تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 2 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842893340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشروح گفت‌وگوی تفصیلی فارس با فدایی/ بخش اول «اعتدال» دولت کمرنگ شده است/ اصولگرایی و تعهد؛ عامل پیروزی روحانی / با بازگشایی مشروط خانه احزاب موافقم/ جزئیات آخرین دیدار با احمدی نژاد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشروح گفت‌وگوی تفصیلی فارس با فدایی/ بخش اول
«اعتدال» دولت کمرنگ شده است/ اصولگرایی و تعهد؛ عامل پیروزی روحانی / با بازگشایی مشروط خانه احزاب موافقم/ جزئیات آخرین دیدار با احمدی نژاد
دبیرکل جمعیت ایثارگران با بیان اینکه بعضی افراد صراحتاً اعلام کردند مایل نیستند اصولگرایان به وحدت برسند، گفت: آنها داعیه دلسوزتر از مادر هستند و برای وحدت اصولگرایان طرح می دهند لذا باید مراقب باشیم در زمین آنها بازی نکنیم.

خبرگزاری فارس: «اعتدال» دولت کمرنگ شده است/ اصولگرایی و تعهد؛ عامل پیروزی روحانی / با بازگشایی مشروط خانه احزاب موافقم/ جزئیات آخرین دیدار با احمدی نژاد

● گزارش تصويري مرتبط
-------------------------------

اشاره: اعلام خبر «لغو عضویت احمدی‌نژاد از جمعیت ایثارگران» در هفته گذشته از سوی حسین فدایی بار دیگر دبیرکل جمعیت ایثارگران را در صدر اخبار حزبی نشاند، فدایی در توضیح علت این اقدام گفت «احمدی‌نژاد پس از ریاست جمهوری دوره نهم، دو جلسه بیشتر در این تشکل شرکت نکرد و در دوره دوم نیز در هیچ جلسه‌ای حضور نیافت و از این رو عملاً لغو عضویت شد که باتوجه به حضور وی در کسوت ریاست‌جمهوری این موضوع به صورت رسمی اعلام نشده بود.» حسین فدایی آشتیانی متولد خرداد ماه 1334 در خانواده‌ای مذهبی در شهر ری دیده به جهان گشود. قبل از پیروزی انقلاب به همراه تعدادی از جوانان معتقد، در راه اندازی گروه توحیدی بدر، شرکت داشت؛ وی از مؤسسین و اعضای شورای اصلی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تا سال 65 بود و در این سازمان در کنار آیت‌الله راستی‌کاشانی نماینده امام در سازمان، در جهت تثبیت خط ولایت و فقاهت گام برداشت و در مقابل طیف انحرافی این سازمان (بهزاد نبوی، محمد سلامتی و…) مقاومت کرد و در قالب این سازمان، نقش جدی در انهدام گروهک فرقان و برخی گروههای انحرافی داشت. فدایی در اثنای مبارزه، با حجت‌الاسلام شاه آبادی همراه شد و در جهت مبارزه با رژیم شاه، چندین بار به زندان افتاد و در نهایت در روز 22 بهمن 1357 توسط مردم، از زندان آزاد شد.‎ وی که در دوران جنگ فرماندهی ستاد فوریت‌های جنگ وزارت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده داشت، پس از جنگ در بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی استان تهران به عنوان مدیرکل به خدمت پرداخت. فدایی همزمان با انحراف تدریجی دولت سازندگی از ارزشهای انقلاب و عدم توجه به سیاستهای تعیین شده توسط رهبری در دولت، برای ساماندهی نیروهای انقلاب، به همراه مرحوم حجت‌السلام و المسلمین‌علی‌اکبر ابوترابی، داود دانش‌جعفری، علی دارابی و مجتبی شاکری، «جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی» را در سال 75 تأسیس کرد و این تشکل به دنبال «تحول‌خواهی»، «گردش نخبگان»، «احترام به خرد‌جمعی»، شناسایی و ایجاد انسجام در بین عناصر صالح و کارآمد و اصولگرا برای نقش آفرینی در پیشبرد اهداف نظام اسلامی و منویات ولی فقیه در عرصه سیاسی و اجتماعی نقش آفرینی کرد. حسین فدایی به عنوان دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نقش برجسته ای در تشکیل جبهه وفاق (شورای هماهنگی نیروهای انقلاب) در دوران دوم خرداد، تعیین لیست آبادگران در انتخابات شورای شهر دوم و مجلس هفتم داشت. عضویت فعال در شورای 5+6 اصولگرایان جهت تعیین لیست جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم و شورای 7+8 اصولگرایان جهت تعیین لیست جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم از دیگر فعالیتهای حسین فدایی در عرصه سیاسی بوده است. وی که سال 82 با رأی مردم تهران به مجلس هفتم و سال 86 به مجلس هشتم راه یافت، در انتخابات مجلس نهم از راه یابی به پارلمان بازماند؛ هرچند خودش معتقد است اساساً روحیه مجلسی ندارد و بیرون از مجلس بهتر می‌تواند کار کند. با این حال فدایی در تهیه گزارش مبسوط کمیسیون اصل نود درباره فتنه 88 و قرائت گزیده این گزارش در مجلس و ارجاع آن به قوه قضائیه نقش محوری داشت؛ وی که در مجلس هفتم ریاست کار گروه مبارزه با مفاسد اقتصادی و در مجلس هشتم نایب رئیسی کمیسیون اصل 90 را بر عهده داشت، بیشترین حجم فعالیت خود را به «مبارزه با مفاسد اقتصادی» اختصاص داد و در مجلس هشتم نیز نقش کلیدی در پیگیری و شناسایی فساد سه هزار میلیاردی را بر عهده داشت. فدایی در این گفت و گوی تفصیلی ضمن بررسی تحزب در ایران و آسیب شناسی فعالیت احزاب، به مرور فعالیت اصولگرایان در انتخابات گذشته و راه های پیش رو در انتخابات آینده پرداخت، چرایی شکل گیری جمعیت ایثارگران، نقش اصولگرایان تحول خواه در عرصه سیاسی، لغو عضویت احمدی نژاد از این تشکل سیاسی، هزینه های خانه نشینی احمدی نژاد و جریان انحرافی دولت دهم،جلسات مشترک اصولگرایان با محوریت حجت الاسلام تقوی، روی کار آمدن دولت یازدهم، تلاش برای بازگشایی خانه احزاب توسط وزارت کشور دولت روحانی، ورود زودهنگام دولتی ها به مباحث انتخاباتی، تلاش اصلاح طلبان برای انحلال پارلمان، عملکرد 100 روزه دولت تدبیر و امید و توافق نامه ژنو از مواردی بود که دبیر کل جمعیت ایثارگران درباره آن به اظهار نظر پرداخت.  بخش اول گفت و گوی 5 ساعته فارس با دبیرکل جمعیت ایثارگران در ادامه می‌آید:

فارس: آقای فدایی با توجه به سابقه طولانی شما در دبیرکلی جمعیت ایثارگران، ارزیابی‌تان از وضعیت کنونی احزاب در کشورمان چیست؟ فدایی: بحث حزب در نظام اسلامی و جمهوری اسلامی ابعاد عمیقی دارد که برای بررسی این موضوع مهم کارشناسان و رسانه‌ها باید به آن بپردازند؛ براساس قانون اساسی، فعالیت احزاب در کشور، آزاد است و نظام اسلامی فعالیت احزاب و گروه‌ها را پذیرفته است. لیکن کشور ما براساس نظام حزبی اداره نمی‌شود، اکنون باید به این سوال پاسخ دهیم که احزاب چگونه فعالیت کنند که با نظام اسلامی به رقابت نپردازند یا نظام را به چالش نکشانند؟ فعالیت در احزاب آزاد است و احزاب براساس عرف بین‌المللی، فعالیت‌شان برای کسب قدرت است و می‌خواهند قدرت را به دست بیاورند. قانون اساسی کشورمان، از یک طرف حاکمیت ملی و قدرت را از آنِ ‌مردم می‌داند و از طرف دیگر هم حاکمیت از آن خداست. وقتی حاکمیت از آن خداست و با اراده مردم شکل می‌گیرد، تجلی و ظهور و بروز این قدرت چگونه خواهد شد؟ براساس قانون اساسی و دیدگاه‌های اعتقادی، ظهور و بروز حاکمیت خدا و اراده مردم در یک مفهوم اعتقادی تجلی دارد که در مفاهیم دینی و سیاسی ما، «ولایت‌فقیه» نام دارد. بنابراین اِعمال حاکمیت الهی و اراده عموم مردم از طریق ولایت‌فقیه بعد از طریق سلسله مراتب مختلف، از طریق انتخابات، سامان پیدا می‌کند. حالا احزاب می‌خواهند فعالیت داشته باشند و برای فعالیت‌شان به قدرت برسند؛ آیا به قدرت رسیدن احزاب جایگزین قدرت الهی و حاکمیت الهی می‌شود؟ جایگزین اراده عمومی مردم می‌شود یا بعد از آن است؟ این اولین سوالی است که به نظرم اندیشمندان، نخبگان و سیاسیون، مناسب است به آن پاسخ دهند. * فعالیت احزاب بعد از حاکمیت مردم و حاکمیت الهی است به اعتقاد ما فعالیت احزاب بعد از حاکمیت مردم و حاکمیت الهی است؛ یعنی احزاب نظام اسلامی و الزاماتِ آن را پذیرا هستند و بعد از اعتقاد و باور به الزامات نظام اسلامی، فعالیت سیاسی خودشان را سامان می‌دهند. فعالیت سیاسی آنها طبعاً در نحوه مدیریت و اجرا کشور و نه در رقابت با اصل نظام منعکس می‌شود. گفتمان احزاب نمی‌تواند گفتمان نظام را به چالش بکشاند و نباید این کار اتفاق بیفتد و اگر چنین اتفاقی بیفتد معنایش این است که از ضوابط و معیارهای دینی و قانونی ما عدول شده است. * تلاش برخی احزاب برای ریل‌گذاری «هم عرض» با گفتمان انقلاب اسلامی یعنی آن چیزی که ما متاسفانه از ابتدای انقلاب شاهد آن بودیم اینکه عده‌ای تلاش کردند تا «هم عرض» گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان‌سازی و ریل‌گذاری کنند؛ یا هر کس یا هر حزب و گروهی گفتمانی را طراحی بکند که آن گفتمان بخواهد هم‌عرض گفتمان اسلامی و هم‌عرض باورهای عمومی مردم اِعمال قدرت کنند اما این قابل پذیرش نیست و متاسفانه مساله‌ای است که عده‌ای به بهانه ‌آزادی احزاب و آزادی سیاسی از ابتدای انقلاب تلاش کردند که اصل گفتمان انقلاب اسلامی و اصل گفتمان نظام اسلامی را به چالش بکشانند. فارس: چه احزاب و گروه‌هایی چنین خطی را در تاریخ معاصر انقلاب پیگیری کرده‌اند؟ فدایی: ظهور و بروز این فکر و این ایده از شکل‌گیری دولت موقت شروع شد، نهضت آزادی، نتوانست خودش را با گفتمان اصلی انقلاب هماهنگ کند و تلاش کرد در مقابل گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمانی طرح کند که از سوی مردم طرد شد؛  یعنی زمانی که مردم شعار مرگ بر آمریکا، مرگ بر استبداد و استکبار می‌دادند، گفتمان جریانات به اصطلاح ملی و نهضت آزادی این شد که با نظام سلطه و آمریکایی باید کنار بیاییم در حالی که این گفتمان نظام نبود، گفتمان مردم هم نبود. پس ما باید سازوکاری طراحی می‌کردیم که اینگونه اندیشه و فکرها انحراف در کشور ایجاد نکنند ولی نظام اسلامی با کرامت خودش با اینها عمل کرد. بعدها هم خرده گفتمانهای زیادی داشتیم که این جنس را داشت. مثلا در دوره دفاع مقدس، گفتمان اصلی انقلاب اسلامی، «جنگ جنگ تا پیروزی» و «جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم» بود. اما هم‌عرض این گفتمان از درون نیروهای وفادار به نظام هم، مطلب «جنگ جنگ تا یک پیروزی» مطرح شد، و این با «جنگ جنگ تا پیروزی» فاصله داشت، البته این گفتمان اثرگذاری هم داشت و منجر شد به این که حضرت امام(ره) قطعنامه 598 را پذیرفت و فرمودند «من جام زهر را نوشیدم.» یعنی یک گفتمانی از داخل نیروهای انقلاب ولی ناهماهنگ با گفتمان نظام و انقلاب اسلامی، آمد و خسارتی بر کشور وارد آورد. *هیچ تعریفی از گفتمان اصلاحات و توسعه سیاسی ارائه نشده است بعدها نیز این جنس از خرده‌گفتمان‌ها را شاهد هستیم؛ مثلا در دوره دوم خرداد، گفتمان جامعه‌ مدنی مطرح شد؛ هیچ تعریف روشنی  از گفتمان توسعه سیاسی و گفتمان اصلاحات و حتی گفتمان توسعه اقتصادی که در زمان آقای هاشمی مطرح شد، وجود نداشت و دامنه ‌این گفتمان‌ها آنقدر وسیع بود یا تعریف مشخصی نداشت و مبهم بود طوری که بسیاری از کسانی که خارج از گفتمان انقلاب اسلامی و دشمنان مردم ملت ایران بودند، طمع ورزیدند و ‌پشت این گفتمان‌ها آمدند. آنها  گفتمان توسعه سیاسی و آزادی را به گونه‌ای مطرح کردند که حرمت اصول و محکمات انقلاب اسلامی را شکاندند. یعنی باورهای اصلی و اولیه اسلام را که دینداری، عشق به ولایت، بحث عاشورا، قرآن و بحث اعتقاد و باور به اصول اساسی اسلام بود را به چالش کشیدند و قرآن و وحی را نفی کردند؛ قداست عاشورا را به خشونت نسبت دادند؛ حرمت شهدا را نفی کردند. این به چه معنا بود؟ از درون نظام یک عده‌ای با پست‌ها و مسئولیت‌ها و اعتبارات درونی نظام آمدند و اصل نظام را به چالش کشانند! این یک پدیده شومی بود. حتی در نظام‌های سکولار و نظام‌های غربی هم که حکومت‌هایشان حزبی است در رقابت‌های سیاسی اصل نظام را نفی نمی‌کنند، یعنی یک خط‌قرمزهایی را رعایت می‌کنند. متاسفانه ما با این پدیده‌ها مواجه شدیم. در این فضای آشفته گفتمانی، جمعیت ایثارگران در سال 75 با مشاهده واقعیت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تاسیس شد؛ لذا عده‌ای از بچه‌هایی که سابقه تلاش‌های جهادی داشته و در دوران دفاع مقدس حضور داشتند، احساس مسئولیت کردند که بیایند در صحنه فعالیت‌های سیاسی هم یک جهاد دیگری را شروع کنند و لذا در مذاکراتی که داشتیم منتهی به شکل‌گیری جمعیت ایثارگران شد. همان آغاز فعالیت دوستان ایثارگرمان در عرصه سیاسی، دوستان متوجه شدند که این نوع صف‌آرایی که در آرایش سیاسی کشور شکل گرفته، مبنای منطقی، ارزشی و دینی ندارد؛ باید بتوانیم به سمت و سویی برویم که نیروهای وفادار به نظام بیایند در اصول و محکمات ید واحده شوند و البته اشکالی ندارد در نحوه اداره کشور و عرصه سیاسی، سلایق مختلف حضور داشته باشند لذا راهبرد وحدت روی اصول و محکمات انقلاب جزء یکی از برنامه‌های ما بود  که طی هفده سال گذشته تمام تلاشمان این بود که این اتفاق، رخ دهد. همچنان این در دستور کار ما است و فکر می‌کنیم این مسیر و مشی(وحدت بین نیروهای انقلاب) را باید بین نیروهای وفادار به نظام دنبال کنیم تا این پدیده عارض شده به آرایش سیاسی کشور آرام آرام از درون نظام ریشه‌کن شود و به کنار برود و فعالیت احزاب و گروه‌ها برای تقویت نظام و برای خدمت به مردم باشد. تاکید می‌کنم وقتی وحدت بین نیروهای انقلاب شکل بگیرد فعالیت احزاب برای حفظ نظام خواهد بود و نه چالش درون نظام. فارس: فکر می‌کنید در این مسیر چقدر موفق بودید؟ فدایی: البته قضاوت این را باید از دیگران بپرسید ولی فکر می‌کنم به هر حال توفیفات خوبی در این زمینه داشتیم. *دغدغه‌های جمعیت ایثارگران پس از 18 تیر 78 نضج یافت ما بعد از ماجرای 18 تیر سال 78 و البته با الهام از رهنمودهای مقام معظم رهبری یک ارتباط گسترده‌ای با همه گروه‌ها گرفتیم و همه را دعوت کردیم و دوستان دیگر هم کمک کردند؛ از زمانی که مقام معظم رهبری طی فراخوانی شورای مرکزی همه گروه‌ها را احضار کردند و رهنمودهایی دادند و دغدغه و نگرانی خودشان را نسبت به اختلافات بین گروه‌های وفادار به نظام اعلام فرمودند در جلسه ای که ما 12 نفر از سیاسیون خدمت ایشان شرفیاب شدیم به ما هم همان دغدغه ها را بیان فرمودند. *نحوه شکل‌گیری گروه وفاق در همین دیدار، مرحوم پرورش نقش بسیار خوب و جدی داشت. پس از دیدار مقام معظم رهبری در همان اتاق و در همان دیدار با توصیه آقای پرورش با هم پیمان بستیم که این خط را دنبال کنیم و بعد این فعالیت منجر به شکل‌گیری گروه وفاق شد؛ پس از دو سال، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب شکل گرفت و در انتخابات سال 81 به بعد این هماهنگی‌ها آثار بسیار خوبی داشت در شوراهای دوره دوم و بعد مواجه شدیم با انتخابات مجلس هفتم و ریاست جمهوری سال 84 که در مجموع توفیقاتی برای اصولگرایان فراهم شد. شکسته شدن حلقه بسته‌ای که به نام اصولگرایی بود، ورود نیروهای جوان، با انگیزه، متخصص و انقلابی به عرصه تقنینی و سیاسی کشور، ایجاد فضای گسترده و عمیق خدمت به مردم، شکل گیری گفتمان عدالت خواهی و ضدیت با فساد و... از جمله دستاوردهایی است که در سایه وحدت در میان نیروهای انقلاب، شکل گرفت. * گفتمان مکتب ایرانی در مقابل مکتب اسلامی مشکلات زیادی را به وجود آورد فارس: به گفتمان دولت هاشمی و خاتمی اشاره شد، آیا دولت احمدی‌نژاد و دولت آقای روحانی گفتمان خاصی را مطرح می‌کرد؟ فدایی: دولت آقای احمدی‌نژاد در دوره اول هم‌‌سویی و هم‌جهتی با اصولگرایان داشت و فصل تمایز گفتمانی از آن را نمی‌توانیم به لحاظ افکار عمومی بیان کنیم، در دوره دوم بخصوص دو سال آخر آرام آرام بحث مکتب ایرانی، بحث انسان کامل یا مفاهیمی مطرح شد که با گفتمان اصلی انقلاب زاویه روشنی داشت. اصلا ابعاد گفتمان مکتب ایرانی در مقابل مکتب اسلامی بود که البته بعدها مشکلات زیادی را به وجود آورد. فارس: شما چه اسمی روی آن می‌گذارید؟ فدایی:‌ گفتمان انسان کامل؛ همان اسمی که خودش دارد. البته اگر بخواهیم مبانی فلسفی را جویا شویم بحث جدی‌تر می‌شود. فارس: گفتمانی در دولت آقای خاتمی مطرح می‌شود به نام توسعه سیاسی، شما اسم این گفتمان را چه می‌گذارید؟ فدایی: چیزی که خودشان مطرح کردند، مثلا خودشان گفتند توسعه سیاسی... فارس: شعار اینها چه بود؟ فدایی: گفتمانی که خودشان مطرح کردند و آرام آرام با گفتمان انقلاب اسلامی زاویه پیدا کرد. البته بعضی‌ها تطبیق دارد، مثل گفتمان خدمت‌رسانی و گفتمان عدالت که گفتمان اصلی انقلاب است. نسبت به خرده گفتمانهایی که زاویه پیدا کرده ما مشکل داریم. درباره آنهایی که همراهی و همسویی با گفتمان انقلاب اسلامی دارند بحث نمی‌کنیم.

*گفتمان اعتدال روحانی کمرنگ شده است در دوره آقای روحانی هم، آقای روحانی گفتمان اعتدال را مطرح کرد که الان به نظرم کمی کمرنگ شده است چون گفتمان اعتدال تعریف نشده و لذا بعضی خواستند از آن، سوءاستفاده کنند. ایشان تلاش می‌کند تعریف کند؛ اگر این گفتمان اعتدال خوب تعریف و تبیین شود و مبتنی بر مبانی دینی و ارزشی ما باشد، مساله‌ای ‌ندارد و طرفدار آن هستیم ولی اگر گفتمان اعتدال بخواهد زمینه‌ای شود که جریانات انحرافی بخواهند در سایه این گفتمان خودشان را جاسازی و تعریف کنند، قطعا ما نمی‌پسندیم و موضع خواهیم گرفت. فارس: چه تعریفی از گفتمان اعتدال دارید. فدایی: ما که مطرح نکردیم. قطعا هر گفتمانی، یک مبانی و ریشه فلسفی و اعتقادی دارد نمی‌تواند نداشته باشد. یا کمتر گفتمانی است که مبانی اعتقادی و نظری و فلسفی نداشته باشد. ما اگر مبانی اعتقادی و فلسفی و نظری این گفتمان را بخواهیم به اسلام برگردانیم، باید گفت در اسلام به لحاظ انسان‌شناسی اعتدال قوای درونی انسان را که یک مبحث اخلاقیِ بزرگ و گسترده‌ای است مبنا قرا می‌دهند و بین حکما و علمای اخلاقی، تعادل بین قوای درونی انسان قابل قبول است؛ هرچند در این حوزه قضاوت تخصصی هم نمی‌کنیم. اگر در عرصه سیاسی بحث اعتدال در مقابل افراط و تفریط بخواهد تعریف شود  قابل قبول است. شاخص اصلی تعادل، یعنی نفی افراط و تفریط؛ اگر آنچه که شاخص اصلی اعتدال می‌شود مبانی و دیدگاه‌های امام و رهبری باشد قابل قبول است اما اگر بخواهد شاخص دیگری را جایگزین کند، حتماً برنمی‌تابیم، آنچه در عرصه‌های مختلف در حوزه سیاسی، حوزه ‌فرهنگی، حوزه اقتصادی، حوزه مدیریتی می‌تواند شاخص باشد، که اعتدال حاصل شود، دیدگاه‌های امام و رهبری است. فارس: معمولاً گفتمان‌ها در مقابل یک گفتمان مطرح می‌شود، آیا شما قائل بودید در دولت‌های گذشته ما دچار افراط و تفریط شده‌ایم که این گفتمان اعتدال در پاسخ به رفتارهای گذشته مطرح شد؟ فدایی: نظام یک مسیر روشن و شفافی را از ابتدای نظام طی می‌کند، یک عده‌ای نتوانستند خودشان را با مسیر نظام تنظیم بکنند و تطبیق بدهند. اینها همواره تلاش کردند گفتمان دیگری را مطرح کنند. فرض کنید گفتمان مکتب ایرانی به نظر ما گفتمانی است که زاویه درست می‌کند یا گفتمان مبهم انسان کامل با ادبیات خاص خودش زاویه ایجاد می‌کرد؛ یا خرده گفتمان‌های دیگری که افرادی حتی با عنوان حمایت از امام و رهبری مطرح کردند ولی از مسیر اصلی عدول کردند؛ برخی هم در عرصه بین‌الملل گفتمان امام(ره)، حمایت از مستضعفین عالم، حمایت از حزب‌الله، محرومین، آزادگان جهان و روحیه استکبارستیزی را مطرح می‌کنند؛ حالا ممکن است کسی در ظاهر بگوید ما استکبارستیز هستیم و از مظلومین عالم حمایت می‌کنیم اما در واقع این حرف را بهانه کند و هیچ قاعده عقلانی را برای اجرای آن، رعایت نکند و در واقعیت، خط سازش، مرعوب شدن و وادادگی را دنبال کند؛ این اصلا جزء گفتمان انقلاب اسلامی نیست؛ در حوزه فرهنگ و اقتصاد هم از این موارد قابل ذکر وجود دارد. بحث توسعه معنویت و اخلاق، بحث آزادی، بحث حفظ کرامت انسان جز ارکان گفتمان انقلاب اسلامی است. اما برخی این موارد را بهانه قرار می‌دهند و بعد رفتارهای ناشایستی را مطرح بکنند و یا گفتمان‌هایی که جزء انقلاب نیست را مطرح کنند حتما با واکنش مواجهه می‌شوند. همه می‌دانند و قبول دارند که گفتمان انقلاب اسلامی سردمدار و متولی‌اش رهبری نظام و ولی‌فقیه است؛ چه در زمان حضرت امام و چه در زمان مقام معظم رهبری؛ این شاخص و معیار است و ما اگر از این شاخص عدول کنیم این افراط و تفریط است، هر کس هم باشد اعم از کارگزار و مسئول رسمی در جمهوری اسلامی و روحانی یا غیر روحانی فرقی ندارد. * آزادی در مبنای دینی خارج شدن از تعلقات است فارس: شما به بحث آزادی احزاب و آزادی سیاسی اشاره داشتید، تعریف شما از آزادی سیاسی چیست؟ فدایی: از لحاظ مبانی، آزادی در مبنای دینی یعنی خارج شدن از تعلقات و وابستگی‌ها و گرفتاری‌هایی که انسان را از رسیدن به خدا باز می‌دارد؛ هر آن چیزی که ما را از رسیدن به کمال و رسیدن به خدا و قرب الهی باز بدارد اسارت و بردگی است. آزادی آن است که این موانع برطرف و انسان از همه موانع رها شود و بتواند مسیر کمال را طی کند این تعریف مبنایی ماست. وقتی این تعریف را در فعالیت‌های سیاسی ظهور و بروز می‌دهیم، معنی‌اش این است که ما باید نظریه‌ها و برنامه‌های انسان‌ساز را که مانع تحقق برنامه الهی می‌شود کنار بگذاریم چراکه آنچه می‌تواند ما را رها کند و صلاح و رستگاری برای جامعه و انسان به وجود بیاورد دستورات الهی است و اجرای دستورات الهی است که ما را به پیشرفت و کمال می‌رساند. پیرامون مفهوم آزادی، احزاب در جامعه اسلامی فعالیت می‌کنند تا بتوانند مسیر کمال و پیشرفت الهی را فراهم کنند؛ لذا اگر ما در فعالیت‌ و تلاش‌های خود مسیر پیشرفت و کمال الهی را از خودمان دور کنیم یعنی آزادی را رها کردیم. فارس: شما قائل به نظام حزبی هستید یا پارلمانی؟ در واقع فکر می‌کنید با توجه به فضای سیاسی کشور و بافت نظام جمهوری اسلامی، کدام یک از این نظام‌ها در ایران جوابگو است؟ فدایی: اگر منظورتان از نظام پارلمانی این است که نظام اجرایی کشور را از دل پارلمان درآوریم این به نظرم قابل تامل است و باید روی آن بحث کارشناسی و بین اندیشمندان و نخبگان و سیاسیون به بحث گذاشته شود؛‌ نمی‌توانم آن را نفی و اثبات کنم، چراکه قابل بحث است و یک نقاط قوت و یک نقاط ضعفی دارد. ممکن است ما بتوانیم مدل این را پیدا کنیم که در عین اینکه نظام اجرایی کشور پارلمانی شود در عین حال بتواند ظرفیت اجرایی کشور را حفظ کند لذا این نکته قابل تامل است. *انتقاد از مغفول ماندن مسائل مبنایی در بین نخبگان سیاسی مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ که در کرمانشاه مطرح کردند مثالی قابل بحثی را مطرح فرمودند، ایشان می‌خواستند بگویند ظرفیت نظام ما آنقدر ظرفیت بالایی است که در درون خودش دیدگاه‌های مختلف را قابل بررسی می‌داند. می‌تواند روی آن بحث و تامل کند و بررسی این را به نخبگان و سیاسیون واگذار کردند. متاسفانه کمتر محافل نخبگان و سیاسیون و اهل نظر ما به این مباحث می‌پردازند و بیشتر بحث‌های روزمره جاری سیاسی را ورود می‌کنند که جنبه اختلافی و دعوایی دارد تا مبنایی. فارس: ‌در مورد بحث جوانگرایی و پوست‌اندازی، سابقه خوبی از جمعیت ایثارگران سراغ داریم که در انتخابات مختلف شاهد جوانگرایی آن بودیم. اکنون عده‌ای منتقدند که جمعیت ایثارگران این پوست‌اندازی را ندارد و برنامه‌ها و سازوکارش مشخص نیست، برنامه‌های شما در این زمینه چیست؟ *جمعیت ایثارگران تغییر دبیرکل را نمی پذیرد فدایی: سازوکار ما مشخص است، منظور از پوست‌اندازی، جوانگرایی است. البته ما یک مقدار فراتر از این ببینیم. یک بازسازی و بازبینی گذشته و آسیب‌شناسی کلان نسبت به همه مسائل و از جمله به کارگیری جوانها، جزء دستور ثابت ماست. مخصوصاً در این چند وقت اخیر به خصوص بعد از انتخابات، یک آسیب‌شناسی‌هایی داشتیم، حتی از یکی دو دوره قبل در جمعیت ایثارگران، به صورت جدی، بنده بین دوستان عرض کردم در شورای مرکزی، دبیر کل جمعیت را تغییر بدهیم و دوستان جوانتر بیایند و در این میدان بیایند تجربه پیدا کنند و ورزیده شوند، چراکه به اندازه کافی، بنده بوده ام و کفایت می‌کند و ما هم در کنارشان هستیم. این به صورت جدی و تقاضا و خواهش ما از دوستان بود، بالاخره دوستان به خاطر مصلحت و محبتی که به ما داشتند نپذیرفتند. اگر ما به سمت و سوی جوانگرایی برویم شاید افرادی پیدا شوند که گمنام باشند، اما اشکالی ندارند باید به صحنه بیایند و با فعالیت‌های خودشان شناخته می‌شوند و فضای جدیدی را باز می‌کنند. *شرایط برگزاری کنگره جمعیت ایثارگران این رویکرد خوشبختانه پذیرفته شده است. قبلا با اینکه تاکید و اصرار بر بودن من بود، خیلی بحث سخت پیش می‌رفت اما دنبال کردن این رویکرد به صورت جدی در دستور کار است و یک مقدار تاخیر در کنگره‌هایمان به خاطر تحقق اینگونه مسائل است. فارس: برای چه زمانی کنگره دارید؟ فدایی: زمان‌بندی مشخصی نداریم. فکر کنم این مقدمات فراهم شود زمینه یک تغییراتی یا رویکرد جدیدی را احساس کنیم.

* اصولگرایی، تعهد و تقیّد عامل پیروزی روحانی بود فارس: ارزیابی شما از انتخابات یازدهم چیست؟ چه شد که آقای روحانی رای آورد؟ فدایی: در یک کلیت به نظر بنده چهار عامل زمینه رای‌آوری روحانی را فراهم کرد. مطلب اول  بد عمل کردن دو سال پایانی آقای احمدی‌نژاد است که ابهاماتی را نسبت به اصولگرایان به وجود آورد؛ عامل دیگر اختلافاتی بود که بین اصولگرایان در آستانه انتخابات ظهور و بروز داشت؛ نکته بعد مشکلات اقتصادی و بی‌ثباتی در حوزه اقتصاد از افزایش قیمت ارز و دلار تا افزایش قیمت‌ها که بخشی از آن به تحریم‌ها و بخشی به عملکرد دولت باز می گشت، بود. عامل چهارم توجه به این نقاط ضعف توسط آقای روحانی بود. ایشان در رقابتهای انتخاباتی از این نقاط ضعف، به عنوان یک فرصت استفاده کرد. البته با برخی مواضع مثبت، همسویی و هم‌جهتی خودش با امام(ره)، انقلاب، رهبری، ارزش‌ها را بیان کرد و از آن طرف ادبیات جدید و نویی را مطرح ساخت. در واقع، ترکیبی از اصولگرایی، تعهد و تقیّد نسبت به اصول و ارزش‌ها و از طرفی نقد نسبت به مسائل جاری و مدیریت اجرایی زمینه موفقیت روحانی را فراهم کرد. فارس: اشاره‌ای داشتید به برخی از دلایل رای آوردن آقای روحانی؛ دلیل عدم وحدت اصولگرایان اشخاص بودند یا فراتر از این مساله بود، در یک آسیب‌شناسی علت این عدم اتحاد و وحدت چه بود؟ * وحدت روی اصول نباید جایگزین وحدت روی افراد شود فدایی: این امر چند دلیل دارد؛ یکی اینکه گروه مرجع قابل قبول فراگیر در بین اصولگرایان نبود. دوم اینکه متاسفانه، جریانات مختلف و عناصر مختلفی از بیرون اصولگرایان تلاش کردند که نگذارند اصولگرایان به وحدت برسند. فارس: چه کسانی؟ فدایی: تیپ های مختلفی بودند. در واقع، جریان دوم خرداد، نزدیکان آقای هاشمی و بعضی اصولگرایان متاثر از ایشان، خط اختلاف در اصولگرایی را آگاهانه دنبال می کردند؛ کسانی که حاکمیت اصولگرایی را با منافع خود در تضاد می دیدند، تلاش زیادی کردند که وحدت اصولگرایان به وجود نیاید. مطلب دیگر متاسفانه در آسیب‌شناسی‌ای که اشاره کردید این است که هنوز این باور و اعتقاد در بین اصولگرایان همه‌گیر نشده که خود وحدت ارزشمند است و وحدت روی اصول، معیار و ارزش‌ها، نباید جایگزین وحدت روی افراد بشود، ما وحدت نمی‌کنیم که یک فرد به پیروزی برسد، ما وحدت می‌کنیم که اصول و گفتمان و ارزش‌ها حاکم شود. البته الان بسترهای خوبی برای آن فراهم شده و بسترهای خوبی به وجود آمده ولی در گذشته نقص جدی بوده است. در هر صورت، تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که این نقص برطرف شود. با این همه، بعضی‌ها تلاش دارند تفکرات فردی خودشان را حاکم کنند. * اصولگرایان به گروه مرجع نیاز دارند فارس: چرا در جریان اصلاح‌طلب وقتی عارف باید کنار بکشد، سریع کنار می‌رود ولی در اصولگرایان چنین لیدری وجود ندارد؟ فدایی: خودخواهی‌ها و خودمحوری بخشی از مساله است و بخشی هم نبودن گروه مرجع و کانونی که نقش و شأن فراگیر و عمومی داشته باشد. ما یک گروه مرجع نیاز داریم که این گروه مرجع، بتواند مقبولیت عام و فراگیر داشته باشد. فردی که شخصیت کاریزماتیک داشته باشد و بتواند مقبول عموم نیروهای انقلاب واقع شود، وجود ندارد. فارس: در بدنه اصولگرایی وجود ندارد؟ فدایی: اگر یک فرد کاریزما و فراگیر وجود داشت، مشکل کمتر بود. منتها می‌توان افرادی دست به دست هم بدهند و گروهی را جایگزین کنند تا این نقص و کمبود جبران شود. * اصولگرایان انتقاد خود از جریان انحرافی را روشن ابراز کردند فارس: در خصوص بد عمل کردن آقای احمدی‌نژاد صحبت شد، بالاخره نمی‌شد اصولگرایان زودتر، از آقای احمدی‌نژاد اعلام برائت کنند؛ بعد از آن خانه‌نشینی آقای احمدی‌نژاد، آیا اصولگرایان نمی‌توانستند یک موضع رسمی بگیرند که ما شاهد چنین اتفاقی نباشیم که تمامی اشتباهات آقای احمدی‌نژاد به پای اصولگرایان نوشته شود؟ فدایی: این کار اتفاق افتاد، حداقل دوستان ما در جریان اصولگرا این موضع را در مورد عملکرد آقای احمدی نژاد، کاملا روشن ابراز و اجرا کردند، ولی این موضوع گیری در مورد کل جریان اصولگرایی، به عنوان مجموعه‌ای شکل نگرفت. البته ما هر کاری را باید در ظرف زمانی خودش بررسی کنیم. باید ببینیم در آن مقطع زمانی، شرایط ما و  فشارها و تهدیدات دشمن چگونه بود که اگر بار توجه به مسائل داخلی زیاد می‌شد و نقد دولت بالا می‌گرفت به نفع نظام تمام می‌شد یا به ضرر آن؟ لذا نسبت به این نمی‌توان بی‌توجه بود. در اینکه اصولگرایان اجماعاً نسبت به عملکرد بعد از دوران خانه‌نشینی آقای احمدی‌نژاد نقد داشتند و مخالف بودند و نفی می‌کردند تردیدی نیست. *ادعای سکوت اصولگرایان در برابر جریان انحرافی ناجوانمردانه و ژست سیاسی است فارس: جریان مکتب ایرانی و جریان انحرافی در دولت دهم ظهور و بروز جدی‌تری پیدا کرد، اصولگرایان نمی‌توانستند سریع‌تر وارد عمل شوند؟ فدایی: این کار انجام شد. البته اجماعی در کار نبود ولی به صورت جریانات مختلف حتی کسانی که بیشتر از همه سینه‌چاک احمدی‌نژاد بودند به عنوان دوستان و طرفداران آقای مصباح یا خود آیت الله مصباح آمدند و وارد نقد شدند. در مورد مکتب ایرانی و مباحث آقای احمدی‌نژاد نقد جدی وارد کردند و دیگران هم وارد شدند. این اتهامی که یک عده به نام اصلاح‌طلبی و دوم خردادی به اصولگرایان می زنند، ناجوانمردانه و پز و ژست سیاسی است تا از مردم برای خودشان رای جمع کنند. هر آدم منصفی می‌داند حداقل اصولگرایان بعد از دورة خانه‌نشینی احمدی‌نژاد، اعلام برائت و او را نقد کردند. حالا سطوح نقد و اشکال نقد متفاوت بود. خود من قبل از اینکه احمدی‌نژاد بخواهد این دوران را طی کند در مشهد در همایش سراسری کشور که اساتید دانشگاهی بودند در سخنرانی‌ خیلی صریح و روشن تحلیل کردم که جریان انحرافی در حال شکل‌گیری است و اینها دنبال فساد هستند و باید مواظب باشیم دولت را آلوده نکنند. در مصاحبه با خبرگزاری فارس در شهریور 1388، از وجود یک جریان منحرف فاسد قدرت طلب خبر دادم. در مجلس نیز در مواضع مختلف، تا آنجایی که مصالح کشور که برگرفته از مواضع رهبر حکیم انقلاب بود، اجازه داد این کار صورت گرفت. در عین حال چون ما با یک پدیده‌ای بعد از انتخابات سال 88 به نام فتنه مواجه شدیم، تمام مساله‌داران و دشمنان جمهوری اسلامی همانند جنگ احزاب، منسجم و هم افزا شدند که علیه جمهوری اسلامی، بهانه‌های مختلفی می‌تراشیدند و به هر بهانه‌ای دولت را تضعیف و حتی برای اسقاط کردن دولت برنامه داشتند. * پروژه «دیدید گفتیم» در فتنه به دنبال چماقی بر سر نظام بود یعنی به دنبال این بودند که این دولت تا پایان، ادامه پیدا نکند، دنبال زمین زدن دولت و چوب گذاشتنِ لای چرخ دولت بودند. ما می‌گفتیم دولت بماند و اصلاح بشود نمی‌گفتیم دولت حذف شود. می‌گفتیم تمام تلاش‌مان را بگذاریم که آسیب‌های دولت به حداقل برسد و تا پایان دوره کارش را انجام دهد. برای همین تلاش گسترده کردیم و خون دل خوردیم و ملامت‌های زیادی هم کشیدیم ولی مصلحت عمومی کشور را در این می‌دیدیم. چون فتنه می خواست تمام جفاهای خود را در سایه نقص های دولت پنهان کند و پروژه «دیدید گفتیم» را دنبال می کرد؛ دنبال راه‌اندازی نهضت «دیدید گفتیم» بودند که بتواند این را بهانه‌ و چماقی کند بر سر نظام و مردم و جایگاه نظام را در عرصه بین‌الملل تضعیف کند. *هزینه تحمل احمدی نژاد به ریاست جمهوری روحانی ختم شد بالاخره کشور نزدیک یکسال بحث فتنه را گذرانده، بعد از فتنه ما در عرصه بین‌الملل آسیب دیدیم، بعد از فتنه مشکلات زیادی متوجه نظام شد، جایگاه ما در عرصه بین‌المللی آسیب دیدی، در درون نظام، اعتماد آسیب‌ دید، حالا ما در این وضعیت بیاییم دولت را در معرض عدم صلاحیت و برکناری بگذاریم! این موضوع منطقی و عقلانی نبود در واقع این استراتژی و این راهبرد غلط بود. از آن طرف دولت، نقاط قوتی داشت، کارهای خیلی خوبی انجام داده بود و بعضی از کارهایش ادامه داشت و روی هم رفته قابل تحمل بود که بتوانیم با حفظ این دولت اصلاحاتی را انجام دهیم و کار را جلو ببریم؛البته هزینه‌ای داشت و هزینه‌اش را پذیرفتیم. بالاخره اگر این دولت را تحمل کردیم منتهی شد که آقای روحانی روی کار بیاید، زمین به آسمان نیامده است، آقای روحانی هم در این نظام برای ما قابل توجه،قابل تحمل و قابل دفاع است. بالاخره درون نظام، ظرفیتهای بالقوه بسیاری وجود دارد که ظرفیتهای بالفعل جدیدی را برای عظمت این ملت، ایجاد می کند. * دولت اول احمدی‌نژاد در افکار عمومی به عنوان نماد اصولگرایان شناخته شد فارس: چرا اعلام برائت اصولگرایان از آقای احمدی‌نژاد، در افکار عمومی جا نیفتاد؟ فدایی: علتش روشن است، علتش این است که آقای احمدی‌نژاد در دوره اول در افکار عمومی به عنوان نماد اصولگرایان مطرح شد، در دولت دوم، جریان فتنه که راه افتاد، مساله مهم تر و جدی‌ این بود که احمدی‌نژاد با کابینه‌اش تفاوت داشت، کابینه احمدی‌نژاد اکثرا انسان‌های زحمت‌کش و حزب‌اللهی بودند؛ یعنی بدنه دولت، وزرا و کارگزاران قابل دفاع بود اما یک جریانی در درون دولت تلاش می‌کرد دولت را به انحراف بکشاند، ما مشکل‌مان آن حلقه انحرافی بود که نتوانست جریان فراگیری شود و کارش را پیش ببرد؛ ولی مزاحمت ایجاد کرد. *لغو عضویت احمدی نژاد از ایثارگران هیچ وقت اعلام علنی نشده بود فارس: آقای احمدی‌نژاد بعد از اینکه وارد عرصه ریاست جمهوری شدند با توجه به اینکه عضو جمعیت ایثارگران بودند به جلسات می‌آمدند یا اخراج شدند؟ فدایی: ایشان بعد از ریاست جمهوری دوره اول یکی دو جلسه بیشتر نیامدند، دوره دوم اصلا نیامدند و عملاً لغو عضویت شدند منتها ما رسما اعلام نکردیم. به خاطر اینکه رئیس‌جمهور بودند و در آن شرایط ممکن بود سوالات و ابهامات جدیدی را درست کند، لذا هیچ وقت اعلام رسمی و علنی نشد. فارس: بعد از انتخابات تماسی نداشتید؟ فدایی: خیر؛ اساساً‌ ارتباط‌مان در دوره دوم ایشان به حداقل رسید. فارس: جمعیت ایثارگران یا خودتان؟ فدایی: فرقی نمی‌کند هر دو. این اتفاق افتاد. در دوره اول ارتباط زیاد و تنگاتنگ بود و مطالب منتقل می‌شد البته ایشان به جلسات جمعیت نمی‌آمد و کلاً یکی دو بار بیشتر نیامد. یعنی آخرین دیدار من با ایشان همان پرونده سه هزار میلیاردی است که در کمیسیون اصل نود بودیم و در آن پرونده بنده مسئول بودم. در کمیسیون بر ذهن بعضی‌ها کار کرده بودند که کمیسیون نمی خواهد با دولت، برخورد سیاسی ‌کند لذا در کمیسیون این موضوع، مطرح و قرار شد برای ایشان توضیح داده شود که توهمی ایجاد نشود که کار سیاسی در حال انجام است. *آخرین دیدارم با احمدی نژاد درباره فساد سه هزار میلیاردی بود قرار شد سه نفر قرار شد از کمیسیون بروند خدمت آقای رییس جمهور، آقای ابوترابی، آقای نکونام(رئیس کمیسیون) و بنده. آقای احمدی نژاد گفته بود من می‌خواهم با فلانی(حسین فدایی) جدا صحبت کنم. جلسه گذاشتند و دوستان رفتند و توضیح دادند این پرونده‌ای است از مدتها قبل، آسیب‌شناسی نظام بانکی را در دستور کار کمیسیون قرار داده و فدایی مسئول آن بوده است؛ در این آسیب‌شناسی و رسیدگی به پرونده‌ها به یکسری سوالات و شبهاتی رسیدیم که پرونده‌های جدیدی درست شد، در این پرونده از 6 ماه قبل از آن کمیسیون به مراجع مختلف برای معوقات بانکی و کسانی که بیشترین وام‌ها را گرفته‌اند، نامه نوشت که بازپرداخت نداشتند. شرکت‌های متعدد، با ذی‌نفع، واحد تاسیس کرده بودند، یعنی طرف یک نفر بوده و ده‌ها شرکت درست کرده و آن شرکت‌ها ضامن شرکت‌ها می‌شد و وام می‌گرفتند اما در نظام بانکی سامانه ارزیابی مشتریان وجود ندارد، کار مفصل بود و بعد رسیدیم به این پرونده که چنین اتفاقی از ناحیه شرکت آریا ‌مطرح شد. دوستان توضیح دادند و بنده هم رفتم توضیح دادم، البته مطالب دیگری هم مطرح شد اما این آخرین دیدار ما بود. فارس: این جلسه دو نفری بود؟ فدایی: نه آنها جدا رفتند و ما دو نفری بودیم. فارس: غیر از بانک، سوال دیگری مطرح نشد؟ فدایی: این یک بحث مفصلی است.

*احمدی نژاد خودش بد نبود، اطرافیانش بد بودند فارس: به نظر شما آقای احمدی‌نژاد تسخیر جریان انحرافی شد یا به این بحث انحرافی قائل بود؟ فدایی: ما یک موضوعی همیشگی در تاریخ داریم که در تاریخ انقلاب هم بوده است؛ مثلا اطرافیان آقای بازرگان، بعضی از خیرخواهان و آدم‌هایی که منصفانه قضاوت می کنند، می‌گفتند آقای بازرگان خودش خوب است، اطرافیانش بد هستند. یا در مورد آقای منتظری می‌گفتند، خودش بد نیست، اطرافیانش بد هستند. ما این را نفی نمی‌کنیم مگر می‌شود بدون زمینه، برای هر فرد این اتفاق بیفتد؛ معتقدم در بعضی موارد زمینه این بستر را تقویت می‌کند. یعنی اثر متقابل را به وجود می‌آورد. به نظر من بالاخره بدون زمینه نبوده و شاید بعضی جاها بعضی خلقیات فردی و ایستادگی روی بعضی از دیدگاه‌ها و نظرها و لج‌بازی‌ها این موضوع را تقویت می‌کرده است. فارس: این جریان انحرافی چه دیدگاهی را دنبال می کرد؟ آیا در همان حد مکتب ایرانی و انسان کامل بود یا چیزی فراتر از آن؟ بعضی‌ها معتقد بودند جریان انحرافی دنباله جریان فتنه بود، دیدگاه شما چیست؟ لیدر اصلی‌ این جریان چه کسی بود؟ مشایی یا احمدی‌نژاد؟ فدایی: بالاخره خود آقای احمدی‌نژاد گفت من از مشایی جدانشدنی هستم، خودش جواب این را داد. موضع گرفت و گفت ما جدانشدنی هستیم، اما ماهیت آن جریان چیست؟ نظرهای مختلفی وجود دارد و شاید به لحاظ پاسخ عمیق و دقیق اینکه چه ماهیتی دارد خیلی نشود با جزمیّت جواب داد ولی بعضی از مسائل را می‌شود با جزمیّت جواب داد، مثلاً از ابتدای انقلاب، اسلام منهای روحانیت را انحراف می‌دانستند و نمی‌پذیرفتند؛ همچنین تقابل روحانیت با روحانیت را نمی‌پذیرفتند؛ بحث مشرب‌های عرفانی منهای شریعت را نمی‌پذیرفتند؛ بحث ایستادگی روی مواضع غیرکارشناسی و غیرمنطقی که پشتوانه عقلانی نداشته باشد را نمی‌پذیرفتند. این مشرب امام و رهبری بوده است؛ ما با این شاخص‌ها و ویژگی‌ها به جریان انحرافی زیاد نقد داشتیم. یعنی ما دیدیم که تلاش می‌شود روحانیت به حاشیه رانده و روحانیت در مقابل روحانیت مطرح شود؛ البته برای آن دلایلی هم درست می‌کردند که به نظر ما توجیه بود و دلایل درستی نبود. می‌خواهم بگویم بحث روحانیت مقابل روحانیت، بحث روحیه عرفانی جدا از شریعت، بحث توجیه خلاف‌های بیّن شرعی و عادی برخورد کردن با این گناهان را برای خود جایز می‌دانستند اما ما از لحاظ شرعی چنین مجوزی نداریم. *تساهل و تسامح در فرهنگ و اقتصاد دولت دهم مشهود بود اینها ویژگی‌هایی بود که به لحاظ فردی و مناسبات درونی احساس می‌شد اما به لحاظ ظهور و بروز گفتمانی در عرصه بین‌الملل و  عرصه سیاسی، گفتمان دوره اول با دوره دوم تفاوت جدی دارد؛ در دوره اول استکبارستیزی خیلی مشهود است اما در دوره دوم، ارتباط‌گیری و سازش، نزدیکی و معامله و کنار آمدن، غلبه پیدا کرد، یعنی در عرصه اقتصادی به یک شکل، و در بحث فرهنگی، سیاست تساهل و تسامح که اسم آن علنی نبود به صورت جدی عملیاتی می‌شد؛ بحث ورزشگاه‌ها، بحث همایش‌های عمومی حتی در خارج و اختلاط زنان و مردان، چاپ برخی کتب و ویژه نامه ها و تسامح نسبت به این موضوعات، از این قبیل بود. مثلا مراسمی که برای تجلیل قرآن بود، چگونه و با چه سبک‌هایی برگزار شد؟ وقتی ورود پیدا می‌کردید می‌دیدید بسیاری از این رویکردها با تسامح و تساهل گفتمان توسعه سیاسی جریان دوم خرداد تشابه دارد. در حوزه اقتصادی و خصوصا در این دو سال آخر، تساهل یا تسامحی که نسبت به کارکرد کارگزاران نظام برای ویژه‌خواری و شکل‌گیری طبقه ممتاز یا امتیاز دادن به یک عده خاص صورت گرفت، خیلی مشهود و مشابه دوره توسعه اقتصادی گروه کارگزاران، بود. فارس: چه شد این تغییر گفتمان صورت گرفت؟ فدایی: این یک مطالعات انسان‌شناسی عمیق و دقیقی می‌خواهد. اساساً ما در معارف فرهنگ دینی‌مان داریم که چند رذیله اخلاقی و چند آسیب متوجه انسان است و منجر به زائل شدن عقل شخص می شود. شهوت‌پرستی، چسبندگی به مقام، حب دنیا و قدرت‌طلبی از این موارد است، اینها برای خودش آثاری دارد و واقعیت است. بالاخره وقتی انسان ساخته نشود و آمادگی لازم را نداشته باشد در معرض این مسائل قرار بگیرد آرام آرام مسیرش را تغییر می‌دهد. یعنی آن زمینه‌هایی که بروز جدی برای موقعیت نداشته ظهور جدی پیدا می‌کند. این را ما در مورد سران فتنه هم می‌گوییم، به آنها می‌گوییم شما از یاران امام بودید و افتخارتان این است که شاگردی امام را کردید، زندان رفتید، شکنجه شدید، افتخارتان است که نفس امام به شما خورده، پس چه شد؟ آقای منتظری یک نمونه بارزی بود، چه شد این اتفاق افتاد؟ آن چیزی که عقل ما می‌رسد و مسائلی را از نزدیک دیدیم جز اینکه این روحیه خودمحوری و ایستادگی به رای شخصی، خود را حق مطلق دیدن، این باعث می‌شود زمینه‌های دیگر در فرد به وجود بیاید. *تئوریزه کردن افکار انحرافی با هدف توجیه و تطهیر صورت گرفت جالب این است که اینها رفتار و نقص‌های اخلاقی و معرفتی خودشان را تئوریزه می‌کنند. نمی‌گویند که ما جاه‌طلب و دنیاطلب و خودرای هستیم، برای اینکه رفتارشان را توجیه کنند آن را تئوریزه می‌کنند و در مقام تئوریزه در حال تطهیر خودشان هستند و عملاً می‌خواهند یک پشتوانه فکری برای آن درست کنند؛ سپس گفتمان، تحلیل سیاسی، خط کشی و خط بندی سیاسی مطرح و حزب درست می کنند؛ در نهایت واقعیت را که به مردم نمی گویند و آن را پنهان می کنند. فارس: تحلیل شما از عملکرد سیاسی آینده آقای احمدی‌نژاد چیست؟ برخی‌ها می‌گویند برای ریاست مجلس و یا بعضی‌ها می‌گویند برای ریاست جمهوری مجدد می‌خواهد کادرسازی کند. نظر شما چیست فکر می‌کنید وی به عرصه سیاسی برمی‌گردد؟ * احمدی‌نژاد و فتنه نمی توانند در معرض رای مردم قرار گیرند فدایی: نه احمدی‌نژاد و نه فتنه و یا هر جریانی که از گفتمان انقلاب اسلامی فاصله گرفت نمی توانند در معرض رای مردم قرار گیرند؛ بنده این را بر اساس معیارهای مصرح در قانون اسای عرض می کنم. اگر اینها خودشان را بازسازی و توبه نکنند، به خاطر رفتار ناشایست، در بین مردم جایگاهی ندارند، حالا هر کاری هم بخواهند بکنند؛ اقبالی پیدا نخواهند کرد. *برنامه ایثارگران برای وحدت اصولگرایی فارس: ‌اخیراً جلسات هم‌اندیشی اصولگرایان به میزبانی حجت الاسلام تقوی برگزار می شود، فکر می‌کنید این نشست‌ها و هم‌اندیشی‌ها فایده‌ و نتیجه‌ای دارد؟ ایثارگران سازوکار جدیدی برای رسیدن به وحدت دارد؟ فدایی: اولاً چه کسی با چه کسی می‌خواهد وحدت کند؟ یعنی کجا؟ آن افراد و گروه مرجع و یا موثرینی که موضوع وحدت را نتوانستند به سامان برسانند چه کسانی بودند؟ آنها باید دور هم جمع شوند. فارس: به نظر شما چه کسانی بودند؟ فدایی: نمونه و مصداقش در انتخابات ریاست جمهوری، 4-5 نامزد رئیس‌جمهوری بودند. آقای قالیباف، آقای حدادعادل، آقای جلیلی، آقای ولای�





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن