محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832266467
نویسنده کارخنثی نیستم/ تلاش کردم شخصیتهای جالبی خلق کنم
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: رویا غفاری:
نویسنده کارخنثی نیستم/ تلاش کردم شخصیتهای جالبی خلق کنم
نویسنده مجموعه تلویزیونی "یادآوری" گفت: 18ماه صرف نوشتن "یادآوری"کردم تاشخصیت های جالبی برای مخاطب خلق کنم.
"رویا غفاری" فیلمنامه نویس سریال تلویزیونی "یادآوری"در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران گفت: اکنون دیگرهمه می دانیم که پادشاه فیلمسازی"فیلمنامه" است. فیلمنامه خوب است که یک اثر را نجات می دهد و هیچ کارگردان، تهیه کننده و بازیگری نمی تواند یک فیلمنامه بد را تبدیل به اثری دیدنی کند. می توان از فیلمنامه خوب، فیلمی بد یا متوسط ساخت اما نمی توان از یک فیلمنامه بد فیلم خوب ساخت. یکی از مهمترین ویژگیهای فیلمنامه خوب، میزان موفقیت نویسنده در خلق شخصیتها و پرداخت آنهاست.
وی در ادامه درخصوص شکلگیری فیلمنامه "یادآوری" افزود: ایده "یادآوری" از سوالهایی که ذهن مرا مشغول کرده بود، نشات گرفت. ریشه این سوالات از یک طرف در بطن جامعه بود و از طرف دیگر در موضوعاتی که مشغول تحقیق در باره آنها بودم، قرار داشت. ذهن من پر ازسوال بود و فیلمنامه "یادآوری" درپاسخ به بخشی از این پرسشها شکل گرفت.
غفاری درباره محتوا و نوع این فیلمنامه گفت: "واقع بینی هشداردهنده" توصیف مناسبی برای این فیلمنامه است احتمالا داستان فرشته شما را ناراحت کرده است. اما بیایید از زاویه دید من به این موضوع نگاه کنیم. همه ما در مقابل رخدادهای اجتماعی مسئولیم. هر کدام برای جلوگیری از هر آنچه ناراحتمان میکند سهم و وظیفهای داریم. به عنوان یک فرد نمیتوانم جلوی اتفاقات ناراحتکننده را بگیرم، اما به عنوان نویسنده میتوانم کارکرد اجتماعی هنر را جدی بگیرم و در اثری که مینویسم بر روی بخشی از این ماجراها تمرکز کنم و برای جمع هشداری باشم.
وی افزود: اتفاقات ناگوارهمیشه وجود دارند. نمیتوان آنها را گرفت و چشم به رویشان بست صرفا به این دلیل که کامی تلخ نشود. به نظرم دانستن حق همه انسانهاست. آگاهی به آدمها دید بهتری میبخشد، به آنها حق انتخاب میدهد و مسئولیتهایشان در قبال جمع را گوشزد میکند. برای من ورود به این مسائل راحت و آسان اتفاق نیفتاده است.
وی با اشاره به اینکه مرگ فرشته برای او هم دردناک بود، تصریح کرد: فرشته را با همه خوشبینی و سرزندگیاش دوست داشتم. حتی بیشتر از شخصیتهای دیگر. وقتی فرشته به قتل رسید تا چند روز نتوانستم دست به قلم ببرم. اما در پس این اتفاق ناراحت کننده هشدارهایی نهفته بود که نمی توانستم ازآن چشم پوشی کنم. دلم میخواست جوانان، داستان فرشته را جدی بگیرند و باور کنند که همه چیز را نمیتوانند کنترل کنند. حضور در مکانهای پر خطر، بدون پیشبینیهای ایمنی میتواند نیروی جوانی را به تباهی بکشاند.
این نویسنده تصریح کرد: اگر فرشته تنها نمی رفت، اگر منتظررسیدن ماشین مصالح نمی شد و به توصیه ی مهندس قبل از تاریک شدن هوا مکان را ترک می کرد، اگر به جای حضور در خارج از محدوده شهر میگشت و ساختمانی در مرکز شهر پیدا میکرد و اگر قبل از دیده شدن توسط تبهکاران، به محض احساس خطر، به پلیس زنگ می زد و... سرنوشتش به گونهای دیگر رقم میخورد. من به دنبال خلق این اگرها در ذهن مخاطب بودم. فرشته قربانی پاسداری از حقیقت شد. حقیقت سرنوشت یک کودک که گرفتار تبهکاران شده بود. همین از او یک قهرمان میسازد و مرگ قهرمانان، غم انگیز است. اما اگر این تراژدی بتواند سهم کوچکی در جلوگیری از اتفاقات ناگوار برای جوانان داشته باشد یا جوانی را از افتادن به مهلکه بر حذر دارد، آن وقت کارکرد اجتماعی هنر به درستی انجام شده و من حداقل بخش کوچکی از سهم خود در قبال جمع را به انجام رساندهام.
غفاری همچنین درخصوص پرداختن به جزئیات این فیلمنامه بیان کرد: در فیلمسازی بارها از کل به جز میرسیم و بار دیگر از جز به سوی کل حرکت میکنیم. هنگام نوشتن فیلمنامه مادامی که ایدهای را وسط میگذاریم کلی نگریم و زمانی که وارد پروسه ی نگارش میشویم با ترسیم جزییات، کلیت مورد نظرمان را نشانه میرویم. پیدا کردن جزئیات برای فیلمنامه آن را باورپذیرمیکند و برای برقراری ارتباط مخاطب با شخصیت ها دلیلی میشود. من برای فیلمنامه جزییات زیادی پیدا کردم. هر سوالی که توسط فیلمنامه در ذهن بیننده ایجاد شود جوابش در جای دیگر فیلمنامه وجود دارد. اگر جزئیات درست و به جا ترسیم شوند فیلمنامهای "خود بسنده" بوجود خواهد آمد. من سعی کردم به قدر توان در این مسیر پیش بروم. هنوز توصیه ی استادم آقای خسرو حکیم رابط را به یاد دارم که "هرجزئی که خوب ترسیم شود لاجرم تبدیل به کل خواهد شد".
وی در خصوص خلق شخصیت های افراد سریال ادامه داد: قبلا هم گفتهام که فرایند خلق یک شخصیت پیچیده است و به ساعتها فکر و تمرکز نیاز دارد. این ماجرا وقتی پیچیدهتر میشود که تعدد و تنوع شخصیت هم در کار لحاظ شود و تلاش شود شخصیتهای یک فیلمنامه به سمت "تیپ" شدن نروند. باز هم پیچیده میشود وقتی قرار است شخصیتهای متنوع و متعدد در درون یک داستان قرار بگیرند و منشا اثر شوند. نوشتن شناسنامه برای شخصیتها بسیار کمک کننده است.
این نویسنده اظهار داشت: نویسنده باید شخصیت و دنیای درونی کاراکتر را بشناسد تا بتواند فعل و کرداری را به او نسبت دهد و باید این شناخت به تعداد شخصیتها وجود داشته باشد، کار آسانی نیست. یکی از وجوه تعیین کننده در توفیق یا موفق نشدن فیلمنامهها و آثار سینمایی میزان موفقیت نویسنده در خلق شخصیتها و پرداخت آنهاست. من به اندازهی دانش و توانم کوشیدم که شخصیتهای جذابی خلق کنم. قضاوت با شماست که چقدر موفق شدهام.
این نویسنده که حدود 18 ماه برروی فیلمنامه زمان صرف کرده است بیان کرد : از همان روزی که تصمیم به نوشتن این فیلمنامه گرفتم میدانستم که پروژهی سخت و سنگینی خواهد بود. من همهی تلاشم را کردم تا کاری در شان بینندهی فهیم بنویسم اما امروزکه من هم مثل مخاطب به تماشای سریال مینشینم با خود میگویم کاش فرصتی بود تا در این سکانس یک دیالوگ یا یک نوع حس اضافه شود و یا در سکانس دیگری به خود میگویم کاش پرداخت دقیقتری انجام داده بودم. این نقد خود همیشه وجود دارد اما واقعیتی هم وجود دارد، هر داستان از نقطه ای شروع و پروندهی نگارش و ساختش در نقطه ای دیگر به پایان می رسد. این میان ما میمانیم و تجربهای که باید در کارهای دیگر از آن استفاده کنیم.
غفاری در خصوص اظهار نظر دیگران دربارهی فیلمنامهاش گفت: فیلمنامه همیشه در شورای فیلم و سریال خوانده می شود و نظراتی روی آن میآید اما من شخصا فیلمنامه را برای نظر دادن به کسی ندادم. البته دلم میخواست در مسیر نگارش آقای قاسم زاده اصل به عنوان کارگردان فیلمنامه را بخوانند و نظر بدهند تا با هماهنگی جلو برویم اما به دلایلی وی موافق نبود. پس از اتمام نگارش آقای قاسم زاده اصل فیلمنامه را به دقت خواند و نظر داد و من هم خود را ملزم کردم که با کارگردان و سلیقهی کاریاش هماهنگ شوم و تغییراتی که مورد نظرشان بود را اعمال کنم.
وی دربارهی رضایتش از ساخت سریال و ثمر دادن فیلمنامهاش تصریح کرد: حسی که من دارم فراتر از رضایت است. به خصوص وقتی میدانم این خوش شانسی نصیب همه نمیشود که فیلمنامه شان بدون زیر و زبر شدن و تغییرات گستردهی سلیقهای ساخته شود.
غفاری درخصوص مخاطب سریال نیز اظهار داشت: همهی ما برای مردم کار میکنیم. از مردم انرژی میگیریم ، داستانها را همین مردم میسازند. مردم هستند که با نظراتشان الگوی کار بعدی ما را شکل میدهند. پس همواره مخاطب و حضور او در پس زمینهی ذهن فیلمساز فعال و تاثیر گذار است. برای من احترام و ارتباط صادقانه با مخاطب یک اصل کلی است و زمانی که روی فیلمنامهای کار میکنم به این موضوع فکر میکنم که مردم میتوانند به جای فیلم دیدن کار دیگری انجام دهند، حالا که فیلم دیدن را انتخاب کردهاند این داستان به آنها چه میدهد. شخصا از داستانهای خنثی و باری به هر جهت خوشم نمیآید. انتظار دارم دیدن یک فیلم یک حس تازه، یک نگاه جدید، یک شخصیت ناشناخته یا یک دیالوگ به یاد ماندنی برایم به ارمغان بیاورد و فرض را بر این میگذارم که مخاطب من هم انتظارات مشابهی دارد پس سعی میکنم توقعاتش را برآورده کنم.
این نویسنده در خصوص اجتماعی و تاثیر گذار بودن فیلمنامهی بعدیاش افزود: فقط یک چیز برایم روشن است و آن این که همیشه به دنبال داستانهای تازه و زاویه دیدهای جدید خواهم گشت و حداکثر تلاشم را خواهم کرد تا نویسندهی کاری خنثی نباشم.
غفاری در پایان خاطرنشان کرد: از همهی همراهان و همکاران "یادآوری" تشکر میکنم. اگر تلاش آنها نبود فیلمنامهی یادآوری از دل صفحات کاغذ بیرون نمیآمد و امکان ارتباط برقرار کردن با مخاطبان خود را نمییافت و در پایان سپاس ویژهای دارم از حمایت تمام قد قاسم زاده اصل که مصلحت فیلم و فیلمنامه را بر هر چیز دیگری در طول کار مقدم دانست، تا امروز در نقطه ای بایستیم که دلخواهمان است.
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]
صفحات پیشنهادی
دژاگه: وقتي در تركيب نبودم، سرم را پايين انداختم و بيشتر تلاش كردم
دژاگه وقتي در تركيب نبودم سرم را پايين انداختم و بيشتر تلاش كردم اشكان دژاگه ميگويد وقتي ديد شرايطش در فولام خوب نيست و از او استفاده نميشود سرش را پايين انداخت تا بيشتر تمرين كند فولام امروز شنبه در هفته هفدهم ليگ برتر در خانه از تيم مدعي منچسترسيتي پذيرايي خواهد كرد سايتتوصيف دژاگه از تغيير شرايطش در فولام: سرم را پايين انداختم و تلاش كردم
توصيف دژاگه از تغيير شرايطش در فولام سرم را پايين انداختم و تلاش كردم سايت باشگاه فولام گفتوگويي كوتاه با اشكان دژاگه داشت دژاگه كه اين فصل را خوب شروع نكرد و در تيم مارتين يول اغلب يك بازيكن نيمكتنشين بود از زماني كه رنه مئولستين هدايت فولام را بر عهده گرفت به تركيب اصلي ببينندگان يك برنامه تلويزيوني پرمخاطبترين نويسنده ايراني را انتخاب كردند
بينندگان يك برنامه تلويزيوني پرمخاطبترين نويسنده ايراني را انتخاب كردند به گزارش مهر برنامه تلويزيوني كارنامه كه شب گذشته پنجشنبه 28 آذر از ساعت 21 در شبكه چهارم سيما و با موضوع نقد و بررسي كتاب پخش شد در مدت يك ساعت پخش خود اقدام به برگزاري يك نظرسنجي از مخاطبانش درباره سليسحر زکریا، شقایق دهقان و همسرش در رونمایی «شوخی کردم» + تصاویر
سحر زکریا شقایق دهقان و همسرش در رونمایی شوخی کردم تصاویرآنچه در ادامه میآید عکسهایی از مراسم روز گذشته سریال شوخی کردم است شبنم قلیخانی بهنوش بختیاری و پرستو صالحی مهران غفوریان سحر ولدبیگی لاله اسکندری جواد رضویان شقایق دهقان و همسرش و روز گذشته مراسم رونمایی ادر گفتوگو با رحمت اميني، نويسنده و كارگردان تئاتر عنوان شد موج متراكم مشكلات پيش روي تئاتر دفاع مقدس
در گفتوگو با رحمت اميني نويسنده و كارگردان تئاتر عنوان شد موج متراكم مشكلات پيش روي تئاتر دفاع مقدس فاطمه كشاورزي آنان كه دل در گرو تئاتر دارند ميدانند كه آنچه بيش از هر چيز در اين هنر مخاطب را با نمايش همراه ميكند جذابيتهاي نهفته در متن و البته بازيگراني است كه بتوانند مخنكوداشت هما روستا براي يك عمر تلاش هنري
نكوداشت هما روستا براي يك عمر تلاش هنري جشنواره فيلم فجر از يك عمر تلاش هما روستا بازيگر تواناي سينماي ايران تقدير ميكند گزارش حوزه سينما باشگاه خبرنگاران به نقل از مديريت ارتباطات سي و دومين جشنواره بينالمللي فيلم فجر هما روستا در كارنامه هنري خود فعاليتهاي پرشماري در حگفتوگو با فلورا سام، نویسنده و کارگردان سریال «بیقرار»: نمایش احساسات مادرانه
تاریخ انتشار 16 دی 1392 ساعت 00 40 | شماره خبر 1334598454443753819 فلورا سام سابقه نویسندگی کارگردانی و بازیگری در آثاری همچون شبهای روشن ناز و نیاز تا رهایی توطئه فامیلی و راز پنهان را دارد او فیلمنامه سریال تلویزیونی بیقرار را نوشته و کارگردانی کرده اشبنم قلیخانی، بهنوش بختیاری و پرستو صالحی در رونمایی «شوخی کردم» + تصاویر
شبنم قلیخانی بهنوش بختیاری و پرستو صالحی در رونمایی شوخی کردم تصاویرآنچه در ادامه میآید عکسهایی از خنده ها و لباسهای جالب توجه هنرمندان در مراسم روز گذشته سریال شوخی کردم است شبنم قلیخانی بهنوش بختیاری و پرستو صالحی مهران غفوریان سحر ولدبیگی لاله اسکندری در مگفتوگو با علي معلم دامغاني، رئيس فرهنگستان هنر؛ با مميزي موافق نيستم
گفتوگو با علي معلم دامغاني رئيس فرهنگستان هنر با مميزي موافق نيستم علي معلم دامغاني با بيان اينكه مميزي نميتواند جلو انديشهها و حرف نويسندگان را بگيرد گفت ما حق نداريم درباره آدمها خيالاتي داشته باشيم كه باعث مميزي آثارشان شود اما اينكه مميزي تا چه حد ميتواند مؤثر باشنكوداشت هما روستا براي يك عمر تلاش هنري چراغ نكوداشت هاي جشنواره فيلم فجر روشن شد
نكوداشت هما روستا براي يك عمر تلاش هنري چراغ نكوداشت هاي جشنواره فيلم فجر روشن شد جشنواره فيلم فجر از يك عمر تلاش هما روستا بازيگر تواناي سينماي ايران تقدير مي كند به گزارش جام جم آنلاين به نقل از مديريت ارتباطات سي و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر هما روستا در كارنامه هنريراديو سلامت از راههاي رفع بحرانهاي اجتماعي ميگويد/ تلاش براي تحقق جامعه ديني
راديو سلامت از راههاي رفع بحرانهاي اجتماعي ميگويد تلاش براي تحقق جامعه ديني مدير گروه سلامت اجتماعي شبكه راديويي سلامت با اشاره به بعضي از برنامههاي اين شبكه از اهداف و رويكردهاي راديو سلامت در ارتقاي سلامت اجتماعي در قالب فردي و جمعي مردم سخن گفت حسين ماكنعلي در گفتگو باجیغی که اثری گرانبها را خلق کرد؛ عکس
جیغی که اثری گرانبها را خلق کرد عکس ادوارد مونک خالق جیغ فریاد و هنریک ایبسن آفریننده آثار بزرگى چون هداگابلر و عروسکخانه هر دو از چهرههاى شاخص هنر و ادبیات روزگار مدرناند هر دو برخاسته از یک سرزمین و ملهم از فرهنگى مشترکند و هر دو با آثار واقعگرایانه و نگاه تیرهشامراسم رونمایی از سریال شوخی کردم مهران مدیری / با حضور هنرمندان مشهور +تصاویر
مراسم رونمایی از سریال شوخی کردم مهران مدیری با حضور هنرمندان مشهور تصاویر مراسم رونمایی از سریال شوخی کردم امین زندگانی و همسرش الیکا عبدالرزاقی کمند امیرسلیمانی در مراسم رونمایی از سریال شوخی کردم سحر زکریا گلاره عباسی و لاله اسکندری علی قربانزاده شقایق دهقان در مراسم ر-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها