تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802517456




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفت‌وگو با محمد ايرانيجدايي ارتش آزاد از جبهه الاسلاميه و احتمال نزديكي به دولت سوريه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفت‌وگو با محمد ايرانيجدايي ارتش آزاد از جبهه الاسلاميه و احتمال نزديكي به دولت سوريه
در شرايطي كه ارتش آزاد اعلام كرده در كنفرانس ژنو ۲ شركت مي‌كند، جبهه الاسلاميه آن را نوعي خيانت مي‌داند و تلاش مي‌كند با كساني كه در ژنو ۲ شركت مي‌كنند، برخورد كند.


در يك ماه اخير گزارش ها و اخبار رسانه هاي منطقه و جهان حكايت از افزايش نقش بيشتر گروه مسلح تندرو سوري تحت عنوان « جبهه الاسلاميه » دارد. اين نقش پس از تسلط اين گروه بر منابع تسليحاتي ارتش آزاد سوريه پررنگ تر هم شده است.

در اين حال برخي جبهه الاسلاميه را در واقع ستاد كلي براي گروه‌ها مسلح اسلامي مي دانند و برخي به نقش مستقيم عربستان در قدرت گيري آن اشاره مي كنند. در همين راستا براي بررسي بيشتر نقش گذشته و كنوني جبهه الاسلاميه و تاثير جدايي آن بر ارتش آزاد گفتگويي با محمد ايراني سفير پيشين و كارشناس ارشد سوريه داشته ايم.

آيا مي توان نقشي براي جبهه الاسلاميه در سه سال گذشته بحران در سوريه قائل بود؟

به عنوان مقدمه بايد گفت تحولات سوريه را نمي توان با نگاهي ايستا ديد. ذهنيت ما بايد در بخش خبر و تحليل در سوريه به اين سمت گرايش داشته باشد كه تحولات در سوريه تحولات پويايي است و اتفاقات كاملا به روز است.

خيلي از موارد در اين حوزه غير قابل پيش بيني است. يعني به دليل متغيرهاي زيادي كه امروزه در صحنه داخلي سوريه دخالت دارند، ما نمي توانيم پيش بيني دقيقي در مورد مكان رخدادها و اتفاقات داشته باشيم. يكي از اين موارد در صحنه ميداني سوريه، موضوع جبهه الاسلاميه است. در پاسخ به سوال شما بايد اشاره كرد كه جبهه الاسلاميه جريان مستقلي نبوده است و اين جبهه قبلا جزئي از ارتش آزاد سوريه و هيئت الاحكام بود.

مجموعه ارتش آزاد از گروه هاي مختلف و مسلح مخالف دولت بشار اسد تشكيل شده و به نوعي نمايندگي نظامي ائتلاف ملي سوريه را هم داراست. اين ارتش جرياني رسمي از سوي مخالفان بود و مورد حمايت دولت هايي چون تركيه، قطر و كشورهاي مختلف تامين كننده نيازهاي مالي و تسليحاتي آنها قرار داشت.

اين گروه بعد هم مورد حمايت غرب، امريكا و اتحاديه اروپا قرار گرفت. در اين بين جبهه الاسلاميه به عنوان جزئي از شاخه نظامي ائتلاف ملي سوريه، يا به عبارتي ارتش آزاد

بود و خود شامل افراطي ترين گروه هاي اسلامي و گروه هاي تندروي ارتش آزاد بود.

در اين حال به نظر مي رسد جبهه الاسلاميه، با اهدافي كه غربي ها دنبال مي كنند، يعني پيگيري روي كار آمدن جرياني لائيك در سوريه، ناهمخوان است. چرا كه در صحنه داخلي جبهه الاسلاميه توانسته بود پايگاه هايي را براي خود تعريف و در برخي از مكان ها و موقعيت هاي جغرافيايي سوريه با برخي از سران عشاير و خانواده ها همسويي و هم پيماني ايجاد كرده و گروه هاي عمل كننده اي مانند لوائ التوحيد و احرار الشام را تشكيل دهد.

با اين وجود بايد گفت كه جبهه الاسلاميه در هيچ زماني از چارچوب فرماندهي ارتش آزاد خارجي نشد و با ارتش آزاد همكاري مي كرد. اما اتفاق هفته گذشته وضعيت را تغيير داد و موجب جدا شدن جبهه الاسلاميه از ارتش آزاد، يا به عبارتي جدا شدن چهار گروه اصلي و اساسي ارتش آزاد، از اين ساختار شد.

در اين رويكرد نبايد نقش برخي از كشورهاي عربي (كه امروزه فعال تر از بقيه كشورها در صحنه سوريه حضور دارند) را ناديده بگيريم. در واقع اين جدايي جبهه الاسلاميه ضربه سنگيني به ارتش آزاد زد و به نوعي مي توان گفت كمر ارتش آزاد در سوريه را شكست و آن را به شدت تضعيف نمود.

به نظر من در شرايط كنوني ارتش آزاد اندك اندك به سمت فروپاشي مي رود. در واقع نكته مهم اين است كه جبهه الاسلاميه از آغاز شكل گيري ارتش آزاد، در داخل اين ساختار حضور داشت. اما انسجام امروز ( تحت عنوان جريان اسلامي افراطي و مورد حمايت مستقل دولتي عربي) را نداشت.

اگر به روند قدرت گيري جبهه الاسلاميه در مقايسه با ساير گروه هاي مخالف در سوريه نگاهي داشته باشيم چه تفاوت هايي مي توان بين رويكرد و عملكرد جبهه الاسلاميه با جبهه النصره و گروه داعش يا دولت اسلامي عراق و شام مشاهده كرد؟

در واقع از آغاز بحران سوريه سه جبهه كاملا مجزا از همديگر با آقاي بشار اسد و دولت سوريه مي جنگيدند. نخست ارتش آزاد كه جبهه الاسلاميه بخشي از آن بود. ديگري جبهه النصره بود.

اين گروه از گروه هاي افراطي نزديك به ديدگاه هاي القاعده، اما با ساختار و نقشي خاص كه عمدتا شامل نيرويهاي بين المللي بود.

با اين حال فرماندهي نيرويهاي زير پرچم جبهه النصره در سوريه را سوري هاي معارض برعهده داشتند. جبهه سوم گروه دولت اسلامي عراق و شام بود كه گرايش و ارتباطات قديمي تر و نزديك تر ي با القاعده داشت. سابقه مبارزاتي و فرماندهي اين جريان در عراق و بيشتر اعضاي آن از ميان تندروهاي سلفي عراقي بودند. آنان سپس در سوريه شروع به فعاليت كردند و به دليل اشراف بر مسائل و درگيري هاي داخلي و تجربه در زمينه كار تشكيلاتي و مبارزاتي، به سرعت مناطق زيادي را در داخل به نفع خود تصرف كردند.

بعد از جدا شدن جبهه الاسلاميه از ارتش آزاد، در واقع سه جبهه مخالف دولت بشار اسد به چهار جبهه بدل شد. ولي نبايد اين امر را فراموش كرد كه يك سري از عوامل چهار گروه را ( به ويژه جبهه الاسلاميه را به جبهه النصره و گروه داعش) نزديك مي كند.

در واقع گرايش هاي افراطي سه گروه باعث نزديكي بيشتر آنها شده است. آنها جريان هايي اسلام گرا هستند، ولي اين امر با روح ارتش آزاد همخواني ندارد. يعني ارتش آزاد

يك سري از نيروهاي لائيك جدا شده از ارتش سوريه بوده و هنوز هم گرايش هاي آنها لائيك است.

اين در حالي است كه جبهه الاسلاميه توانسته بود در داخل كشور، بين جواناني با گرايش هاي اسلامي اهل سنت، سازماندهي هايي انجام دهد. آنها عمدتا داراي پايگاه هايي در حمص و حما هستند و اكنون خود را به عنوان نيرويي جدي مطرح كرده اند.

در مقايسه بين جبهه الاسلاميه با جبهه النصره و داعش بايد گفت، فارغ از تعداد اين نيروها ( كه شايد ارقام دقيقي در دست نباشد) به نظر مي رسد جبهه الاسلاميه بيشتر نيروهاي خود را از داخل سوريه گرفته است. يعني اين نيروها بيشتر جوانان مخالف با اصالت سوريه اي هستند.

لذا قاعدتا بايد تاثير گذاري جبهه الاسلاميه بيشتر از دو جريان جبهه النصره و گروه داعش، يا دولت اسلامي عراق و شام (كه بيشتر نيروهاي آنها خارجي هستند) باشد. به همين خاطر هم اكنون تمام تلاش عربستان سعودي اخيرا متوجه اين گروه و هدايت و سازماندهي جبهه الاسلاميه ( كه خود داراي چهار گردان اساسي لوائ التوحيد، احرار الشام، صغور الشام و جيش الاسلام است) است.

با اين وجود نقش عامل و حمايت خارجي در برجسته تر شدن جبهه الاسلاميه چيست؟

به نظر من دليل اصلي اين موضوع به تضعيف مواضع دولت قطر در تحولات سوريه نسبت به گذشته، و در مقابل قدرت گيري توان و رويكرد عربستان سعودي در سوريه است. به عبارتي توان و برجسته شدن جبهه الاسلاميه ناشي از جابجايي حمايت اين دو كشور عربي در سوريه است.

يعني به نظر ميرسد كه تحريك برخي از دولت هاي منطقه باعث شده تا آنها از وضعيت گذشته خارج و اكنون تشكيلات جديدي را دنبال كرده و شكل دهند. همين مساله باعث حساسيت هاي غربي ها و قطع كمك هاي نظامي آنها نيز شده است. چرا كه غرب اكنون احساس مي كند گرايش هاي فكري آنها تا حدي زيادي نزديك به دو جريان قبلي داعش و النصره است.

آيا مي توان گفت جبهه الاسلاميه رويكرد معتدل تري نسبت به گروه هاي افراطي تر ديگر دارد؟

تاكنون هيج نشانه اي مبني بر اينكه جبهه الاسلاميه ارتباطي با القاعده داشته باشد و يا آنها اين ارتباط و گرايش ها به القاعده را اعلام كرده باشند، ديده نشده است.

اين امر خود مي تواند عنصري در خدمت جبهه باشد تا به نوعي خود را از ليست گروه هاي تروريستي ( كه آمريكايي ها و اتحاديه اروپا دو گروه ديگر داعش و النصره را جزو آن قرار داده اند) خارج بداند. اين امر به اين تفكر كمك مي كند كه مي توان كمك هاي بعدي غرب ( كه در شرايط كنوني قطع شده است) را در ضمن برخي از مذاكرات با غرب جذب و آنها را متوجه نفود و قدرت خود كنند.

در واقع اين رويكرد همچنان مورد نظر برخي مسئولان و رهبران اين جبهه است. ضمن اينكه در بعد منطقه اي هم از آنجا كه عربستان سعودي تلاش مي كند تا خود را از حمايت گروه هاي تروريستي ( كه در ليست تروريستي كشورهاي امريكايي و اروپايي قرار دارد) تبرئه كند از اين جبهه حمايت مي كند.

بنابراين جبهه الاسلاميه تلاش مي كند تا گرايشهاي معتدل تري را نسبت به دو گروه ديگر داعش و النصره از خود بروز دهد. اگر چه به نظر من جبهه الاسلاميه هم داراي گرايش هاي اسلام گرايي سني و سلفي نزديك به ديدگاه هاي جبهه النصره است. با اين وجود اكنون جبهه الاسلاميه به دليل جدايي از ارتش آزاد و سابقه حمايت غرب از آنها، تصميمي براي قطع رابطه با غرب ندارد، لذا تلاش مي كند گرايش هاي سياسي خود را تا حدي ميانه روتر از داعش و النصره كند.

با توجه به برخي درگيريهاي اخير جبهه الاسلاميه با ارتش آزاد حضور توان كنوني جبهه الاسلاميه تا چه ميزاني است و آيا مي توان گفت ارتش آزاد به سمت حذف كامل از صحنه سياسي سوريه حركت مي كند؟

به نظر من در شرايط كنوني ارتش آزاد مهمترين نيروهاي خود را از دست داده و آنچه كه ضعف ائتلاف ملي سوريه تلقي مي شد امروز بارزتر شده است.

اين ضعف در حالي است كه مجموعه كشورهاي غربي نياز دارند تا در آستانه تشكيل ژنو دو و حل بحران سوريه، مخالفان سوري مسلحي در آن شركت كنند كه تندرو نباشند و نزديكي اي به القاعده نداشته باشند. يعني از نگاه غرب در كنار مخالفان سياسي، جرياني در نشست حضور يابد كه در صحنه نظامي و ميداني نيز حرفي براي گرفتن داشته باشد.

اما بايد گفت اين امر اكنون رخ نداده است. چرا كه ارتش آزاد خيلي از پايگاه هاي خود را در مقابله با ارتش سوريه از دست داده است. دوم اينكه درگيريهاي داخلي در بين ارتش آزاد، موجب تضعيف اين گروه شده است. سوم اينكه آنها در نگرش سياسي به ژنو، اختلاف هايي جدي در بين بدنه خود دارند.

به علاوه در شرايطي كه ارتش آزاد اعلام كرده در ژنو دو شركت مي كند، جبهه الاسلاميه آنرا نوعي خيانت مي داند و تلاش مي كند تا با كساني كه در ژنو دو شركت مي كنند برخورد كند. همين امر موجب شده است كه احتمال شكل گيري ژنو دو در هاله اي از ابهام فرو رود و اگر هم اين نشست شكل گيرد نتيجه مطلوبي در برنداشته باشد. اما بايد گفت شرايط موجود تاثيري جدي در آينده ارتش آزاد دارد و احتمال اينكه ارتش آزاد به كلي فروپاشد وجود دارد.

نفوذ كنوني جبهه الاسلاميه تا چه ميزاني مي تواند شرايط ميداني در سوريه را تغيير دهد؟

در واقع جبهه الاسلاميه از قبل در سوريه حضور داشته و در جنگ و مبارزه آنها با نظام سوريه خللي ايجاد نشده است. اتفاقا در دوره گذشته و در قالب ارتش آزاد آنان مورد حمايت تسليحاتي غرب بودند، اما اكنون غرب كمك هاي خود را نسبت به اين گروه ها قطع كرده است.

يعني شرايط آنها سخت تر خواهد شد. مگر اينكه آنها به توافق مجددي با اروپايي ها و امريكايي ها برسند و عربستان سعودي هم بتواند كمك هاي جدي تري را به آنها ارائه دهد. در واقع در شرايط كنوني تفكيك و انشقاق بين گروه هاي مخالف به نوعي فضاي مناسب را براي دولت سوريه و همچنين ارتش اين كشور ايجاد كرده است تا پيش روي هاي ميداني خوبي را در مقايسه با سال گذشته انجام داده و مواضع خود را به مراتب نسبت به ماه هاي گذشته بهتر كند.

چنانچه اكنون يكي از طرف هايي كه حامي شركت در ژنو دو است دولت سوريه است. چرا كه توانسته است پيشرفت هايي را در زمين به دست آورد.

برخي منابع خبرهايي در مورد سخنان ژنرال سليم ادريس منتشر كرده اند كه وي شرط كناره گيري بشار اسد از قدرت را مورد تجديد نظر قرار داده است. اگر چنين امري درست باشد آيا مي توان گفت فشار بيشتر جبهه الاسلاميه منجر به سوق يافتن ارتش آزاد به سوي دولت سوريه خواهد شد؟

در واقع اگر جدا شدن جبهه الاسلاميه از ارتش آزاد تا بدان اندازه شكننده باشد كه ضربه اي جدي به بدنه ارتش آزاد باشد و اين ساختار را به سمت فروپاشي حركت دهد، ممكن است بخش هايي از ارتش آزاد به دولت سوريه نزديك شوند. چنانچه گفته مي شود كه از قبل هم ارتباطاتي بين برخي از افراد نظامي ارتش آزاد با ارتش رسمي سوريه وجود داشته است.

محمد ايراني

كارشناس مسائل سوريه

پايان متن/

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن