تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802727295




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رجال پهلوي/وزير امور خارجه محمدرضا شاه چگونه انتخاب شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رجال پهلوي/وزير امور خارجه محمدرضا شاه چگونه انتخاب شد
شريف امامي نخست وزير شاه در خاطراتش آورده است: شاه نسبت به وزارت خارجه حساسيت خاصي پيدا كرده بود و هر كسي را نمي‌پسنديد و ميل داشت كسي باشد كه كاملاً مورد نظر خودش باشد. عضدي را معرفي كردم كه شاه پسنديد به او گفت: شما وزير من هستيد. و هر روز گزارشات را به خود من بدهيد.»


به گزارش خبرنگار تاريخ خبرگزاري فارس، يدالله عضدي فرزند نصرت‌الله ميرزا ملقب به امير اعظم و نوادۀ وجيه‌الله ميرزا سپهسالار، در سال 1277ش/ 1898م، در تهران به دنيا آمد.

تحصيلات ابتدايي را نزد معلمان خصوصي در منزل فرا گرفت. عضدي علاوه بر صرف و نحو عربي، علومي مانند فيزيك، شيمي، مثلثات، هندسه و رياضيات را هم آموخت.

وي بر زبانه‌اي ‌فرانسوي، اسپانيولي، آلماني نيز مسلط بود. سپس براي ادامه تحصيل به استانبول رفت و پس از قتل پدرش (1294ش) ‌به تهران آمد. در آن زمان به همراه شاهزاده عبدالمجيد ميرزا عين‌الدوله عموي پدرش به ديدار احمدشاه قاجار رفت و شاه قاجار ضمن تسليت به او، طبق فرماني به او لقب «امير اعظم» داد كه همان لقب پدرش بود و او را حكمران شاهرود و سمنان و دامغان نمود و حكومت استرآباد را نيز به او داد.

عضدي در سال 1306ش، به وزارت امور خارجه منتقل شد و اولين سمت او مستشار سفارت ايران در برلين بود و چند سالي هم كاردار همان سفارتخانه شد.

بعد از بازگشت به تهران به رياست ادارۀ كارگزيني رسيد. در سال 1310ش، با سِمت شارژدافر ــ كاردار ــ به واشنگتن رفت و به مدّت دو سال طي سالهاي 12- 1310، در آمريكا بود. در تير ماه 1312، با سمت وزير مختاري عازم ورشو پايتخت لهستان گرديد و در دي ماه همان سال به ايران بازگشت. سپس رياست اداره سجلات و تذكره و تابعيت را به دست آورد. در ارديبهشت 1320، به جاي اللهيار صالح، معاون اول وزارت دارايي شد.

يدالله عضدي در كابينه‌هاي مختلف خدمت كرد. همواره سمت وزارت يا معاونت را بر عهده داشت. در كابينه فروغي وزير دارايي بود. در زمان نخست‌وزيري سهيلي در كابينه اول او وزير راه شد. همين سمت را در كابينه سوم قوام‌السلطنه (از 18مرداد 1321 تا 24 بهمن 1321) برعهده داشت. در زمان نخست وزيري شريف امامي به سمت وزارت امور خارجه منصوب شد.

عضدي در 14 مرداد 1322، سفارت ايران را در ريودوژانيرو (برزيل) تأسيس كرد و تا اسفند 1327، وزير مختار بود.

در مرداد ماه 1322، عضدي وزير مختار ايران در برزيل نزد دولت ‌آرژانتين آكرديته شد و از آن زمان تا سال 1334، سفيران ايران در برزيل، در آرژانتين وزير مختار آكرديته بودند. عضدي، به مدّت يك ماه از تير تا مرداد 1340، سفير ايران در «بوئنوس آيرس» آرژانتين بود.

عضدي قبل از رسيدن به منصب وزارت امور خارجه، از ارديبهشت تا شهريور 1339، سفير ايران در عراق بود و دائماً از محل مأموريت خود و آب و هواي عراق شكايت داشت.

در شهريور ماه 1339، زمان نخست وزيري شريف امامي به مدّت شش ماه به سِمت وزارت امور خارجه منصوب شد و در زمان وزارت خود كار خاصي انجام نداد. در كابينه دكتر اميني هم در اين سِمت بود. شريف امامي در خاطرات خود مي‌گويد: «روزي كه يدالله عضدي كه از سفارت بغداد براي ارائه گزارشات خود به تهران آمده بود؛ به اين فكر رفتم كه خوب است عضدي را براي وزارت امور خارجه تعيين كنم. شاه نسبت به وزارت خارجه حساسيت خاصي پيدا كرده بود و هر كسي را نمي‌پسنديد و ميل داشت كسي باشد كه كاملاً مورد نظر خودش باشد. شاه به او دستورهايي داد از جمله گفت: توجّه داشته باشيد كه شما وزير من هستيد. و اينكه هر روز گزارشات را به خود من بدهيد.» در واقع هر روز وزير امور خارجه شرفيابي داشت. سپس دستور مي گرفت و بعد روي آن اقدام مي كرد. وزارت خارجه را خود شاه زير نظر داشت. يدالله عضدي در سال 1340، در سن 63 سالگي در شاهرود درگذشت.

انتهاي پيام/

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن