تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى امت من كسى است كه هنگام پر شدن زمين از بيداد و ظلم، آن را پر از قسط و عدل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803651437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۲ پيشنهاد كارشناسان براي جذاب كردن ۲.۵ ميليون شغل كم‌تقاضا


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ۲ پيشنهاد كارشناسان براي جذاب كردن ۲.۵ ميليون شغل كم‌تقاضا


اين آمار در شرايطي توجه محافل خبري را به‌خود جلب كرد كه چندي پيش تعداد بيكاران كشور از سوي مركز آمار ايران، 2ميليون‌و563 هزار نفر اعلام شده بود. حدود نيمي از اين بيكاران هم از فارغ‌التحصيلان دانشگاهي محسوب مي‌شوند كه تمايلي به برخي شغل‌ها نشان نمي‌دهند.

علي ربيعي به مشاغلي اشاره كرد كه نيروي كار در ايران آنها را در‌ شأن خود نمي‌داند و به همين دليل نيروهاي خارجي در اين بخش‌ها به‌كار گرفته مي‌شوند. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي مشاغلي همچون چوپاني را مثال زد و به‌كارگيري اتباع افغاني در اين بخش را شاهد مدعاي خود قرار داد. شايد بتوان برخي شغل‌هاي خدماتي و سخت نظير رفتگري، مقني‌گري و نظافت اماكن را در اين ليست گنجاند كه برخي پرستيژ اجتماعي چنداني براي آن قائل نيستند.

يك كارشناس اقتصادي اما معتقد است كه مسئله اصلي در عدم‌تمايل به اين شغل‌ها، دستمزد پايين است: نيروي كاري كه در ايران زندگي مي‌كند با اين هزينه‌ها براي خود زيرساخت‌هايي را متصور مي‌شود و برنامه‌اي را براي زندگي خود ترسيم مي‌كند كه با دستمزدهاي پايين انتظاراتش برآورده نمي‌شود اما نيروي كار خارجي براي مدتي از همان كار ارزان استقبال مي‌كند و با سختي آن كنار مي‌آيد.

حسين راغفر به همشهري گفت: دستمزد نازل كه سابقه 100ساله در اقتصاد ايران دارد، موجب از دست رفتن سرمايه‌هاي انساني و مهاجرت آنها شده است. مشكل نيروي كار ايران بيش از آنكه با منزلت اجتماعي شغل باشد با دستمزد پايين آن است. همانطور كه همين افراد حاضر مي‌شوند شغل‌هايي كه برخي آن را كم‌شأن تلقي مي‌كنند را در كشورهاي ديگر با دستمزد مناسب انجام دهند.

عضو هيأت علمي دانشگاه الزهرا تأكيد مي‌كند كه دستمزد شايسته براي شغل شايسته به اين مفهوم است كه با يك شيفت كار امكان تأمين نيازهاي اساسي انسان فراهم باشد. اگر اينچنين باشد و فرد جوياي كار بداند متناسب با كاري كه انجام مي‌دهد، دستمزد دريافت مي‌كند، مي‌پذيرد كه شأن او حفظ شده است. آنگاه ديگر عنوان شغل اهميت چنداني پيدا نمي‌كند. طبق آخرين آمار اعلام شده تعداد يك‌ميليون‌و700 هزار نفر اتباع افغاني، پاكستاني، عراقي و تركيه‌اي در كشور فعاليت مي‌كنند. در شرايطي كه ارشدترين مقام دولتي موضوع بيكاري را مهم‌ترين چالش پيش روي دولت دانسته، عدم‌تمايل كارجويان به برخي مشاغل سؤال برانگيز شده است. وزير اقتصاد نيز در اظهارنظري اعلام كرده است كه اگر اقدامي اساسي صورت نگيرد، تعداد 4.5ميليون نفر دانشجو كه به‌زودي به‌عنوان متقاضي كار به جمع بيكاران فعلي مي‌پيوندند، بحران بيكاري را به‌وجود خواهند آورد.

يك كارشناس بازار كار معتقد است: معمولا مشاغل سخت و زيان آور كه منزلت اجتماعي بالايي ندارد، مورد استقبال ايراني‌ها قرار نمي‌گيرد. دستمزدهاي پايين و عدم‌امنيت شغلي مناسب هم دليلي است كه نيروي كار از آن گريزان است. كارفرمايان هم براي چنين مشاغلي ترجيح مي‌دهند از اتباع خارجي استفاده كنند تا حداقل‌هاي تأمين اجتماعي و دستمزد را در برابر كار سخت و داراي امنيت شغلي پايين، رعايت كنند. محسن ايزدخواه به همشهري گفت:

عناوين شغلي مي‌تواند رغبت ايجاد كند. ممكن است كارهاي بسيار سختي در برخي كارخانه‌ها نظير فولادمباركه و خودروسازي‌ها وجود داشته باشد كه به‌دليل امنيت شغلي بالا و منزلت اجتماعي ناشي از يك برند بزرگ، نيروي كار جذب آن شود.

به گفته اين كارشناس اقتصادي، زماني كه دستمزد قابل‌قبول، امنيت شغلي و منزلت اجتماعي براي شغلي وجود ندارد به‌دليل فضاي موجود در جامعه كه دانشگاه‌ها نيز تعداد زيادي فارغ‌التحصيل با توقع بالا توليد كرده‌اند، اتباع خارجي به‌كار گرفته مي‌شوند. معاون اسبق سازمان تأمين اجتماعي به رواج روحيه تن پروري نيز اشاره كرد و گفت: برخي خانواده‌ها با حمايتي كه از جوان خود تا پيش از ازدواج مي‌كنند به‌نوعي وظيفه تأمين اجتماعي را انجام مي‌دهند و اين كار تن‌پروري را افزايش مي‌دهد. پرداخت نقدي يارانه نيز در برخي مناطق نظير روستاها چنين آفتي را به همراه داشته است.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن