تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805614606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آنچه زمين در خود فرو برد


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: آنچه زمين در خود فرو برد
10 سال گذشت، 10 سالِ پر از نبودن، 10 سالِ پر از نديدن، 10 سال فاصله و غم جدايي و 10 سال آواري كه بر دلها ماند.

براي بسياري از ما شايد اين 10 سال زود سپري شد اما براي تمامي آنها كه دلهاشان را در آن 12 ثانيه مرگبار جا گذاشته‌اند، 10 قرن شده است.

براي آنها كه نه آوار شهرشان به سرعت زدوده شد و نه آوار باقي مانده بر دلهاشان. براي آنها كه اين زخم 10 ساله اثر عميقي بر روح و جانشان گذاشته است. 10 سال از پنجم دي 82 گذشت. از آن سپيده دمي كه سايه ارگ كهن 2500 ساله از سر نخلستان‌‌ها كم شد و قامت بلندش در 12 ثانيه به خاك نشست. فقط 12 ثانيه كافي بود تا آشيانه‌هاي گرم به قبرستان‌هايي سرد تبديل شود. تا هر خانواده‌اي داغدار ده‌‌ها عزيز از دست رفته شود فقط 12 ثانيه كافي بود تا كالبد يك شهر از هم بپاشد. حال پس از گذشت 10 سال آنچه برجاي مانده است نه تنها غمي است كه بر چهره تك‌تك بمي‌‌ها يك ويژگي شده است،‌ترسي كه در دلهايشان عادت شده و سكوتي كه بر لب‌هايشان مانده است كه كمبودهايي است كه هر روز بيشتر خودش را بر چهره شهر تحميل مي‌كند.

هرچند به گفته فرماندار بم بيش از 20 هزار ميليارد ريال تا كنون براي بازسازي بم هزينه شده اما محقق نشدن بسياري از وعده‌‌ها براي مردم بم سؤال برانگيز است. در حالي‌كه بم جزء نخستين شهرستان‌هاي داراي سينما در استان كرمان بوده است اما پس از گذشت 10 سال از زلزله هنوز سينماي شهر بازسازي نشده است. در حوزه بهداشت و درمان نيز وضع چندان اميدوار كننده نيست تنها بيمارستان شهر بم، بيمارستان پاستور، كه نه تنها شهر بم بلكه شهرستان‌هاي اطراف را نيز پوشش مي‌دهد با ازدياد بيماران و كمبود پرسنل روبرو است و اين در حالي‌است كه تنها تابلويي از بيمارستان 120 تختخوابي امام خميني(ره) كه سال‌هاست از موافقت براي ساختش مي‌گذرد در ورودي شهر نصب شده است. توجه به ساختارهاي فرهنگي و مكان‌هاي تفريحي بم نيز از مواردي است كه نه تنها بايد همزمان كه چه بسا زودتر از بازسازي خانه‌‌ها مورد توجه قرار مي‌گرفت اما نگاهي به فضاي سبز شهر بم نشان مي‌دهد آنچه رخ داده است در خور شأن مردم بم نيست و تنها شهر بازي شهر نيز كه آرزوي تمام كودكان بمي است پس از 10 سال همچنان بدون استفاده مانده است.

باغ هنر بم نيز كه شايد ايجادش خون تازه‌اي در رگ‌هاي اين شهر سرازير مي‌كرد و مي‌توانست روح آزرده و آسيب‌ديده جوانان بمي را التيام بخشد، علي‌رغم تمام وعده‌‌ها يك ساختمان نيمه تمام است و همه آنچه كه قرار بود اين پروژه را به يك طرح ملي و ماندگار تبديل كند در همان مراحل اوليه باقي مانده است. واگرچه حسين زين‌الصالحين فرماندار بم معتقد است براي بازسازي ارگ بم تاكنون 140 ميليارد ريال هزينه شده است اما اين ميراث كهن براي دوباره ايستادن راه‌ درازي در پيش دارد و حيات دوباره آن درگير اما و اگرهاي زيادي است و شكوه دوباره اين بناي تاريخي در گرو حل اختلاف نظرهاست.

و اما هرچند پرونده بازسازي شهر بم از سوي دولت بسته شده است، اما چهره به خاك نشسته شهر، قامت تكيده ارگ و جاي خالي كودكان و زنان و مردان شهر زلزله را فرياد مي‌زند.

بهارك ايزدپناه



چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن