واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دانش جديد بايد در تئاتر لحاظ شود/ چراغ تئاتر خاموش شدني نيست
همدان - خبرگزاري مهر: هنرمند پيشكسوت عرصه نمايش همدان با بيان اينكه جامعه شناسي و دانش جديد بايد در تئاتر لحاظ شود، گفت: فعاليتهاي هنري بايد با علم روز همراه باشند.
به گزارش خبرنگار مهر، از آنجا كه هنرمندان قشر وسيعي از افراد جامعه را تشكيل مي دهند، برآورده نمودن خواسته ها و مطالبات آنها علاوه بر مساعد نمودن شرايط استفاده از تجربيات و دانش بزرگان اين حوزه مي تواند در جذب جوانان علاقه مند به برنامه هاي هنري نير موثر باشد.
آنچه مسلم است اينكه مهمترين اين مطالبات را گذشته از مسائل مالي و حمايت هاي اقتصادي، مي توان در حفظ جايگاه و حرمت واقعي آنان دانست كه شايد بهترين راه براي رسيدن به اين مقصود شناسايي بيشتر بزرگان و پيشكسوتان حوزه هاي مختلف فرهنگي و هنري از طريق رسانه هاي مختلف به جامعه جوانان علاقمند باشد.
از اينرو همدان كه از ديرباز مهد تئاتر كشور بوده تا كنون هنرمندان توانايي نيز در اين عرصه پرورش داده كه كارنامه درخشاني از خويش در سطوح مختلف ملي و حتي بين المللي برجاي گذاشته اند اما اكنون كه لباس پيشكسوت بر تن نموده اند متاسفانه كمتر مورد توجه قرار مي گيرند.
يكي از اين افراد نصرالله عبادي هنرمند پيشكسوت عرصه نمايش همدان است كه در سال 1325 كار تئاتري خود را شروع و با مرحوم سيف الله گلپريان و انجمن نمايش دبيرستان همكاري داشت.
عبادي بعد از آن با راديو همدان به سرپرستي مرحوم سيف الله گلپريان، برنامههاي نمايشي اجرا ميكرد و پس از آن نيز از سال 1329 با دوستان خود تماشاخانه بوعلي همدان كه به زورخانهاي بدل شده بود را افتتاح و نخستين نمايش را به نام "جوجي و مسلم" در همدان اجرا كرد.
در همين راستا نصرالله عبادي درگفتگو با مهر در مورد فعاليت تئاتري خود در دوران گذشته اظهار داشت: پس از اجراي نمايش" جوجي و مسلم"، مرحوم "رضا همراه" از دستاندركاران قديمي تئاتر به همدان آمد و امتياز تئاتر همدان را گرفت و تماشاخانه بوعلي افتتاح شدكه در آنجا مشغول كار نمايشي شدم و تا سال 1342 كه تماشاخانه داير بود، از بازيگران تماشاخانه بوعلي بودم.
وي افزود: در اين مدت اتفاقات زيادي پيش آمد به طوري كه تئاتر بنا به دلايل سياسيِ خاص آن موقع بسته شد و از سال 42 تئاتر در همدان تعطيل شد و من هم براي تحصيل در دانشكده هنرهاي زيبا به تهران رفتم و پس از فارغالتحصيل شدن به همدان بازگشتم و فعاليت تئاتريام را شروع و كلاسهاي تدريس تئاتر را با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي در همدان برگزار كردم.
عبادي در مورد نمايش هاي اجرا شده خويش در آن دوران گفت: نمايشهاي "چوب به دستهاي ورزيل"، "آي با كلاه و آي بي كلاه" و "مستأجر" را به روي صحنه بردم و بعد نيز داور جشنوارههاي منطقهاي، استاني و فجر بودم و مرتب به استانهاي كشور سفر ميكردم بطوري كه داور جشنوارههاي معتبر شدم و چندين دوره نيز رئيس انجمن نمايش بودم.
اين پيشكسوت تئاتر در پاسخ به مقايسه تئاتر دوران گذشته با امروز با بيان اينكه تئاتر همواره به تناسب ايام در تغيير بوده، اظهار داشت: همچنان كه انسانها ترقي و پيشرفت ميكنند ادبيات نمايشي نيز بنا به اقتضاي زماني خود دچار تغيير ميشود و نميتوان گفت كه اين تغيير ملموس و چشمگير است.
مكتب جديدي كه خلق شود به زماني زياد نياز دارد تا به ثبات خود و قوانين خود برسد
وي با بيان اينكه مكتبهاي جديدي كه خلق شوند به زماني زياد نياز دارند تا به ثبات خود و قوانين خود برسند و بتوانند خودنمايي كنند، گفت: تغييراتي كه در تكنيك ايجاد ميشود، در ارائه نمايش نيز تغييراتي ايجاد ميكند و اين تغييرات گاهي خام و گاهي با تجربه بيشتري به بازيابي خود دوام ميبخشد.
وي افزود: اصل نمايش كه مبناي اوليه تحرك و كلام است، تغييري نميكند و زبان و گويش تداوم دارد اما اگر اين تغييرات در خيلي از موارد باشد، حركت را دگرگون ميكند به همين علّت بايد شاهد دگرگوني حركات باشيم تا ارائه دهنده كلام، موضوع يا مسئله خاصّي باشيم.
عبادي ادامه داد: از طرفي امروزه چون موسيقي، دكور، گريم، صحنه، كلام نوشته و موضوعاتي كه در آن مطرح ميشود مجموعاً تئاتر را ميسازند، تحوّلات در تمام قسمتها به چشم ميخورد و بايد هماهنگ و هم سوي يكديگر حركت كنند تا بتوانند قوانين خاص را كه مورد نظر است به وجود آورند.
وي تاكيد كرد: در اين راستا هنرمندان از جمله بازيگر، نورپرداز و طرّاح صحنه هم در تئاتر دخيل هستند.
اين هنرمند همداني با اشاره به نقش موثر حضور اساتيد و دانشگاه ها در ايجاد تغيير در تئاتر گفت: به طور كلي چون حركت فرهنگي تداومي در دانشگاهها وجود دارد، ديگر نميتوان از زمان عقب ماند.
عبادي با اشاره به اينكه ما 50 سال پيش از متدي در روستاها استفاده ميكرديم كه امروز ديگر نميتوانيم از آن نماد براي نمايش روستايي استفاده كنيم، گفت: امروز تجهيزات مدرني در روستا وجود دارد كه هم از نظر شكل و هم تحولات نوشتاري تغييراتي ايجاد شده است.
عبادي درمورد ارزيابي از گرايش كنوني جوانان براي حضور در تئاتر گفت: در زمانهاي دور و در سالهاي گذشته، خانوادهها از برگزاري هر جشنوارهاي بيزار بودند و اگر هم مايل بودند، جامعه اين اجازه را نميداد اما امروزه خانوادهها از حضور فرزندان خود در كلاسهاي تئاتر و نمايشها استقبال ميكنند و حتي برخي خانوادهها فرزندان خود را به انتخاب رشته تئاتر سوق ميدهند.
جامعه شناسي و دانش جديد بايد در تئاتر لحاظ شود
عبادي تاكيد كرد: جامعه شناسي و دانش جديد بايد در تئاتر لحاظ شود چون هنرمندي كه به دنبال تئاتر است نبايد مبتدي باشد بلكه تمام فعاليتي كه به هر شكل صورت ميگيرد، بايد با علم روز پيش رود.
وي ادامه داد: نمايش با هر منظور و هدفي كه باشد بايد يك زبان داشته باشد و ناگزير است كه مواد اوليه زبان را دانسته و بعد آن را پياده كند و آن را در چارچوب تئاتري به كار گيرد.
وي در مورد برگزاري جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان در همدان گفت: جشنواره تئاتر كودك و نوجوان نقايصي دارد كه رفع آنها نيازمند زماني طولاني است تا گذشت زمان موجب ارتقا دانش تئاتر و عوامل آن شود.
كد خبر: 2197178
تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۶ - ۱۰:۵۳
سه شنبه 26 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]