تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803994714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برخي از الفاظ، نگرش سياسي به هدفمندي را تقويت مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: برخي از الفاظ، نگرش سياسي به هدفمندي را تقويت مي‌كند
از آنجا‌ كه دولت در تأمين اعتبار يارانه نقدي به مشكل خورده و ‌كسري بودجه دارد، مجلس و دولت به يك تصميم ‌رسيده‌اند كه بايد يارانه دهك‌هاي درآمدي بالا حذف شود و گروه نيازمند‌، يارانه ماهانه ‌دريافت كنند. البته نخست قرار بود اين طرح تا پايان سال ۹۲ اجرا شود، ولي مجلس و دولت به يك جمع‌بندي ‌نرسيدند؛ بنابراين، دولت تلاش دارد تا اين طرح را ‌در لايحه هدفمندي يارانه‌ها به مجلس ارائه دهد.
همزمان با سومين سالگرد هدفمندي يارانه‌ها در ايران، دولت و مجلس در حال رايزني براي اجراي فاز دوم اين قانون از سال آينده و حذف برخي دهك‌هاي غيرنيازمند يارانه‌بگير هستند، ولي هنوز توافقي ‌نشده است.

به گزارش «تابناك»، قانون هدفمندي يارانه‌ها در ايران رسماً سه ساله شد؛ اما قانون هدفمندي يارانه‌ها در اين سال‌ها با فراز و فرودهاي بسياري همراه بود و واكنش‌هاي تند و تيز مجلس و كار‌شناسان را به‌ همراه داشت، زيرا به باور فعالان اقتصادي آن‌ گونه كه بايد هدفمندي در ايران اجرا نشد و همين ‌عواقبي ‌به‌ دنبال داشت.

هدفمندسازي يارانه‌ها در ايران، يكي از مهم‌ترين بخش‌ها و نمايان‌ترين بخش طرح تحول اقتصادي است كه به تغيير فرآيند پرداخت يارانه‌ها مي‌انجامد. در اين فرايند با حذف تدريجي يارانه‌ها‌ از مواد سوختي، مواد خوراكي، آب، برق و ساير اقلام در ايران نوع پرداخت تغيير مي‌كند كه بخشي از اين يارانه‌هاي حذف ‌و ‌نقدي به مردم پرداخت شد و قرار بود ساير درآمد اين كار صرف كارهاي عمراني و فرهنگي شود.

در طرح هدفمندي يارانه‌ها قيمت برخي از حامل‌هاي انرژي اصلاح شد و قرار بود افزايش قيمت بعدي در فاز دوم انجام شود ولي ازآن‌جايي كه دولت وقت و مجلس با هم به توافق نرسيدند اجراي فاز دوم به تعويق افتاد. حامل‌هاي انرژي‌هاي مشمول اصلاح قيمت عبارت‌اند از: بنزين موتور، نفت گاز، نفت كوره، گاز مايع، گاز خودرو، نفت سفيد، گاز طبيعي و برق.

ولي مجلسي‌ها با اجراي فاز دوم حامل‌هاي انرژي در سال ۹۲ مخالفت كردند و همين باعث شد كه دولت دهم، موفق به اجراي فاز دوم نشود و اين مرحله از قانون به دولت يازدهم برسد؛ بنابراين، كابينه حسن روحاني تصميم گرفتند براي اجراي فاز دوم در سال ۹۳ لايحه‌اي جدا از بودجه به مجلس ‌دهند تا سرانجام نسبت به اجراي فاز دوم گامي بردارند.

از آنجا‌ كه دولت در تأمين اعتبار يارانه نقدي به مشكل خورده و ‌كسري بودجه دارد، مجلس و دولت به يك تصميم ‌رسيده‌اند كه بايد يارانه دهك‌هاي درآمدي بالا حذف شود و گروه نيازمند‌، يارانه ماهانه ‌دريافت كنند. البته نخست قرار بود اين طرح تا پايان سال ۹۲ اجرا شود، ولي مجلس و دولت به يك جمع‌بندي ‌نرسيدند؛ بنابراين، دولت تلاش دارد تا اين طرح را ‌در لايحه هدفمندي يارانه‌ها به مجلس ارائه دهد.

هرچند ‌اين روز‌ها اخبار ضد و نقيضي به گوش مي‌رسد و گاه‌ برخي ‌دولتي‌ها اين طرح را شكست خورده ‌مي‌دانند، نمايندگان مجلس با اين موضوع مخالفند و هنوز اصرار دارند كه هدفمندي اجرا شود و منتظر ارائه لايحه هدفمندي از سوي دولت به مجلس هستند.

محمد باقري بناب، در مورد اظهارات اكبر تركان در مورد هدفمندي يارانه‌ها و شكست آن در توضيح اينكه اگر روزي دولت بخواهد يارانه نقدي را كه مردم به آن عادت داده‌اند ‌قطع كند، گفت: نمي‌توان نام شكست ‌را براي هدفمندي به كار برد. نبايد الفاظي به كار برد كه شائبه نگرش سياسي به هدفمندي را تقويت كند. هدفمندي يارانه‌ها قانون خوبي است اما بحث اين است كه هدفمندي يارانه‌ها در دولت گذشته به خوبي اجرا نشد و مي‌توان گفت، تنها به ۱۰ درصد اهداف مورد نظر رسيد‌. قانون هدفمندي از مسير خود منحرف شده و بايد آن را به راه اصلي خود بازگرداند. دولت عملا نمي‌تواند يارانه نقدي را حذف كند. مهم اين است كه يارانه‌هاي نقدي را هدفدار كند. دولت مي‌تواند دهك‌هاي بالا را از پرداخت يارانه نقدي حذف كند و دهك‌هاي پايين را ادامه دهد، چرا كه به يارانه نقدي وابسته شده‌اند و با حذف آن به مشكل ‌خواهند خورد. از طرف ديگر، دولت بايد فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها را اجرا كند و دولت با اين تلقي كه هدفمندي شكست خورده، ‌نمي‌تواند اين قانون را اجرا كند.

عضو كميسيون اقتصاد گفت: دولت بايد فاز دوم هدفمندي را براي حل مشكلات كشور اجرا كند. بحث كمك به توليد، صنعت، كشاورزي، درمان و.. مغفول مانده و بايد به اين بخش‌ها توجه شود. اينكه منابع مالي بدون توجه به ساير بخش‌ها ‌نقدي در اختيار مردم قرار گيرد، كشور را با مشكل مواجه كرده و بايد در اين مورد بازنگري كرد. هر چه در اجراي فاز دوم هدفمندي تأخير داشته باشيم هزينه‌هاي بيشتري براي كشورخواهد داشت.

وي افزود: مشكل اين است كه به مردم اطلاع رساني نمي‌شود. اگر مردم از اتفاقاتي كه قرار است در كشور رخ دهد آگاه شوند، حمايت خواهند كرد؛ براي نمونه، هم‌اكنون مردم هزينه‌هاي سنگيني براي درمان مي‌دهند. اگر هدفمندي يارانه‌ها به درستي انجام شود، تمام مردم كشور تحت پوشش تأمين اجتماعي خواهند بود. اگر به مردم چنين مسائلي اطلاع داده شود و بدانند كه با هدفمندي يارانه‌ها عمران و آباداني و سلامت در كشور رونق خواهد يافت به هدفمندي تن خواهند داد.

نماينده بناب گفت: ‌ديگر آنكه توليد كشور با مشكل مواجه است و از طرف ديگر مي‌خواهيم هدفمندي را ادامه دهيم. دادن سهم توليد از هدفمندي يارانه‌ها نيز به اين معنا نيست كه دولت مبلغي را به عنوان كمك به بخش توليد بدهد، بلكه دولت مي‌تواند تسهيلاتي به بخش توليد بدهد تا رونق بگيرند؛ مثلا طرح‌هاي عمراني بسياري در كشور وجود دارد كه بخش خصوصي مي‌تواند با كمك دولت و ارائه تسهيلات آن‌ها را انجام دهد.

همچنين غلام‌رضا تاجگردون در اين باره ‌گفت: دولت به دنبال ادامه هدفمندي يارانه‌هاست و شايد شيوه اجرا را تغيير دهد. دولت ‌روي سناريوهاي گوناگون كار مي‌كند تا بتواند بهترين راه را ادامه دهد.

وي در توضيح اينكه مردم به يارانه‌هاي نقدي عادت كرده‌اند و از سوي ديگر دولت كسري بودجه شديدي دارد و افزايش قيمت‌ها شوك رواني به جامعه وارد خواهد كرد، گفت: دولت به دنبال جلوگيري از رشد نقدينگي و كنترل تورم است و اگر همين روند را ادامه دهد، مي‌توان در آينده اميدوار به اجراي فاز دوم هدفمندي بود. افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي بايد انجام شود و چرا كه اگر اين كار انجام نشود، فاصله بين درآمد‌ها و هزينه‌هاي دولت افزايش خواهد يافت و مشكل‌زا خواهد بود. افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي اثر تورمي خواهد داشت اما بايد تدبيري انديشيد كه تأثير تورمي آن به حداقل برسد. براي كنترل نيز بايد روش پرداخت‌ها را تغيير داد و به جاي پرداخت نقدي يارانه‌ها به سمت توزيع اقلام مصرفي رفت.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن