تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802508157




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارین پالیسی: تجارت طلای ایران و ترکیه بخشی از فساد گسترده مالی است؟/ هالک بانک ترکیه؛ راه «گریز طلایی» در مسیر تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
فارین پالیسی: تجارت طلای ایران و ترکیه بخشی از فساد گسترده مالی است؟/ هالک بانک ترکیه؛ راه «گریز طلایی» در مسیر تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران

فارین پالیسی: تجارت طلای ایران و ترکیه بخشی از فساد گسترده مالی است؟/ هالک بانک ترکیه؛ راه «گریز طلایی» در مسیر تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران
نقشه «گاز برای طلا» به ایرانیان اجازه می‌داد تا مبادلات تجاری خود را که تحت تحریم‌های اقتصادی غرب بر سیستم بانکی‌اش ضربه خورده بود و ذخایر آن رو به کاهش بود را مجددا پر کند.
به گزارش نامه نیوز، فارین پالیسی در گزارشی به مبادلات «گاز برای طلا» میان ایران و ترکیه پرداخته و رد پای آن را در فساد مالی اخیر در آنکار بررسی کرده است.

دولت اسلامگرای ترکیه با بزرگترین فساد مالی از زمان حضورش در قدرت به لرزه درآمده است. ده‌ها شخصیت از جمله غول‌های اقتصادی مرتبط با دولت و پسران وزرای دولت مرتبط با این فساد مالی بازداشت شدند. از این اتهامات زمانی به یک بحران تمام عیار منجر شد که در تاریخ 25 دسامبر 3 وزیر دولت اردوغان در ارتباط با این فساد از سمت خود استعفا دادند و یکی از آنها تقاضای دراماتیکی را مطرح و خواستار کناره گیری «رجب طیب اردوغان» از سمتش شد. پس از آن اردوغان در یک برنامه تلویزیونی حاضر و از انتخاب 10 وزیر جدید در کابینه اش خبر داد.

حضور دو شخصیت در رابطه با فساد مالی چشمان زیادی را متوجه خود کرد: پلیس ترکیه توانست در بازرسی محل زندگی رئیس بانک «هالک بانک» در جعبه کفش وی مبلغی بالغ بر 4.5 میلیون دلار پیدا کند، پلیس آنکارا همچنین «رضا ضراب» تاجر ایرانی که در زمینه مبادلات طلا فعالیت می کند و متهم به عقد قراردادی به مبلغ 10 میلیارد دلار به تنهایی است، را بازداشت کرد.

تجارت طلا، مدت زمان طولانی است که در مرکز مناقشات روابط اقتصادی میان هالک بانک و ایران تبدیل شده است. بر اساس تحقیقاتی که در ماه می سال 2013 از سوی موسسه دفاع از دموکراتیک و اقتصاد جهانی روینی صورت گرفت نشان داد که بانک هالک بانک یک راه «گریز طلایی» در مسیر تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران در خصوص برنامه هسته ای تهران در نظر گرفته است که بدین گونه کار میکند:ترکیه چیزی در حدود 13 میلیارد دلار بین مارس سال 2012 تا جولای سال 2013 طلا به طور مستقیم یا از طریق دبی به ایران صادر کرد. در مقابل، ترکیه گاز طبیعی و یا نفت از ایران دریافت کرد. اما به دلیل تحریم ها ایران قادر به دریافت پول نفت و گاز صادر شده به ترکیه را نداشت و در مقابل آن ترکیه به ایران اجازه داد با لیر ترکیه از آنکارا طلا خریداری کند.

نقشه «گاز برای طلا» به ایرانیان اجازه می داد تا مبادلات تجاری خود را که تحت تحریم های اقتصادی غرب بر سیستم بانکی اش ضربه خورده بود و رو به کاهش گذاشته بود مجددا پر کند.

همچنین، یک مسیر دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران نیز وجود داشت که اجازه انتقال میلیارد ها دلار طلا به شرکت های خصوصی در ایران را می داد. «علیرضا بیگدلی» سفیر ایران در آنکارا اخیرا در سخنانی هالک بانک را به دلیل تصمیمات مدیریتی مناسب در سال های اخیرکه نقش مهمی در روابط ایران و ترکیه ایفا کرده است، تحسین کرد. در عین حال هالک بانک اما عنوان کرده بود که نقش این بانک در این مبادلات کاملا قانونی بود.

از سوی دیگر حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه ادعا می کند که قربانی یک توطئه گسترده شده است و از آمریکا و اسرائیل گرفته تا شرکت های تابع فتح الله گولن، همگی را به دست داشن در این توطئه متهم می کند.برخی از رسانه های ترکیه اما انگشت اتهام خود را به دیوید کوهن معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی اشاره رفته اند.

در حالی که نقشه گاز در قالب طلا به طور حقوقی تا پیش از ممنوعیت آن در کنگره آمریکا در تاریخ جولای گذشته، قانونی بوده است نخبگان سیاسی ترکیه را نیز وارد این مجادله کرده است. بر اساس روزنامه تودی زمان، مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه در حدود 119 میلارد دلار برآورد شده است که 9 مرتبه بیشتر از مبادلات گاز برای طلا میان تهران و آنکارا است که گزارش شده است.

حتی اگر تجارت طلای ایران و ترکیه بخشی از فساد گسترده مالی باشد، تحقیقات آتی به برخی از سوال ها در خصوص رابطه تهران و آنکارا پاسخ خواهد داد. ممکن است ما در نهایت متوجه آن شویم که چرا دولت ترکیه به ایران اجازه مبادلات طلا در عین پیشرفت در برنامه هسته ای خود را داد.









1392/10/6





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن