واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: پرونده بنياد اكبر رادي در وزارت ارشاد گم شد!
پروندهي ثبت بنياد اكبر رادي نمايشنامهنويس ايراني در وزارت ارشاد گم شده است!
بهزاد صديقي سخنگوي بنياد اكبر رادي همزمان با سالروز درگذشت اين نمايشنامهنويس-پنجم ديماه درباره ثبت اين بنياد به خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توضيح داد: اوايل تابستان امسال براي پيگيري تقاضاي ثبت بنياد رادي به وزارت ارشاد مراجعه كرديم اما معلوم شد تقاضايي كه براي ثبت اين بنياد به ارشاد ارائه شده بود، گم شده است!
وي ادامه داد: مسوولي كه پرونده ثبت موسسات فرهنگي را در وزارت ارشاد تحويل ميگيرد به ما گفت چنين تقاضايي ارائه نشده است به همين دليل ما دوباره بايد از اول مراحل ثبت بنياد را طي كنيم و در اولين اقدام بايد فرم تقاضاي خود را به بخش صدور مجوز موسسات فرهنگي در وزارت ارشاد ارائه كنيم.
صديقي در پاسخ به اين پرسش كه ثبت اين بنياد چقدر زمان ميبرد، توضيح داد: پيش از اين ثبت بنيادهاي فرهنگي زمان زيادي ميبرد و شايد حدود يكسال طول ميكشيد اما گويا الان سريعتر اتفاق ميافتد و اميدواريم اين مجوز، اواخر امسال يا اوايل سال آينده به بنياد استاد رادي ارائه شود.
سخنگوي بنياد رادي درباره برنامههاي ويژه اين بنياد همزمان با سالروز درگذشت اكبر رادي توضيح داد: فعلا بخش آموزش را فعال كردهايم و در روزهاي آتي كارگاه نمايشنامهنويسي با همكاري مدرسه تئاتر «سه نقطه» برگزار ميشود. اما براي سالگرد استاد برنامه خاصي نداريم زيرا بنياد به لحاظ بودجه و امكانات دچار كمبود است.
او يادآور شد: همين مشكلات باعث شد تا حتي سالروز تولد استاد رادي در مهرماه را نيز با تأخير برگزار كنيم و اگر آن زمان مدير تئاتر شهر با ما همكاري نميكرد، نميتوانستيم برنامه را در سالن كنفرانس اين مجموعه برگزار كنيم.
صديقي كه مدتي است مسئوليت صدور مجوز اجراي آثار اكبر رادي را عهدهدار شده است، درباره اجراي نمايشنامههاي او توضيح داد: خوشبختانه نمايشنامههاي آقاي رادي در ميان گروههاي جوان طرفداران بسياري پيدا كرده است به طوري كه چند گروه جوان و دانشجو تقاضاي اجراي نمايشنامههايي همچون «ارثيه ايراني»، «كاكتوس» و «پايين گذر سقاخانه» را براي شركت در جشنواره تئاتر دانشگاهي و يا اجراي عمومي در تالار استاد انتظامي خانه هنرمندان را ارائه كردهاند كه اين آثار سال 93 اجرا خواهند شد.
عضوي هيأت موسس بنياد رادي از برپايي رپرتواري از آثار اين نمايشنامهنويس در سال آينده خبر داد و به ايسنا گفت: به مجموعه تئاتر شهر پيشنهاد كردهايم مهرماه 93 رپرتواري از چند نمايشنامه آقاي رادي برگزار شود و در حال حاضر با اجراي نمايشنامههايي به كارگرداني روزبه حسيني، ايوب آقاخاني و فريدون محرابي موافقت شده است، اما برگزاري اين رپرتوار به مشخص شدن مدير تئاتر شهر وابسته است.
صديقي در عين حال تأكيد كرد: اگر اجراي عمومي اين آثار ميسر نشود اما حتما چند نمايشنامه از آقاي رادي نمايشنامهخواني خواهد شد.
اين نمايشنامهنويس و منتقد تئاتر اضافه كرد: بنا داريم سال آينده «همايش ملي راديشناسي» را برگزار كنيم كه اين همايش شامل اولين دوره مسابقه نمايشنامهنويسي رادي و سومين دوره مسابقه پژوهشي راديشناسي خواهد بود و اميدواريم اين همايش نيز همچون رپرتوار آثار استاد، مهرماه و در سالروز تولد ايشان برگزار شود.
او درباره در اختيار داشتن مكاني براي فعاليتهاي بنياد رادي تصريح كرد: فعلا هيچ مكاني در اختيار نداريم البته به دليل حضور شهرام كرمي مدير مركز هنرهاي نمايشي سازمان فرهنگي هنري شهرداري در هيأت مؤسس بنياد رادي، جلسات ما در دفتر كار ايشان برگزار ميشود. صحبتهايي هم انجام شده تا مكاني ديگر در اختيار بنياد قرار بگيرد اما همه اينها به همكاري وزارت ارشاد و شهرداري بستگي دارد.
بهزاد صديقي در پايان سخنانش اظهار اميدواري كرد: دولت جديد كه دولت تدبير و اميد است در بخش فرهنگي هم به اين شعار عمل كند و تقاضاي هنرمندان براي ثبت بنيادهايي همچون بنيادهاي اكبر رادي، هوشنگ گلشيري و نادر ابراهيمي به نتيجه برسد.
او يادآور شد: در دوره گذشته بدون هيچ پيششرطي بنياد ادبيات نمايشي در معاونت هنري تأسيس شد. اين موضوع نشان ميدهد مسئولان اگر بخواهند، ميتوانند بنيادهاي فرهنگي را ثبت كنند.
به گزارش ايسنا،اكبر رادي ۱۰ مهر ۱۳۱۸ در شهر رشت زاده شد. در سال ۱۳۲۹ به علت ورشكستگي پدر(كارخانه قندريزي كوچك) همراه خانواده به تهران مهاجرت كرد. سال ۱۳۴۱ نمايشنامه «روزنه آبي» را با هزينه شخصي و در سال ۱۳۴۳ نمايشنامه «افول» را با سرمايه گروه ادبي طرفه منتشر كرد.
رادي با نگارش نمايشنامههايي همچون «ملودي شهر باراني»،«آهنگهاي شكلاتي»،«هاملت با سالاد فصل»،«شب روي سنگفرش خيس»،« لبخند باشكوه آقاي گيل»،«ارثيه ايراني»،«از پشت شيشهها»، «صيادان»،«مرگ در پاييز» (شامل سه تك پرده: محاق، مسافران، مرگ در پاييز)،«آهسته با گل سرخ»،«در مه بخوان،«پلكان»،«منجي در صبح نمناك» و « آميز قلمدون» يكي از پايههاي نمايشنامهنويسي ايران است.
او كه علاوه بر نگارش نمايشنامه، به عنوان معلمي دلسوز نيز به تدريس نمايشنامهنويسي در دانشگاه مشغول بود، 5 دي ماه سال 86 بعد از تحمل يك دوره بيماري سرطان در تهران درگذشت.
انتهاي پيام
چهارشنبه 4 دي 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]