تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802525723




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزير امورخارجه ايتاليا به تهران آمد فصل جديد در روابط ديپلماتيك ايران و ايتاليا


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: وزير امورخارجه ايتاليا به تهران آمد فصل جديد در روابط ديپلماتيك ايران و ايتاليا
گروه سياسي‌: با انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس دولت يازدهم، روابط ايتاليا با ايران نشانه‌هايي از بهتر شدن را مشاهده مي‌كند. در همان روزهاي ابتدايي پيروزي روحاني، وزارت امور خارجه ايتاليا همراه با وزارت‌خانه‌هاي امور خارجه اغلب كشورهاي اروپايي، ضمن تبريك اين پيروزي، ابراز اميدواري جهت بهبود روابط با ايران را مطرح كردند.

اما با سفر بنينو، وزير امور خارجه ايتاليا به تهران اين روابط فصل تازه تري به خود گرفته است. رئيس‌جمهور در ديدارِ وزير خارجه ايتاليا با اشاره به روابط در حال توسعه دو كشور گفت: روابط كنوني ايران و ايتاليا در سطح انتظار دو ملت نيست و بايد از ظرفيت‌هاي موجود دو كشور با توجه به اراده دو دولت ايران و ايتاليا، استفاده صورت گيرد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور در ديدارِ وزير امور خارجه ايتاليا با اشاره به روابط در حال توسعه دو كشور گفت: روابط كنوني ايران و ايتاليا در سطح انتظار دو ملت نيست و بايد از ظرفيت‌هاي موجود دو كشور با توجه به اراده دو دولت ايران و ايتاليا براي گسترش روابط، بهترين استفاده صورت گيرد.

در اين ديدار كه روابط دو جانبه و تحولات منطقه‌اي و همكاري‌هاي بين‌المللي مورد بررسي قرار گرفت، روحاني با اعلام آمادگي براي ارتقاي روابط دو كشور به بالاترين سطح ممكن، گفت:‌ از اين كه گفته مي‌شود هيچ محدوديتي براي توسعه روابط وجود ندارد، خرسندم. رئيس‌جمهور با اشاره به ويژگي‌هاي مشترك تمدني و فرهنگي دو ملت، افزود: ايتاليا نقش شريكي مهم در رابطه با جمهوري اسلامي ايران را داشته و تا كنون به عنوان دروازه تعامل ايران با اروپا عمل‌كرده است،‌ لذا بايد روابط دو جانبه را بر اساس ديدگاهي پايدار و با اهدافي بلند مدت براي همكاري‌هاي مشترك در تمامي سطوح دنبال كنيم. وي با اشاره به روابط در حال توسعه دو كشور گفت: روابط كنوني ايران و ايتاليا در سطح انتظار دو ملت نيست و بايد از ظرفيت‌هاي موجود دو كشور با توجه به اراده دو دولت ايران و ايتاليا براي گسترش روابط، بهترين استفاده صورت گيرد. روحاني با اشاره به تعامل اقتصادي طرفين و با توجه به تحولاتي كه پس از ديدار و گفت‌و‌گو با نخست وزير ايتاليا در نيويورك صورت پذيرفت، گفت: تامين نيازهاي انرژي ايتاليا در حوزه‌هاي نفت و گاز همواره از اولويت‌هاي روابط دو كشور بوده و ما آمادگي داريم در حوزه‌هاي صنعت، انرژي، تجارت، محيط زيست، گردشگري و تبادلات علمي، فرهنگي روابطمان را ارتقا بخشيم. رئيس‌جمهور افزود: ايتاليا كشوري تاثيرگذار در اروپاست و تعاملات دو كشور مي‌تواند پي‌ريزي بناي اعتماد متقابل با اروپا را به دنبال داشته باشد و همكاري ايران و ايتاليا در سازمان ملل متحد نمونه بارز اين تعامل است. در اين ديدار خانم اِما بونينو وزير امور خارجه ايتاليا با اشاره به ديدار نخست‌وزير كشورش در نيويورك با روحاني، اين ديدار را نقطه عطفي در روابط دو كشور دانست و گفت: ايتاليا مايل است با اشتياق فراوان تحولات مثبت روابط دو كشور را پيش برده و با طراحي طيف وسيعي از همكاري‌ها در زمينه‌هاي اقتصادي‌، صنعتي،انرژي، گردشگري و همكاري‌هاي علمي و تحقيقاتي زمينه‌‌هاي ارتقاي روابط را فراهم آورد.

وزير امور خارجه ايتاليا با اشاره به توافقات صورت گرفته بين دو كشور براي ديدارهاي دو جانبه در زمينه بررسي همكاري‌ در حوزه‌هاي سياسي، فرهنگي، صنعتي، گردشگري و ميراث فرهنگي افزود: منافع ايتاليا اقتضا مي‌كند،‌ در پي ارتقا و توسعه روابط خود با ايران باشد و به همين دليل در تصويب قطعنامه‌اي كه بر اساس پيشنهاد ايران در سازمان ملل مطرح شد، ترجيح داد دركنار ايران باشد.اِما بونينو افزود: از اين رو،‌ ايتاليا اميدوار است علاوه بر ارتقاي‌ تعاملات ايران با اروپا، بتواند در خصوص پرونده‌هاي منطقه‌اي همكاري‌هاي مشتركي با ايران داشته باشد،‌ چرا كه به حل بحران سوريه و مسائل منطقه‌اي قائل به راه حل‌هاي سياسي بوده و اعتقاد دارد جمهوري اسلامي ايران در اين خصوص نقش بسيار مهمي را ايفا مي‌كند. وزير امور خارجه ايتاليا در پايان اين ديدار خواستار تداوم و گسترش سفرهاي دو جانبه و ارتقاي سطح همكاري‌هاي دو كشور شد.

تاكيد وزير خارجه ايتاليا بر ضرورت حضور ايران در نشست ژنو 2

اما بونينو، وزير امور خارجه ايتاليا كه براي رايزني با مقامات كشورمان به تهران سفر كرده است، در نشست مطبوعاتي مشترك با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان گفت: 19 نوامبر به شما قول داده بودم كه در پاسخ سفر شما به ايتاليا به تهران سفر خواهم كرد. زمان ملاقات رئيس‌جمهور ايران و نخست وزير ايتاليا به دو وزير امور خارجه مسووليت داده شد تا در جهت گسترش روابط تلاش كنند. وي با ابراز خرسندي از حضور در ايران به حضور فعال خبرنگاران زن ايراني حاضر در نشست اشاره كرد و افزود: از سفر خود به همراه هيات بزرگ رسانه‌ها به ايران خوشحالم، همكاران رسانه‌اي شما از خانم‌ها هستند و اين نشان از حرفه‌اي‌گري آنها دارد و اميدوارم با حضور و تلاش آنها همكاري ما گسترده‌تر شود و تاثيرات مثبت بر روابط داشته باشد.

وزير خارجه ايتاليا با بيان اين‌كه «اين هفته، هفته ايتاليا در ايران است و اين سفر به تهران هم نشانگر اراده مثبت ايتاليا براي شكل‌گيري فضاي نوين در روابط با ايران است» گفت: بعد از من طي روزهاي آينده وزير فرهنگ ايتاليا و رئيس كميسيون سياست خارجه سناي ايتاليا و نمايندگان صنعت ايتاليا به ايران سفر مي‌كنند.

وزير امور خارجه ايتاليا با اشاره به ديدار مشترك با محمدجواد ظريف خاطرنشان كرد: در اين نشست از سوي دولت ايتاليا براي همكاري دوجانبه در همه حوزه‌ها از جمله پرونده هسته‌اي و روند موفقيت آميز آن ابراز اميدواري كرديم، البته راه طولاني است بايد خويشتنداري صورت گيرد و لازم است گفتمان را ادامه دهيم. ايران بايد نقش اساسي در راستاي جستجوي راه حل بحران‌هاي منطقه‌اي ايفا كند، هفته گذشته نيز در بروكسل به اين موضوع تاكيد داشتم و معتقدم ايران بايد در بحران سوريه نقش اساسي داشته باشد و در راستاي جستجوي راه حل اساسي بحران سوريه ايفاي نقش كند. بونينو با اشاره به گفت‌وگوها درباره موضوعات منطقه به يادداشت تفاهم ايران و ايتاليا در خصوص افغانستان در 16 سپتامبر اشاره كرد و گفت: توافق كرديم كه آن يادداشت به اجرا برسد و برنامه‌ريزي در مورد منطقه هرات داشته باشيم.

بونينو گفت: آقاي ظريف آمادگي دارد موضوعات ناظر حقوق بشر را بدون پيش داوري مورد بررسي قرار دهد و ما به صورت دو جانبه مسائل را بررسي كرده‌ايم. در مورد موضوعات زنان با خانم ملاوردي گفت‌وگوي سازنده داشتيم و در گفت‌وگو با خانم ابتكار موضوعات اجرايي را مورد بررسي قرار داديم و قرار است در نمايشگاه ماه فوريه در ايران شركت‌هاي ايتاليايي با همكاران خود در ايران مشاركت سازنده داشته باشند.

وي گفت: مسائل را نبايد محدود و دوجانبه كنيم، بايد همه مسائل را لحاظ و گفت‌وگوها را توسعه بخشيم. تقويت حضور دانشجويان ايراني را افزايش خواهيم داد؛ چراكه اكنون دو هزار و 600 دانشجوي ايراني در ايتاليا مشغول به تحصيلند و علاقه‌مندي اين حضور را افزايش دهيم، تلاش مي‌كنيم همكاري با ايران را از نقطه نظر بين‌المللي افزايش دهيم و همكاري‌هاي فرهنگي را نيز تقويت كنيم، در راستاي تقويت همكاري در تقويت راه‌آهن و هوانوردي نيز گفتگو كرديم و به زودي يك هيات از بانك مركزي ايران به ايتاليا سفر مي‌كنند.

بونينو در پاسخ به سوال خبرنگاري در اين باره كه وي در گفت‌وگو با يك روزنامه اعلام كرده بعد از توافق ايران و 1+5 در ژنو يك مسابقه در بين كشورها براي حضور در ايران شكل گرفته كه هر كدام روابط بهتري با ايران داشته باشند و آيا حضور وي در همين راستا است، گفت: باعث خوشبختي است كه از اين مسابقه برنده خارج شود، اگر كار بهتري شكل بگيرد تعداد مسابقه دهندگان بيشتر خواهد بود، رقابت وجود دارد و ايتاليا نيز مقام خوبي را دارد. وي در پاسخ به سوال ديگري درباره حضور ايران در اجلاس ژنو 2 و اينكه نظر ايتاليا درباره حضور ايران چيست؟ گفت: چند روز پيش در اين باره كه چه كشورهايي در اجلاس ژنو 2 حضور داشته باشند تصميم گرفته شد ما قائل به اين هستيم كه تمام كشورهاي حاضر در منطقه براي فائق آمدن بر درام سوريه بايد در صحنه حضور داشته باشند و تلاش مي‌كنيم اين موضع خود براي حضور ايران در اجلاس ژنو 2 به نتيجه برسانيم.

بونينو در پاسخ به سوال ديگري درباره دورنماي روابط ايران و اتحاديه اروپا گفت: باب مذاكرات در رابطه با پرونده هسته‌اي ايران باز شده است، اميدواريم شاهد گشايش در روابط با اتحاديه اروپا باشيم و اينكه روابط ايران با اين اتحاديه همچون ديگر كشورها باشد و بر موانع فائق بياييم كاري كه يكي از تكاليف ما است البته روند طولاني و سختي است و نياز به تمرين، توجه و اعصاب قوي دارد.

اهميت روابط ايران و ايتاليا

گفتني است محمد جواد ظريف در ديدار با اما بونينو همتاي ايتاليايي خود در تهران با اشاره به اين مطلب افزود: جمهوري اسلامي ايران براي روابط با ايتاليا اهميت قائل است و خوشحاليم ميزبان شما در ايران براي ادامه مذاكرات و رايزني‌هاي فيمابين هستيم. وي تماس‌ها و سفرهاي متقابل ايران و ايتاليا را نشانه واقع‌بيني ايتاليا در روابط با ايران دانست و زمينه‌هاي توسعه مناسبات در ابعاد دو جانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي را گسترده دانست.

ظريف با اشاره به سابقه خوب همكاري ايران و شركت‌هاي ايتاليايي، آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي تقويت و گسترش همكاري‌هاي فيمابين در حوزه‌هاي توسعه حمل‌و‌نقل ريلي، انرژي و نفت را با توجه به طرح‌هاي توسعه‌اي كشور اعلام داشت و بر ضرورت نوآوري در راه‌هاي تقويت همكاري‌ها تاكيد كرد. ظريف همچنين با اشاره به سفر آتي وزير فرهنگ ايتاليا به تهران، آمادگي كشورمان را براي افزايش مبادلات فرهنگي، علمي و دانشگاهي خاطرنشان كرد. وي سپس با اشاره به تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي، مواضع دو كشور را در بسياري از مسائل نزديك خواند و زمينه‌هاي رايزني و همكاري‌هاي فيمابين را گسترده توصيف كرد. وزير امور خارجه ايتاليا نيز در اين ديدار با سازنده خواندن مذاكرات روز گذشته خود با معاونين رييس‌جمهور جمهوري اسلامي ايران،‌ تصريح كرد: مسلما امكانات و ظرفيت‌هاي بالقوه زيادي براي توسعه روابط تهران - رم از طريق گفت‌وگوهاي سياسي وجود دارد. اما بونينو با تاكيد بر علاقه‌مندي ايتاليا براي گسترش و تقويت مناسبات فيمابين در راستاي منافع دو كشور، به تمايل شركت‌هاي ايتاليايي براي حضور و همكاري مشترك در ايران اشاره كرد و افزود: شركت‌هاي ايتاليايي علاقه‌مند به همكاري با ايران در حوزه‌هاي زير ساختي، اقتصاد سبز، توسعه شبكه راه‌آهن و انرژي هستند. وي با تاكيد بر اهميت همكاري‌هاي فرهنگي، وجود 62 توافقنامه همكاري ميان دانشگاه‌هاي دو كشور را مثبت و سازنده خواند كه نشان از روند و مسير خوب تبادلات فرهنگي ميان دو كشور دارد.

بونينو با اشاره به اهميت سفر آتي وزير فرهنگ كشورش به ايران، علاقمندي رم براي همكاري با تهران در زمينه باستان‌شناسي را نيز يادآور شد. اهميت طرح رييس‌جمهور اسلامي ايران موسوم به (wave ) جهان عليه خشونت و افراط‌گرايي نيز در اين ديدار مورد توجه قرار گرفت. دو وزير همچنين در ارتباط با تحولات منطقه‌اي، پيرامون اوضاع در سوريه، افغانستان و نيز مسئله هسته‌اي و طرح اقدام مشترك به رايزني پرداختند.

ظريف در خصوص مسئله افغانستان، زمينه همكاري مشترك تهران- رم را در حوزه‌هاي مختلف از جمله مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مقابله با تروريزم و افراط‌گرايي و كمك به پيشرفت و رفاه بر شمرد. وزير امور خارجه ايتاليا نيز با اشاره به تفاهم‌نامه ايران و ايتاليا براي همكاري در مورد افغانستان، پيگيري اين همكاري‌ها را مهم خواند. در خصوص سوريه نيز ظريف بر ضرورت حل اين بحران از مسير راه حل سياسي مبتني بر واقع‌بيني و جديت و با هدف خاتمه خشونت و افراط و مشاركت مردم سوريه درسرنوشت خود و اجتناب از توسل به راه‌حل سياسي تاكيد كرد.

وزير امور خارجه ايتاليا نيز با اشاره به فاجعه انساني در سوريه بر نقش اساسي ايران در كمك به حل بحران‌ها تاكيد كرد و گفت: به اعتقاد ما تمامي كشورهايي كه در منطقه حضور و نفوذ دارند، بايد به اجلاس ژنو 2 دعوت شوند. بونينو در مورد مسئله هسته‌اي نيز ابراز اميدواري كرد پروسه مذاكرات تا رسيدن به موفقيت نهايي ادامه يابد.

رايزني و همكاري دو كشور در عرصه‌هاي بين‌المللي بويژه سازمان‌ ملل متحد نيز از محورهاي مذاكرات دو وزير در اين ديدار بود.

استفاده از ظرفيت‌ها براي توسعه همكاري

خانم «اما بونينو» وزير امور خارجه ايتاليا با علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز ديدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در اين ديدار با اشاره به پيشينه طولاني و خوب مناسبات ايران و ايتاليا، بر لزوم استفاده از ظرفيت‌هاي وسيع دو كشور براي توسعه و گسترش همكاري‌ها در حوزه‌هاي گوناگون تاكيد كرد و گفت: ايران و ايتاليا از فرصت‌هاي فراواني براي گسترش همكاري‌هاي نزديك در چارچوب منافع مشترك بويژه در زمينه همكاري‌هاي منطقه‌اي برخوردارند كه بايد از آنها استفاده كرد.

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه «منافع دو ملت در تقويت و تحكيم روابط است»، ابراز اميدواري كرد كه با مساعي مشترك، ارتباطات دوستانه دوجانبه گسترش يابد. وي از همكاري دو كشور در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي بويژه انرژي،‌ صنايع و زيرساخت‌هاي عمراني به‌عنوان زمينه‌هاي بالقوه مهم همكاري‌ها در آينده نام برد. لاريجاني در بخش ديگري از صحبتهاي خود، به تحولات سوريه اشاره كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران از ابتدا معتقد به راه حل سياسي براي بحران سوريه از طريق گفت‌وگوهاي سوري - سوري بوده است. رييس مجلس در ادامه با بيان اينكه «اظهارات اخير مقامات آمريكايي موجب تشديد بي‌اعتمادي ملت ايران به آنها شده است»، افزود: پايبند نبودن آمريكايي‌ها به توافقات، به گسترش بي‌اعتمادي ميان دو طرف منجر خواهد شد. وزير امور خارجه ايتاليا نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از سفر به ايران و تبادل نظر با مقامات كشورمان گفت: ايتاليا براي گسترش همكاري‌ها در حوزه‌هاي مختلف با ايران اهميت فراواني قائل است. اما بونينو همچنين از همكاري‌هاي پارلماني به عنوان يكي از زمينه‌هاي مهم مناسبات دوجانبه ياد كرد.

وي در ادامه با اشاره به تحولات منطقه گفت: ايتاليا همانند ايران معتقد به راه‌حل سياسي براي بحران سوريه است و مردم سوريه بايد براي آينده خود تصميم بگيرند. وزير خارجه ايتاليا درباره برگزاري موفق نشست ژنو 2 درباره سوريه، ابراز خوشبيني كرد.

وي همچنين با اشاره به توافق اخير 1+5 با ايران در مورد موضوع هسته‌اي اظهار كرد: تنها با تقويت اعتماد ميان دو طرف مسأله هسته‌اي حل خواهد شد.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن