تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820265770




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آلودگی ناوگان اتوبوسرانی گلوی اصفهان را فشار می دهد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > اصفهان مهر گزارش می دهد؛
آلودگی ناوگان اتوبوسرانی گلوی اصفهان را فشار می دهد
اصفهان – خبرگزاری مهر: این روزها که آلودگی اصفهان غیر قابل تحمل شده است، مسئولان معتقدند 70 درصد آلودگی به خاطر اتومبیل هاست و از لزوم گسترش وسایل نقلیه عمومی سخن می گویند. این در حالی است که این وسایل نقیله عمومی خود بلای جان اصفهانی ها شده و مدتی است تاخیر اتوبوس ها و آلودگی بیش از حد ناوگان اتوبوسرانی، اصفهانی ها را کلافه کرده است.



به گزارش خبرنگار مهر، بسیاری از مردم کشور ما در شهرشان مترو برای جابه‌جایی نداشته و توان سوار شدن به تاکسی را به دلیل هزینه‌های سرسام‌آور آن ندارند و با وجود اینکه استفاده از اتوبوس نیز گاهی برای آنها مشکل ساز است مجبوراند از این وسیله برای حمل و نقل در این شهرهای شلوغ استفاده کنند. اما علاوه بر از دست دادن زمان زیاد برای حمل و نقل برای این اجبار خود باید تاوان‌هایی سنگین‌تر همچون در خطر قرار گرفتن سلامتیشان بپردازند.

 داستان رانندگانی که با قسم‌هایشان دل مامور ایستگاه را به لرزه وا‌ می‌دارند

شنبه هفته گذشته بود که برای مصاحبه به سطح شهر رفتم و با توجه به پر شدن صندلی‌های خالی اتوبوس به انتظار ایستاده بودم که ناگهان دیدم دختری جوان از اتوبوس قبلی پیاده شد و خطاب به مردی که فکر می‌کرد راننده است گفت که آقا چرا اتوبوس حرکت نمی‌کند، الان 30 دقیقه است منتظر نشسته‌ایم و اتوبوس نیز پر شده است، سپس ادامه داد: مگر مطابق قانون هر اتوبوس نباید پر یا خالی در سر ساعت معین حرکت کند.

دختر سپس نفس عمیقی کشید و در حالیکه مشخص بود سعی می‌کند خشم خود را پنهان کند صحبت‌های خود را برای مامور ایستگاه تکرار کرد.

مامور ایستگاه در حالیکه مدام تکرار می کرد البته حق با شماست خطاب به دختر جوان و چند مسافر دیگر که با کنجکاوی دور آنها جمع شده بودند گفت که اتوبوس‌های این خط به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.

بعد با اشاره به یکی از رانندگان که از بقیه مسن‌تر بود گفت: افرادی مانند این فرد این اتوبوس‌ها را از بخش دولتی خریده‌اند، دخترم! گاهی این افراد قسم‌هایی به انسان می‌دهند که تن انسان می‌لرزد، می‌گویند بگذار به قدری مسافر سوار کنیم که هزینه اتوبوس درآمده و خدا و پیغمبر از تو راضی باشند.

صحبت که به اینجا رسید از جمع جدا شدم اما راننده اتوبوس حواسم را به خود مشغول داشت که در حالیکه اتوبوس مملو از جمعیت بود از مسافران می‌خواست جمع‌تر شوند تا جای افراد بیشتری باز شود.

در صحبت با چند نفر از مسافران بود که فهمیدم این خط همیشه با این مشکل روبروست و آنگاه به یاد افرادی افتادم که در ایستگاه‌های دوم، سوم تا انتهای مسیر چه در سرما و چه گرما باید منتظر باشند.

سئوال‌های بسیار درباره عملکرد شرکت اتوبوس‌رانی وجود دارد و از آن جمله اینکه آیا بهانه‌هایی مانند خصوصی بودن برخی اتوبوس‌ها می‌تواند توجیهی برای شانه‌خالی کردن مسئولان از نظارت بر این بخش باشد.

از سویی برخی مسئولان در حالی دست روی خودروهای فرسوده به بهانه آلودگی هوا گذاشته‌اند که این همه اتوبوس فرسوده در ناوگان اتوبوسرانی وجود دارد و هر خطی که اتوبوس‌های آن نو می‌شود اتوبوس‌های کهنه و فرسوده به مناظق محروم شهر فرستاده می‌شود.

 نوسازی ناوگان از ماه آینده آغاز می شود

برای پیگیری این موضوع خبرنگار مهر دلیل این مسابل را از سید عباس روحانی مدیر سازمان اتوبوسرانی اصفهان جویا شد و وی در ارتباط با دودزا بودن ناوگان شهری اصفهان که بسیاری از مردم و سازمان حفاظت محیط زیست از آن شکایت دارند، اظهار داشت: امسال وارد سومین سالی شدیم که به شکل دولتی اتوبوسی برای سازمان توزیع نشده بود و تا پایان سال بیش از 350 دستگاه اتوبوس خواهیم داشتیم که عمر مفید آنها تمام شده است.

وی افزود: در سه ماهه آخر سال 91 اقدام به خریدن اتوبوس با قیمت آزاد کردیم تا این مشکل رفع شود و اتوبوس فرسوده در سطح کشور نداشته باشیم.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تاکید کرد: بودجه لازم جهت نوسازی اتوبوس‌های فرسوده اختصاص یافته است و اگر شرایط اقتصادی موجود تغییری نداشته باشد این نوسازی صفر تا 100 اتوبوس‌های فرسوده از ماه آینده آغاز می‌شود.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی در پاسخ به این سئوال که  چرا پس از جایگزینی اتوبوس‌های نو اتوبوس‌های قدیمی‌تر به ‌نقاط محروم شهر منتقل می‌شوند، تاکید کرد: در تمام خطوطی که اتوبوس های فرسوده داشتند یک دستگاه اتوبوس فرسوده از رده خارج و با اتوبوس‌های جدید جایگزین شده است که این جایگزینی در تمام نقاط شهر از بالا تا پایین بوده است.

  برخلاف نظر مسئولان اتوبوس های فرسوده بار دیگر وارد ناوگان شده اند

این نکته قابل ذکر است که در روزهای اخیر تعداد اتوبوس های ناوگان فرسوده اصفهان بسیار زیاد شده و به یقین این مسئله در آلودگی های اخیر اصفهان بسیار تاثیرگذار بوده است به ویژه اینکه به نظر می رسد در روزهای اخیر، این سازمان به هر دلیلی بسیاری از اتوبوس هایی که مدت ها  پیش از ناوگان خارج شده بود را بار دیگر به ناوگان شهری اضافه  کرده و بر خلاف نظر مسئولان این سازمان، همچنان اتوبوس های فرسوده تر در نقاط محروم تر شهر قرار دارند.

نکته مهم دیگر اینکه اصفهانی ها این روزها دقایق طولانی و پایان ناپذیری را باید منتظر اتوبوس های خطوط مختلف بمانند و این در حالی است که در بسیاری از این خطوط زمان حرکت اتوبوس ها زمان بندی شده است و به پر یا خالی بودن اتوبوس بستگی ندارد.

 نیمی از ناوگان اتوبوسرانی در حال تعمیر است

در پیگیری های انجام شده دلیل این امر آغاز تعمیرات بیش از نیمی از ناوگان اتوبوسرانی اعلام شد و بر این اساس به نظر می رسد برای رفع کمبود اتوبوس برخی اتوبوس های قدیمی وارد عرصه شده اند اما همچنان همشهریان اصفهانی از کمبود اتوبوس در خطوط مختلف گلایه دارند ضمن اینکه به کارگرفتن اتوبوس های از رده خارج بر آلودگی هوا می افزاید اما گویی اصفهانی ها ناچارهستند تا اتمام تعمیرات مشکلات را به امید رفع آلودگی ناوگان تحمل کنند.

  معطل کردن بیش از حد مسافران غیرقانونی و غیر اخلاقی است

روحانی در ادامه در ارتباط با مشکلی که در برخی نقاط شهر در ارتباط با تاخیر اتوبوس های به بهانه تامین هزینه ها و معطلی بیش از حد شهروندان در ایستگاه های  بعدی اتوبوس وجود دارد، اظهار داشت: معطل کردن بیش از حد شهروندان در خطوط اتوبوسرانی خصوصی به منظور سوار کردن مسافران بیشترغیرقانونی و خلاف اخلاق است.

وی افزود: این مسئله بیشتر در خطوطی رخ می‌دهد که اتوبوس‌های آن و با توجه به اینکه برخی خطوط این ناوگان  به بخش خصوصی واگذار شده، رانندگان برای تامین هزینه‌های  اتوبوس دست به چنین اقداماتی می‌زنند که البته قانونی نیست.

وی افزود: هزینه پرداختی مسافران در این خطوط بیشتر از دیگر خطوط است و بدین لحاظ بهانه رانندگان اتوبوس برای تامین هزینه‌هایشان قابل قبول نیست.

با توجه به قول روحانی برای رفع این مشکل و نظارت بیشتر در این زمینه، با پیگیری های خبرنگار ما مشخص شد که این مشکل در خط مورد نظر تا حدود زیادی رفع شده و ماموران ایستگاه به طور جدی به رانندگان تذکر می دهند تا سر ساعتی که مامور تعیین می کنند حرکت کنند اما با توجه به اینکه در برخی خطوط همچنان این مشکل وجود دارد به نظر می رسد نیازمند نظارت بیشتر سازمان اتوبوسرانی در این زمینه هستیم.

امکان محاسبه هزینه های اتوبوسرانی بر حسب مسیر در آینده

روحانی همچنین در ارتباط با مشکلی مبنی بر گران‌تر بودن هزینه برخی مسیرهای طولانی شهری و اینکه همین خطوط، مسیر دو تا سه ایستگاهی روزانه برخی شهروندان را تشکیل می‌دهد، افزود: در برخی مسیرها خطوط موازی برای رفع این مشکل وجود دارد که شهروندان می‌توانند از آنها استفاده کنند اما در خطوطی مانند خط 26 ( اصفهان – پارک شهید رجایی) امکان تعبیه خط موازی وجود نداشته است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اصفهان تصریح کرد: کرایه اتوبوسرانی بر حسب ورودی محاسبه می‌شود و به این دلیل برخی مجبوراند در چنین مسیرهایی برای یکی دو ایستگاه کرایه بیشتری بپردازند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی امکان اصلاح این روند وجود ندارد اما این نوید را می دهیم که در آینده با ارتقای امکانات نرم افزاری این مشکل رفع شود.

توسعه و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی در آینده نزدیک

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان نیز از اختصاص 85 میلیارد تومان برای توسعه و تجهیز و بهینه‌سازی ناوگان اتوبوسرانی خبر داد و گفت: از این میان 50 میلیارد تومان به خرید اتوبوس، 10 میلیارد به بازسازی و 25 میلیارد برای کمک به شرکت واحد اتوبوسرانی به عنوان یارانه هزینه بلیط اختصاص یافته است.

  گزارش : فاطمه کازرونی
 


۱۳۹۲/۱۱/۸ - ۱۱:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن