تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819910250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهم ترین رویدادهای نخستین روز ژنو 2/ از مشاجره بان کی مون و معلم تا فریاد اعتراض خبرنگاران


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: مهم ترین رویدادهای نخستین روز ژنو 2/ از مشاجره بان کی مون و معلم تا فریاد اعتراض خبرنگاران
بالاخره بعد از گذشت 18 ماه از برگزاری کنفرانس ژنو1 با موضوع یافتن راه حلی برای بحران سوریه، نخستین روز کنفرانس ژنو ساعت 9 صبح چهارشنبه به وقت محلی در شهر کوهستانی مونترو با حضور وزیران امور خارجه 40 کشور از نقاط مختلف جهان، برگزار شد.
آفتاب: به گزارش ایرنا، وزیران خارجه تمام کشورهای شرکت کننده و همچنین بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و رییس جمهور سوئیس به عنوان کشور میزبان در نخستین روز کنفرانس سخنرانی کردند. 


رییس جمهوری سوئیس به رسم میزبانی نخستین سخنران بود و بعدهم بان کی مون سخنرانی کرد و سپس شخصا ریاست جلسه را بعهده گرفت و خطاب به وزیران گفت که هریک فقط می توانند 7 دقیقه سخنرانی کنند. 


اولین وزیر سخنران سرگئی لاوروف و دومین هم جان کری وزیران خارجه روسیه و امریکا بودند.


** مشاجرات لفظی بان کی مون و ولید معلم 


زمانی که نوبت به سخنرانی ولید معلم وزیر خارجه سوریه رسید، بیش از پنج برابر زمان تعیین شده از سوی بان کی مون صحبت کرد و هر بار که بان کی مون به او تذکر می داد که وقت تمام است، ولید معلم با این بهانه که کنفرانس مربوط و متعلق به سوریه است، حرفهایش را ادامه می داد تا اینکه کار به جدال لفظی بین دو نفر کشید و در نهایت معلم بعد از 35 دقیقه، حرفهایش را نیمه تمام رها کرد.


بان کی مون از اینکه ولید معلم اهمیتی به تذکرات او نمی دهد، خشمگین شده بود هرچند سعی می کرد در ظاهر بروز ندهد. بار سوم، وقتی ولید معلم گفت قول می دهم یک دقیقه دیگر تمام کنم، دبیرکل گفت امیداورم این بار دیگر به قولت عمل کنی و وزیر خارجه سوریه در پاسخ گفت که سوریه همیشه به قولش عمل می کند.


مشاجرات لطفی این دو نفر به سوژه ای برای خنده و سرگرمی خبرنگاران و حتی شرکت کنندگان در اجلاس تبدیل شد.


** ایران غایب بزرگ ژنو 2


ایران برغم اینکه نزدیکترین هم پیمان ملت و دولت سوریه شناخته می شود، به دلیل ایستادگی بر مواضع اصولی خود در قبال سوریه و نپذیرفتن پیش شرط تعیین شده برای شرکت کشورها در این کنفرانس، غایب بزرگ این کنفرانس بود.


وزیر خارجه ایتالیا در مصاحبه ای که در جمع خبرنگاران داشت، در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره عدم حضور ایران در اجلاس گفت که جالی خالی ایران کاملا محسوس است.


** پیش شرط آمریکا و هم پیمانانش برای شرکت کشورها در ژنو 2


آمریکا که اصرار دارد باید در سوریه دولت انتقالی تشکیل شود و بشار اسد هم نباید جایی در دولت انتقالی داشته باشد، این موضوع را به عنوان یکی ازبندهای بیاینه ژنو 1 در آن گنجانده و آن را پیش شرط اصلی برای حضور کشورها در ژنو 2 قرار داده است.


جان کری امروز به صراحت گفت که باید در سوریه دولت انتقالی تشکیل شود و بشار اسد هم هیچ جایی در دولت انتقالی نخواهد داشت.


ایران و سوریه هر دو معتقند انتخاب گزینشی یکی از بندهای بیانیه ژنو 1 به عنوان پیش شرط شرکت در کنفرانس ژنو 2 غیرمنطقی است و تهران حاضر نشد مواضع اصولی خود در قبال سوریه را به بهای شرکت در کنفرانس نمایش ژنو 2چوب حراج بزند.


مواردی چون ضرورت جلوگیری از خشونت و مبارزه با تروریسم در سوریه هم از جمله دیگر بندهای بیانیه ژنو یک است که در ژنو 2 تقریبا به فراموشی سپرده شده بود.


** تعظیم قریب به اتفاق شرکت کنندگان به پیش شرط فرمایشی آمریکا


اکثر قریب به اتفاق وزیران امور خارجه شرکت کننده در ژنو 2 برای نشان دادن خوش خدمتی خود به واشنگتن، در همان اول سخنرانی خود بطور تاکیدی اعلام می کردند که بیانیه ژنو یک باید اجرا و هرچه زودتر در سوریه دولت انتقالی تشکیل شود.


بشار جعفری نماینده دایم سوریه در سازمان ملل هم در نشست خبری که در پایان روز نخست کنفرانس داشت، به این موضوع اشاره کرد که اکثریت کشورهای شرکت کننده در کنفرانس ژنو 2 تحت فشار آمریکایی ها، مواضع تند ضد سوری داشتند.


** وقتی که کنترل از دست پلیس خارج شد


هنگام برگزاری اجلاس وزرا، عمران زعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه برای لحظاتی و بطور تصادفی درحلقه محاصره شدید دهها خبرنگار قرار گرفت و سیل خبرنگاران برای پرسیدن سوالاتی از زعبی، باعث شدند کنترل از دست دو نیروی پلیس که حفاظت او را برعهده داشتند، خارج شود.


پلیس های سوئیس حیرت زده و با تعجب فقط کنار ایستاده بودند و جز تماشای ماجرا، کار دیگری از دستشان برنمی آمد.


حرف مهمی که این وزیر سوری در محاصره خبرنگاران گفت این بود که «اسد هرگز از قدرت کناره گیری نخواهد کرد». این جمله او خشم خبرنگاران رسانه های گروه های مخالف سوری را به شدت برانگیخت تا حدی که با صدای بلند اقدام به ناسزا گویی به زعبی کردند.


** گزینه نظامی علیه سوریه همچنان روی میز است


جان کری در کنفرانس مطبوعاتی در پایان کنفرانس در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا هنوز هم گزینه نظامی علیه سوریه مطرح است، گفت: اوباما هرگز هیچ گزینه ای را از روی میز برنداشته و زمانی که گزینه نظامی علیه سوریه مطرح شد، موضوع سلاح های شیمیایی سوریه مطرح بود و وقتی سوریه قول همکاری برای برچیده شدن این سلاح را داد، گزینه نظامی همچنان روی میز آمریکا باقی ماند تا اینکه سوریه به این تعهد خود بطور کامل عمل کند.




** کری: امیدواریم ایران در مذاکرات بعدی به دیگر کشورها ملحق شود


جان کری در نشست خبری خود درباره پس گرفته شدن دعوت از ایران، باز هم همان پیش شرط را پیش کشید و گفت: قرار بر این بوده که همه کشورهایی که در ژنو 2 شرکت می کنند، از بیانیه ژنو 1 حمایت کنند.


به گفته کری، تمام 40 کشور شرکت کننده در کنفرانس روز چهارشنبه از این بیانیه حمایت کردند به استثنای خود دولت سوریه.


** طفره رفتن بان کی مون از پاسخ به علت لغو کردن دعوت ایران


بان کی مون که طبق همه نشست های خبری خود، تقریبا هیچ نکته مهمی برای گفتن نداشت وبسیار محتاطانه حرف می زد تا مبادا از سوی آقابالاسرهایش مورد مواخذه قرار گیرد، دو بار از پاسخ گفتن به علت لغو دعوت رسمی از ایران طفره رفت و با حرف های نه چندان مرتبط با این سوال و به قول معروف سروته قضیه را جمع کرد.


بان کی مون صلاح ندانست بگوید که تحت فشار کدامیک از دولت ها مجبور شده تا دعوت رسمی خود از ایران را بعد از گذشت کمتر از 24 ساعت لغو کند.


** فهرست از پیش نوشته شده نام خبرنگاران برای سوال از کری و بان کی مون


نشست خبری بان کی مون و بعد از آن هم نشست خبری جان کری که بعد از پایان روز نخست کنفرانس ژنو 2 برگزار شد، دست کم از یک جهت شبیه خود این کنفرانس بود و مثل کنفرانس، بصورت نمایشی و غیرآزاد برگزار شد.


فهرست اسامی خبرنگاران و رسانه هایی را که خودشان صلاح دانسته بودند، از قبل تهیه کرده بودند و به احتمال زیاد هم از قبل معلوم شده بود که کدام رسانه باید چه سوالی بپرسد.


مجری، در میان صدها خبرنگاری که در سالن حضور داشتند، نام و مشخصات خبرنگار رسانه مورد نظر را کاملا می دانست و بدون توجه به تقاضای های فراون برای طرح سوال، فقط اسم های نوشته شده در لیست خودش را می خواند.


این برخورد گزینشی و به شدت تبعیض آمیز موجب اعتراض شدید و خشم خبرنگاران به ویژه خبرنگاران رسانه های سوری شد تا جایی که چند بار نظم جلسه با فریادهای حاکی از نارضایتی خبرنگاران به هم خورد.


خبرنگاران که اجازه سوال کردن داشتند از شبکه های بی بی سی، اسکای نیوز، الحیات، الجزیره، بلومبرگ و دو یا سه رسانه «خودی» دیگر بودند.


** مونترو تحت تدابیر شدید امنیتی 


جدا از هیاهویی که در مجموعه برگزاری کنفرانس برای «هیچ» برپا بود، بیرون از کنفرانس و در خیابان های اطراف، تعداد زیادی نیروهای پلیس از دو روز قبل از اجلاس مستقر شده بود و حضور نیروهای پلیس در ایستگاه های قطار و مترو برخی اماکن عمی شهر مونترو کاملا محسوس بود.


خیابان های اطراف محل برگزاری کنفرانس به روی مردم عادی شهر بسته شده بود و مردم مجبود بودند از مسیرهای فرعی که راه آنها را چند برابر طولانی تر می کرد، تردد کنند.


با وجود اینکه سوئیس به عنوان یکی از امن ترین کشورهای جهان شناخته می شود، اما حضور دهها وزیر خارجه و مقامات عالی بین المللی در مونترو و تامین امنیت این شخصیت ها که بعضا تدابیر امنیتی برای محافظت از آنها حتی از سران برخی کشورها نیز شدیدتر است، چاره دیگری برای مسوولان امنیتی این شهر باقی نگذاشته بود.


** حضور پرتعداد خبرنگاران 


بنابه گفته مسوولان اجرایی برگزارکننده اجلاس، بیش از یکهزار نفر خبرنگار، عکاس و تصویربردار از تمام نقاط جهان برای پوشش این رویداد خبری مهم به مونترو آمده بودند.


** ادامه ماجرا


کنفرانس ژنو 2 که روز گذشته اولین روز آن با حضور وزیران خارجه برگزار شد، امروز هم در قالب نشست های کارشناسی پشت درهای بسته و






تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن