صورت می گیرد، حتی اگر در غصب یا تقلیدی که صورت گرفته، مبدا واقعی محصول ذکر شود، به طوری که اسم مبدا به درخواست اشخاص حقیقی یا حقوقی (اعم از عمومی یا خصوصی) کشور مبدا که حق استفاده از این اسامی را دارند، به ثبت می رسد (ثبت در دفتر بین المللی) و بعد از ثبت باید به اطلاع کشورهای عضو برسد و در نشریه منتشر شود. اسمی که در کشور مبدا به عنوان اسم مبدا مورد حمایت قرار دارد، نمی تواند در مدت زمان مورد حمایت در کشور مبدا به عنوان اسم عام تلقی شود. بنابراین در این معاهده نشانه های جغرافیایی به طور جداگانه تعریف و شرایط حمایت از آن به طور جداگانه مقرر شده است. به طور خلاصه باید گفت، ما فقط نشان جغرافیایی پنج منطقه قالیبافی یاد شده را برای مدتی مشخص ثبت کرده ایم. بنابراین ثبت نمی تواند از کپی طرح های فرش از سوی دیگر کشورها جلوگیری کند؟ قطعا همین طور است، دوستان کارشناس اطلاع دارند برخلاف تبلیغات انجام یافته، قالی این مناطق از نظر طرح، نقش و رنگ و دیگر موارد به ثبت نرسیده و متولی فرش کشور واقعیت های این ثبت را به طور شفاف بازگو نکرده است. عمده توجه ما باید در ثبت و عضویت در معاهده تریپس و یا پروتکل مادرید (ثبت بین المللی علائم تجارتی) تمرکز یابد تا بیشتر و بهتر از حقوق قانونی قالی کشورمان حمایت شود. به طور کلی کپی رایت حافظ چه منافعی برای صاحب اثر است؟ کپی رایت اقدامات حفاظتی است از ابداعات و ایده ها، برخلاف ثبت اختراع که از ایده ها با کاربرد صنعتی ثابت شده آن محافظت می کند. دولت ها وظیفه دارند با محافظت از بیان ایده ها به عنوان بخشی از دارایی و اموال افراد جامعه (اموال معنوی) از طریق کپی رایت، موجب رشد و پیشرفت فرهنگی و اقتصادی شوند. قانون کپی رایت از زمانی که اثری در شکلی ملموس به وجود بیاید، شامل آن اثر می شود اما تاریخ انقضای کپی رایت، بر اساس پیمان برن، حداقل شامل طول حیات به وجود آورنده آن اثر و ۵۰ سال پس از مرگ اوست. این مقدار زمان در تمام کشورهای عضو پیمان برن رعایت می شود، ولی هر کشوری می تواند زمان بیشتری برای کپی رایت قائل شود. البته این زمان نباید از مقدار تعیین شده در پیمان کمتر باشد. گاهی اوقات طی یک وصیت نامه رسمی، حقوق یک اثر به بازماندگان آن تعلق می گیرد که البته باید مورد تائید قرار گیرد. سیما رادمنش / جام جم
شنبه 12 بهمن 1392 8:02
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
از باهنر «لابیگر» تا عارفِ آرام؛ اصلاحطلبان در حضور هاشمی و خاتمی تن به «لیدری» عارف می
از باهنر لابیگر تا عارفِ آرام اصلاحطلبان در حضور هاشمی و خاتمی تن به لیدری عارف میدهند باهنر در سودای ایفای نقش ریش سفیدی دو جریان سیاسی مهم کشور خود را برای رقابت نفس گیر انتخابات مجلس شورای اسلامی آماده میکنند مصطفی داننده انتخابات مجلس دهم زمین تازه رقابت میان اصول گدر مراسم معارفه رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران قالیباف:تهران با خرد جمعی اداره میشود/رسانه
در مراسم معارفه رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهرانقالیباف تهران با خرد جمعی اداره میشود رسانهها به افکارعمومی جهت میدهندمحمدباقر قالیباف در مراسم معارفه رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران گفت رسانهها نقش جهتدهی به افکار عمومی را دارند و به عنواهیگ: ایران از نقش خود در روند انتقالی در سوریه استفاده کند
هیگ ایران از نقش خود در روند انتقالی در سوریه استفاده کندوزیر خارجه انگلیس گفت که لندن از ایران میخواهد که از نقش خود در ژنو 2 برای حمایت از انتقال در سوریه استفاده کند به گزارش خبرگزاری فارس وزیر خارجه انگلیس گفت که لندن از ایران میخواهد که از نقش خود در ژنو 2 برای حمایت ازیادداشتی در تمجید و انتقاد از نقش آفرینی بازیگران سریال «آوای باران»
تاریخ انتشار 15 دی 1392 ساعت 11 19 | شماره خبر 1333912695639031745 چندی پیش در همین ستون از نقش آفرینی پویا و جاندار الهام چرخنده در آوای باران نوشتم که در میان بازتابهای آن نقدهایی هم مبنی بر مبالغه آمیز یا به اصطلاح اهالی سینما اگزجره بودن نوع بازی او وارد شد ادرخشانی: حرفی درباره نقش موسی (ع) نزدهام
تاریخ انتشار 7 بهمن 1392 ساعت 08 54 | شماره خبر 1360875700237191661 فرج ا سلحشور خبر سام درخشانی مبنی بر بازی او در نقش حضرت موسی ع را رد کرد این در حالی است که درخشانی در گفت و گو با بانی فیلم هرگونه اظهارنظری درباره سریال مذکور را رد میکند روز گذشته سام دخودم خواستم در «باغ سرهنگ» راننده کامیون باشم/ علاقه به نقشهای پرانرژی
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون سعادت در گفتگو با مهر خودم خواستم در باغ سرهنگ راننده کامیون باشم علاقه به نقشهای پرانرژی بازیگر نقش روحانگیز در سریال باغ سرهنگ میگوید که خودش از کارگردان خواسته نقش راننده کامیون را به او بدهد مریم سعادت درباره بازی خود در سریال «بآقای قالیباف! نمیخواهید پاسخگو باشید؟
آقای قالیباف نمیخواهید پاسخگو باشید یک عکاس تئاتر با گلایه از تعطیلی نمایشگاه پوستر و عکس تئاتر فجر در زیرگذر ولیعصر تا کی باید نگاه بد مدیران میانی این سرزمین به هنر را تحمل کنیم آیا شهردار تهران و مدیران مربوطه خود را موظف به پاسخگویی به مردم و یک عکاس تئاتر با گلانبود ثبات مدیریت ما را پیش خارجیها شرمنده کرده است/ چک سفید امضا به هیچ هنرمندی نمیدهیم
فرهنگ و هنر تئاتر دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر فجر-1 نبود ثبات مدیریت ما را پیش خارجیها شرمنده کرده است چک سفید امضا به هیچ هنرمندی نمیدهیم قادر آشنا دبیر سی و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با حضور در خبرگزاری مهر درباره مسائل تئاتر ایران لزوم مستقل شدن جشنواره تئاترگریم جدید بهرام رادان در نقش «قاسم سبزی کار» + تصاویر
گریم جدید بهرام رادان در نقش قاسم سبزی کار تصاویرفیلم تراژدی كه اولین تجربه موگویی محسوب میشود قرار است در سیودومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید گریم تازه بهرام رادان در نقش قاسم سبزیکار در فیلم تراژدی را ببینید صداگذاری فیلم تراژدی توسط ایرج شهرزادی همزمان با تدوامین زندگانی: داوران هیچگاه تفاوت نقشهایم را ندیدهاند/ امیدوارم امسال تصمیمهایم قربانی ضعف نگاهها نشود
همراه با پرواز سیمرغ امید 116 امین زندگانی داوران هیچگاه تفاوت نقشهایم را ندیدهاند امیدوارم امسال تصمیمهایم قربانی ضعف نگاهها نشود بازیگر نقش مسلم بن عقیل در سریال مختار گفت داوران جشنواره فیلم فجر هیچگاه تفاوت و فاصله نقشهایم با یکدیگر را ندیدهاند امین زندگانیشهاب حسینی در نقش پیرمرد تاریخی+عکس
شهاب حسینی در نقش پیرمرد تاریخی عکس شهاب حسینی امسال با اولین فیلمش به عنوان کارگردان به جشنواره فجر می آید فیلمی با عنوان ساکن طبقه وسط که فیلمنامه اش از محمدهادی کریمی است شبکه ایران شهاب حسینی امسال با اولین فیلمش به عنوان کارگردان به جشنواره فجر می آید فیلمی با عنونقش فرعون مصر به بن کینگزلی رسید/ همکاری با «یک شب در موزه 3»
فرهنگ و هنر سینمای جهان نقش فرعون مصر به بن کینگزلی رسید همکاری با یک شب در موزه 3 بن کینگزلی به گروه بازیگران فیلم سینمایی یک شب در موزه 3 پیوست به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ددلاین شان لوی کارگردان سومین قسمت از فیلمهای پرطرفدار «شب در موزه» بن کینیکتا ناصر در نقش «دختر یانکی» + عکس
یکتا ناصر در نقش دختر یانکی عکسنمایش دختر یانکی نوشته نیل سایمون و کار بهرام تشکر اجرای خود را آغاز کرد اولین اجرای نمایش دختر یانکی پنجشنبه 12 دی ماه 92 در حالی به صحنه رفت که تمامی ظرفیت سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران پر شده بود همچنین در این شب پژمان جمشیدی بازیکسپیده خداوردی، بازیگر نقش «مرضیه»: قسمت اول «آوای باران» را ایستاده از تلویزیون تماشا کردم!
تاریخ انتشار 15 دی 1392 ساعت 23 05 | شماره خبر 1334518511327474184 سپیده خداوردی می گوید در هنگام پخش قسمت اول سریال دلشوره داشتم اما بعد از اینکه کار را دیدم از خودم راضی بودم سپیده خداوردی بازیگری را برای تلویزیون با سریال بچههای خیابان همایون اسعدپرتره لوریس چکناواریان روی بوم نقش میبندد
پرتره لوریس چکناواریان روی بوم نقش میبندد چهارمین نقاشی پرتره از بزرگان هنر با حضور استاد لوریس چکناواریان در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران چهارمین نقاشی پرتره از بزرگان هنر چهارشنبهنقد و بررسي نقش روابط عمومي در سازمان
نقد و بررسي نقش روابط عمومي در سازمان برنامه مهارت هاي اقتصادي به مبحث نقش روابط عمومي در سازمان اختصاص دارد به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی به عنوان یک نهاد ارتباطی متعلق به جامعه ی مدرن است این ساختار در بسیاری از کشورهای پیشرفتهعکسی جدید از حدیث فولادوند در نقش «فوزیه» همسر شاه
تاریخ انتشار 16 دی 1392 ساعت 21 11 | شماره خبر 1335649838712614900 جمعی از چهره های سرشناس سینما تلویزیون و تئاتر در این سریال بازی دارند که از میان آنان می توان به محمدرضا شریفی نیا داریوش کاردان قطب الدین صادقی احمد نجفی حدیث فولادوند مهراوه شریفی نیا اشاره کرد-