تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802537892




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آخرين وضعيت درياچه اروميه تشريح شد


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: آخرين وضعيت درياچه اروميه تشريح شد
با تاكيد ويژه رياست محترم جمهور ، احياي درياچه اروميه يكي از برنامه هاي مهم و ضروري دولت تدبير و اميد قرار گرفت و با بازديد ميداني اعضاي مرتبط هيئت محترم دولت از پارك ملي درياچه اروميه و هم قسم شدن ايشان اقدامات اساسي آغاز گرديد .
شبكه استاني صدا و سيماي آذربايجان غربي در گفتگوي ويژه خبري خود با حضور مدير كل حفاظت محيط زيست و مدير كل سازمان جهاد كشاورزي استان به بررسي وضعيت پارك ملي درياچه اروميه پرداخت .

حسن عباس نژاد مدير كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي سطح تراز كنوني درياچه اروميه را 1270.54 متر بالاتر از دريا هاي آزاد عنوان كرد كه در مقايسه با سال 74 يعني پر آب ترين زمان درياچه اروميه 7.5 متر كاهش داشته و با تراز اكولوژيكي مصوب سال 53 ، 6.5 متر كاهش داشته و 3.5 متر پائين تر از حداقل سطح اكولوژيكي آن براي نياز زيستي لازم مي باشد و 38 سانتيمتر پائين تر از سال گذشته در اين زمان مي باشد .

وي افزود : ماهيت جزاير درياچه اروميه تغيير كرده و متاسفانه به واسطه خشكي به هم وصل شده اند و اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي بر اساس وظيفه ذاتي خود ، نسبت به علوفه رساني و انتقال آب به شيوه دستي و با بالگرد ، براي حفاظت از حيات وحش در اين جزاير اقدام نموده به طوري كه تا كنون در اين خصوص به هيچ مشكلي بر نخورده و نخواهد خورد .

عباس نژاد گفت : با تاكيد ويژه رياست محترم جمهور ، احياي درياچه اروميه يكي از برنامه هاي مهم و ضروري دولت تدبير و اميد قرار گرفت و با بازديد ميداني اعضاي مرتبط هيئت محترم دولت از پارك ملي درياچه اروميه و هم قسم شدن ايشان اقدامات اساسي آغاز گرديد .

اين مقام مسئول اظهار داشت جلسات مختلف با متخصصين داخلي و خارجي و نشستهاي علمي و عملياتي با سازمان هاي مردم نهاد و مشاورين صورت پذيرفت كه در مجموع 43 طرح جمع آوري و دسته بندي گرديد و از بين طرح هاي 24 گانه احياي درياچه اروميه كه قبلا مصوب گرديده بود ، 19 طرح آن انتخاب گرديد تا به صورت اضطراري و فوري در كوتاه مدت براي برون رفت از شرايط حاكم فعلي انجام پذيرد .

وي از انتخاب يك تيم نظارتي فرابخشي براي نظارت بر روند اجراي كار توسط رئيس جمهور خبر داد و اظهار داشت اين تيم به زودي معرفي خواهند شد.

عباس نژاد با اشاره به بارش هاي خوب اخير ، ارتقاع سطح تراز درياچه اروميه را از 1270.31 به 1270.54 خبر داد و افزود سطح آب درياچه اروميه هم اكنون 23 سانتيمتر افزايش يافته است كه اين تقريبا معادل 400 الي 500 ميليون متر مكعب آب مي باشد.

وي با تاكيد بر ضرورت وجود شاخص در راندمان بهره برداري از آب براي كشاورزي و توليد از افزايش 40درصدي بارش نزولات جوي طي 2 سال اخير خبر داد و اظهار داشت سر ريز آب حاصله از اين نزولات متاسفانه به داخل درياچه اروميه اتفاق نيفتاده است .

ايشان ادامه داد : ميزان راندمان مصرف آب در مصرف كشاورزي اين استان معادل با استان اصفهان مي باشد و حتي پرت آب در بخش كشاورزي و صنعت در استان غربي و اصفهان 70 درصد مي باشد ، اين در حالي است كه وضعيت بحراني تالاب بين المللي درياچه اروميه تغييري اساسي در سيستم آبياري را ميطلبد .

مدير كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت : ما محيط زيستي ها به هيچ وجه با كشاورزي مخالف نيستيم ولي معتقد به اصلاح الگوي كشت و مديريت صحيح مصرف آب مي باشيم .

حسن عباس نژاد با اشاره به اينكه درياچه اروميه داراي سه عنوان با عناوين پارك ملي درياچه اروميه ، تالاب ملي پارك ملي درياچه اروميه ثبت شده در سايت رامسر و ذخيره گاه زيست كره از سوي سازمان ملل متحد مي باشد از عظم ملي و استقبال جوامع بين المللي براي احياي آن خبر داد و اظهار داشت سازمان ملل برنامه مديريتي براي درياچه اروميه تدوين كرده و يك شركت ژاپني پيشنهاداتي براي نحوه آبياري در كشاورزي ارائه نموده است .

مهندس عباس نژاد با انتقاد از اينكه حق آبه درياچه اروميه حذف و به كشاورزي اعطا گرديده است اظهار داشت سالانه 2.5 ميليارد متر مكعب از آب هاي زيرزميني نيز براي كشاورزي مصرف مي گردد كه تداوم اين روند ، در آينده اي نه چندان دور ، مشكلات بسيار حاد تري به ما تحميل خواهد كرد و توسعه كشاورزي دامن گير درياچه اروميه خواهد شد .

وي درياچه اروميه را يك موجود زنده دانست و شاهرگ آن را در دست وزارت نيرو و وزارت جهاد كشاورزي اعلام كرد

مدير كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي در انتهاي سخنانش با تشكر از استاندار اظهار داشت : ايشان با برنامه ها و رويكردي جديد از جمله تغيير الگوي معيشت مردم استان از كشاورزي به بخش خدمات با استفاده از وجود ظرفيتهايي همچون مناطق آزاد تجاري و استفاده از صد ها كيلومتر مرز مشترك اين استان با سه كشور همسايه ، پيگير و حامي احياي درياچه اروميه مي باشند.

در ادامه اين گفتگوي ويژه خبري ، مهندس مختاري رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان آذربايجان غربي چنين اظهار نمود كه هم اكنون 45 هزار هكتار از مجموع 260 هزار هكتار از اراضي زير كشت استان به شيوه نوين اجرا ميگردد و با توجه به مشكل كم آبي در استان اقداماتي در راستاي تغيير الگوي كشت به ويژه در خصوص محصولاتي كه نياز بيشتري به آب دارند اقداماتي انجام داده ايم ، به طور مثال از 38 هزار هكتار اراضي زير كشت چغندر قند در سال 89 ، هم اكنون با كاهش 12 هزار هكتاري آن فقط 26 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان به كشت اين محصول آب بر اختصاص داشته و توسعه آن را ممنوع كرده ايم .

وي با اشاره به وظيفه ذاتي وزارت جهاد كشاورزي در سيانت از توليد و تامين امنيت غذايي كشور اظهار داشت: صرفا بخش كشاورزي عامل خشك شدن درياچه اروميه نمي باشد و در صورت آبياري نوين كليه اراضي زير كشت استان ، كه مشتمل بر يك ميليارد و ششصد و پنجاه ميليون متر مكعب مي باشد ، فقط چهارصد ميليون متر مكعب صرفه جويي خواهد شد .
مهندس مختاري با تاكيد بر اينكه در حال حاضر 24 هزار حلقه چاه غير مجاز در حوضه آب خيز درياچه اروميه وجود دارد اظهار داشت براي سامان دهي آنها كه از وظايف محترم نيرو مي باشد ، براي هرگونه همكاري اعلام آمادگي كرده ايم و در صورت آغاز اين حركت در راستاي تمكين كشاورزان محترم براي اين مهم اطلاع رساني خواهيم كرد .

ايشان از همكاري با يك شركت ژاپني كه قبلا در استان گلستان در راستاي آبياري نوين سابقه مثبتي داشته اند خبر داده و ومديريت توليد محصولات كشاورزي ، مصرف بهينه آّب ، آگاه سازي و اطلاع رساني به مردم و تشكيل تشكلهاي آب بران را از برنامه هاي در دست اقدام سازمان تحت مديريتش اعلام كردو افزود در جلسات تخصصي كه با كشاورزان و باغداران استان برگزار خواهيم كرد ، برنامه هاي تغيير الگوي كشت و مصرف بهينه آب را به استحضارشان خواهيم رساند .

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن