محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842044606
گفتاری از حجتالاسلام مبلغی تفکر امتبرانداز تکفیر و شاخصهها و مولفههای آن/ ضرورت تدبیر برای تکفیر
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتاری از حجتالاسلام مبلغی
تفکر امتبرانداز تکفیر و شاخصهها و مولفههای آن/ ضرورت تدبیر برای تکفیر
حرمت تکفیر از خاستگاه دین کاملاً مورد تأیید قرار گرفته است با وجود این حرمت ضروری است ما از ساختارهای رسانهای و دیپلماتیک برای از بین بردن تکفیر بیشترین استفاده را ببریم.
خبرگزاری فارس ـ راهبرد فرهنگ: «اختلاف» همواره یکی از سیاستهای ثابت دشمنان جهان اسلام برای تضعیف قدرت کشورهای اسلامی بوده است. یکی از بزرگترین ثمرههای این سیاست، تأمین امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه است. رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با اعضای مجلس خبرگان رهبری به این مسأله اشاره کردند: «یکى از راهبردهاى اساسى دشمنان اسلام و بخصوص دشمنان نظام اسلامى در منطقه، راهبرد ایجاد اختلاف فرقهاى و مذهبى و مسئلهى شیعه و سنّى است؛ این را توجه داشته باشید. و دو دسته عامل و مزدور دشمن در این زمینه شدند: یک دسته از سنّىها، یک دسته از شیعهها؛ یک دسته آن تکفیریهاى منحرفِ از حقیقت دین، یک دسته هم از کسانى که براى دشمن کار میکنند، زیر اسم شیعه و به نام شیعه» حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در گفتاری که در پایگاه khamenei.ir منتشر شده، به تبیین خطرات تکفیر برای جهان اسلام و معرفی ابزارهای لازم برای مبارزه با آن پرداخته است. وجوه تمایز تکفیر در عصر حاضر امروزه بزرگترین عامل تهدیدکننده کیان امت و مذاهب اسلامی «تکفیر» است. تکفیر یک پدیده رو به فزونی است که در صورت عدم کنترل و مهار، امکان رشد مییابد. گسترش این پدیدهی خطرناک موجب وارد آمدن آسیبهایی بر فطرت انسانها، آیندهی جامعه و امت اسلامی میشود و به مرور ابعاد بیشتر و کوبندهتری پیدا میکند. تکفیر مناسبات امت اسلامی را به هم میزند و امت بیمناسبات رو به زوال است. آنچه میتواند اجزای این امت را به همدیگر متصل کند و آنها را در کنار هم، در یک جو آرام، پر نشاط و پرعلاقه نسبت به هم و در ارتباط با هم قرار دهد مناسبات است. اگر این مناسبات به خاطر تکفیر از بین برود، رفتارهای ناهنجار تا سرحد کشت و کشتار جایگزین آن میشود. تکفیر، اما پدیدهای نوظهور در تاریخ اسلام نیست، بلکه در دل تاریخ، در پارهای از مقاطع، به دلایل اجتماعی و فکری و زمینههای موجود روی داده است. بنابراین تکفیر ماهیتاً همانی است که در گذشته هم بوده؛ اما آنچه که تکفیر عصر حاضر را از گذشته متمایز میکند چهار خصوصیت است. یک: ابعاد جهانی آن، دو: شبکهای شدن تکفیریها، سه: اقدام به کشتارهای نامتعارف و وحشیانه و چهار: مشوش و مشوه نمودن چهرهی اسلام رحمانی در اذهان مردم دنیا. آسیبهای ناشی از عمل تکفیریها از مرزهای اسلام عبور میکند. تکفیر بر تن عمل زشت کشتن انسانها لباس تقدس و دین را پوشانده و با این کار دست به نسلکشی میزند. این اقدامات همهچیز را بر باد فنا خواهد داد. امروز اگرچه سخن از مبارزه با تکفیریها گاه و بیگاه شنیده میشود، اما به نظر میرسد گامهای عملی و نظری قابل توجهی برای مقابله با آنها برداشته نشده است. ابزارهای مقابله با تکفیر عموم واکنشها به مسألهی تکفیر دوگونه است: واکنش نخست برانگیخته شدن یک احساس تنفر در مردم است. وضعیت دوم آن است که عدهای میگویند تکفیر بد و حرام است، و این موضع آنان پایان ماجرا است؛ دیگر بحثی از تکفیر، ریشهها و مؤلفههای آن و راهکارهای مبارزه با آن نمیشود. ما باید به سمت پایان دادن به تحریم کردن صرف و آغاز بحثهای جدی مبارزه با تکفیر حرکت کنیم. اما برای مبارزه با تکفیر ابزارهایی لازم است. نخستین ابزار، آشنایی با شاخصها و ملاکهای تفکر و اقدامات تکفیری است. ابزار دوم، شناختن مؤلفهها و عناصر تشکیلدهندهی تکفیر است. پس از بدست آوردن این دو ابزار باید با شناسایی زمینهها و بسترهای ایجاد و رشد تکفیر، به ارائهی راهحلهای مقابله با آن پرداخت. راهحلهایی که باید از مختصاتی مانند فراگیر بودن، مشارکت همهی مذاهب، اتفاق نظر همگان و ملتزم شدن به رعایت آنها بهرهمند باشد. شاخصههای تکفیر شاخصههای تکفیر عبارت است از اوصافی که اگر در جامعهای مشاهده شد بهراحتی و به سادگی میتوان از دیدن آن اوصاف پی برد به اینکه: یک. تکفیر وجود دارد، دو. تکفیر در چه سطحی است؟ سه. عمق تکفیر چقدر است؟ چهار. مسیر و مقصد تکفیر کجاست؟ با این توضیح، شاخصههای تکفیر عبارتند از: 1. خشونت عریان و دائمی خشونت، آشکارترین مشخصهای است که یک تکفیری با آن شناخته میشود و در واقع تابلوی اوست. امام علی(ع) دربارهی تکفیریهای زمان خود میفرمایند: «سیوفکم علی عواتقکم»1 یعنی شمشیرهایتان بر گردنهایتان آویخته است. محل قرارگیری شمشیر در نیام است، اما وقتی برود روی گردن، یعنی من میخواهم کسی را بکشم. 2. آسیب زدن به افراد بیگناه و غیر دخیل در موضوع خلط کردن افراد یک مجموعه و کشتن همگی آنها برخلاف آیه شریفه «وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى»2. اسلام دقت دارد که اگر خطایی از پدر سر زد، گناه آن به پای پسر نوشته نشود. مشخصه تکفیر آن است که نمیتواند اینگونه باشد. هر جا که یک تکفیری حضور داشته باشد، یک منطقه را به آتش میکشد. او نمیتواند اقدامات افراد را به دیگران سرایت ندهد. 3. حرکت تصاعدی در تکفیر دیگران آنها ابتدا دیگران را گمراه میخوانند، سپس آنها را تکفیر میکنند و در مرحله سوم آنها را بدون متمایز نمودن از یکدیگر میکشند و در این مسیر خود ابتدا از یک نفر یا یک جمعیت کم شروع میکنند و سپس دایره گمراهان و کافران را گسترش میدهند. در فرد تکفیری تصاعد و افزایش نهادینه شده است؛ او همیشه دایره متدینان را تنگتر میکند. چنانکه امیرالمؤمنین(ع) خطاب به تکفیریهای زمان خود فرمودند: اگر مخالفت با من از این روست که میپندارید من خطا کردهام و گمراه شدهام، پس چرا همه را از دم شمشیرهایی که بر شانه حمایل کردهاید، میگذرانید و کسی که گناه کرده با کسی که گناه نکرده درهم میآمیزید؟3 4. کشتن اهل اسلام این مشخصه برای تکفیریها وجود دارد که میدان و محل کشتار را داخل امت مسلمان قرار میدهند و کشتن را متوجه مسلمانان میکنند. آنان عطشی سیرناشدنی در مسلمانکشی و برادرکشی دارند. در کتب اهلسنت روایتی است از قول پیامبر(ص) در وصف خوارج که فرمودند: «یقتلون اهل الاسلام» آنان اهل اسلام را میکشند. 5. فاصله گرفتن از دین مستندات روایی این شاخص در کتب شیعه و اهلسنت آمده است. تعبیر دینی آن «مروق» به معنای عبور کردن از اسلام است: «یَمْرُقُونَ مِنَ الْإِسْلَامِ کَمَا یَمْرُقُ السَّهْمُ مِنَ الرَّمِیَّةِ»4 این فرمایش پیامبر اسلام(ص) است؛ یعنی مشخصه فکری اینها آن است که در محدوده اسلام باقی نمیمانند؛ چراکه حدود را علما مشخص میکنند و تکفیریها اصلاً کاری با علما ندارند. مؤلفههای تکفیر تکفیر از چه عناصری تشکیل شده است؟ شناختن این عناصر به افراد و مجموعهها کمک میکند تا از نزدیک شدن به فضای تکفیر پرهیز کنند. دو مؤلفهی مهم تکفیر عبارت است از «جهل» و «عنصر روحی و روانی». 1. جهل «جهل» گاهی در مقابل «عقل»، گاهی در مقابل «علم» و گاهی در مقابل «فقه» به کار گرفته میشود. البته همپوشانیهایی هم بین این مفاهیم وجود دارد. در اینجا منظور ما از جهل، مفهومی در مقابل فقه است. تکفیریها فقیه نیستند و فقهی هم ندارند. اصولاً تکفیر نه در فضای فقه، بلکه در فضای جهل شکل میگیرد. منظور ما از فقه در اینجا معنای مصطلح امروزین آن نیست، بلکه همان فقهی مقصود ما است که در صدر اسلام بوده و سه شعبه داشته است: فقه رفتار، فقه نفس و فقه وجود. فقه رفتار، احکام پنجگانهی واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح را تبیین میکند. فقه نفس، انسان را از گرفتار شدن در زندگی دنیایی و غفلت از سعادت اخروی بازمیدارد و او را به تهذیب و توجه به آخرت سفارش میکند. اما فقه وجود، فقهی است که به انسان سعه و گستره میبخشد. فقه وجود، فرد را به خدا به عنوان منشأ وجود، رحمت و لطافت و خالق همه زیباییها و جمالها و خوبیها مرتبط میکند. کسی که از فقه وجود بیبهره باشد ارتباط او با خدا ارتباطی تشریفاتی است. اعمال دینی او باعث تحول در او نمیشود. او نمیتواند تجلی زیباییهای ارتباط با خدا و وجه معنوی و رحمانی خدا باشد. فقه وجود باعث میشود که دین برای انسانها صرفاً یک مناسک نباشد. در روایات داریم که: «هل الدین الا الحب»5 آیا دین چیزی جز محبت و علاقه است؟ دین میخواهد یک محبت ویژه در انسان نسبت به خدا ایجاد کند تا او کانون محبت به خدا باشد و از آن محبت، محبتهایی به دیگر انسانها بتراود. در روایت دیگری به نقل از حضرت امیر(ع) آمده است که «الْفَقِیهُ کُلُّ الْفَقِیهِ مَنْ لَمْ یُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ لَمْ یُؤْیِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ»5 یعنی آن کسی فقیه کامل است که مردم را از رحمت خدا مأیوس نکند. این آموزهها جزء ادبیات دینی ما است. ما باید مراقب باشیم که فقط فقه رفتار را به میدان نیاوریم. اگر فقه رفتار که خیلی هم لازم است به تنهایی به میدان بیاید و آن فقه وجود و فقه اساسی که انسان را با خدا از درون مرتبط میکند نه از بیرون و به عنوان مناسک، ممکن است انسانها با رحمت خدا نتوانند ارتباط قلبی و درونی پیدا کنند. متأسفانه این ادبیات دینی، به دلیل تعطیل شدن فقه وجود کمرنگ شده است. ما امروز نیازمند آن هستیم که اولیای جامعه اسلامی برای ایجاد یک تحول اساسی در نوع و کیفیت ارتباط انسانها با خدا برنامهریزی کنند. انسان عصر حاضر تشنه زیبایی، محبت و آرامش درونی است. و این چیزی است که تنها با ارتباط واقعی با خدا حاصل میشود نه با ارتباط تشریفاتی. باید کاری کرد تا خشکیها و عطشهای روحی جامعه برطرف شود. جامعه خشک و تشنه زمینهساز شکلگیری تکفیر است. محبت خدا در دلهای خشن جایی ندارد. خدا در این جامعه وسیلهای میشود صرفاً برای سختگیری. مشکل تکفیریها چیست؟ مشکلشان این است که به هیچ کدام از این سه شعبه فقهی قائل نیستند. اگر کسی با دین مرتبط بشود و به فقه کاری نداشته باشد، این ارتباط او میشود جهل و دین او میشود منشأ سختگیری. او گمان میکند به دین متصل است، در حالی که آنچه او دارد دین نیست. او نه با خدای این دین مرتبط شده، نه احکام این دین را فهمیده، نه به مسیر آینده که آخرت است مرتبط شده و نه از جهنم هراس دارد. 2. عنصر روحی و روانی فرد تکفیری دچار یک تنگنای فکری و روحی و یک عقده متراکم در درون خود است. این عقده متراکم تاریخی هم ظهور فردی دارد و هم ظهور جمعی. فرد تکفیری دچار یک وضعیت روحی است که باعث میشود به مسائل تنگ نگاه کند و به همین خاطر با تنگنا مواجه است. خوارج هم همینگونه بودند و بیهوده دنیا و دین را بر خود سخت میگرفتند. در حالی که دین سخت نیست. در واقع نوع نگاه او و تماس روحی او با مسائل که ناشی از همان فقدان فقه است باعث شده تا حرکت او به سمت تکفیر سرعت یابد. فرد تکفیری برخلاف روحیه اسلامی که روحیه گشادهرویی و آمادگی برای خدمت به مردم و رفع مشکلات آنها است، به فکر کشتن انسانهای بیگناه است. البته بخشی از این مشکل به مسأله اخلاق برمیگردد. اخلاق تلطیفکننده روح است. اگر اخلاق به شدت فردی شود و اجتماعی نباشد و یا به شکل گزینشی عمل بشود، در جامعه تولید روحیه خشن و انتقامجویانه میکند. بنابراین میتوان گفت تکفیر محصول بیاخلاقی است. پایان رستگاری، آرامش و معنویت اگر در یک جامعهای «تکفیر» لباس یک پدیده اجتماعی را بر تن بپوشد و تبدیل به یک تشکیلات منسجم بشود، دیگر این جامعه نمیتواند روی رستگاری، آرامش و حرکت به سمت معنویت را ببیند. این جامعه به خودش مشغول میشود تا زمانی که بتواند مشکل تکفیر را حل کند. امروز نیز مشکل تکفیریها با خواست و اراده علما و امت اسلامی قابل حل است. راه حلهایی برای این مشکل وجود دارد که اگر علمای جهان اسلام اعم از شیعه و سنی این راهحلها را تأیید کنند و یک سند واحد را مبنای عمل قرار دهند، این مشکل از جهان اسلام رخت برخواهد بست. ضعیف شدن جامعهی اسلامی منجر به بازگشت نگاه حقارتآمیز به مسلمانان میگردد. ما باید بدانیم که اگر مواد مخدر خانمانبرانداز است، تکفیر امتبرانداز و اسلامبرانداز است. تدبیر برای تکفیر بنابراین حرمت تکفیر از خاستگاه دین کاملاً مورد تأیید قرار گرفته است. با وجود این حرمت ضروری است تا ما از ساختارهای رسانهای و دیپلماتیک برای از بین بردن تکفیر بیشترین استفاده را ببریم. عدم اقدام لازم در این زمینه موجب بازشدن فضا برای گروههای تکفیری میشود و باز بودن فضای تنفس تکفیریها برای بسیاری از بدخواهان اسلام و مسلمانان خوشایند و مطلوب خواهد بود. البته در برخورد با تکفیریها بایستی رعایت تقوا صورت بگیرد. اگر تکفیر که نسبت دادن بیقاعده کفر به عدهای است، اقدامی نادرست است، از آن طرف هم نسبت دادن بیقاعده تکفیری بودن به عدهای نادرست است. اینگونه نباشد که ما نیز هر کسی را که یک قدری رابطهاش با ما خوب نبود بگوییم تکفیری است. از این نظر باید دقت کرد که حساب سلفیها را از تکفیریها جدا نمود. تکفیر و تکفیری را باید آنچنان که هستند و در همان سطح و حدی که قرار دارند معرفی کرد و با آنها به مبارزه پرداخت. در مواجهه با تکفیریها باید دقت داشت که این گروه از دو بخش تشکیل میشوند. یک بخش سران آنها هستند که حکم تکفیر و قتل را صادر میکنند. بخش دوم، پیروان چشم و گوش بسته و تسلیمشده سران هستند. افراد بخش اول به هیچوجه اهل گفتوگو نیستند، یعنی فهم ندارند، لذا خود مسلمانان و علما و مؤمنان باید آنها را در محاق قرار دهند؛ اما ممکن است بتوان بعضی از پیروان تکفیریها را که چشم و گوش بسته بودند با گفتوگو به راه آورد. **** پینوشتها: 1. سید رضی، نهجالبلاغه، خطبهی 127 2. بخشی از آیهی 7 سورهی مبارکهی زمر؛ و هیچ گناهکارى بار [گناه] دیگرى را بر نمىدارد. 3. سید رضی، نهجالبلاغه، خطبهی 127؛ «فان ابیتم الا ان تزعموا انی اخطات و ضللت فلم تضللون عامه امه محمد بضلالی و تأخذونهم بخطئی و تکفرونهم بذنوبی» 4. از دین خارج میشوند همانگونه که تیر از کمان خارج میگردد. 5. سید رضی، نهجالبلاغه، بخشی از حکمت 90 نهجالبلاغه انتهای پیام/س
92/11/06 - 14:40
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
با تدریس حجتالاسلام رهدار درسگفتار «تبارشناسی جریانهای تکفیری معاصر» برگزار میشود
با تدریس حجتالاسلام رهداردرسگفتار تبارشناسی جریانهای تکفیری معاصر برگزار میشوددرسگفتارهای تبارشناسی جریانهای تکفیری معاصر با تدریس حجتالاسلام احمد رهدار مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه از 16 بهمن ماه آغاز میشود به گزارش خبرگزاری فارس بنیاد نظری جریان تکهشدار بشار اسد نسبت به خطر تفکر وهابیت تکفیری
هشدار بشار اسد نسبت به خطر تفکر وهابیت تکفیری اعضای هیئت علمای لبنانی ميهمان بشار اسد نیز در این دیدار تاکید کردند که آنچه در منطقه رخ میدهد مقابله با افکار تکفیری است به گزارش سرویس بین الملل جام نیوز خبرگزارش رسمی سوریه "سانا" خبر داد که "بشار اسد"نگراني لندن از شيوع تفكر تكفيري در اين كشورممنوعيت ورود مفتي سعودي به انگليس
نگراني لندن از شيوع تفكر تكفيري در اين كشورممنوعيت ورود مفتي سعودي به انگليس مسئولان انگليسي از ورود عادل الكلباني مفتي مشهور و امام جماعت سابق مسجد الحرام به خاك كشورشان از ترس شيوع تفكرات تكفيري و اختلافات ديني جلوگيري كردند به گزارش خبرگزاري فارس روزنامه ديلي اكسپرس انگليستلاش بيثمر جنبلاط در جريان تماس با كشورهاي حامي تفكر تكفيري و در صدر آنها عربستان
تلاش بيثمر جنبلاط در جريان تماس با كشورهاي حامي تفكر تكفيري و در صدر آنها عربستان برخي منابع مطبوعاتي به نقل از منابع ديني فاش كردند وليد جنبلاط رئيس حزب سوسياليست ترقي خواه لبنان در جريان تماس با كشورهاي حامي تفكر تكفيري و در صدر آنها عربستان درخصوص موضوع دروزيهاي شهر ادلب سضرورت تشکیل کانونهای تفکر در وزارت تعاون و رفاه اجتماعی
ضرورت تشکیل کانونهای تفکر در وزارت تعاون و رفاه اجتماعی معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی بر ضرورت تشکیل کانونهای تفکر در این وزارتخانه تأکید کرد حسن طلایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت با توجه به اهمیت تشکیل کانونهای تفکر باتاکید متفکران جهان اسلام بر از بین بردن ریشه تکفیریها
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱ ۲۶ در حاشیه دومین روز از برگزاری بیست و هفتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی کمیسیونهایی با عنوان وحدت امت اسلامی حول محور قرآن کریم و کمیسیون وضعیت کنونی جامعه اسلامی از منظر قرآن کریم با حضور پژوهشگران مفتیها و متفکران جهان اسلام در سالن اجلاس سراافراطی گری و تفکر تکفیری حقیقت دین اسلام را مخدوش می کند
بشار اسد افراطی گری و تفکر تکفیری حقیقت دین اسلام را مخدوش می کند خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور سوریه گفت افراطی گری و تفکر تکفیری حقیقت دین بزرگ اسلام را تخریب و مخدوش می کند به گزارش خبرگزاری رسا "بشار اسد" رییس جمهور سوریه روز دوشنبه با هیئتی از تجبشار اسد: ملت سوریه هرگز تفکر وهابی تکفیری را نمیپذیرد
یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۱ ۲۴ رئیس جمهوری سوریه در دیدار با علمای مسیحی خواستار توجه جامعه جهانی به خطرات وهابیگری تکفیری شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه سانا بشار اسد این سخنان را در جمع جمع هیئتهای مذهبی مسیحی ایراد و تاکید کرد تفکرموسيقي عزاداري فقط نوحهخواني نيست/ ضرورت بازگشايي موسيقي محرم و صفر
موسيقي عزاداري فقط نوحهخواني نيست ضرورت بازگشايي موسيقي محرم و صفر پژوهشگر موسيقي نواحي كشورمان معتقد است چهره موسيقي محرم و صفر نيازمند بازگشايي و بررسي مجدد توسط اهالي موسيقي است كه بدانيم نياكان درباره مساله عزاداري حضرت سيدا الشهدا چقدر زيبا شناسانه و هنري برخورد كردند هوشروايت تصويري از گفتگوي ويژه خبري با حضور حجتالاسلام و المسلمين شهيدي رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران
روايت تصويري از گفتگوي ويژه خبري با حضور حجتالاسلام و المسلمين شهيدي رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران با اشاره به اينكه براي ايجاد فرهنگ ايثار و شهادت نيازمند تعامل ميان سازمان صدا و سيما سايتها مطبوعات و رسانهها هستيم گفت يقينا نقش فرهنگحجتالاسلام رودگر در گفتوگو با فارس:«اصول و قواعد تفسير عرفاني قرآن كريم» آماده انتشار ميشود
حجتالاسلام رودگر در گفتوگو با فارس اصول و قواعد تفسير عرفاني قرآن كريم آماده انتشار ميشود عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي از نگارش اثري با عنوان اصول و قواعد تفسير عرفاني قرآن كريم خبر داد و گفت اين اثر به صورت اختصاصي به مباحث عرفاني قرآن پرداخته است حجتالسعيد نيك پور تاكيد كرد: ضرورت توجه به تبليغات براي جشنواره جام جم
سعيد نيك پور تاكيد كرد ضرورت توجه به تبليغات براي جشنواره جام جم سعيد نيك پور گفت اين جشنواره بايد در طول سال تبليغات زيادي صورت گيرد تا همه كارگردانان و برنامه سازان و دست اندركاران در جريان برگزاري آن قرار گيرند سعيد نيك پور درباره برگزاري جشنواره تلويزيوني جام جم گفت برايبا حضور حجتالاسلام دعایی و صالحی تکریم از مدیر جوان و سابق اداره کتاب/ شجاعی رسماً مدیرکل شد
با حضور حجتالاسلام دعایی و صالحیتکریم از مدیر جوان و سابق اداره کتاب شجاعی رسماً مدیرکل شدمراسم معارفه مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی عصر امروز اول بهمن در سال شورای فرهنگ عمومی برگزار شد و علی شجاعی صائین رسماً مدیرکل اداره کتاب معرفی شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خب-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها