تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بازگشت كننده به خدا، آمرزش خواه و توبه كننده است و منافق نيرنگباز، زيانبار و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849854611




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آنچه از جشن سده می‌دانیم اشتباه است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹




IMG_9603.jpg

فریدون جنیدی تصریح کرد: آنچه از جشن سده درباره‌ی ماجرای کشف آتش در زمان هوشنگ‌شاه، پرتاب سنگ به مار و ... مطرح می‌شود، اشتباه است. این پژوهشگر حوزه‌ی تاریخ ایران باستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: بخشی که موضوع کشف آتش در زمان هوشنگ‌شاه را در روز جشن سده معرفی می‌کند، جزو افزوده‌ها به شاهنامه‌ی فردوسی است. او گفت: در ایران باستان، بیش از آن‌که گاه‌شماری در قالب چهار فصل باشد، دو فصل وجود داشته که این دو فصل شامل تابستان بزرگ و زمستان بزرگ بوده است. به این دو فصل، فصل گرما و فصل باران هم می‌گفتند. در تاریخ ایران باستان، تابستان بزرگ از اول فروردین تا پایان مهرماه (هفت ماه) و زمستان بزرگ از اول آبان‌ماه تا پایان اسفندماه (پنج ماه) بوده است. وی ادامه داد: بنا بر مطالعاتی که درباره‌ی جشن سده انجام دادم، این جشن در واقع به‌خاطر ماجرای بیرون آمدن «رپیتوین» از زمین برگزار می‌شود. «رپیتوین» به مکان گرم گفته می‌شود. جنیدی توضیح داد: نیاکان ما دریافته بودند که گرمایی که زمین را گرم نگه می‌دارد، در فصلی از سال به زیر زمین می‌رود و ریشه‌ی درختان، سرچشمه‌ها و قنات‌ها را گرم نگه می‌دارد. زمان رفتن گرما به زیر زمین، آغاز زمستان بزرگ بوده و مصادف با اول آبان‌ماه است. از اول آبان تا دهم بهمن که روز جشن سده است، 100 روز فاصله است و جشن سده به معنای گذر 100 روز از ورود «رپیتوین» به داخل زمین است و آن روز (جشن سده) گرما از زمین بیرون می‌آید. این شاهنامه‌پژوه بیان کرد:‌ گرمای جان جهان در روز دهم بهمن‌ماه ار زمین بیرون می‌آید و ایرانیان هم که آتش را گرامی‌ می‌داشتند، در این روز برای گرامی‌داشت جشن سده و بیرون آمدن گرما از زمین‌، آتش روشن می‌کردند و با آن، به استقبال گرما می‌رفتند. این پژوهشگر درباره‌ی ماجرای هوشنگ‌شاه نیز گفت: گفتار فردوسی در شاهنامه این است: «به سنگ اندر آتش از او شد پدید / کزو روشنی در جهان گسترید» این بیت به این معنی است که اگر دو سنگ را به‌هم بزنید آتش پدید می‌آید و اگر گیاهی نزدیکی این سنگ‌ها باشد، آن گیاه آتش خواهد گرفت و در زمان هوشنگ‌شاه، روشنی و آتش پدیدار شد. این موضوع به جشن سده هیچ ارتباطی ندارد، چنانچه زمانی که آتش در ایران کشف شد هنوز گاه‌شماری در ایران وجود نداشت. جنیدی توضیح داد: ایرانیان آن دوره، در پنج گاه، نماز می‌خواندند که یک گاه آن «رپیتوین» بود و زمان آن، از نیم‌روز تا سه ساعت بعد از نیم‌روز ادامه داشت. به این دلیل نام این نماز «رپیتوین» بود که در زمان گرم روز خوانده می‌شد. زرتشتیان در این 100 روز که «رپیتوین» به زمین می‌رفت دیگر نماز رپیتوین را نمی‌خواندند، چون معتقد بودند که به زیر زمین رفته است و از روز جشن سده تا اول آبان‌ماه سال بعد که گرما از زمین بیرون آمده بود، دوباره نماز «رپیتوین» را می‌خواندند. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن