تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815384245
و خدایی که در این نزدیکی است
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
و خدایی که در این نزدیکی است ادیان الهی در بدو پیدایش، مبتنی بر حضور قدسی پیامبرانشان بودند. هر دینی پیش از این که دستوراتش را کامل کند، در بین اولین مومنان، بیش از هر چیز مبتنی بر حضور شخص پیامبر آن دین است.
برای مثال مسیحیان اولیه یا همان حواریون، شناخت بسیار محدودی درباره مسیحیت داشتند و میان مسیحیت و شخص مسیح تمایز نمی گذاشتند. مسیحیت برای مسیحیان امروز، عبارت است از مجموعه ای باورها، عقاید و رعایت موازین شرعی و برگزاری آیین هایی خاص، اما برای مسیحیان اولیه، مسیحیت معنایی بسیار محدودتر داشت. چه این که هنوز بسیاری از اعتقادنامه ها و نیز کتب الهیاتی به نگارش درنیامده بود. مسیحیت در آن زمان عبارت بود از ایمان به شخص مسیح. این ایمان را نباید با ایمان مسیحی امروزی به مسیح اشتباه کرد. مسیحی امروزی شخص مسیح را به واسطه انبوهی از باورهای متاثر از منابع تاریخی و نیز تصویرسازی های دیگران می شناسد. چنین شناختی با شناختی که مسیحی امروزی از دیگر باورهای مسیحی همچون باور به خدای واحد، باور به روح القدس و کلیسا تفاوت نوعی ندارد، اما مسیحی اولیه، شخص مسیح را بی واسطه می شناخت و این شناخت، جایگاه خاصی در بین دیگر باورهای دینی او داشت، او تجربه مستقیمی از شخص پیامبر داشت و همین تجربه، محور دیگر باورهای او بود. آنچه درباره مسیحیت بیان شد، درخصوص دیگر ادیان، مثل یهودیت و اسلام نیز درست است. با مطالعه تاریخ اسلام با وقایعی مواجه می شویم که صرفا با توجه به حضور شخص نبی اکرم(ص)؛ می توان آنها را تبیین کرد. مثلا می بینیم برخی سرسخت ترین مشرکان یا مومنان به دیگر ادیان الهی، با دیدن شخص رسول اکرم(ص)، ایمان می آوردند. هرچند اصول و عقاید اسلام، از سوی مومنان پرسش می شد، ولی در بسیاری موارد، افراد بدون جدل و بحث درباره این اصول ایمان می آوردند. به قول حافظ: برغم مدعیانی که منع عشق کنند جمال چهره تو حجت موجه ماست حضور انبیا در زمان حیاتشان محکم ترین دلیل مومنان برای ایمان بوده است، اما پس از رحلت انبیا، در دین اسلام بتدریج پس از شهادت ائمه اطهار و فرارسیدن ایام غیبت، مسائل کلامی درباره ادیان ظهور می کند. در دوران پس از رحلت انبیا و غیبت امام معصوم، باور به ادیان مبتنی بر تجربه مستقیم و مشاهده بی واسطه نبی یا امام نیست. به عبارت دیگر، باور به شخص نبی و نبوت، پس از رحلت نبی در کنار دیگر باورها همچون توحید، و معاد قرار می گیرد. فرد مومن به دین الهی، به مجموعه این باورها ایمان می آورد، ولی هیچ یک از این باورها، مبتنی بر باور دیگر نیست، بلکه همه آنها مبتنی بر نوع بینش فرد مومن است. در چنین شرایطی، باورهای دینی افراد در معرض مسائل و مباحث جدلی و کلامی در مواجهه با افراد غیرمومن یا حتی مومنین به دینی متفاوت قرار می گیرد. گفته می شود در نبود انبیا و ائمه، متکلمین و علمای ادیان، جانشین انبیا برای پاسخ به مسائل کلامی و جدلی هستند، اما خود متکلمین در مواجهه با چنین مسائلی، همواره هم رای نیستند؛ چرا که آنها واقعا دارای جایگاه استثنایی نبی نیستند، یعنی آنها مرجعیت علی الاطلاق دینی را واجد نیستند، زیرا به منبع وحی دسترسی ندارند. بلکه آنها تلاش دارند از طریق منابع تاریخی، نظر و دیدگاه نبی را بازگویی کنند، تلاشی که خود می دانند همواره بر صواب نیست و احتمال خطا و اشتباه در آن راه دارد. در چنین وضعی است که علم کلام، با آرا و دیدگاه ها و مناقشات بسیار بتدریج شکل می گیرد. مسائل مختلف در علم کلام مطرح شده و پاسخ های متفاوتی از سوی متکلمان به این مسائل داده می شود و مکتب های کلامی در بین مومنان به یک دین و یک پیامبر شکل می گیرد. برخی مسائل کلامی که از سوی مشرکان در مقابل مومنان مطرح می شود، مربوط به معقول بودن باورهای یک دین است. مثلا یک مساله ساده کلامی که در برابر بیشتر ادیان الهی مطرح شده است، این است که همه ما انسان ها در طول حیات، صرفا موجودات مادی و فیزیکی را شاهد بوده ایم؛ ولی ادیان الهی مبتنی بر باور به یک موجود قدرتمند و بسیار بزرگ، ولی در عین حال روحانی و غیرمادی هستند. همچنین ادیان الهی در کنار خداوند، انسان مومن را ملتزم به باور به موجودات غیرمادی بسیاری، مثل فرشتگان می کنند. حال پرسش اینجاست که چگونه فردی که در طول حیاتش صرفا موجودات مادی و فیزیکی را تجربه کرده، باید به موجودات غیرمادی باور داشته باشد؟ آیا چنین باوری عقلانی است؟ چنین مسائلی از منظر عقلی و فلسفی در مقابل ادیان الهی مطرح شده اند و متکلمین نیز برای پاسخ به آنها چاره ای نداشتند جز این که از طریق عقلانی و با زبان فلسفی به این مسائل پاسخ دهند. متکلمین بسیاری از ادیان الهی ازجمله متکلمین مسلمان برای پاسخ به این گونه مسائل، از عقلانیت فلسفی یونانی بهره بردند و موفق شدند با استفاده از این نوع عقلانیت به مسائل کلامی عقلانی پاسخ دهند. مثلا در مواجهه با همین مساله که در بند قبلی ذکر شد، متکلمان از اثبات موجودات غیرمادی از طریق آرای افلاطون یونانی بهره بردند. در اندیشه یونانی بویژه افلاطون باور به امور غیرمادی ضروری است. ما انسان ها همواره در طول حیاتمان، شاهد موجودات مادی و فیزیکی هستیم که این موجودات نیز همواره در معرض تغییر و تحول قرار دارند، اما اگر بپذیریم که صرفا همین موجودات مادی در جهان حضور دارند و هیچ چیز غیرمادی وجود ندارد، تائید کرده ایم که همه چیز در تغییر و تحول است و هیچ چیز پایدار نیست و به قولی حتی در یک رودخانه، نمی توان دوبار پا گذاشت، چراکه بار دوم که پا در رودخانه می گذاریم، نه رودخانه رودخانه قبلی است و نه ما، همان انسانی که بار قبل پا به رودخانه گذاشتیم. در این صورت، نمی توان از هیچ چیز صحبت کرد، زیرا هر چیزی مدام در حال تغییر و تحول است و هیچ چیز ثابتی وجود ندارد، به هیچ چیز نمی توان معرفت حاصل کرد و اصلا زندگی کردن به شیوه معمول، ناممکن می شود، چرا که مفهوم هویت افراد نیز زیر سوال می رود، هیچ کس را نمی توان به دلیل کار خطایی که مرتکب شده مجازات کرد و هیچ کس را نمی توان پاداش داد، چرا که نه آن خطاکار هم اکنون همان انسان قبلی است که خطا کرده و نه انسانی که مستحق پاداش می پنداریم، همان فردی است که کار نیکویی مرتکب شده، همه ما در تغییر هستیم و هیچ چیز ثابتی در وجود ما نیست. اندیشه یونانی بویژه افلاطونی، برای خارج شدن از این معضل، اعتقاد به امور غیرمادی همچون روح و نیز جهان غیرمادی و نیز خداوند را ضروری می داند، زیرا صرفا امور غیرمادی است که دارای ثبات هستند و تغییرناپذیرند. هویت ما انسان ها، به روح ماست و خداوند، خالق، ناظر و داوراعمال ماست و اوست که همه کمالات را واجد است و نیاز ندارد که چیزی را اکتساب کند و بنابراین هیچ تغییری نمی پذیرد. متکلمان، با استفاده از عقلانیت فلسفی یونانی، موفق به پاسخگویی به بسیاری از مسائل شدند، اما در اینجا مساله دیگری برای ادیان الهی ایجاد شد. توسل به عقلانیت یونانی برای پاسخ به مسائل کلامی مفید بوده است، ولی نباید شناخت و معرفت دینی را به شناخت فلسفی و کلامی محدود کرد. اگر فرد مسلمان بخواهد خداشناسی را محدود به خداشناسی کلامی کند؛ خداشناسی ای که متاثر از عقلانیت فلسفی یونانی است، دیگر از مهر و رحمت خداوند، درک عرفانی نخواهد داشت. خداوند قرآن همانقدر که قادر مطلق است، همانقدر نیز مهربان و بخشنده است. اگر کسی خداوند را با توجه به متون دینی همچون قرآن و نهج البلاغه بشناسد، هرچند او را موجودی تغییرناپذیر خواهد دانست، ولی این موجود قادر و تغییرناپذیر دارای تشخص خواهد بود به نحوی که می توان با او سخن گفت (نماز) و از او تقاضاهایی را مطالبه کرد (دعا) و او نیز این سخن گفتن و این طلب حاجات را به نیکویی پاسخ خواهد داد. چنین درکی از خداوند، مبتنی بر برداشت عرفانی از اسلام است و نه برداشت فلسفی و کلامی. برداشت فلسفی و کلامی نیز در جای خود موجه است، اما محدود به حدودی است و ما را بی نیاز از برداشت عرفانی نمی کند. اینجاست که برخی عرفا از برداشت ایمانی و قلبی در برابر برداشت فلسفی یاد کرده اند: چند و چند از حکمت یونانیان حکمت ایمانیان را هم بدان ساعد عالمی / جام جم
دوشنبه 30 دی 1392 8:02
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]
صفحات پیشنهادی
گفتگو با پسر حاج اکبر ناظم؛ پیرغلام اهلبیت: پدرم هیچوقت روضه باز نمیخواند، میگفت کسر شأن ائمه است/ ایشان را
گفتگو با پسر حاج اکبر ناظم پیرغلام اهلبیت پدرم هیچوقت روضه باز نمیخواند میگفت کسر شأن ائمه است ایشان رابطه نزدیکی با آیتالله بروجردی داشت ایشان روضه وداع حضرت زینب را خیلی دوست داشتند و حساس بودند معتقد بودند حضرت زینب حجت خداست چرا چون تمام کائنات به فرمان حجت خدا هستچرا علي خدايي اينقدر داوري ميكند؟
چرا علي خدايي اينقدر داوري ميكند علي خدايي از علت داوري كردن در جايزههاي ادبي متعدد سخن گفت و اظهار كرد سؤال خيليهاست كه چرا اينقدر داوري ميكنم اين داستاننويس و داور جايزههاي ادبي در پاسخ به اينكه آيا شما كار ديگري غير از داوري نداريد به خبرنگار ادبيات و نشر خبرگزسیارکی در نزدیکی زمین که حیات زمین را تهدید می کند
سیارکی در نزدیکی زمین که حیات زمین را تهدید می کند آخرین فضانورد ناسا که در عرصه تهیه نقشه آسمانی کار می کند به تازگی یک سیارک با فاصله 43 میلیون کیلومتری از زمین کشف کرده که یک خطر احتمالی برای زمین محسوب می شود به گزارش سرویس علمی جام به نقل از مهر این نخستین کشف کاوشگانفجار اتوبوسي در نزديكي تلآويو
انفجار اتوبوسي در نزديكي تلآويو پليس رژيم صهيونيستي از انفجار اتوبوسي در نزديكي تل آويو خبر داده و اين عمليات را تروريستي توصيف كرد دوشنبه 2 دي 1392انفجار اتوبوس در نزديكي تل آويو
انفجار اتوبوس در نزديكي تل آويو رسانههاي صهيونيستي اعلام كردند انفجاري در يك دستگاه اتوبوس اسرائيلي به وقوع پيوست به نقل از راديو رژيم صهيونيستي رسانه هاي اسرائيلي اعلام كردند انفجاري يكشنبه در يك دستگاه اتوبوس در تلآويو به وقوع پيوست بر اثر گزارش پايگاه خبري العهد لبنان درانفجار اتوبوس در نزديكي تل آويو+عكس
انفجار اتوبوس در نزديكي تل آويو عكس رسانههاي صهيونيستي اعلام كردند انفجاري در يك دستگاه اتوبوس اسرائيلي به وقوع پيوست به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راديو رژيم صهيونيستي رسانه هاي اسرائيلي اعلام كردند انفجاري يكشنبه در يك دستگاه اتوبوس در تلآويو به وقوعانفجار يك دستگاه اتوبوس در نزديكي تلآويو
انفجار يك دستگاه اتوبوس در نزديكي تلآويو رسانه هاي عربي به نقل از منابع صهيونيستي از انفجار يك دستگاه اتوبوس در نزديكي تل آويو خبر مي دهند به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از المنار راديو رژيم صهيونيستي از انفجار يك دستگاه اتوبوس در نزديكي تل آويو خبر داد منابع صهيونيستي اعلام كرانفجار يك اتوبوس در نزديكي تلآويو
انفجار يك اتوبوس در نزديكي تلآويو رسانه هاي عربي به نقل از منابع صهيونيستي از انفجار يك دستگاه اتوبوس در نزديكي تل آويو خبر مي دهند مهر رسانه هاي عربي به نقل از منابع صهيونيستي از انفجار يك دستگاه اتوبوس در نزديكي تل آويو خبر مي دهند به گزارش المنار راديو رژيم صهيونيستي از اانفجار یک دستگاه اتوبوس در نزدیکی تلآویو
انفجار یک دستگاه اتوبوس در نزدیکی تلآویو رسانه های عربی به نقل از منابع صهیونیستی از انفجار یک دستگاه اتوبوس در نزدیکی تل آویو خبر می دهند به گزارش نامهنیوز به نقل از المنار رادیو رژیم صهیونیستی از انفجار یک دستگاه اتوبوس در نزدیکی تل آویو خبر داد منابع صهیونیستی اعلام کرده اانفجار در نزدیکی رهبر مخالفان تایلندی
انفجار در نزدیکی رهبر مخالفان تایلندی انفجاری در جمع راهپیمایان معترض به دولت در بانکوک پایتخت تایلند در روز جمعه ۲۷ دیماه دستکم یک کشته و ۳۵ زخمی برجای گذاشته است به گزارش سرویس بین الملل جام نیوز پلیس تایلند میگوید انفجار زمانی رخ داده است که جمعی از معترضانيك قطار حامل ضايعات هسته اي در نزديكي پاريس از خط خارج شد
يك قطار حامل ضايعات هسته اي در نزديكي پاريس از خط خارج شد تهران واحد مركزي خبر اجتماعي 1392 10 02 مسئولان فرانسوي اعلام كردند يك قطار حامل ضايعات هسته اي در نزديكي پاريس از خط خارج شد يكي از مسئولان سازمان آتش نشاني ملي فرانسه ضمن اعلام اين خبر گفت كارشناسان آزمايش هاي لازمشهادت 2 زائر كربلا در نزديكي دانشگاه بغداد
شهادت 2 زائر كربلا در نزديكي دانشگاه بغداد دو تن از زائران كربلاي معلي به ضرب گلوله اشخاص مسلح در نزديكي دانشگاه پليتكنيك بغداد به شهادت رسيده و 8 تن ديگر زخمي شدند انتهاي پيام به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الميادين دو تن از زائران كربلاي معلي به ضربدرگيري ارتش عراق با داعش در نزديكي مرزهاي سوريه
درگيري ارتش عراق با داعش در نزديكي مرزهاي سوريه نيروهاي ارتش عراق با عناصر گروه تروريستي داعش در نزديكي مرزهاي سوريه درگيري شدند به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه فرامنطقهاي الحيات نيروهايي از ارتش عراق امروز با عناصر گروه تروريستي موسوم به دولت اسلامي در عراق و شام-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها