واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: بازیگر تئاتر: ما که هیچوقت نفهمیدم چرا ممنوع الکار شدیم؟
حمید پورآذری هنرمند تئاتر درباره دلایل ممنوعالکاریاش در دو سال گذشته توضیح داد: دیماه سال 90 خیلی اتفاقی از یک نفر شنیدم ممنوعالکار شدهام به تازگی هم خیلی اتفاقی متوجه شدم، مشکل ممنوعالکاریام حل شده است!
حمید پورآذری که از دیماه 90 در تئاتر ممنوعالکار بوده است بعد از گذشت دو سال میگوید که هرگز نفهمیده چرا ممنوعالکار شده است؟!این هنرمند تئاتر درباره دلایل ممنوعالکاریاش در دو سال گذشته توضیح داد: دیماه سال 90 خیلی اتفاقی از یک نفر شنیدم ممنوعالکار شدهام به تازگی هم خیلی اتفاقی متوجه شدم، مشکل ممنوعالکاریام حل شده است!سرپرست گروه تئاتر «پاپتیها» یادآور شد: دی ماه90 در دورهای که محمد دشتگلی سرپرست مرکز هنرهای نمایشی بود، برای انجام کاری به این مرکز رفته بودم و خیلی اتفاقی از یک فرد معتبر شنیدم، ممنوعالکار شدهام که این موضوع بعدا قطعی و مسجل شد.پورآذری ادامه داد: موضوع را پیگیری کردم. ابتدا حراست معاون وقت هنری این موضوع را انکار میکرد اما پس از آن دشتگلی نامهای نشانم داد که درباره ممنوعالکار شدن من بود و بعدتر هم از آقای الوند رئیس شورای نظارت و ارزشیابی شنیدم که گفت دنبال کارت برو چون چنین نامهای برایت آمده است.کارگردان نمایشهای «ادیپ» و «دایره گچی» با اظهار تاسف از شفاف نبودن سیستم ممنوعالکاری در ایران تصریح کرد: در این سیستم به کسی چیزی نمیگویند و متن مکتوب هم نمیدهند چون بار قضایی دارد، همچنان که به من هم خبر ندادند و اتفاقی متوجه موضوع شدم. متاسفانه همه چیز خیلی پنهانی بود، معمولا به کسی نمیگویند ممنوعالکار شده و آن شخص اگر کار ارائه کند، کارش را رد میکنند.پورآذری که هرگز نفهمیده چرا ممنوعالکار شده است، افزود: در این مدت هیچکس هیچ توضیحی درباره این موضوع به من نداد. فقط گفتند پرونده سنگینی داری! تا اینکه قبل از انتخابات امسال هم به طور اتفاقی شنیدم که آقای آشنا مدیر پیشین اداره کل هنرهای نمایشی گفته مشکل حل شده است اما باز هم نفهمیدم مشکل چه بود که حل شد.این مدرس تئاتر به ایسنا گفت:همیشه این پرسش را دارم که ماجرای ممنوعالکار شدنم چه بود و چگونه حل شد؟ جالب اینجاست یک ماه پیش دوباره آقای الوند اتفاقی به من گفت برای کارت صحبت کن چون هنوز نامهای نیامده که نشان بدهد تو میتوانی کار کنی.پورآذری در پاسخ به این پرسش که حل مشکلش را با چه مرجعی پیگیری کرده است، توضیح داد: سری اول با حراست معاونت هنری پیگیری کردم و آخرین بار هم به من گفتند پیش آقای مرادخانی معاون هنری برو و مشکلت را حل کن. اما چون نمیدانستم مشکلم چیست دلیلی ندیدم که بروم و صحبت کنم.وی خاطر نشان کرد: مساله من خیلی مهم نیست. امیدوارم اتفاقات خوبی برای کلیت تئاتر این مملکت بیافتد. چون بعد از شش، هفت ماه که از تغییر دولت میگذرد، تغییرات تئاتر در همین یکی دو هفته اخیر انجام شده است.این کارگردان تئاتر در پاسخ به این پرسش که این ممنوعیت چقدر در برنامههای حرفهای او ایجاد اخلال کرد، توضیح داد: میتوانستم برای خودم جایی پیدا کنم و بچههای گروهم را به سرانجام برسانم چون کار من همین است. حتی اگر پولی نداشته باشم اما جز این نمیتوانم کاری کنم ولی این شرایط به شدت ناجوانمردانه بود.حمید پورآذری در پایان درباره فعالیتش در دوره ممنوعالکاری گفت : در این مدت چندین کارگاه آموزشی و سفر داخلی و خارجی داشتم اما همه شخصی بود و هیچ کدام هیچ ارتباطی به وزارت ارشاد نداشت. جالب اینجاست اجازه داشتم در نمایش «یرما» به عنوان مشاور دکتر علی رفیعی در کنار ایشان باشم اما خودم نمیتوانستم کارگردانی کنم. هنوز هم چیزی به طور قطعی مشخص نشده است چون هیچ سیستم شفافی وجود ندارد که معلوم کند مشکل کسی مثل من چه بود که نتوانستم در این مدت کار کنم؟!حمید پورآذری در کارنامه هنری خود اجرای نمایشهایی همچون«یک نوکر و دو ارباب»، «آندارنیک» ،«مهاجران»،«غلتشنها» و ...را ثبت کرده است.او سالهاست با کودکان کار یا با هنرجویان جوان فرهنگسراها کارگاههایی را برگزار کرده است که نتیجه آن اجرای نمایشهایی همچون«حسینقلی مردی که لب نداشت»،«ادیپ»،«دایره گچی»،«دور دوفرمان»،«خانهای روی آب» و ... است که در قالب نمایشهای محیطی در مکانهایی مانند سوله پرورش قارچ فرهنگسرای بهمن، فرهنگسرای اندیشه، پارکینگ طبقاتی دانشگاه امیر کبیر و ... اجرا شدند و مورد استقبال تماشاگران و هنرمندان تئاتر قرار گرفتند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]