تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835511048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعتبارسنجی تجربه‌های نزدیک به مرگ در قلمرو الهیات اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



دانشجوی دکتری رشته فلسفه دین مطرح کرد؛
اعتبارسنجی تجربه‌های نزدیک به مرگ در قلمرو الهیات اسلامی خبرگزاری رسا ـ دانشجوی دکتری رشته فلسفه دین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: به‌طور کلی می‌توان رابطه «عموم و خصوص من وجه» را بین تجربیات نزدیک به مرگ و آموزه‌های آخرت‌شناسانه اسلامی ـ به‌ویژه در مباحث احتضار، برزخ و مکاشفات عرفانیِ مرگ ارادیِ عارفان مسلمان ـ در نظر گرفت و در قسمت‌های مشترکی که نصوص اسلامی بر آنها صحه می‌گذارند، می‌توان از نتایج این تجربیات به‌عنوان ابزاری برای شناخت ملموس‌تر عالم آخرت استفاده کرد.



  به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کمیل فرحناکیان، دانشجوی دکتری رشته فلسفه دین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی عصر سه‌شنبه بیست و چهارم دی ماه در «دومین کنفرانس بین‌المللی فلسفه دین معاصر» که به همت انجمن علمی فلسفه دین ایران و با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این پژوهشگاه واقع در اتوبان کردستان تهران برگزار شد، به ارائه سخنرانی با عنوان «اعتبارسنجی تجربه‌های نزدیک به مرگ در قلمرو الهیات اسلامی» پرداخت.وی طی سخنانی بر اساس مقاله مشترک با دکتر جعفر شانظری، استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان با اشاره به این‌که موضوع تجربه‌های نزدیک به مرگ از مسائل نوینی است که توجه بسیاری از پژوهشگران و مرگ‌پژوهان حوزه الهیات، فلسفه دین و مباحث کلامی جدید را به خود جلب نموده است، گفت: با این وجود جای این بحث در مجامع علمی ما به ویژه در حوزه‌های دین‌پژوهی و الهیات اسلامی خالی است اما وجود غنای محتوایی در میراث اسلامی ما می‌تواند خلأهای معرفتیِ موجود در این زمینه را پر نماید.فرحناکیان ابراز داشت: در همین راستا در مقاله «اعتبارسنجی تجربه‌های نزدیک به مرگ در قلمرو الهیات اسلامی» با بهره‌گیری از روش کتابخانه‌ای و با رویکرد الهیاتی این تجربه‌ها را با مباحث قرآنی و روایی مشخص کرده و تطابق یا عدم تطابق آن‌ها با مکاشفات و مشاهدات عرفای مسلمان را بیان نموده است.دانشجوی دکتری رشته فلسفه دین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار داشت: درک جامع از تجربه‌های نزدیک به مرگ و ویژگی‌های آن به عنوان یک تجربه دینی و همچنین بررسی مقایسه‌ای آن با آموزه‌های آخرت‌شناسانه قرآنی و روایی، ما را به این امر رهنمون می‌کند که اولا محتوای این تجربه‌هایِ اصیل و معتبر، به‌طورکامل با آموزه‌های قرآنی و روایی متباین نیستند و ثانیا مشاهدات و مکاشفاتی که عرفای مسلمان از مرگ، مراحل و ویژگی‌های آن داشته‌اند، با تجربه‌های مذکور تنها در روش و اهداف، متفاوت و غیر قابل انطباق‌اند، اما در بحث مفاهیم و محتویات، قابل مقایسه‌اند.وی افزود: بنابراین به‌طور کلی می‌توان رابطه «عموم و خصوص من وجه» را بین این تجربیات و آموزه‌های آخرت‌شناسانه اسلامی ـ به ویژه در مباحث احتضار، برزخ و مکاشفات عرفانیِ مرگ ارادیِ عارفان مسلمان ـ در نظر گرفت و در قسمت‌های مشترکی که نصوص اسلامی بر آن‌ها صحه می‌گذارند، می‌توان از نتایج این تجربیات به عنوان ابزاری برای شناخت ملموس‌تر عالم آخرت استفاده نمود.فرحناکیان بیان داشت: این تجربیات به جهت تفاوت و حتی تقابل‌شان با برخی از آموزه‌های اسلامی، چالش‌هایی را پیش روی پژوهشگران علوم و معارف اسلامی قرار می‌دهند که پاسخ به آن‌ها افق‌های نوینی را برای متکلمان اسلامی می‌گشاید اما باید توجه داشت که این چالش‌ها به هیچ وجه از اعتبار این تجربه‌ها نمی‌کاهد و نقاط مشترک میان این تجربه‌ها و آموزه‌های اسلامی می‌تواند به عنوان نقطه ثقل این حوزه مطالعاتی در کلام اسلامی باشد که با تکیه بر آن می‌توان بر تک تک این چالش‌ها فائق آمد و پاسخی مناسب و شایسته به هریک از آن‌ها داد که مطمئنا این امر بر تلاش متکلمان مسلمان مبتنی است./956/پ203/ن


۱۳۹۲/۱۰/۲۵






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن