تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801705518




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشكيل انجمن صنفي پرورش قارچ خوراكي گره گشاي مشكلات توليد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تشكيل انجمن صنفي پرورش قارچ خوراكي گره گشاي مشكلات توليد
گرگان- خبرگزاري مهر: استفاده از قارچ هاي خوراكي به عنوان غذا و دارو از قديم توسط مردم استفاده مي شده، در كشور ما نيز اين محصول به دليل اين كه جزو منابع مهم غذايي به شمار مي رود رواج يافته ولي توليدكنندگان اين محصول با مشكلاتي در مسير توليد قارچ رو به رو هستند.

به گزارش خبرنگارمهر چند سالي است كه در ايران مصرف قارچ هاي خوراكي به عنوان منابع غذايي مهم و بمب پروتئين در سبد غذايي خانواده ها پررنگ تر شده است. افزايش تقاضا براي اين محصول از يك طرف و جمعيت فراوان فارغ التحصيلان در بخش كشاورزي و منابع طبيعي باعث شده واحدهاي كوچك توليد قارچ خوراكي رشد فراواني داشته باشند.

توليد و پرورش قارچ خوراكي چند سالي است كه به عنوان بارزترين فعاليت هاي اين رشته بسيار مورد توجه قرار گرفته است و واحدهايي كه هر كدام به نوعي با مشكلات بزرگ و كوچكي در كنار منفعت هاي اين كار دست و پنجه نرم مي كنند در حال فعاليت هستند.

يكي از دانشجويان رشته زراعت كه تازه فارغ التحصيل شده است در مورد كلاس هاي آموزشي پرورش قارچ گفت: من ترم 7 بودم كه به كلاس آموزشي پرورش قارچ رفتم، يك دوره كه تقريبا خيلي مسايل مقدماتي را ياد دادند برگزار شد.

علي اسلامي افزود: اين كلاس ها در مورد مشكلات قارچ و نكات اصلي آموزشي نمي دهند، بعد از گرفتن ليسانس هم تصميم داشتم وارد بازار كار شوم، با چند نفري مشورت كردم اما واقعيت اين است كه اصلا با يك كلاس نمي شود شروع به كار كرد.

اسلامي با بيان اين كه حتي وامي كه تعلق مي گيرد آن قدر نيست كه بتوان كار بزرگي انجام داد توضيح داد: ما عادت داريم بدون هيچ تحقيقي و به سرعت وارد بازار كار شويم و بعد از ورود به كاري تحقيق خود را شروع كنيم، آن وقت هم هنگامي است كه شكست خورده ايم يا به موفقيت مطلوب نرسيده ايم.

وي نا آشنايي با فن اين كار را عامل شكست برخي افراد در اين رابطه عنوان كرد و افزود: من كه هنوز جرات ورود به اين كار را با توجه به اين كه مدرك تحصيلي ام خيلي مرتبط است پيدا نكرده ام اما پرورش قارچ اگر اصولي و براساس مسايل فني آن باشد مي تواند به عنوان يك كار زود بازده اقتصادي مفيد باشد.

يك كارشناس ديگر باغباني كه چند وقتي يك سالن كوچك پرورش قارچ داشته است گفت: اوايل شروع كارم از حياط خانه شروع كردم، با دوستانم كه خاك شناسي مي خواندند شريك شديم و يك سالن اجاره كرديم.

محمدرضا خورشيدكلائي افزود: حمايت از واحد هاي كوچك بايد خيلي بيشتر مورد توجه باشد اما سياست ها به گونه ايي است، كساني كه در سطح بزرگتر و با چند سالن كار مي كنند در بازار رقابت برنده هستند.

وي ادامه داد: فروش محصول براي پرورش دهندگان خانگي خيلي راحت نيست زيرا با توجه به اين كه قارچ سريع فاسد مي شود بايد در 2 روز به فروش برسد و نمي شود فروش را تضمين كرد.

خورشيدكلائي بيان كرد: اگر هم بخواهند از سردخانه استفاده كنند هزينه هاي بيشتري را بايد متحمل شوند و حمايت از اين كار زياد نيست.

وي اظهار كرد: خيلي ها با برگزاري يك دوره كلاس آموزشي شروع به كار مي كنند، خيلي ها هم اصولي كار نمي كنند و شكست مي خوردند و اين مستلزم اين است كه حمايت بعد از شروع كار بايد از سوي مسئولين بيشتر شود.

وي افزود: دادن وام از سوي نهاد هاي مربوطه كار خوبي است كه انجام مي شود اما با توجه به اين كه اين كار بيشتر براي قشر دانشجو يا ليسانس هاي گرايش كشاورزي است، حمايت بعد از آن براي دانشجويي كه كار را تازه شروع كرده است اهميت بيشتري دارد.

خورشيدكلائي اذعان كرد: 80 درصد قارچ مصرفي استان و بازار ما از تهران و كرج تامين مي شود.

وي مشكل اصلي توليد قارچ در استان را در بخش توزيع دانست و خاطر نشان كرد: در بيشتر موارد توزيع كننده ها با قيمت پايين تر قارچ را به واسطه مي دهند.

اين كارشناس باغباني گفت: مشكل ديگر اين است كه مواد اوليه را بايد از استان هاي ديگر تهيه كنيم و در استان كارخانه كمپوست سازي نداريم.

خورشيدكلائي بيان كرد: كمپوستي كه در قزوين و تهران توليد مي شود داراي كيفيت خوبي است اما هزينه هاي توليد را اضافه مي كند، خود ما هم از ساري تهيه مي كنيم، اگر شرايط تهيه كمپوست خوب در استان بود شرايط كار بهتر و راحت تر بود.

بازار قارچ با كيفيت مشكلي ندارد

كارشناس توليد قارچ جهادكشاورزي گلستان به خبرنگار مهر گفت: قارچ خوراكي كه بيشتر در استان توليد مي شود از نوع دكمه اي است، كار قارچ مثل خيلي از محصولات ديگر تضميني نيست و تابع بازار است، بازاريابي اين محصول هم به شخص پرورش دهنده بر مي گردد.

سكينه رضا عرب افزود: در تهران انجمن صنفي پرورش قارچ خوراكي وجود دارد كه از پرورش دهندگان خود حمايت مي كند، ايجاد اين انجمن صنفي در استان ما هم ضروري است.

رضا عرب توضيح داد: تشكيل اين انجمن به نفع واحد هاي توليدي كوچك پرورش قارچ است و قرار نيست كسي ضرر كند، واحد هاي كوچك و خانگي نمي توانند تناوب لازم در كار را داشته باشند و بايد هميشه نگران فروش خود باشند، اما انجمن هماهنگي هاي لازم را بين توليد سالن هاي هر كدام از پرورش دهندگان ايجاد مي كند و يك همپوشاني به كار سالن هاي جدا از هم مي دهد تا هميشه توليد قارچ بازار را داشته باشند و به صورت زنجيره كار كنند.

وي ادامه داد: بازار قارچ مشكلي ندارد و هميشه براي اين محصول به خصوص در اين سال ها بازار وجود دارد.

رضا عرب بيان كرد: چند سالي است كه مردم نگاهشان به قارچ تغيير كرده است، همه با فوايد آن آشنايي دارند و سعي مي كنند در غذاهايشان از اين مواد اوليه استفاده كنند به همين خاطر در بازار قارچ به شرط مرغوب بودن و كيفيت داربودن آن مشكلي وجود ندارد.

اين مسئول خاطر نشان كرد: از آن جا كه توليد كننده هاي ما فقط به فكر توليد هستند و خيلي از موارد را رعايت نمي كنند بعد از برداشت محصول نگران از بين رفتن، سياه شدن و آمدن كيفيت پايين قارچ خود هستند.

رضا عرب گفت: توليد كننده هايي كه به صورت صنعتي كار مي كنند مشكلي براي فروش محصولات خود ندارند بيشتر مشكل براي واحد هاي خانگي و غير صنعتي ها است.

وي ادامه داد: آن ها هم چون يك سالن دارند، هميشه محصول ندارند، همين باعث مي شود خريدار به مرجعي كه هميشه توليد دارد گرايش پيدا كند.

كارشناس توليد قارچ جهادكشاورزي گلستان گفت: ما به صورت مستقيم نمي توانيم از واحد هاي توليد حمايت كنيم اما توليد كننده هاي خانگي بهتراست يك كارشناس در شروع كار داشته باشند تا داراي بازدهي بيشتر باشند. با توجه به ضايعات كشاورزي، انواع كاه و كلشي كه در استان داريم در بحث كمپوست مي توانيم حرفاي زيادي براي گفتن داشته باشيم.

اين كارشناس در مورد پرداخت وام تصريح كرد: تا ارديبهشت همين امسال هم وام به تناسب خانگي يا صنعتي بودن در اختيار پرورش دهندگان قرار گرفته است.

كد خبر: 2202195

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۴ - ۱۲:۳۸

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن