تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه بگيريد تا تندرست باشيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820142470




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمونه واقعی یک انسان خوشبخت


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



نمونه واقعی یک انسان خوشبخت
برای بهتر زیستن و خوشبختی رعایت اخلاق ضروری است، پس با این موارد، اخلاق خود را متعالی کنید.




حدیث هفته/ رسول اكرم(ص)فرمودند: هر كسي پايان ماه صفر را خبر دهد، بهشت بر او واجب است. جام خانواده؛
کسب روزی: همه ی ما به تامین معاش خود احتیاج داریم و روزی هر انسانی به گونه ای مرزوق می شود کسب روزی روزی انسانها به عوامل زیادی مانند نیکویی خوش بینی و نیکی به پدر و مادر و صدقه دادن است.   امام زمان عجل الله می فرمایند: از تو می خواهم ...روزی پیوسته ای را که قوام زندگی و آسایش خانواده ی ما در گرو آن است.مزار کبیر ص 165  
شکرگزاری : همه ما در زندگی نعمت های زیادی داریم حیات برترین نعمتی است که خداوند به بشرهدیه داده است پس باید انسان خداوند در آن چه در توان دارد و نه آنچه در خود خور خداست شکر گزار باشد .
بار خدایا از تو می خواهم ...شکر کردن بر سلامتی و نعمت ها(مزار کبیر ص165)  
نگران نبودن و پرهیز کردن از حرص : حرص و طمع برای کسب روزی موفقیت اجتماعی و...در میان غالب انسانها دیده می شود و بسیار زیادی نگران آینده و فردای خود هستند دین مبین اسلام تاکید بسیار کرده است که همانگونه که خداوند نماز فرد را نخواسته روزی از او طلب نکنیم و قرار بده مرا از کسانی که ...غصه روزی فردا را نمی خورند(مزارکبیر ص165)     رها کردن آنچه که در دست مردم است :
بزرگترین اشتباه هر انسانی آن است که به خلق چشم بدوزد وازخداوند و رحمت او غافل شود هر انسانی که به غیر از خداوند امید داشته باشد به او واگذار می شود و عایتی جز شکست و تحقیر ندارد.
امام زمان عج الله می فرمایند: بار خدایا همانا فقیر کسی است که تو را رها کرده و طلب بی نیازی از خلقت را نموده است (مزار کبیرص165)  
صبور بودن:
دنیا آمیخته با مشکلات است.مشکلات مختلف که برای تمام انسان ها به وجود می آید و انسان چاره ای جز صبر کردن در برابر مشکلات تحمل آنها را ساده کرده و قدرت تدبیر بیشتر ی به انسانه می دهد.
بارخدایا از تو صبر جمیل می خواهم (مزار کبیر ص165)  

  پایبندی به تعهدات:
آن چیزی که درزندگی اجتماعی را به خطر می اندازد و امنیت را از بین می برد دروغگویی و عدم پایبند ی به تعهد ات است هر انسانی انتظار دارد که به آنچه به او وعده داده شده اشت پایبند باشند و خلف وعده نکنند.
امام زمان عج الله فرمودند: گواهی می دهم که تو در عهد ها وفا دار بوده ای(بحارالانوار ج101ص328)  
تلاش: برای رسیدن به اهداف و آرمان ها باید بکوشد نا امیدی ترس و یاس را کنار بگذارد انسان کوشا فقط آرزو نمی کند برای رسیدن به امیال و آرزو هایش می کوشد گواهی می دهم که تو .....تلاشگر تا حد توان بوده ای (بحار الانوار ج101ص238)
رعایت مساوات و عدالت در رفتار و کردار حقوقدان و دانشمندان زیادی که عدالت را تعریف کنند و هر کس آن را به گونه ای تحلیل می کند اما انسان همواره در تمام اعصار به عدالت و مساوات احتیاج داشته و لازمه زندگی بشری عدالت است.   امام زمان علیه السلام در کتاب بحار الانوار خطاب به امام حسین علیه السلام می فرمایند:اشهدانک...تساوی فی الحکم بین القوی و الضعیف گواهی می دهم که تو ...بین قوی و ضعیف در قضاوت و مساوات رفتار کردی...(بحارالانوار ج101ص328)   نیکی به مردم:
در تمام متون اخلاقی و دینی نیکی و کمک به مردم تاکید شده است نیکویی جامعه انسانی را به سعادت رسانیده و باعث عاقبت خوش انسان می شود . در زندگی تمام انسان های بزرگ و وارسته در می یابیم که آنها پناه و یاور مردم بوده و به آنان نیکویی می دوزیدند.
((گواهی می دهم که تو پناه مردم بودی))(بحار الانوار ج101ص328)  
انسان و غرایز:
خلقت براساس عقل و عشق بوده است عقل و عشق در کنار یکدیگر باعث تعالی انسان و رسیدن به مقام خلیفه الهی می شود غرایز اگر بدرستی هدایت شود باعث سعادت ودر غیراینصورت سبب شقاوت انسان می شود.
امام زمان عج الله در این باره اینگونه می فرمایند: بارالها اغراض و امیالی که ایجاد و بقای آن به دست رحمانیت توست ...آن را از دسترسی شیطان که آن را حرکت دهد و با وسیله اش آن را قطع کرده و ببرد حفظ نما(مهج الدعوات ص329)  
توکل کردن:
انسان خلیفه خداست اما این همه قدرت ذهن درایت تدبیر انسان احتیاج دارد تا امور خود را به کسی که او را آفریده و مصلحت و خیر اورا می داند واگذارد.البته مفهوم توکل بدون تلاش معنا ندارد و برای انسان هر آنچه هست تلاش و کوشش اوست.   دلگرم/ 2005




۱۳۹۲/۱۰/۱۸ - ۲۱:۵۵




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن