تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820462467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كاهش 30 درصدي واردات اسباب‌بازي


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: كاهش 30 درصدي واردات اسباب‌بازي
دبير شوراي نظارت بر اسباب بازي از كاهش 30 درصدي واردات اسباب بازي در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اعلام كرد كه سيرنزولي ورود وسايل سرگرمي و بازي همچنان ادامه دارد.


اين خبر درحالي اعلام مي شود كه مدير بازرگاني كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان دليل كاهش واردات اسباب بازي را افزايش نرخ دلار مي داند و نه جايگزين شدن توليدات داخلي به جاي آن.

به گزارش جام جم، اسباب بازي و وسايل سرگرمي چنان تاثير مهمي روي ذهن و رفتار كودكان و نوجوانان دارد كه همواره از سوي مسئولان بر بومي سازي وتوليد داخلي اين وسايل سرگرمي تاكيد شده است. چندي پيش رهبر معظم انقلاب در ديدار با رئيس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تببين مهم ترين مسائل فرهنگي كشور پرداختند و در بخش هاي جداگانه اي توصيه ها و ديدگاه هاي خود را دراين باره مطرح كردند.

رهبر معظم انقلاب در بخشي از سخنان خود، توجه اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي را به واقعيتي به نام تهاجم فرهنگي جلب كردند و برخي بازي هاي رايانه اي و اسباب بازي هاي وارداتي را از نمونه هايي خواندند كه در گسترش رفتار و سبك زندگي غربي در ذهن كودكان، نوجوانان و جوانان ايراني تأثيرگذاراست.

بدون شك براي تحقق اين موضوع، فعال شدن واحدهاي توليدكننده اسباب بازي و ارائه ايده ها و طرح هاي جذاب براي كودكان اهميت بسزايي دارد.

به گفته محمدحسين فرجو، دبير شوراي نظارت بر اسباب بازي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان براساس آمار امسال در هر ماه حدود 1.5 ميليون دلار اسباب بازي و وسايل سرگرمي وارد كشور شده است كه در شش ماه اول امسال ارزش واردات اسباب بازي به هشت ميليون و 986 هزار دلار رسيده است. گرچه بنا بر گفته فرجو رقم واردات نسبت به سال 91 حدود 30 درصد كاهش داشته است، اما اين موضوع به مفهوم جبران شدن اين ظرفيت از سوي توليدات داخلي نيست.

مرتضي حيدري، مشاور اقتصادي و مدير بازرگاني كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در اين باره به جام مي گويم: بعد از افزايش قيمت دلار و افزايش قيمت كالاهاي خارجي، بازار واردات اسباب بازي و وسايل سرگرمي نيز از اين وضع متاثر شد و ميزان واردات آن به كشور كه عمدتا از چين صورت مي گرفت، به دليل به صرفه نبودن تاحدودي كاهش يافت.

وي مي افزايد: البته كاهش واردات اسباب بازي به معني جبران آن از سوي توليد كنندگان داخلي نيست و لازم است تا از فرصت افزايش قيمت دلار كه بخشي از واردات را غير اقتصادي كرده است، به نفع تقويت توليدات داخلي در اين زمينه استفاده شود. وي با اشاره به اين كه اكنون 50 شركت بزرگ و كوچك در زمينه توليد اسباب بازي در كشور فعال هستند، تصريح مي كند: متاسفانه اين توليد كنندگان منسجم و هدفمند نيستند و آن گونه كه بايد از سوي دولت حمايت نمي شوند.

به گفته او اكنون واحد هاي توليدكننده اسباب بازي هريك با توجه به توان، سليقه و گرايشي كه دارند، كالايي را توليد مي كنند و هيچ كمك و حمايتي از سوي دولت نمي شود. در حالي كه دولت بايد پيشقدم شود و آنها را زير چتر حمايتي خود قرار دهد تا با توجه به فرمايشات رهبر معظم انقلاب بتوان به توليد محصولاتي پرداخت تا از ترويج رفتار و سبك زندگي غربي در ذهن كودكان و نوجوانان جلوگيري كرد.

مدير بازرگاني كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ادامه مي دهد: زمينه فعاليت بايد به گونه اي فراهم شود تا ارتباط بين كساني كه داراي ايده و طرح هستند با توليدكنندگان و صنعتگران اسباب بازي فراهم شود.

وي مي افزايد: دربخش ايده پردازي و خلق ايده هاي جديد براي توليد اسباب بازي بايد از كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان توقع داشت. همچنين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و حوزه هنري سازمان تبليغات كه در زمينه فرهنگ فعال هستند، بايد نقش آفريني كنند تا زمينه براي توليدات بومي و ارائه كارهاي جديد فراهم شود. در بعد صنعتي نيز اين وظيفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا در جهت حمايت از توليدكنندگان اسباب بازي و شكل گيري اتحاديه اي براي انسجام بخشيدن به فعاليت آنها گام بردارد.

حيدري با بيان اين كه توليدات داخلي اسباب بازي فقط حدود 20 درصد نياز داخلي را پاسخگوست، مي گويد: اكنون برخي از 50 شركتي كه به توليد اسباب بازي مي پردازند به دليل مشكلات به تعطيلي كشيده شده اند و چون فعاليت آنها زير نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است سامان بخشي به آنها به عهده اين وزارتخانه است.در چنين شرايطي گرچه خبر كاهش 30 درصدي واردات اسباب بازي خبري خوشحال كننده به نظر مي رسد، اما وقتي درمي يابيم كه اين كاهش در نتيجه افزايش نرخ ارز بوده و در ازايش نتوانسته ايم محصول داخلي جايگزين كالاهاي چيني كنيم، خبر تأمل برانگيز مي شود.

سيمارادمنش / گروه فرهنگ وهنر

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن