تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):باعلما همنشینی کن تا سعادتمند شوی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802722998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از دومين جلسه شوراي اجتماعي شهرستان قروهقبح اجتماعي طلاق از بين رفته است/تشكيل 229 پرونده طلاق در قروه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از دومين جلسه شوراي اجتماعي شهرستان قروهقبح اجتماعي طلاق از بين رفته است/تشكيل 229 پرونده طلاق در قروه
دومين شوراي اجتماعي قروه به بررسي مهم‌ترين معضل اجتماعي، يعني پديده شوم طلاق اختصاص پيدا كرد.


به گزارش خبرگزاري فارس از قروه، در دومين نشست شوراي اجتماعي قروه كه بعد از ظهر امروز در فرمانداري اين شهرستان برگزار شد، بررسي علل و عوامل طلاق، به عنوان مهم‌ترين پديده اجتماعي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

دلايل طلاق هر چه كه باشد، رهاورد آن تنها آسيب‌هاي اجتماعي است، طلاق و از هم پاشيدگي كانون خانواده معضل اجتماعي است كه پيامدهاي آن از مشكلات بزرگ جوامع كنوني به شمار مي‌رود ولي در شرايط حاضر به صورت متداول‌ترين راه حل يك ازدواج ناموفق درآمده است...

گسستن رابطه زناشويي و رهاساختن زندگي مشترك، زن و مردي را كه با هم پيوسته بوده‌اند، به راه‌هاي گوناگون مي‌كشاند، هر چند امكان دارد، چنين زن و مردي، هريك خوشبختي خاصي يافته يا سعادت از دست رفته را در كنار همسري ديگر بيابند اما متأسفانه چنين امكاني اندك و تنها براي تعداد اندكي اتفاق مي‌افتد.

جامعه ما نسبت به زنان مطلقه پيش‌داوري منفي دارد و قريب 90 درصد زنان طلاق گرفته را نمي‌پذيرند.

از طرفي ديگر مشكل وجود فرزنداني در خانواده‌هاي طلاق كه ناچارند به زندگي در كنار يكي از والدين بسنده كنند و روزگار را زير سايه ناپدري يا نامادري بگذرانند، مسئله ديگري است كه بسيار قصه‌هاي غم‌انگيز آن را شنيده‌ايم.

اين مسايل و پيامدها يك ذهنيت تاريخي منفي نسبت به طلاق را شكل داده است، اين واقعيت را هر فردي مي‌تواند دريابد كه سابقه طلاق در زندگي هر فردي به عنوان يك نقطه منفي و ضعف محسوب مي‌شود.

ايجاد چنين نگرشي در سطح جامعه و تلقي منفي از «طلاق» و زنان و مردان مطلقه، از مهم‌ترين عوامل بازدارنده طلاق است.

البته اسلام به عنوان يك دين واقع‌گرا نمي‌تواند به دليل خطرات ناشي از طلاق در هيچ شرايطي طلاق را نپذيرد، زيرا به هرحال در مواقعي اختلافات زن و مرد درون خانواده به نقطه انفجارآميزي مي‌رسد كه اجبار به ادامه چنين وضعي، نه تنها به بهبود اوضاع نمي‌انجامد، بلكه به مصايب و فجايع دردناكي منجر مي‌شود و سلامتي زن و شوهر يا فرزندان خانواده را در معرض مخاطره جدي قرار مي‌دهد.

با وجود اين، طلاق در شرع مقدس اسلام به عنوان مبغوض‌ترين عمل قابل‌پذيرش تلقي‌شده و در عرف جامعه ايراني نيز فقط به عنوان آخرين راه‌حل قابل‌پذيرش است.

امروزه در كشورمان شاهد افزايش برخي از معضلات اجتماعي هستيم و طلاق از جمله معضلاتي است كه افزايش آن شكل چشمگير و خطرناكي به خود گرفته است.

بر طبق آمارهاي رسمي و غيررسمي كه ارائه شده از هر چهار يا پنج ازدواجي كه صورت گرفته يك مورد آن متأسفانه به طلاق منجر مي‌شود.

دو فرد با دنيايي از آمال و آرزو و اغلب با عشقي وافر در كنار هم قرار گرفته و پيوندي از روابط را با هم برقرار مي‌كنند. پيوندي كه اميد مي‌رود تا پايان زندگي دو نفر پايدار و استوار باقي بماند.

پس چه مي‌شود كه تمام آرزوهاي دو نفر از هم مي‌گسلد و زندگي آنها قبل از موعد از هم فرو مي‌پاشد. عوامل موجد در طلاق چيست؟ طلاق چه اثرات و عوارضي را بر زوجين طلاق گرفته و همچنين جامعه پيرامون آنها مي‌گذارد؟ آيا آينده و آتيه‌اي بهتر در انتظار مطلقين خواهد بود؟ چه راهكارهايي براي كاهش اين معضل وجود دارد؟

اينها همه سوالاتي بودند كه اعضاي شوراي اجتماعي قروه به دنبال پاسخ آن هستند، شورايي كه اولين بار در استان در اين شهرستان فعال شده است و گام‌هاي اوليه را خوب برداشته است.

فرماندار قروه در اين نشست با تاكيد بر اينكه نبايد نسبت اين پديده شوم اجتماعي بي‌تفاوت بود، گفت: از دستور كارهاي اصلي اين شورا پرداختن به مسئله طلاق است.

محمدرسول شيخي‌زاده با تاكيد بر بررسي عوامل متعدد طلاق در جامعه تصريح كرد: بدون ترديد در هيچ آييني به اندازه اسلام بر استحكام نظام خانواده تاكيد و پافشاري نشده است.

وي با بيان اينكه در اسلام براي لحظه لحظه زندگي زناشويي دستورالعمل‌هايي ارائه نموده است تا با عمل‌كردن به آنها خطرات و تهديدها بر طرف شود تصريح كرد: محبوب‌ترين بناها در اسلام پيمان مقدس ازدواج است و منفورترين چيز نزد پروردگار، خانه‌اي است كه با طلاق و جدايي از هم فرو پاشد.

به گفته شيخي‌زاده، طلاق به عنوان يك پديده اجتماعي منبعث از مجموعه علل و عوامل متعدد اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي خاصه مباحث فرهنگي است و تعيين يك عامل اصلي و قطعي بروز طلاق امكانپذير نيست.

وي افزود: عواملي همچون تعارضات فرهنگي، ناهماهنگي‌هاي طبقاتي، گسترش شهرنشيني، خشونت‌هاي خانگي، گسترش سطح آگاهي و ارتباطات اجتماعي افراد خاصه در زنان، دخالت‌هاي بي‌مورد ديگران، ازدواج‌هاي اجباري، تعدد زوجات، اعتياد، فقر و بيكاري، محكوميت‌هاي درازمدت، بدآموزي وسايل ارتباط جمعي، نارسايي‌هاي جسمي ـ رواني هر يك مي‌توانند به نوعي گسترش وقوع و يا احتمال طلاق را افزايش دهد.

اما در ادامه، اظهارات سرپرست بهزيستي قروه تامل برانگيز است.

به گفته حسين رسولي، تا پايان آذر ماه امسال، 229 پرونده طلاق از سوي دادگستري قروه به مركز مداخله خانواده اين شهرستان ارسال شده است كه 107 نفر از مردها و 92 نفر از زن‌هايي كه درگير اين پرونده بوده‌اند، قبلا هم سابقه طلاق داشته‌اند.

و اين يعني از بين رفتن قبح اجتماعي اين معضل كه در گذشته بسياري از مردم نگرشي كاملا منفي به آن داشته‌اند.

وي بيشترين دلايل درخواست طلاق در اين پرونده‌ها را به ترتيب اولويت اعتياد با 30 مورد، كمبود مهارت‌هاي سازگارانه با 26 مورد، پايين‌بودن آستانه تحمل با 20 مورد، بيكاري مرد با 17 مورد، عدم مسئوليت‌پذيري همسر با 16 مورد، فرهنگ مردسالاري در خانواده با 11 مورد، عدم بلوغ فكري با 9 مورد، تفاوت تيپ‌هاي شخصيتي با 9 مورد، عدم بلوغ اجتماعي با 8 مورد، بيشترين فراواني را در ميان ديگر علل اين پديده داشته است.

رسولي با بيان اينكه از اين تعداد متقاضي طلاق 113 مورد ساكن شهر و 45 مورد به روستاها اختصاص داشته است، افزود: 71 مورد از اين زوج‌ها قبل از شروع زندگي مشترك اقدام به متاركه كرده بودند.

وي بيشتر اين متقاضيان را داراي شغل آزاد و كارگر معرفي كرد و افزود: 195 نفر از خانم‌هاي طرف متاركه نيز خانه‌دار بوده‌اند.

اما فرزنداني كه شايد تا كنون برچسب فرزند طلاق را خورده باشند، طرف ديگر اين پرونده‌ها بودند.

رسولي گفت: 172 مورد بدون فرزند، 22 مورد يك فرزند، 18 مورد دو فرزند، 13 مورد سه فرزند و 4 مورد نيز 4 فرزند داشته‌اند.

اما به گفته اين مسئول، از نظر سني نيز بيشتر زوجين به هنگام ازدواج مردها 20 تا 30 سال داشته‌اند و زن‌ها 15 تا 25 سال و اختلاف سني بيشتر آنان بين 4 سال تا 10 سال بوده است.

155 نفر از اين افراد به واسطه معرفي خانواده و بستگان، 24 نفر با معرفي دوستان و 31 نفر هم با هم همسايه بوده‌اند كه به عقد ازدواج يكديگر در آمده بودند و جالب‌تر اينكه 166 مورد از آنها سابقه آشنايي قبل از ازدواج نداشته‌اند و 11 مورد يكي دو ماهي باهم بوده‌اند و 37 مورد هم بيشتر از يك سال باهم دوست بوده‌اند.

سرپرست بهزيستي قروه با اشاره به اينكه مدت زمان زندگي مشترك تا دادخواست طلاق اين افراد بين يك تا 4 سال بوده است، خاطرنشان كرد: 26 مورد از اين زوجين داراي سابقه زندگي مشترك بيش از 21 سال بوده‌اند.

وي با بيان اينكه در پايان مداخلات اين مركز مداخله، 22 پرونده منجر به سازش شده است، گفت: متاسفانه 179 مورد از اين پرونده‌ها براي طي مراحل طلاق به دادگستري عودت داده شد.

رسولي اظهار داشت: 10 مورد حاضر به همكاري با كارشناسان مركز مداخله نشدند و 18 پرونده نيز در دست اقدام است.

وي افزود: با توجه به اينكه اعتياد، نداشتن مهارت‌هاي ارتباطي، عدم بلوغ فكري و اجتماعي و عدم مسئوليت‌پذيري مهم‌ترين علل طلاق است، بايد در راستاي ارتقاي توانايي‌هاي رواني و اجتماعي افراد برنامه‌ريزي كرد.

اين مسئول افزود: تلاش‌هاي بهزيستي در اين زمينه بر آموزش مهارت‌هاي زندگي پيش از ازدواج و آموزش خانواده‌ها در مورد پيشگيري از اعتياد متمركز است.

وي به برنامه‌هاي در دست اجراي اين اداره نيز اشاره كرد و افزود: ارايه آموزش مهارت‌هاي زندگي براي تمامي مقاطع پيش دبستاني تحت نظارت بهزيستي، دانشگاه‌ها و ساير گروه‌ها از جمله دانش‌آموزان، آموزش پيش از ازدواج براي جوانان در شرف ازدواج، آموزش شيوه‌هاي زندگي خانوادگي براي زوجين با اولويت پنج سال زندگي مشترك از برنامه‌هاي اصلي است.

وي در پايان برنامه آينده بهزيستي قروه را آموزش پيشگيري از اعتياد در چهار مهد كودك، يك محله شهري و دو روستا اعلام كرد.

انتهاي پيام/79009/ش40

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن