تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803236230




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران مشكلات و دغدغه‌هاي صنعت و صنعتگران سنگ استان را بررسي مي‌كند سنگ لرستان؛ در جستجوي جايگاه واقعي


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: ايران مشكلات و دغدغه‌هاي صنعت و صنعتگران سنگ استان را بررسي مي‌كند سنگ لرستان؛ در جستجوي جايگاه واقعي
فرح خادم المله
لرستان يكي از استان‌هايي است كه با توجه به منابع غني سنگ، بخصوص سنگ‌هاي تزئيني و نما، بازاري بكر، با ظرفيت‌هايي بالقوه براي سرمايه‌گذاري در عرصه فرآوري انواع سنگ‌هاي تزئيني، ساختماني و مواد كاني غيرفلزي محسوب مي‌شود.
آمارهاي اعلام شده از سوي سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان حاكي ازآن است كه از 67 ماده معدني شناخته شده در كشور، 17 ماده معدني در لرستان وجود دارد. در اين ميان «سنگ»‌ها در بخش كاني‌هاي غيرفلزي ازجايگاه ويژه‌اي برخوردار بوده، به گونه‌اي كه سالانه حدود يك و نيم ميليون تن سنگ تنها از معادن اين استان استخراج مي‌شود كه بخش اعظم آن سنگ‌هاي ساختماني و تزئيني است كه در ايران وجهان در زمره بي‌نظيرترين سنگ‌ها در نوع خود محسوب مي‌شوند. با وجود چنين ظرفيت‌هايي متأسفانه هم‌اكنون اين صنعت نيز مانند بسياري ديگر از صنايع كشور در زمينه‌هايي مانند، فرآوري، تجهيزات و امكانات به روز و مدرن، ضايعات بالا، بازاريابي و... با چالش‌هايي جدي مواجه است.
توليد 27 درصد سنگ‌هاي ساختماني كشور در لرستان
خداداد غياثوند، رئيس هيأت مديره كانون سنگ ايران و دبير انجمن تخصصي سنگ استان لرستان با اشاره به ظرفيت‌هاي بالاي اين استان در توليد انواع سنگ‌هاي معدني اظهار داشت: در حال حاضر يك هزار معدن و 5 هزار واحد سنگبري دركشور وجود دارد كه در كنار توليد سالانه 13 ميليون تن سنگ خام و 170 ميليون مترمربع سنگ فرآوري شده، اشتغالزايي 160 هزار نفر را نيز به دنبال داشته، با اين وجود سهم صادرات ايران از بازارهاي جهاني سنگ، كمتراز 3 درصد است!
غياثوند با ذكر اين نكته كه بيش از 60 درصد سنگ‌هاي صادراتي به صورت خام و فقط بين 35 تا
40 درصد به صورت سنگ بريده ارائه مي‌شود، گفت: اين وضع در حالي است كه ايران پس از چين، دومين توليد‌كننده و مصرف‌كننده بزرگ سنگ در جهان محسوب مي‌شود.
وي با تاكيد بر اينكه بيشتر صادرات سنگ ايران به كشورهاي آسياي مركزي، كشورهاي حوزه خليج فارس، برخي كشورهاي اروپايي و چين است، تصريح كرد: با اين وجود متأسفانه هيچ‌كدام از استان‌هاي كشور پايانه صادراتي در زمينه فروش سنگ نداشته و فقط 3 درصد صادرات به صورت مستقيم از سوي واحدهاي سنگبري صادر مي‌شود.
دبير انجمن تخصصي سنگ لرستان درخصوص فعاليت‌هاي صنعت سنگ در اين استان يادآورشد: لرستان با بيش از 76 معدن فعال و بيش از 530 واحد سنگبري يكي از بزرگترين قطب‌هاي صنعت كشور بوده، نزديك به 15 ميليون مترمربع توليد سالانه واحدهاي فرآوري و بيش از 5/2 ميليون تن (معادل 27 درصد توليد سنگ كشور) در زمينه استخراج سنگ‌هاي ساختماني به اين استان اختصاص دارد.
«خام فروشي» سنگ‌هاي توليدي
وي درخصوص مشكلات تخصصي اين صنعت و واحدهاي سنگبري در لرستان تصريح كرد: مهمترين مشكل در اين زمينه بحث خام فروشي سنگ‌هاي توليدي است كه متأسفانه موجب شده ارزش افزوده سنگ‌هاي استان به راحتي تقديم رقباي خارجي شده و ارزش افزوده و ايجاد اشتغال چند برابري به راحتي از دست برود.
به گفته رئيس هيأت مديره كانون سنگ ايران، بحث عدم دستيابي به بازارهاي خارجي به نسبت توليدات استان يكي ديگر از مشكلات بنيادي اين صنعت محسوب مي‌شود چرا كه عملاً زمينه ايجاد بازارهاي خارجي به صورت تخصصي به علت نبود پايانه‌هاي صادراتي براي اين توليدات وجود ندارد.
دعوت از سرمايه گذاران براي راه‌اندازي پايانه صادراتي سنگ
غياثوند يكي از راهكارهاي حضور در بازارهاي خارجي را، ايجاد پايانه‌هاي صادراتي عنوان كرده و ادامه داد: اين طرح دو بار در دولت‌هاي نهم و دهم در سفرهاي استاني به تصويب هيأت‌هاي وقت دولت رسيده، حتي مراكزي نيز براي ايجاد اين پايانه‌ها تعيين شده و پيگيري‌هاي فراواني هم از سوي فعالان اين صنعت انجام گرفت اما با تمام اين تفاصيل اين مصوبات هيچگاه به مرحله اجرا نرسيد.
حجت الله بيرانوند رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان نيز با ذكر اين نكته كه در جريان دور دوم سفرهاي استاني دولت دهم به استان، ايجاد دو پايانه صادراتي سنگ در خرم آباد و دورود به تصويب رسيد گفت: اين مصوبه ضمن تاكيد بر راه‌اندازي اين دو پايانه صادراتي سنگ، دولت را نيز متعهد مي‌كرد تا به بخش‌هاي خصوصي كه براي راه‌اندازي پايانه پيشقدم مي‌شوند،
10 درصد كمك بلاعوض اعطا كند.
وي از انواع معادن اين استان به معادن سنگ گچ، سنگ آهك، سنگ چيني، فروسيليس، فلدسپات، تالك، نمك و سنگ لاشه پالون اشاره كرد و افزود: درهمين راستا با وجود اعلام آمادگي بخش خصوصي و حتي اختصاص زميني براي اين امر، متأسفانه تاكنون هيچ سرمايه‌گذاري عملاً براي حضور در اين عرصه پا پيش نگذاشته است.
غياثوند درخصوص علل عملياتي نشدن مصوبات ايجاد پايانه‌هاي صادراتي فروش سنگ‌هاي توليدي استان نيز گفت: با توجه به اين‌كه اين طرح، پروژه‌اي زيرساختي بوده، منفعت چنداني براي بخش خصوصي ندارد بنابر اين انگيزه‌اي نيز براي سرمايه‌گذار ايجاد نكرده است.
ايجاد پايانه‌هاي صادراتي نيازمند سياست‌هاي تشويقي دولت
دبير انجمن تخصصي سنگ استان لرستان افزود: به عنوان مثال مي‌توان سالن‌هاي كارخانه‌هاي دولتي كه سال‌ها بلا استفاده مانده را در اختيار بخش خصوصي قرار داده، تا بسياري از مشكلات واحدهاي سنگبري به همين سادگي حل شود. غياثوند با بيان اينكه، هم اكنون با وجود اين كه در هر يك از واحدهاي سنگبري بين 500 ميليون تا يك ميليارد تومان سنگ توليدي آن‌ها در انبار اين كارخانه‌ها وجود دارد، اما اين واحدها حتي از پرداخت حقوق كارگران خود نيز
ناتوانند!
وي ادامه داد: اين در حالي است كه اگر پايانه‌هاي صادراتي تخصصي فروش سنگ‌هاي توليدي راه‌اندازي شوند، با فروش محصولات اين صنعت مي‌توان حتي بدون اين‌كه سرمايه و پولي به صنعت سنگبري وارد شود، سرمايه عظيمي به گردش درآيد و اشتغال 28درصدي اين صنعت به 40 تا 45 درصد برسد.
رئيس هيأت مديره كانون سنگ ايران درباره اقدام‌هاي فعالان اين صنعت درخصوص پيگيري ايجاد پايانه‌هاي صادراتي از دستگاه‌هاي ذيربط بيان كرد: طي چند سال گذشته تقريباً با تمامي دستگاه‌هاي ذيربط استاني و كشوري مكاتبه داشته‌ايم اما هرچه پيگيري كرديم كمتر به نتيجه رسيده‌ايم. حتي چند هفته قبل نيز با استاندار محترم لرستان و جناب آقاي دكتر قائد رحمت جلسه‌اي درخصوص حل اين مشكلات داشتيم كه با استقبال و قول‌هاي مساعد استاندارهمراه بود، مقررشد در جلسه ويژه‌اي اين مشكلات و مسائل با جديت پيگيري شود.
غياثوند رونق بخش مصالح سنگ را وابسته به سياست‌ها و ميزان بودجه‌هاي طرح‌هاي عمراني دانسته و خاطر نشان كرد: رونق بازار سنگ ارتباط مستقيم با بودجه‌هاي عمراني داشته، لذا با توجه به ركود پروژه‌هاي عمراني ناگزيز به ايجاد بازارهاي خارجي جهت صادرات محصولات در دوره‌هاي ركود در بازار داخل هستيم كه در اين زمينه ايجاد پايانه‌هاي صادراتي در استان‌هاي صاحب صنعت سنگ، تحت مديريت تشكل‌هاي صنعت سنگ آن استان‌ها مي‌تواند راهكار مناسبي محسوب شود.

اهداي قرآن كتابت شده حرم رضوي به حرمين امامين عسكريين(ع)

مشهد- خبرنگار ايران قرآن كتابت شده از سوي زائران پياده حرم رضوي با حضور هيأت ايراني ستاد مردمي كتابت نور در سايه شمس‌الشموس(ع) به انور مصطفي عباس الرياحي، معاون آستان حرم امامين عسكريين(ع) در كشور عراق اهدا شد.
دكتر اسماعيل رهدار، مسئول گروه اعزامي اهدا‌كننده اين قرآن، هدف از انجام اين مهم را اشاعه فرهنگ قرآني در جامعه دانست و افزود: اين قرآن، پنجمين قرآني است كه به بارگاه‌هاي نوراني ائمه(ع) در ايران و عراق اعطا مي‌شود و بيشتر كاتبان قرآن جواناني هستند كه با ذوق و شوق وصف‌ناشدني به كتابت قرآن اقدام كرده‌اند.
رهدار، با بيان اين كه 3 صفحه اول و 2صفحه آخر قرآن با طلا كتابت شده و ساير صفحات با خط زيبا و خوانا و با قلم خودكار از سوي زائران پياده امام رضا(ع)، جمعي از خدام افتخاري آستان مقدس رضوي، طلاب بانوي حوزه علميه بانو امين تهران و دانشجويان و فرهنگيان و دانش‌آموزان كتابت شده كه كاتبان موظف بودند روزانه يك صفحه قرآن را تلاوت كنند تا ثواب ختم قرآن صورت گرفته به ساحت مقدس مهدي فاطمه‌(عج) اعطا شود. انور مصطفي عباس الرياحي، معاون آستان حرم امامين عسكريين(ع) نيز از اين اقدام ستاد كتابت نور در سايه شمس‌الشموس(ع) تقدير و ابراز اميدواري كرد: اين‌گونه فعاليت‌ها بيش از پيش ادامه پيدا كند.اين قرآن كتابت شده با حضور مسئولاني از جمهوري اسلامي ايران و نماينده توليت حرم مطهر امام حسين(ع) در تهران رونمايي شد و به بارگاه منور حرمين امامين عسكريين(ع) در سامرا از سوي نمايندگان اين ستاد اهدا شد.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن