تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ ات گفته شود، درباره ديگران مگوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803144002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كنكاش ايران مشكلات شهر مرزي مهران در استان ايلام را بررسي مي‌كند آوازي كه از دور خوش است


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: كنكاش ايران مشكلات شهر مرزي مهران در استان ايلام را بررسي مي‌كند آوازي كه از دور خوش است
زينب مراديان

نام مرز مهران هر ساله با فرارسيدن اربعين حسيني بيش از هر زمان ديگري بر سر زبان‌ها مي‌افتد؛ چرا كه زائران و مسافراني كه از اين مرز در طول سال تردد مي‌كنند آمارشان ميليون نفري است و اين آمد و شد اين گمان را بيش از پيش تقويت مي‌كند كه مردم شهر مهران و استان ايلام از اين حجم عظيم تردد اتباع داخلي و خارجي و ترانزيت سوخت و صادرات مرزي و غيره بهره اقتصادي مناسبي مي‌برند، اما واقعيت‌ها گوياي حقيقت ديگري است.
ايلام از جمله استان‌هاي محروم است كه با نرخ بالاي 21درصد يكي از ركورد‌داران ميزان آمار بيكاري در كشور است. همين مسأله موجب مهاجرت‌هاي بي‌رويه ايلامي‌ها به ديگر استان‌ها چون تهران، خوزستان، آذربايجان و بوشهر شده، تا جايي كه جمعيت آنان در سال‌هاي گذشته رشد چنداني نداشته است! و اين مسأله در حاليست كه ايلام ۷ درصد منابع نفتي، ۱۳ درصد منابع گازي و ۴۲۵ كيلومتر مرز مشترك با عراق را داراست كه اين مهم مي‌تواند باعث ايجاد صادرات و واردات و اشتغال‌زايي شود و اينها همه جدا از طبيعت بي‌بديل اين استان است. مسئولان در اين خصوص همواره سعي داشته‌اند تا با انتقال صنايع و كارخانجات و ساخت مناطق آزاد و تجاري، موجب رونق اقتصادي استان‌ها، جلوگيري از مهاجرت‌هاي بي رويه و ايجاد اشتغال براي مردمان بومي اين مناطق شوند. اما اينجا، يعني مهران، حكايتش با اين اصول و قاعده فرق مي‌كند! ساكنان امن‌ترين مرز زميني كشور، كه 10 سال از زمان تصويب شدن مرز شهرشان با كشور عراق، به عنوان مرز رسمي و بين‌المللي ازسوي هيأت دولت وقت مي‌گذرد، فقط شاهداني هستند كه هر روز مبادلات چند ميليارد توماني و ترددهاي ميليوني مردم را از اين منطقه مرزي مي‌بينند! حكايت مهراني‌ها و مرز بين‌المللي آنان به مانندشنيدن صداي دهلي است كه از دور خوش است....
مهراني‌ها فقط نظاره گرند!
عليرضا سهايي، از اهالي شهر مهران كه دانشجوي كارشناسي مديريت بازرگاني است با بيان اين كه ما فقط شاهد تردد زوار و كاميون‌هاي صادراتي هستيم به ايسنا، مي‌گويد: ‌افزايش آن‌ها تأثيري در معاش مردم و نقشي در كاهش نرخ بيكاري اين شهرستان ندارد،چرا كه برنامه‌ريزي مسئولان در اين زمينه ناعادلانه و غيرعلمي است. نظام‌الدين شهرياري كه صاحب يك سوپر ماركت در شهر مهران است، خاطرنشان مي‌كند: ‌براي زائران و مسافران به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده كه هيچ ارتباطي با شهر و مردم مهران نداشته باشند، نه از هتل ما استفاده مي‌شود و نه از مغازه‌هاي ما چيزي خريداري مي‌كنند. ‌وي به نكته اي قابل توجه اشاره مي‌كند: ‌مسئولان قصد دارند با ساخت كمربندي شهر مهران حتي اجازه عبور اتوبوس‌ها به داخل شهر را هم ندهند! مي‌خواهم به مسئولان بگويم مردم مهران از هيچ بابتي منتفع نمي‌شوند و اين به علت عملكرد نادرست مسئولان مربوطه است.‌
تبديل مرز مهران به منطقه ويژه اقتصادي
مصوبه تبديل مرز مهران به منطقه ويژه اقتصادي چند سال قبل در دولت احمدي‌نژاد اتفاق افتاد و قرار بود با ايجاد زيرساخت‌ها در اين مرز امن، شرايط به‌گونه‌اي پيش رود كه ضمن رفع كمبودها، امكانات اقتصادي و ايجاد اشتغال و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري فراهم شود. اما اين مصوبه هيچ وقت رنگ اجرايي به خود نگرفت و مرز مهران كه از آن به نام مرز بين‌المللي مهران و امن‌ترين مرز كشور ياد مي‌شود همچنان از حداقل امكانات برخوردار است.گفته مي‌شود قصد دارند در آينده اين مرز را به منطقه آزاد تجاري تبديل كنند در حالي كه مصوبه قبلي مبني بر ايجاد منطقه ويژه اقتصادي در مهران محقق نشد.
اما براي آن كه بدانيم اين وعده و وعيدها امروز به كجا رسيده و بالاخره آيا مردم مهران مي‌توانند از ظرفيت‌هاي موجود در شهرشان بهره‌مند شوند به سراغ يكي از نماينده‌هاي استان ايلام در مجلس رفتيم.
تردد انفرادي خواست مرزنشينان
نماينده مردم مهران در مجلس، سخنان خود را با گلايه از سازمان حج و زيارت، بخصوص در دوره مديريتي دولت قبل آغاز مي‌كند.
احمد شوهاني در گفت‌وگو با ايران مي‌گويد: سازمان حج و زيارت مديريت تردد زوار را با شركتي به نام «شمسا» در اختيار گرفته است. وي با بيان اين كه اين شركت هزينه بسياري را هم بابت انتقال به عتبات عاليات از زائران اخذ مي‌كند، خاطرنشان مي‌كند: اين شركت رقمي نزديك به يك ميليون تومان بابت هر فرد مي‌گيرد و اين افراد را در قالب كاروان به عتبات عاليات اعزام مي‌كند. نماينده مردم مهران معتقد است كه سود و منفعت اين اقدام تنها به سود حج و زيارتي‌ها است و ديگر استان‌هاي مرزي و شهري مثل مهران و مردمان آن هيچ خيري از مرز بين‌المللي نمي‌برند و تنها گرما و گرد و خاك است كه نصيب آنها مي‌شود. شوهاني در چرايي اين موضوع خاطرنشان مي‌كند: حج و زيارت طوري برنامه‌ريزي مي‌كند كه زائران و مسافران هيچ گونه ماندگاري در شهر نداشته باشند. حتي رستوران‌هاي خاص خود را هم در بين راه دارند و آبمعدني و نوشابه را هم از جايي غير از شهر مهران تهيه مي‌كنند!
نامه‌اي با 151 امضا به رئيس جمهوري
وي با بيان اين كه مردم مهران از عملكرد شركت شمسا ناراحت‌اند، به نامه‌اي كه اخيراً با امضاي 151 نماينده مجلس به رئيس جمهوري نوشته‌اند، اشاره و تصريح مي‌كند: در اين نامه از دكتر روحاني خواسته‌ايم تا تردد زائران را به صورت انفرادي آزاد كنند تا اگر شخصي خواست به غير از كاروان‌ها به صورت انفرادي تردد كنند، اين امكان برايش فراهم شود. نماينده مردم مهران در پاسخ به اين سؤال كه مسأله تأمين امنيت براي سفرهاي انفرادي چگونه خواهد بود، مي‌گويد: تا به حال اتفاق‌هايي كه افتاده است، براي كاروان‌ها بوده و نه سفرهاي انفرادي و بعد هم هيچ كدام از حوادث اتفاق افتاده در مرز مهران نبوده است و خوشبختانه تا به حال در اين مرز از دماغ كسي حتي يك قطره هم خون نريخته است!
شوهاني با اشاره به مزاياي سفرهاي انفرادي براي مهراني‌ها تأكيد مي‌كند: علاوه بر اين كه سفرهاي انفرادي هزينه‌اش كمتر است، حسنش اين است كه مرزنشينان هم سود مي‌برند و اين خود به خود موجب ايجاد رفاه و توسعه در منطقه خواهد شد.
رونق تجارت چمداني
نماينده مردم استان ايلام در مجلس با اشاره به مصوبه دولت دهم درخصوص اعلام مرز مهران به عنوان منطقه ويژه اقتصادي، تصريح مي‌كند: متأسفانه اين مصوبه تنها در حد يك تابلو باقي مانده است چرا كه بايد سرمايه‌گذار بيايد و سرمايه‌گذاري كند كه از آن هم هيچ خبري نشده است. شوهاني مي‌گويد كه در حال تدارك هستيم و آقاي تركان (رئيس دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد) هم عنايت داشتند و قرار شده كه اين منطقه ويژه اقتصادي به منطقه آزاد تجاري تبديل شود چرا كه حوزه آن گسترده‌تر خواهد شد و دست سرمايه‌گذار بازتر مي‌شود. شوهاني با تأكيد بر اين كه تردد انفرادي خواست مرزنشينان است، مي‌گويد: اگر تجارت چمداني يا كوله‌بري در منطقه ايجاد شود، اين شهر هم همچون بانه رونق خواهد گرفت و اوضاع اقتصادي مهران نيزي دگرگون خواهد شد.

٭ شما مخاطبان صفحه «ايران زمين» مي‌توانيد با تماس با شماره تلفن 88761197-021يا ارسال ايميل به آدرس [email protected] مسائل و مشكلات عمده و اصلي استان خود را به منظور طرح و پيگيري با ما در ميان بگذاريد.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن