تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803927446




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت‌الله جوادی آملی نقطه تلاقی دو جریان پژوهشی در زمینه فطرت‌ است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



استاد دانشکده شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی:
آیت‌الله جوادی آملی نقطه تلاقی دو جریان پژوهشی در زمینه فطرت‌ است خبرگزاری رسا ـ استاد دانشکده شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان این‌که آیت‌الله جوادی آملی نقطه تلاقی دو جریان پژوهشی در زمینه فطرت‌ است، گفت: مطالعه آثار این عالم بزرگوار نشان می‌دهد که وی از قدیم‌الایام نظریه فطرت را مورد اندیشه‌ورزی قرار داده است.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد غفوری نژاد، استاد دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی پیش از ظهر امروز در ‌نشست جشنواره ملی ملکوت با عنوان ساحت‌های وجودی آدمی در قرآن با رویکرد عرفانی که در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه حضرت آیت‌الله جوادی آملی در سیر تطورات نظریه فطرت، گفت: حضرت استاد جوادی آملی همچون آیت‌الله استاد مطهری نقطه تلاقی دو جریان پژوهشی در زمینه فطرت است.وی افزود: حکیم شاه‌‌آبادی و امام خمینی(ره) پرچم دار یکی از این دو جریان مزبور هستند و علامه طباطبایی علمدار جریان دیگر است و آیت‌الله جوادی آملی شاگرد امام خمینی(ره) است و به واسطه او با اندیشه‌های حکیم شاه‌آبادی آشنا است، چنانکه مدت مدیدی از محضر علامه طباطبایی استفاده کرده است و این سابقه آموزشی زمینه را برای پژوهش‌های بعدی در این حوزه فراهم آورده است.استاد دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان این‌که مرحوم شاه‌آبادی مؤسس نظریه فطرت در قرآن به شمار می‌رود، اظهار داشت: شخصیت دیگری که بر استاد تأثیرگذار بود علامه طباطبایی است و شاه کلید افکار علامه در آثاری چون المیزان مبتنی بر نظریه فطرت است.حجت‌الاسلام غفوری نژاد خاطرنشان کرد: مطالعه آثار متقدم آیت‌الله جوادی آملی نشان می‌دهد که وی از قدیم‌الایام نظریه فطرت را مورد اندیشه‌ورزی قرار داده و پیرامون آن نظریه می‌پرداخته است و در حقیقت نظریه‌پردازی‌های استاد از دو رهیافت برون دینی و درون دینی در کتاب فطرت در قرآن به اوج خود رسیده است.وی با اشاره به آیات فطرت، تصریح کرد: این‌که تنظیم آیات فطرت در هفت طائفه، بیان رابطه خداجویی با خداشناسی فطری، بیان سازگاری عدم تبدیل فطرت با نظریه حرکت جوهری در مورد انسان، تحلیل فلسفی هست‌ها و نیست‌ها و باید‌ها و نبایدهای فطری، سازگاری نظریه فطرت با جسمانیة الحدوث بودن نفس و بالاخره تحلیل وجود شناختی فطرت از نوآوری‌های استاد در باب فطرت است.استاد دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در ادامه به تطورات نظریه فطرت در فلسفه و عرفان اشاره کرد و گفت: این نظریه در منابع عرفانی و فلسفی تطور جداگانه‌ای داشته است و نیاز است آرای برجسته‌ترین شخصیت‌های فیلسوف و عارف چون محی‌الدین عربی، ملاصدرا و به ویژه حکیم شاه آبادی در این زمینه مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد.وی با بیان این‌که تمام تلاش‌های انسان برای دست‌یابی به علوم طبیعی و ریاضی مبتنی بر نظریه فطرت است، ابراز داشت: تطور فطرت در منابع فلسفی و عرفانی به این صورت تعریف شده که فطرت این زمینه را ایجاد می‌کند که تلاش‌های علمی انسان تبیین و توجیه شود. حجت‌الاسلام غفوری نژاد در پایان افزود: محی‌الدین عربی اولین اندیشمند اسلامی بود که تحلیلی از چیستی فطرت ارائه داد و یکی از روشن‌ترین تعبیرات وی در این بود که فطرت همان وجود ساری و جاری در عالم است و با اشاره به دو عبارت «الله نور السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ » و«الله فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ » فطرت را نور وجودی الهی می‌داند که در تمام عالم منبسط است./907/پ202/ن




۱۳۹۲/۱۰/۱۸






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن