تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802354628




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واكنش به فساد اقتصادي تركيه و ايراني دستگير شده/ پاكستان مرز ايران را امن كند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: واكنش به فساد اقتصادي تركيه و ايراني دستگير شده/ پاكستان مرز ايران را امن كند
معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه كشورمان در توضيح درباره ايراني دستگير شده در تركيه به جرم مفاسد اقتصادي گفت : اين فرد سمت رسمي ندارد و كارهاي وي نيز با دولت نبوده است.

ابراهيم رحيم پور، بيش از 3 ماه است كه در دوره وزارت محمد جواد ظريف به عنوان معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه مشغول به فعاليت است . وي پيش از اين به عنوان سفير در دوبلين فعاليت داشته است. در گفتگويي با ابراهيم رحيم پور به بررسي موضوعات مربوط به كشورهاي حوزه آسيا و اقيانوسيه پرداختيم .

رحيم پوردرباره وضعيت اتباع ايراني ، نوع روابط با كشورهاي و برنامه هاي پيش رو توضيحاتي را ارائه كرده است . مشروح اين مصاحبه را در زير مي خوانيد :

آخرين پيگيري ها درباره ايراني دستگير شده در تركيه كه گفته مي شود در جابجايي طلا و مفاسد اقتصادي در تركيه دست داشته است، چيست؟

- اين موضوع چند روزي است كه در رسانه هاي تركيه خيلي بزرگ شده است، موضوع هم تنها مربوط به يك ايراني نيست. مساله فراتري در سيستم تركيه است كه ظاهرا درگيري هاي پشت پرده اي بوده است كه به صحنه آمده و ما نيز شاهد اين فعل و انفعالاتي كه تاثيراتي را در داخل تركيه گذاشته است، هستيم. در اين ميان اسم يك فرد ايراني و فعاليت هاي صرافي كه داشته و معاملاتي را كه انجام مي‌داده، مطرح شده است. هنوز در شرايطي كه بتوانيم در مورد اين ايراني نظر بدهيم، نيستيم ودر حال بررسي هستيم.

در مورد تركيه نيز يك مساله داخلي و مساله بزرگي است كه در سيستم داخلي تركيه فعل و انفعالات بسياري انجام شده است و به نظر مي رسد كه خيلي ربط مستقيمي به ما نداشته باشد. البته حرف هاي مختلفي در مورد ارتباط اين موضوع با مسائل اقتصادي ايران مطرح است و ما هنوز در شرايطي نيستيم كه بخواهيم قضاوت كنيم و يا اينكه ببينيم از كل ماجرا چقدر مربوط به ايران مي‌شود، اما به نظر مي‌رسد كه يك موضوع پيچيده است كه ابعاد بيشتري دارد.

بر اين اساس آيا شما در حال بررسي ايراني بودن فرد مذكور هستيد و يا اقداماتي كه صورت داده است؟

- اين فرد آنطور كه اعلام كرده است، ايراني است و ظاهرا ترديدي هم در ايراني بودن وي وجود ندارد هر چند كه همسر وي ترك است، اما اين فرد سمت رسمي ندارد و كارهاي وي نيز با دولت نبوده است. او در زمينه كارهاي صرافي و بانكي تحركاتي داشته است كه نمي‌دانيم چقدر مربوط به ما مي شود. اينها شنيده هايي است كه در رسانه هاي تركيه آمده است . در يك هفته گذشته در تركيه دستگيري هاي مختلفي وجود صورت گرفته كه ابعاد رسانه اي بسياري داشته است. به نظر مي رسد كه موضوع مهمي است، اما ما بايد در اين باره اعلام نظر كنيم كه تا چه اندازه به ما مربوط مي شود.

در مورد سفر آقاي روحاني به تركيه اخبار ضد و نقيضي وجود دارد، آيا ايشان قرار است به تركيه سفر كند و تاريخ اين سفر چه زماني است؟

- سفر آقاي روحاني به تركيه را در دستور كار داريم اما تعيين تكليف و تاريخ آن هنوز مشخص نيست. ايشان براي مراسم قونيه به تركيه سفر نخواهند كرد. دو طرف با توجه به حجم روابط گسترده و علاقه‌اي كه دارند سفر آقاي اردوغان و روحاني و همچنين سفرهاي ديگري را در دستور كار دارند كه در اين باره مذاكره شده است و تصميم بر اين سفرها وجود دارد، اما هنوز تاريخ هاي قطعي در اين زمينه وجود ندارد.

گروگانگيري در افغانستان سياسي نيست / اين جور حوادث پيش مي آيد

در مورد مباحث مربوط به افغانستان در چند وقت اخير اخباري مربوط به ربودن رانندگان ايراني در هرات مطرح بوده است و در مورد آخرين فرد ربوده شده نيز گفته مي شود كه وي كشته شده است. بررسي ها و پيگيري ها در زمينه ربايش اتباع ايراني در افغانستان و به ويژه اين فرد چيست؟

- ما با افغانستان حجم بالاي 4 ميليارد دلار روابط اقتصادي داريم كه اين روابط از طريق دريا و هوا صورت نمي گيرد و زميني است، لذا ترافيك زيادي را در مرز دوغارون و ميلك داريم و با توجه به وضعيت امنيتي كه در داخل افغانستان وجود دارد، طبعا اتفاقات اين چنيني قابل پيش بيني است كه اولين بار نيست كه به وقوع مي پيوندد و آخرين بار هم نخواهد بود هرچند كه اميدواريم ديگر چنين پيش آمدهايي به وقوع نپيوندد.

احتياط هاي مختلفي در اين زمينه صورت گرفته، تذكرات مناسبي داده شده است، حتي اين بحث كه كاميون هاي ايراني با اسكورت تردد كنند، مطرح بوده و مواردي نيز انجام شده و در موارد ديگري با موانعي برخورد كرده است، لذا متاسفانه از اين طور موانع در مرز داشته ايم كه اغلب نيز مربوط به مرز افغانستان بوده چراكه در طرف ايران امنيت بسيار بالايي در مرزها وجود دارد.

موارد اين چنيني زيادي بوده كه گروگانگيري صورت گرفته، درخواست پول كرده اند كه كانال هاي رسمي اين اتفاقات را دنبال مي كنند. به هر حال موضوع سياسي نيست مساله كنسولي است و بخش كنسولي وزارت امور خارجه نيز كار را دنبال مي كنند.

آيا درزمينه ناامني مرزها با افغانستان مذاكراتي صورت گرفته و يا صورت خواهد گرفت كه از چنين جرياناتي جلوگيري كند؟

- ما كميسيون كنسولي مشترك با افغانستان داريم. در مرزها نيز ايستگاه هاي مرزي وجود دارند. طبيعت كارهاي همسايگي ترتيباتي است كه صورت مي گيرد، اما در عين حال اين اتفاقات در مرزهاي همه كشورها رخ مي دهد، شدت يا كاهش آن مطرح است كه ما در سطوح مختلف در طول سال با افغان ها و ساير كشورها در كميسيون هاي كنسولي و... اين موضوعات را مورد بررسي قرار مي دهيم .

اخيرا نيز آقاي عبداللهي معاون امنيتي وزير كشور سفري به كابل داشته اند و در اين باره مذاكره كرده اند. آقاي قشقاوي نيز سفري به كابل داشته و اين موضوعات مرتبا در حال بررسي است. مواردي هم پيش مي آيد كه قابل پيش بيني و كنترل نيست و افغانستان هم يك كشور نسبتا اشغال شده است كه در آن امنيت مطلوب وجود ندارد و گروه هاي سياسي متعارض نيز در آن حضور دارند و اين حوادث در اين كشور طبيعي است.

هنوز جنازه اي تحويل داده نشده است

آيا تبعه ايراني گروگان گرفته شده كشته شده؛ چراكه اخباري در اين زمينه به صورت غيررسمي منتشر شده است؟

- من هم اين اخبار را به صورت رسانه اي ديده ام، بخش كنسولي اين موضوع را دنبال مي كند و تا جايي كه مي دانم هنوز جنازه اي تحويل داده نشده است.

جزئيات توافق با افغانستان

آقاي كرزي سفري به تهران داشته اند و در آن سفر توافق شد توافقنامه جامعي ميان ايران و افغانستان به امضا برسد، درباره اين توافقنامه و جزئيات آن توضيح دهيد؟

- يك موضوع امضاي قرارداد امنيتي آمريكا و افغانستان است كه اين قرارداد مربوط به موضوعات امنيتي بعد از خروج نيروهاي آمريكايي و استقراري است كه آنها مي خواهند به صورت رسمي در افغانستان پس از خروج داشته باشند. جمهوري اسلامي ايران در مورد مجموعه اين قرارداد ترديد دارد و موافق آن نيست و فكر مي كند اين موافقتنامه به نفع مردم افغانستان نيست . اين موضوع نيز به صراحت به مقامات افغانستاني اعلام شده است .

بحث ديگر اين است كه جمهوري اسلامي ايران نيز مي تواند در درازمدت با افغان ها موافقتنامه جامع امنيتي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي داشته باشد، اين قرارداد را افغان ها با تعدادي از كشورهاي ديگر امضا كرده اند، اما با ايران ندارند. در اين مورد با آقاي كرزي بحث شد و طرفين براي امضاي اين قرارداد توافق كردند. بيانيه مشتركي نيز صادر شد و قرار است دو وزير خارجه با يكديگر مذاكراتي را داشته باشند و موادي را در موافقتنامه بگنجانند و زمانيكه تفاهم صورت گرفت سير قانوني آن در كشور سپري و اعتماد و اطمينان بلندمدتي بين دو كشور برقرار شود.

جزئيات اين موافقتنامه چيست؟

- اين موافقتنامه شامل موضوعات اقتصادي، سياسي، امنيتي و ابعاد مردمي و فرهنگي است و يك پوشش چند بعدي همكاري دارد و حجم روابط را با مواد و بندهايي كه مشخص مي شود روشن مي كند و براي يك تفاهم نامه دوستي بلندمدت جامع بين دو كشور اطمينان مي دهد.

قرارداد امنيتي آمريكا و افغانستان را چطور ارزيابي مي كنيد؟ و در اين باره چه مذاكراتي با افغانستان صورت گرفته است؟

- ما از قسمت هايي از اين موافقتنامه مطلع هستيم و قسمت هاي ديگري از آن برايمان مبهم است. در همين حدي كه مي دانيم اين موافقتنامه امنيتي به نفع مردم افغانستان و امنيت منطقه نيست.در اين باره دائما در ملاقات هاي مختلفي كه در سطوح مختلف در افغانستان داريم، در حال مذاكره هستيم و به عنوان دوست خوب افغانستان اين مساله را متذكر شده ايم .

در دوره آقاي كرزي روابط مقامات ايران با ايشان بسيار خوب بوده است و از اين جهت با ايشان صحبت كرده ايم و دلايل خود را گفته ايم. ايشان نيز اين مساله را مورد توجه قرار داده، اما كرزي نيز در فشارهاي مختلفي قرار دارد و البته هنوز هم اين قرارداد را امضا نكرده است. اگر كرزي از هر جهتي آمادگي داشت، تاكنون اين قرارداد را امضا مي كرد. افغانستان در حال چانه زني در خصوص برخي از مواد اين قرارداد با آمريكايي ها است و به نظر مي رسد آمريكايي ها نيز از آقاي كرزي دلخور هستند و لذا اين فراز و نشيب ها ادامه پيدا مي‌كند تا قرارداد را به امضا برسانند.

خط لوله صلح و بدعهدي پاكستان /طرف پرداخت كننده جريمه ايران نيست

در مورد خط لوله صلح در پاكستان و آخرين وضعيت خط لوله صلح توضيح بفرماييد؟

- وزير نفت پاكستان سفري به تهران داشت و با آقاي زنگنه وزير نفت كشورمان ملاقات كرد. وضعيت دو طرف در اين ملاقات ها بسيار شفاف مطرح و مشخص شد كه هر دو طرف تاكنون چگونه عمل كرده اند و البته معلوم شد كه جمهوري اسلامي ايران نسبت به پاكستان تعهدات بيشتري را انجام داده و پاكستان هنوز تعهدات خود را انجام نداده است. نقطه ابهام در مورد وامي است كه ايران قرار بود در اختيار پاكستان بگذارد تا به تعهدات خود عمل كند كه ما در شرايط موجود قادر به واگذاري اين وام نيستيم و مي‎خواهيم كه پاكستان از منابع بين المللي و منابع ديگر براي تأمين آن استفاده كند تا بتواند خط لوله اي را كه مي‌خواهد از ما دريافت كند به مرز برساند.

به نظر مي رسد پاكستاني ها قادر به انجام اين كار نيستند. در موضوعات رسانه اي آنچه مطرح مي شود خيلي منطبق بر واقعيت نيست، اما ما تعهدات خود را انجام داده ايم و به نظر مي رسد اگر طرفي به وعده هاي خود عمل نكرده باشد و بايد جريمه پرداخت كند، آن طرف ايران نيست.

هند به دنبال خط لوله دريايي

آيا هند به خط لوله صلح خواهد پيوست؟

- هندوستان روابط صميمانه اي با پاكستان ندارد و ما اميدواريم كه اين دو كشور زماني با يكديگر روابط بهتري پيدا كنند، طبعا اگر خط لوله صلح در پاكستان كشيده نشده باشد هند نمي تواند از آن استفاده كند. به نظر مي رسد اگر خط لوله صلح قرار است كه تحقق پيدا كند، بايد يك روند گام به گام داشته باشد، يعني بايد اين خط لوله در پاكستان مستقر شود و حجم لوله طوري باشد كه بتوان مازاد بر مصرف پاكستان به كشور ديگري كه مي تواند هند و يا چين باشد، برسد.

هندي ها به اين قسمت ورود پيدا نكرده اند و البته با اظهارنظرهاي مختلف اشتياق خود را نشان نداده اند. از اين نظر شايد به دليل نوع روابط هند و پاكستان خيلي مساله هند مطرح نباشد . هندي ها اكنون بيشتر صحبت از خط لوله اي از زير دريا را مطرح مي كنند كه آنها تمايل به اين كار و همچنين بردن LNG يا CNG (گاز مايع) را دارند كه در ايران توليد و با كشتي به هندوستان منتقل شود.

مهاجران غيرقانوني و مشكلات وزارت خارجه

صدور ويزاها براي ايرانيان در اندونزي و مالزي در چند ماه اخير با مشكلاتي روبرو بوده است مالزي مدت زمان ويزاهاي ايراني را كاهش داده و اندونزي نيز محدوديت هايي را ايجاد كرده است در اين باره توضيح بفرماييد و اينكه چه پيگيري هايي از سوي ايران صورت گرفته است.

ما به اتباع خود توصيه مي كنيم كه براي رسيدن به سرزمين هاي موعود خود به صورت قانوني از كشور خارج شوند، اين سرزمين هاي موعود معمولا يك سراب است. از اين نظر اگر كار غير قانوني انجام مي شود طبعا موافق نيستيم.

كساني كه از مسيرهاي غير طبيعي كارهاي خود را انجام مي دهند بايد خودشان پاسخگو باشند ولي به هر حال زماني كه با موانع برخورد مي كنند باز هم ما به عنوان فرزندان اين آب و خاك به حمايت از آنها مي رويم، هر چند كه به توصيه هاي ما گوش نكرده و مسير قانوني را طي نكرده باشند.

لذا ايرانيان از مسير مالزي و اندونزي به اميد رسيدن به كعبه آمال خود در استراليا و يا كشورهاي مثل نيوزلند اقداماتي را انجام مي دهند كه اين حركت ها در طول سالهاي گذشته ديده ايم. در اين مسير ايرانيان با موانعي برخورد كرده، غرق، كشته، دستگير و زنداني شده اند و ما باز هم از اينكه بعضي ها اين مسير را طي مي كنند خرسند نيستيم و از اينكه مشكلاتي پيش مي آيد كه بايد سفارتخانه ها و پرسنل ما درگير اين موضوعات شوند ناراضي هستيم ، هر چنداين مسائل را پيگيري مي كنيم و اين مسئله چيزي است كه به كارها و مسائل موجود اضافه مي شود.

محدوديت هاي ويزا براي ايرانيان در اندونزي و مالزي در اين راستا صورت گرفته است.

در مالزي بحث مواد مخدر نيز وجود دارد . يكي از مشكلات موجود اين است كه بعضي ها به دليل منافع شخصي خود پرستيژ ايران را در برخي از كشورها خراب كرده اند و اين افراد متاسفانه تعداد قابل توجهي هستند . البته نوع خروج مواد و شكل هايي كه استفاده مي شود نيز از موضوعاتي مطرح است. متاسفانه مقصد تعدادي از اين افراد مالزي و برخي ديگر فراتر از مالزي و اندونزي است.

افراد ايراني كه از كشور خارج مي شوند همه با يك نيت اين اقدام را انجام نمي دهند گروهي با نيت قاچاق مواد مخدر و كارهايي كه ما نمي پسنديم از كشور خارج مي شوند، البته درصد كساني كه براي تحصيل، توريسم و تجارت خارج مي شوند بيشتر است كه البته اينها را مي پسنديم و تشويق مي كنيم ولي در موارد ديگر كساني كه قانون را رعايت نمي كنند هم خود و هم مقامات كشور را دچار مشكل مي كنند.

در حال حاضر وضعيت مهاجران ايراني به استراليا چگونه است؟

استراليا مدتي است كه به روي افراد عادي ايراني بسته شده است ، البته نخبگان و كساني كه براي تحصيل با شرايط خوب از مسيرهاي قانوني خارج مي شوند را مي پذيرد اما براي كار اين مسير رو به افرادي كه از لحاظ تحصيلي و سرمايه اي وضعيت خوبي ندارند ، بسته شده است و با سختگيري هاي مختلف مواجه هستيم.

چيدمان نظرات كشورها پس از توافق ژنو به نفع ايران است

بحث توافقنامه ژنو و برنامه اقدام مشترك كه بين ايران و كشورهاي 1+5 به امضا رسيده است تا چه اندازه در همكاري هاي تجاري ايران با كشورهايي مانند هند، چين، كره و كشورهايي از اين دست تاثيرگذار بوده است؟

پيش از شروع مذكرات ، در حين كار و پس از مرحله اول هر كدام از اين كشورها نگاه متفاوتي به ايران داشتند، كشورهايي وجود داشتند كه از اين توافق خوشحال بودند و كشورهايي كه نگران بودند و البته كشورهايي كه در چيدمان منطقه هستند و خوشحال نبودند كه بهتر است از آنها اسم نبريم .

وزيرامورخارجه ژاپن اولين وزير خارجه يك كشور غربي بود كه به ايران سفر كرد.يكي از دلايل سفر زودهنگام وي بررسي بازار خوب ايران در حالي است كه اين بازار را چيني ها به دست گرفته اند. ژاپن به دنبال اين مسئله بود كه ببيند چه زماني مي تواند مجدا اين بازار زيبا را به دست آورند.

كره اي ها معاون وزيرخارجه خود را به تهران فرستادند و چيني ها در سطوح بالاتر سفر كردند، هندي ها نيز علاقه خود را براي انجام تردد آغاز كرده اند و تركيه اين كار را در سطوح بالا انجام مي دهد. روس ها از سفر آقاي پوتين به تهران صحبت مي كنند البته كشورهاي عربي و حوزه خليج فارس را نيز مانيتور مي كنيم و مي بينيم كه چه وضعيت و نگراني هايي نسبت به اين تحولات دارند.

بعضي ها فراتر از امضاي توافق ايران و كشورهاي 1+5 نگران اين مسئله هستند كه چه اتفاقي بين ايران و آمريكا مي افتد و نگران هستند كه جايگاه خود را از دست بدهند.

ما همه اين چيدمان را در اطراف كشور خود بررسي مي كنيم ،مجموعا آنچه مي بينيم مثبت و به نفع كشورمان است و نشان مي دهد كه چيدمان و تفكر در حال تغيير است. با هر اظهارنظري اين چيدمان داراي نوساناتي مي شود اما برايند اين جريان از 22 خرداد سال 92 يك سير صعودي داشته است. ما تا جايي كه توانايي داشته باشيم و شرايط داخلي اجازه دهد تلاش خواهيم كرد.

البته مسئله هسته اي در حوزه كاري من نيست اما به نظر مي رسد كه يك اجماع خوبي با همه نظراتي كه بعضي ها دارند در نظام شكل گرفته كه اين اجماع خوب اجازه مي دهد كارهاي بزرگ انجام دهيم.

اگر اين اجماع نباشد وزارت امورخارجه و حتي صرفا ، دولت قادر نيست كه كارهاي بزرگ انجام دهد . به نظر مي رسد مجموعه نظام به يك تصميم و اراده سياسي براي اين حركت رسيده است، البته تبصره ها ، ملاحظات و نظرات مختلفي نيز وجود دارد كه مذاكرات با حضور آقاي ظريف برآيند آن نظرات است.

زمان سفر پوتين قطعي نشده است

درباره سفر آقاي پوتين به تهران برنامه ريزي صورت گرفته و زمان سفر مشخص است؟

كاخ كرملين در طي ملاقات آقاي روحاني و آقاي پوتين در بيشكك براي اين سفر اعلام آمادگي كرد و در نشست هاي مختلف مذاكراتي در اين زمينه صورت گرفته است. اميدواريم سطح روابط به سطح سفرهاي دوجانبه آقاي پوتين و روحاني برسد كه البته هنوز زمان سفر نهايي نشده است.

حجم بالايي از دعوت كشورها را بي پاسخ مي گذاريم

در مورد رفت و آمدهاي ديگر در كشورهاي حوزه آسيا و اقيانوسيه آيا در آينده نزديك رفت و آمد در سطوح مختلف وجود ندارد ؟

در حال حاضر ما دعوت هايي از سوي كشورهاي مختلف را بدون پاسخ مي گذاريم چرا كه حجم سفرها نسبت به سال گذشته در كشور اصلا قابل قياس نيست. درخواست ها و دعوت هاي متقابلي داريم و به مرور آنها را در برنامه مي گذاريم. آقاي دكتر روحاني تعدادي از سفرها را به دليل مشغوليت ها قبول نكرده اند، حجم فشرده اي از سفرها را در برنامه خود داريم و در سال 93 نيز برنامه سفرها بسيار جامع تر خواهد بود.

از كشورهاي شامل كشورهاي سي آي اس(مشترك المنافع) و هم كشورهاي منطقه و كشورهاي آسيايي مهم دعوت هاي متقابلي را داريم و به مرور نيز آنها را انجام مي دهيم.

در حال حاضر در حال تنظيم سفرهاي آسيايي آقاي ظريف هستيم البته اگر وقت هاي ايشان اجازه سفرها را بدهد . سفرهاي رئيس جمهور را نيز در دستور كار داريم كه ترجيحمان اين است ابتدا طرفهاي مقابل به ايران سفر كنند. پاسخ سفرهاي آقاي روحاني به كشورهايي كه براي مراسم تحليف به ايران آمدند نيز در دستور كار است و لذا چيدمان مختلفي از سفرها وجود دارد.

آيا آقاي ظريف به زودي سفري در منطقه و كشورهاي آسيايي خواهند داشت؟

علاقه مند هستند اما اولويت ايشان اكنون بحث هسته اي است و به همين دليل تاريخ سفرها دقيق نيست و ما سفرهاي ديگر ايشان را به دليل مباحث هسته اي به تاخير انداخته ايم. اما چند سفر به ويژه به كشورهايي كه رئيس كميسيون مشترك هستند خواهند داشت.

سفر به تركمنستان در هفته آينده

شما خودبرنامه سفري در دستور كار نداريد؟

من براي سفر دوره اي سفري به 5 كشور داشتم و سفرهايي را نيز در هفته هاي آينده به منطقه و كشورهاي سي آي اس دارم. يك سفر دوره اي ديگر نيز در آسيا خواهم داشت. هفته آينده براي روابط دوجانبه به تركمنستان سفر خواهم كرد ما معمولا با برخي از كشورها هر شش ماه يك بار در سطح معاونين وزيرامورخارجه براي مذاكره در خصوص همه مسائل و روابط رفت و آمدهايي را داريم.

هفته گذشته برخي از همتايان من از روسيه ، ارمنستان به تهران سفر كرده بودند ما با كشورهاي مهم سالي دو بار در سطح معاون وزير و يك بار در سطح وزير رفت و آمد داريم. البته رفت و آمدهاي فوق العاده نيز پيش مي آيد.

با توجه به اينكه شما نماينده ايران در بحث رژيم حقوقي درياي خزر نيز هستيد، آخرين اخبار مربوط به وضعيت رژيم حقوقي درياي خزر چيست؟

جلسه مهم سران درياي خزر شهريور ماه سال آينده در آستاراخان تشكيل مي شود كه آقاي پوتين ميزبان آن جلسه است و روس ها بسيار تمايل دارند كه تا آن زمان مقدار زيادي از نظراتي كه در 5 كشور متفاوت است به هم نزديك كنند لذا به همين دليل رژيم حقوقي دريايي خزر و اين مذاكرات به نقاط حساسي نزديك مي شود.

اگر در پايان نكته اي مد نظر شما است مطرح كنيد؟

در مورد پاكستان و مسائل مرزي متاسفانه فضاي خوبي حاكم نيست. فضاي تروريست حاكم است . با پاكستاني ها صحبت هايي در اين زمينه داشته ايم كه توجه بيشتري به طمعي كه كشورهاي ثالث دارند داشته باشند .

آنها از مسير بلوچستان اقدامات ايذايي داشته اندكه اين موضوع مهمي است ما در مذاكرات مختلف به پاكستاني ها هشدار داده ايم و اميدواريم كه بتوانيم در كميسيون مشترك مرزي كه به زودي تشكيل مي شود در مورد اين مسائل جدي تر صحبت كنيم.

راههاي علاج در قسمت پاكستان فراهم شود. در قسمت ايران هيچ اقدامي عليه پاكستان صورت نمي گيرد اما متاسفانه از آن طرف اقدامات زيادي انجام شده و علاقه منديم كه پاكستان نيروهاي خود را تنها در مرزهاي هند و افغانستان متمركز نكند و قسمتي از توجه خود را به مرزهاي ما نيز داشته باشد و مورد سوءاستفاده قدرت هاي ثالث قرار نگيرد.
در مورد كميسيون مشترك مرزي نيز تاريخي را اعلام كرده ايم و منتظريم كه به نتيجه برسد.

كد خبر: 2200188

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۳ - ۰۹:۵۰

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن