تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818796255




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پايتخت قارچ ايران با نبود امكانات دست و پنجه نرم مي كند/ مشكلات، راه توليد را سد كرده اند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پايتخت قارچ ايران با نبود امكانات دست و پنجه نرم مي كند/ مشكلات، راه توليد را سد كرده اند
ملارد - خبرگزاري مهر: در حال حاضر بيش از 40 درصد قارچ كشور در ملارد توليد مي شود و اين يكي از بزرگترين امتيازات شهرستان محسوب مي شود چراكه اين پتانسيل ويژه مي تواند علاوه بر رونق در چرخه توليد، فرصتهاي شغلي متعددي نيز در ملارد ايجاد كند اما متاسفانه ضعف امكانات و تجهيزات، اين صنعت را تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ملارد يكي از شهرستانهاي مستعد و مهم استان تهران در حوزه كشاورزي و دامپروري به شمار مي آيد به طوريكه به لحاظ توليد برخي از محصولات اساسي در استان و كشور داراي اهميت ويژه اي است، يكي از اين محصولات كه ملارد سهم بسزايي در توليد آن و تامين نيازهاي داخلي بر عهده دارد، قارچ است.

قارچ خوراكي ماده غذايي سالم، لذيذ و سرشار از پروتئين، انواع ويتامينها، املاح و آنتي‌ اكسيدانها است كه با دارا بودن طعم، بو و بافت مطبوع در سبد غذايي همه افراد حتي افراد داراي رژيم‌هاي خاص غذايي نيز قرار گرفته است، اين محصول جايگاه ويژه ا‌ي از نظر ارزش غذايي در بين محصولات كشاورزي دارد و در سالهاي اخير مصرف آن در جهان بسيار افزيش يافته است.

در ايران نيز طي سالهاي اخير خواص اين ماده خوراكي تاحدودي شناخته شده و جاي خود را در سبد غذايي خانوارها باز كرده است.

توليد قارچ در ملارد؛ فرصتي اشتغالزا و درآمدزا براي استان تهران

سابقه كشت قارچ در ايران به 50 سال پيش برمي گردد و در استانهاي تهران و البرز نيز شهرستانهاي شهريار، ملارد، ساوجبلاغ و نظرآباد به دليل برخورداري از شرايط مناسب آب و خاك، قابليت لازم براي پرورش اين ماده خوراكي را دارند كه در اين بين ملارد به دليل پتانسيلهاي ويژه در بخش توليد و صنعت، از ساير شهرستانها پيشي گرفته است بطوريكه هم اكنون بالغ بر 40 درصد قارچ كشور در اين شهرستان توليد مي شود.

همانطور كه گفته شد؛ در حال حاضر بيش از 40 درصد قارچ كشور در ملارد توليد مي شود و اين يكي از بزرگترين امتيازات شهرستان محسوب مي شود چراكه اين صنعت علاوه ايجاد حركت و رونق در چرخه توليد، فرصتهاي شغلي مناسب و متعددي نيز در ملارد ايجاد كرده است.

فعاليت 33 واحد توليدي صنعتي و خانگي در ملارد/ توليد سالانه 21500 تن قارچ

رونق چرخ صنعت و توليدات داخلي، خودكفايي اقتصادي، افزايش صادرات و حضور در بازارهاي بين المللي، اشتغالزايي براي نسل جوان و درآمدزايي بيشتر براي كشور از جمله مزاياي توليد قارچ در ملارد است كه با توجه به محدوديت اعتبارات، كمبود امكانات و نبود تجهيزات كافي بايد با حمايت مسئولان و اختصاص اعتبارات لازم، زمينه براي بهره برداري هرچه بهتر و بيشتر از اين ظرفيتها فراهم شود.

در اين زمينه رئيس جهاد كشاورزي ملارد در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به پتانسيلهاي بالقوه اين شهرستان در زمينه توليد و پرورش قارچ، اظهار داشت: در حال حاضر 16 واحد صنعتي و نيمه صنعتي و 17 واحد خانگي پرورش قارچ با اخذ مجوزات لازم در ملارد فعاليت دارند كه در اين بين واحد توليدي قارچ ايران با توليد سالانه 450 تن، به عنوان قديمي ترين و شركت كشت و صنعت ملارد با توليد سالانه چهار هزار و 500 تن به عنوان بزرگترين واحد پرورش قارچ در سطح شهرستان مطرح هستند.

محمدعلي شاكري عنوان كرد: بطور مجموع 33 واحد پرورش قارچ در ملارد، بالغ بر 21 هزار و 500 تن از اين ماده خوراكي را در سال توليد مي كنند كه اين ميزان در حدود 40 درصد توليد كشور است، همچنين اين واحدها به طور مستقيم و غيرمستقيم براي هزار و 250 نفر اشتغال ايجاد كرده اند.

افزايش توليد 5500 تني قارچ ملارد در آينده اي نزديك

اين مسئول با اشاره به كيفيت مطلوب و قابل توجه قارچ هاي توليدي در ملارد ادامه داد: قارچ هاي توليدي اين شهرستان به لحاظ كيفي بسيار مطلوب و در حد استانداردهاي جهاني است بطوريكه بخشي از اين توليدات به كشورهاي مجاور از قبيل عراق صادر مي شود اما متاسفانه به دليل محدوديت در امكانات سردخانه اي و حمل و نقل، ميزان صادرات بسيار كم است و در فصول بهار و تابستان نيز به دليل گرماي هوا صادر نمي شود.

رئيس جهاد كشاورزي ملارد از افزايش ظرفيت توليد قارچ در اين شهرستان خبر داد و گفت: به منظور استفاده بهينه از پتانسيل و توانمندي ملادر در توليد قارچ و ترغيب توليدكنندگان، پروانه تاسيس چندين واحد پرورش قارچ به ظرفيت مجموعا پنج هزار و 500 تن توليد در سال صادر شده است كه هم اكنون در حال احداث هستند.

هجوم شهرنشيني به حاشيه ها، توليد كمپوست را با مشكل مواجه كرده است

وي در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در زمينه مشكلات، كمبودها و نيازهاي موجود بر سر راه توليدكنندگان اين ماده خوراكي بيان كرد: عدم توليد كمپوست كافي يكي از عمده ترين مشكلات در زمينه پرورش قارچ است، با توجه به گسترش شهرنشيني، بسياري از واحدهاي پرورش قارچ و توليد ورمي كمپوست در مجاورت سكونتگاه هاي شهري قرار گرفته است و متاسفانه به دليل بوي بد و ساير آلودگيهاي زيست محيطي ناشي از توليد اين كود، پروانه تاسيس داده نمي شود و حتي بسياري از واحدهاي توليد ورمي كمپوست نيز در مرز تعطيلي قرار دارند.

شاكري افزود: بنابر قانون، كارگاه هاي توليدي قارچ ملزم به رعايت فاصله 250 متري از سكونتگاه ها هستند اما گسترش شهرنشيني و افزايش ساخت و ساز در حاشيه شهرها موجب محدوديت در توليد شده است، هم اكنون مجوز واحدهاي توليدي كود ورمي كمپوست تنها در اخترآباد صادر مي شود كه در آنجا نيز كمبود آب مانع بازدهي مناسب است.

اين مسئول متذكر شد: از آنجاكه توليدكنندگان در ملارد نمي توانند كمپوست مورد نياز براي پرورش قارچ را در مجاورت كارگاه هاي خود توليد كنند، ناچار به خريد از مناطق ديگري هستند كه اين امر نيز به دليل هزينه زياد و كاهش كيفيت كود در اثر جابجايي، به صرفه نيست لذا بسياري از واحدهاي توليدي قارچ در اين شهرستان رو به تعطيلي و ورشكستگي هستند.

كمبود امكانات و تجهيزات، صادرات قارچ ملارد را دچار ركود كرده است

رئيس جهاد كشاورزي ملارد، نبود امكانات حمل و نقلي مناسب براي صادرات را از ديگر مشكلات در زمينه توليد قارچ برشمرد و عنوان كرد: صادرات محصولات توليدي علاوه بر اينكه يكي از عوامل موثر در بهبود كيفيت و كميت است، موجب نام آوري محصولات ايراني در بازارهاي جهاني نيز مي شود اما متاسفانه ضعف امكانات حمل و نقل هوايي، جاده هاي ترانزيتي، مشكلات گمركي، تجهيزات نگهداري و... اين مسئله را تحت الشعاع قرار داده است.

وي ادامه داد: قارچ را نمي توان براي مدت طولاني نگهداري كرد و بايد بلافاصله به مقصد منتقل شود در غيراين صورت كيفيت خود را از دست مي دهد لذا به دليل نبود امكانات و تجهيزات نگهداري و حمل و نقل سريع، صادرات اين محصول با مشكلات عديده اي مواجه است كه متاسفانه انگيزه و رغبت توليدكنندگان را نيز تاحدودي از بين برده است.

شاكري همچنين كمبود كلش گندم در استان تهران كه از مواد مورد نياز براي كمپوست سازي است را يكي ديگر از مشكلات موجود عنوان كرد و افزود: جلوگيري از گسترش بي رويه شهرنشيني، رعايت فاصله استاندارد سكونتگاه ها با واحدهاي توليدي، اختصاص مكاني مناسب همانند شهرك صنعتي به اين واحدها و تسهيل در صادرات از جمله مواردي است كه در صورت پيگيري و رفع آنها، صنعت قارج ملارد مي تواند با قوت و قدرت بيشتر به توليد پرداخته و بيش از پيش در بازارهاي جهاني مطرح شود.

قارچ ملارد؛ برندي ملي و بين المللي است

همچنين نماينده مردم شهريار، قدس و ملارد در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر، قارچ ملارد را يك برند ملي توصيف كرد و اظهار داشت: ملارد را مي توان پايتخت قارچ ايران دانست چراكه حدود 40 درصد قارچ كشور در اين شهرستان توليد مي شود و قديمي ترين، بزرگترين و مجهزترين واحد توليد قارچ كشور نيز در ملارد قرار دارد ضمن آنكه برنامه هايي براي ارتقاي سطح كيفي و افزايش راندمان توليد محصولات در اين شهرستان در دست اجرا است.

حسين گروسي ادامه داد: شهرستانهاي ملارد، شهريار و قدس ظرفيتهاي فراواني در زمينه كشت گلخانه اي و واحدهاي فرآوري مدرن دارند كه مي تواند بستر مناسبي براي ايجاد فرصتهاي شغلي و تامين غذا براي استانهاي كلان كشور مثل تهران باشد.

اين مسئول گفت: قارچ ملارد به دليل كيفيت بسيار مطلوب به يك برند جهاني تبديل شده و اكنون در كشورهاي اروپايي نيز با عنوان ملارد شناخته شده است، اين شهرستان پتانسيل بسيار قوي در توليد و صادرات قارچ دارد كه بايد با اعمال مديريت بهينه و تامين امكانات لازم، حداكثر بهره را از اين فرصت مغتنم برد.

نگاه مسئولان پس از حماسه سياسي به اقتصاد معطوف شود

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس بيان كرد: با نگاهي به نامگذاري چندين سال اخير از سوي رهبر معظم انقلاب مي توان دريافت كه ايشان نيز توجه بسياري به رونق توليدات داخلي و خودكفايي اقتصادي دارند، امسال نيز كه به نام "حماسه سياسي، حماسه اقتصادي" نامگذاري شده است بايد توجه و نگاه ويژه مسئولان پس از تحقق حماسه بزرگ سياسي در 24 خردادماه، به سوي حماسه اقتصادي معطوف شود.

وي افزود: كارآفرينان و توليدكنندگان داخلي بايد از سوي مسئولان حمايت شده و امكانات لارم در اختيار آنان قرار گيرد چراكه همواره در طول تاريخ انقلاب اسلامي مشاهد شده كه جوانان غيور اين مرز و بوم اگر امكانات كافي در اختيار داشته باشند مي توانند علاوه بر تامين نيازهاي داخلي، با درخشش در عرصه هاي بين المللي موجبات سرافرازي و اقتدار روز افزون ممكلت را فراهم آورند.

كمبود آب در شهريار، قدس و ملارد كشاورزي را تحت الشعاع قرار داده است

گروسي متذكر شد: خودكفايي در تامين نيازهاي داخلي، افزايش صادرات و حضور در بازارهاي بين المللي، اشتغالزايي براي نسل جوان، درآمدزايي براي كشور و... از جمله مزاياي رونق توليدات داخلي است كه قارچ ملارد نيز با توجه به پتانسيلهاي ويژه توليدي در داخل و استقبال بازارهاي جهاني از اين امر مستثني نيست.

نمايده مردم شهريار، قدس ملارد در مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از كمبود آب در ملارد گفت: پس از احداث سد كرج، كم آبي دامنگيري در شهرستانهاي سه گانه شهريار، قدس و ملارد ايجاد شد كه اين مشكل با عدم تخصيص حق آبه اين شهرستانها از سد مذكور تشديد شد، لذا انتظار مي رود با كمك دولت، وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان تهران اين مساله نيز هرچه سريعتر رفع شود تا پتانسيلهاي اين مناطق در بخش كشاورزي بيش از پيش بالفعل شود.

------------------------

گزارش از محمد داوودي

كد خبر: 2195712

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۴ - ۱۱:۱۳

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن