تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834185211




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موج سواران ارزشها؛ ریاکاری نان آور و بدون هزينه


واضح آرشیو وب فارسی:الف: موج سواران ارزشها؛ ریاکاری نان آور و بدون هزينه
دکتر یاسر سبحانی فرد

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۰
انقلاب ، اسلام ، ارزشها و ايران. اينها كلماتي است كه هر ايراني وقتي صبح از جاي نرم خود مي خيزد بر نرمه گوشش نشسته مي بيند تا هنگام شام و به سر آمدن روز. تكرار مكرراتي كه گاهي براي عده اي تبديل به حساسيت شده و اگر هم اينگونه نباشد در عوض نان عده اي را تامين مي كند.نوشتار پيش رو ضمن احترام به افرادی که به حقیقت دچار دغدغه در زمینه ارزشها هستند و روش نرگانی آنها نیز تکرار دفاع از ارزشها است ، در پي جريان شناسي عده اي در كشورمان است كه كلمات اينچنيني برايشان تنها و تنها سود داشته و در بزنگاه هزينه دادن به رندي خود را كنار كشيده و به گوشه اي خزيده اند.و چون بحراني به پايان رسيده دوباره با چاپلوسي و تقويت فردگرايي خود را بر مسند نگاه داشته و به جاي اصول و قوانين خود را معيار تشخيص حق و باطل نشان داده اند .اين نوشتار معتقد است كه چنين رفتارهايي به نسبت كم يا زياد از هر فردي ممكن است سر بزند و هر چه اين رفتارها در جامعه بيشتر باشد نتيجه بر عليه ارزشها ، اسلام و انقلاب بوده و خواهد بود. اين افراد كه عافيت طلبان سود برده از چنين كلمات و شعارها هستند داراي خصوصيات رفتاري زير مي باشند.الف) تكرار كننده مكرر و مشمئز كننده ارزشها و دفاع از آناولين خصوصيات اين افراد اصرار بيش از حد بر روي شعارهاست . ايشان دانسته يا نادانسته تنها و تنها بر شكل كار تاكيد دارند و البته اين تاكيد را با تكرار بيش از حد بر روي چنين كلماتي نشان مي دهند. گويا هراس اصلي ايشان اين است كه مبادا كلماتي كه برايشان نان ، قدرت و يا مديريت به همراه آورده از بورس عمومي خارج شده و ايشان نتوانند دوباره همچنان بر خر مراد خود سوار باشند.ايشان در اين خصوصيت خود را بي نهايت به عابدان و زاهدان پاك دلي شبيه مي كنند كه از روي اخلاص و نگراني براي دين ، موضوع اصلي زندگي خود را دفاع از ارزشها تعريف كرده اند. شباهت رفتاري ايشان موجب مي شود كه به راحتي ظاهر خود را نيز به اين عابدان واقعي نزديك سازند. ريش ، جاي مهر ، تسبيح و كلمات رنگارنگ ديني خرجي ندارد. در واقع ايشان با اين صورت رفتاري گروه ديگري كه همان خالصان اين عرصه است را به تخريب كشانده و بدين سان موجب مي شوند تا مردم همه را از دم كاسبان اين عرصه استنباط كنند.ب) انقلابي و اسلامي كه از اول براي آنها فقط رياست و سود داشتهبا دقتي مختصر مي توان اين افراد سوداگر و عافيت طلب را شناخت. اين افراد غالبا از اول انقلاب به نام اسلام و انقلاب در مصدر امور تكيه جانانه زده و هيچ گاهي را نمي توان يافت كه ايشان از لميدن بر كرسي مديريت و رياست موضعي ، سازماني و يا مكاني معاف بوده باشند. تو گويي خداوند بعد از نزول وحي و پيامبري مديريت و در راس بودن را براي ايشان نازل ساخته تا ايشان مردمان را حكمراني كنند و اين و آن را از جايي به جاي ديگر منتقل كنند.جالب تر اينجاست كه حضرات ايشان هيچگاه و يا حداكثر به ندرت براي عقايد مردم هزينه كرده اند. تا وقت جنگ شده عرصه مديريت كردن امور و سازماندهي كردن جوانان براي شهادت را پيشه خود كرده و يا در سنگر علم !! براي خود وظايفي الهي تراشيده اند ، بي ان كه براي يكبار هم شده انگشتشان بر ماشه تفنگ نشسته باشد. از اسلام و انقلاب همين را مي دانند كه كسي را به جايگاه قبضه شده خود راه ندهند و افراد را با نام انقلابي گري از حيطه تعريف شده منافع خود دور كنند.ج) هزينه هاي كم خرج و ظاهري براي انقلاب و اسلامسوداگران مورد ذكر نه خود ، نه فرزندان و نه دوستان و نزديكانشان هيچگاه هزينه كلاني براي عقايدي كه دايم از آن دم مي زنند نداده اند مگر در مواردي كه ديگر راه فراري نداشته و اگر تلاشي نشان نمي دادند جاي خود را متزلزل مي ديده اند.آري انقلاب و اسلام و ارزش ها ، مديريت و رياستش براي اينها و هزينه هايش براي مردم عادي كوچه و خيابان است. اصولا مردم بايد رشادت و جانفشاني و تلاش كنند تا به ايشان زياني نرسد.در واقع اين افراد در هنگام هزينه دادن براي كشور كاملا خودصرفه عمل كرده و اگر بتوانند با سكوت از كنار هزينه هاي ديگران رد مي شوند اما پس از عبور از بحران با تكرار مكرر ارزشها و چاپلوسي فراوان ژستي انقلابي به خود گرفته و مقسم غنايم بدست آمده مي شود. گاه با كمال وقاهت اين افراد هستند كه براي تلاشگران روزهاي سختي تكليف تعيين كرده و آنها را گزينش و مردود مي سازند. رهگيري و يافتن مصاديق اين افراد زياد سخت نيست. در هر نقطه اي از ايران مي توان ب زيارتشان نائل آمد !!د) تقويت كننده فردگرايي به جاي تكيه بر قواعد و اصولخصوصيت ديگر اين افراد تقويت فردگرايي است. اگر اصولگرايي به جاي گرايش به شخص تقويت شود آنگاه اين آنها نيستند كه تعيين كننده جايگاهها و منافع و مقامات هستند و در عوض ايشان نيز بايد در حالت برابر با ديگران چشم بر اصول و قوانين ديني و اسلامي داشته باشند. اين عدالتي است مساوات گونه كه به هيچ وجه با رويه خود بزرگ بيني ايشان جور در نمي آيد. پس در سازمان و اداره و دانشگاه و هرجا كه ايشان مدير و رئيس آنجا هستند بايد بر فردگرايي و بزرگ كردن افراد دميد حتي اگر آن بزرگ شده آنها نباشند. همين كه اين رويه جايگزين باشد خيال آنها راحت است چون اين قاعده است كه آنها را به مقصود مي رساند و از ديگران متمايز مي كند. اگر شخص بزرگ شده خود ايشان باشند كه صد البته نوش كه از اين برتر چه مي خواهند؟با اين حربه همواره خود از متراژ شدن در حضور ديگران با معيارهاي مستقل در امان نگه مي دارند.ر) انحصار طلب ، خود مركز بين و حق به جانبوقتي ايشان فردگرايي را تقويت كردند و شدند تافته جدابافته در حيطه زندگي مديريتي و شغلي ، آنگاه به راحتي خواهند توانست انحصار گرايي را ضميمه كار خود كنند. فرد بزرگ شده در سازمان چه خود آنها باشد و چه ديگري مجاز است همه چيز را تفسير كند و مي شود اصل . هر چه او مي گويد بايد اجرا شود. چون از ديگران بسيار متمايز است. توگويي انديشه و عقل و درايت و خواسته هاي او بر ديگران برتري واضحي دارد .خوب يا بدي از منظر او در سازمان تفسير و تعبير مي شود. هيچ كس را نبايد تواني براي رويارويي او باشد وگرنه بايد حذف شود چون اصل اوست نه قوانين و قواعد و شاخص هاي غير شخصي.بر همين اصل كه او ذاتا نسبت به ديگران برتر است پس از گهواره تا گور بايد بر ديگران برتر باشد كه سازمان و محل فعاليت ملك طلق اوست و تنها حضرت عزائيل بايد اين توان را از او گرفته و به بهشت رهنمون سازد.ص) تقويت خوي چاپلوسي در پايين و تملق براي بالادستچنين افرادي در حيطه خود انحصار طلب ، خود مركز بين و فردگرا بوده و با همين ساختار فكري در برابر مافوق بي نهايت چاپلوسانه و متملقانه عمل مي كنند. دليلي همان است نبايد قواعد بازي عوض شود. قاعده فردگرايي است به جاي اصل گرايي.اگر متملق نباشد آنگاه به زير دست اين پيام را خواهد داد كه تو هم متملق نباش و اگر زير دست متملق و فردگرا نباشد پس بايد اصل گرا باشد و اين خطر وجود دارد كه با متر و مقياس اصول شايد ديگر جاي او در سازمان نباشد چون او بهترين و برترين نيست. پس چاپلوسي او هم فرهنگ ساز براي زير دستان است و هم فاسد كننده بالادست. بالادست كه تملق را پذيرفت ، قاعده و اصل از يادش مي رود و بر اساس فردگرايي امتياز خواهد داد و امتياز بالا در قاعده فردگرايي تملق بيشتر است. اين رفتار ايشان از آن رو كه همراه با به زبان آوردن تكراري ارزشهاست افراد و مردم را از ارزشها دور مي كند و مي شود همانچه كه نبايد بشود. مردم به سوي ضد ارزشها كشيده مي شوند.ط) چرا این افراد در رفتار شخصی دیگران فضولی می کنند؟ / چرا تو مثل من از ارزشها دفاع نمی کنی؟رفتار دیگری که این افراد به آن مبتلا هستند.دخالت بی جا در رفتارهای شخصی دیگران است. علت اینکه ایشان این رفتار را دارند از ریا کاری انهاست. چون ایشان برای ریا و نه اعتقاد خود در حال انجام رفتارهای فوق الذکر می باشند به ایشان فشار می آید و برای همین فکر می کنند که خیلی کار بزرگ و سختی را انجام می دهند حال نمی توانند تحمل کنند که عده ای دیگر به این رفتار که از نظر آنها سخت است مشغول نباشند. پس همه باید این کار را بکنند و البته اگر این رفتارها را انجام ندهند همه باید بفهمند که فقط ایشان هستند که در حال تلاش و حرص خوردن هستند و برای همین باید به ایشان جایزه مخصوص دهنددر برخورد با این افراد چه باید کرد؟به نظر می رسد مردم نتوانند در اصلاح رفتار شخصی این افراد که ممکن است عمدی و حتی غیر عمدی باشد کاری صورت دهند ولی اقدامات زیر می تواند موثر باشد.۱- مردم نباید خود را در هیچ مسابقه چاپلوسی وارد کنند. اینکه اگر ما این کار را نکنیم دیگران انجام می دهند و اینکه جو اینگونه است ، همه و همه بازی کردن در جو ساخته شده توسط این افراد است.عناوین و پیش وند پسوندهایی که بیش از حد برای افراد گذاشته می شود هم گوینده را فاسد می کند هم فرد مورد نظر و هم مردم را. نباید در این دامها افتاد.۲- مردم نباید در زمین فردگرایی بازی کنند. باید به مردم یاد داد که در هر زمینه ای بهتر و بهترین بودن تنها مربط به ملاکها ، شاخصها و اصول خاص آن می باشد.نباید خوبی و بدی را از طریق افرادی که راجع به یک موضوع موضع می گیرند شناخت.فرد هر که می خواهد باشد اگر قرار است حمایت شود باید عمل درست بر اساس مقیاس های مستقل از افراد صورت دهد.۳- هر که بیش از حد به ارزشها تاکید می کند مورد توجه نیست. لااقل باید به این افراد شک نمود که به احتمال بالایی کاسبی گوینده دلیل این رفتارهاست تا صداقت.با این حال هر که به این امور تاکید فراوان داشت نیز فرد سوء ایفاده کننده نیست.۴- هر وقت کسی به مقامی رسید تمامی زیر دستانی که دارای رفتار موج سوارانه ، تکرارکننده بیش از حد ارزشها و چاپلوسی هستند را از کار برکنار کرده و در مجموعه خود میدان ندهد.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن