تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803898069




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وضعيت آرامگاه «ملك‌المتكلمين» و «صوراسرافيل» از نامناسب به ويرانه رسيد + تصاوير


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: وضعيت آرامگاه «ملك‌المتكلمين» و «صوراسرافيل» از نامناسب به ويرانه رسيد + تصاوير
چهار سال پيش، خبرهايي از آرامگاه «ملك‌المتكلمين» و «صوراسرافيل» تهيه و در آن‌ها وضعيت اين آرامگاه نامناسب گزارش شد؛ اما شرايط نامناسب اين مكان همراه با بي‌توجهي‌ها آن‌قدر ادامه يافت تا امروز آرامگاه اين دو روزنامه‌نگار آزادي‌خواه يا به قول رييس شوراي شهر تهران «شهيدان قلم مشروطه» امروز به ويرانه تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ خيابان كمالي، خيابان مخصوص در محدوده‌ي مركزي شهر تهران، بن‌بست شهيد سيدمحمد ابراهيمي، درست در كنار يكي از ورودي‌هاي بيمارستان لقمان، در آبي رنگي قرار دارد كه در ظاهر فقط شبيه خانه‌اي فرسوده است، اما پشت اين در، پنج نفر از جمله دو مبارز دوره‌ي مشروطه دفن شده‌اند.

محل آرامگاه در سال 1388

اين محدوده، آرامگاه «صوراسرافيل»، «ملك‌المتكلمين» و برادر او در حياط خانه و مهدي ملك‌زاده فرزند ملك‌المتكلمين و همسرش خديجه‌سلطان در زيرزمين خانه بوده، زيرزميني كه حالا با آواري از آجر و سيمان پر شده است. در حياط خانه و در كنار وسايل انبارشده‌ي سرايدار نيز آجرهاي ريخته‌شده از سايباني جمع شده كه براي محافظت از قبر دو روزنامه‌نگار ايجاد شده بود تا از نور آفتاب و برف و باران مصون بماند، اما حالا خود بلاي جان قبرها شده است.

مي‌گويند اين خانه در گذشته، بزرگتر بوده، اما در سال‌هاي پيش، بيمارستان لقمان با تصرف بخش‌هايي از آن، اقدام به ساخت‌وساز در اطراف خانه كرده و اكنون فقط مساحتي حدود 50 متر به‌عنوان آرامگاه اين پنج نفر باقي مانده است.

سرايدار خانه - مهدي عسگري - حدود چهار سال پيش درباره‌ي وضعيت خانه و آرامگاه، به خبرنگار ايسنا گفته بود: حدود سال 1383 يكي از كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي با ديدن خانه و قبرهاي واقع در آن، اقدام به بررسي و ثبت اين خانه در فهرست آثار ملي كرد. پس از آن، چندبار براي بررسي شرايط از سوي سازمان ميراث فرهنگي به اين خانه آمدند و قول‌هايي براي بازسازي و مرمت قبرها دادند، اما هنوز آن‌ها را عملي نكرده‌اند.

محل آرامگاه در سال 1392- عكس از سميه ايمانيان

او افزوده بود: در سال‌هاي نخست، وضعيت قبرها بهتر بود. به مرور زمان و با گودبرداري‌هايي كه براي ساخت‌وساز توسط بيمارستان لقمان انجام شد، قبرها ترك برداشتند و حالت شكستگي و فرورفتگي پيدا كردند.

رضا موسوي - كارشناس مرمت آثار تاريخي - نيز در همان زمان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار كرده بود: حدود سال 1384 براي نخستين‌بار، اين خانه و قبرهاي آن را ديدم. پس از آن، به اين دليل كه بيمارستان لقمان به‌دنبال گرفتن فضاي خانه براي ساخت‌وساز و ايجاد پاركينگ در آن بود، كل فضاي خانه را در فهرست آثار ملي به ثبت رسانديم.

او وضعيت قبرهاي قرارگرفته در اين خانه را نامناسب ارزيابي و بيان كرده بود: وضعيت قبرها اصلا جالب نيست. همچنين اين بنا از جمله ساختمان‌هايي است كه به‌شدت به مرمت نياز دارد. البته ورود سازمان ميراث فرهنگي به آن فضا براي مرمت، در حد بازسازي يك قبر نيست. بايد اعتباري براي اين كار در نظر گرفته شود و بحث مرمت، موضوع كلاني است.

زيرزمين آرامگاه در سال 1388

وي افزوده بود: تا حدود دو سال پيش (سال 1386) قبرها فقط كهنه بودند، ولي ترك نداشتند؛ اما مدتي است كه براثر ساخت‌وساز، ترك‌هايي روي قبرها ايجاد شده‌اند.

به گزارش ايسنا، حالا پس از گذشت شش سال از ايجاد شدن ترك‌ روي قبرها، اين آرامگاه كاملا ويران شده‌ است.

رييس شوراي شهر تهران - احمد مسجدجامعي - در بازديدي كه 29 آذرماه امسال از اين آرامگاه داشت، گفت: مشكل اين است كه چنين بناهايي در سطح شهر تهران ديده نمي‌شوند. اين نخستين ديدار ما از اين بنا بود و اميدواريم بتوانيم مشكلات آن را زودتر برطرف كنيم.

اما شهردار منطقه‌ي 11 تهران در همين بازديد، اظهار كرد: درست نيست كه ما در اين زمينه هزينه كنيم، ولي سازمان ميراث فرهنگي كار را تأييد نكند. نخست اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران بايد پيش‌قدم شود و سپس ما وارد كار مي‌شويم.

زيرزمين آرامگاه در سال 1392- عكس از سميه ايمانيان

حالا بايد منتظر ماند تا سازمان ميراث فرهنگي و شهرداري درباره‌ي حفاظت از اين آرامگاه به توافق برسند؛ كاري با توجه به نمونه‌هاي مشابه مي‌توان گفت كه چندان آسان نيست و در برخي موارد نيز سال‌ها طول مي‌كشد و حتي عمر بنايي تاريخي هم براي ديدن اين توافق كفايت نمي‌كند.

به گزارش ايسنا، پس از به توپ بسته شدن مجلس در دوره‌ي مشروطيت و دستگيري سردمداران مشروطيت در سوم تيرماه ۱۲۸۷، ميرزا جهانگيرخان صوراسرافيل و ملك‌المتكلمين (ميرزا نصرالله‌خان بهشتي) دو روزنامه‌نگار مشروطه‌خواه توسط نيروهاي هوادار محمدعلي شاه در «باغشاه» تهران به قتل رسيدند و جسدشان توسط قزاقان به خندقي بيرون از «باغشاه» پرتاب شد. وقتي دوستان‌شان از اين اتفاق خبردار شدند، آن‌ها را شبانه در همان خندق پشت ديوارهاي باغشاه، يعني در خيابان كمالي، خيابان مخصوص، كوچه‌ي شهيد ابراهيمي فعلي دفن كردند. پس از دوران استبداد صغير، سنگ قبري براي‌شان تهيه شد.

انتهاي پيام

قبر روزنامه‌نگاران دوران مشروطه سال 1388

محل آرامگاه در سال 1392- عكس از سميه ايمانيان

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن