تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819357935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رشد جمعيت دچار ايست شده است‌/ افزايش جمعيت فقط با قانونگذاري امكان‌پذير نيست


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: رشد جمعيت دچار ايست شده است‌/ افزايش جمعيت فقط با قانونگذاري امكان‌پذير نيست
رئيس مجلس گفت: افزايش جمعيت فقط با قانونگذاري امكان‌پذير نيست بلكه بايد تدابير ديگري در اين‌باره انديشيده شود تا جمعيت كشور افزايش يابد.
به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در مراسمي كه به مناسبت سوم دي (روز ثبت احوال) در تالار الغدير وزارت كشور برگزار شد، گفت: دوستان در سال‌هاي اخير نسبت به مكانيزه كردن سيستم‌هاي مديريتي دريافت اطلاعات جامعه روي آورده‌اند و اين كار لازم بود و نتيجه كار آن‌ها در نظام برنامه‌ريزي موثر باشد.

وي ادامه داد: افراد به وسيله سيستم‌هاي الكترونيك اطلاعات خود را دريافت مي‌كنند و به وسيله آرشيو اطلاعات فردي خود دسترسي دارند كه اين كار بسيار بزرگ و ارزشمندي است.

لاريجاني تاكيد كرد: اين اقدامات به دستِ دست اندركاران ثبت احوال در دست انجام است و واقعا جاي تشكر دارد كه اگر در مسئله شناسنامه‌ها و كارت ملي هوشمند نيز اين امر محقق شود، يك زمينه بسيار مهم براي استفاده چندگانه از اين مسئله در كشور راه اندازي مي‌شود و از اين جهت است كه اين سازمان در اين امر بايد حمايت شود تا در اين برنامه‌ريزي اصولي موفقيت حاصل شود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: ما در مجلس پشتيبان اين مسيري كه شما آغاز كرديد هستيم زيرا مي‌دانيم كه اين كار به نفع مردم است و مي‌توان نسبت به استفاده بهينه از منابع اقدام كرد هم چنين ما در نظام برنامه‌ريزي به چنين تحولي نياز داريم.

وي ادامه داد: معمولا در سازمان‌هايي كه قدمت دارند روش‌هاي گذشته تبيين شده اما در اشل جمعيتي امروز و استفاده از امكانات الكترونيك بايد تحول ايجاد كرد به ويژه براي سازمان‌هاي ثبت احوال اين كار ضروري است و اميدواريم كه تلاش‌هاي دست اندركاران به نتيجه نهايي برسد.

لاريجاني در ادامه تصريح كرد: نكته ديگري كه در ادامه با استناد به آمارها و اطلاعات جمعيتي به دست مي‌آيد اين است كه تغييرات جمعيتي در كشور ما در يك قرن گذشته بسيار مهم بوده و بايد به آن‌ها رسيدگي شود در طول يك قرن گذشته جمعيت ما از حدود 9 ميليون نفر به بالاتر از 75 ميليون نفر رسيده است كه اين به معناي رشد 8 برابري است.

لاريجاني ادامه داد: البته اين افزايش جمعيت در سال‌هاي مختلف متفاوت بوده است عمدتا از سال 1330 جمعيت ما سير صعودي خود را آغاز كرده و در دهه 35 و 45 رشد جمعيت ما 3.1 درصد بود كه نرخ پر شتابي است از سال 45 تا سال 55 با باب شدن برخي از برنامه‌هاي تنظيم خانواده اين نرخ به 2.7درصد رسيده است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه بيان كرد: از سال 55 تا سال 65 با پيروزي انقلاب اسلامي و ادامه يافتن برخي سياست‌ها اين نرخ به 3.9 درصد رسيد كه نرخ بسيار بالايي است و اگر وضع به همين منوال پيش مي‌رفت جمعيت ما هر 18 سال 2 برابر مي‌شد. در سال 67 بحث جمعيت و تنظيم خانواده ابتدا در بين سران مطرح و سپس در بين مردم مطرح شد و تا سال 85 نرخ رشد جمعيت به 1.6درصد رسيد.

وي در ادامه تصريح كرد: در سال 1390 براساس آخرين برآوردها اين رقم به 1.4 درصد رسيد كه اين به معناي اين است كه رشد جمعيت دچار يك ايست شده است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: اگر جمعيت كل دنيا را 7ميليارد در نظر بگيريم و طبق آخرين جمعيت آماري ما جمعيت ايران در سال 92، 79 ميليون نفر باشد حدود يك درصد جمعيت دنيا در ايران زندگي مي‌كنند. رتبه ما در دنيا از لحاظ جمعيت هجدهم و در آسياي جنوب شرقي پس از پاكستان و مصر در رتبه سوم قرار دارد.

وي با اشاره به اينكه نزديك به 34 ميليون نفر از جمعيت كشور، معادل 45 درصد در سن ميانسالي و پيري زندگي مي‌كنند، تاكيد كرد: براساس نرخ رشد جمعيت همين مسئله است كه برخي كارشناسان هشدار مي‌دهند كه طي 20 سال آينده جمعيت ايران يك جمعيت سالخورده خواهد بود و رشد جمعيت ما طي 100 سال آينده رشدي منفي خواهد داشت كه از نظر توسعه‌اي شرايط بسيار بدي را براي ما به وجود خواهد آورد.

وي با اشاره به اين كه رهبر معظم انقلاب نسبت به بحث جمعيت هشدار دادند، ادامه داد: 44.5درصد از جمعيت ما در سنين ميانسالي و سالخورده است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: افزايش جمعيت فقط با قانونگذاري امكان‌پذير نيست بلكه بايد تدابير ديگري در اين‌باره انديشيده شود تا جمعيت كشور افزايش يابد.

لاريجاني با بيان اين مطلب كه سالانه در كشور نزديك به 700 هزار ازدواج ثبت مي‌شود گفت: متوسط سن ازدواج براي مردها 27 و براي زن‌ها 23 سال است كه افزايش سن ازدواج نيز آسيب مهمي است البته در اين بين عوامل بسياري نقش دارند كه مي‌توان بحث درس خواندن و يا تامين مسكن اشاره كرد.

لاريجاني با اشاره به اينكه برخي سنت‌ها و آداب سبب افزايش سن ازدواج شده است بيان كرد: عمده كساني كه هم‌اكنون وزير يا رئيس‌جمهور هستند در سن زير 20 سال ازدواج كرده‌اند و اينجا هم اين مطلب مطرح است كه اگر كسي مي‌خواهد به جايي برسد بايد در سنين پايين ازدواج كند. اميدوارم كه دولت بتواند در اينباره كمك‌هاي مناسبي را ارائه دهد تا ما شاهد افزايش نرخ رشد جمعيت باشيم.

وي با اشاره به افزايش نرخ طلاق در جامعه اشاره كرد و ادامه داد: تقريبا از هر 6 ازدواج يكي به طلاق مي‌انجامد و اغلب طلاق‌ها نيز در 5 سال اول ازدواج هستند و اين مسئله به معناي اين است كه برخي تفاوت‌ها و مشكلات به يك نقصان تبديل شده و سبب امر مكروه طلاق مي‌شود.

لاريجاني در پايان خاطر نشان كرد: برخي از جنبه‌هاي عقلاني ازدواج سنتي بسيار بهتر از جنبه‌هاي ازدواج‌هاي احساساتي فعلي عمل مي‌كنند و جلوي چنين اتفاقاتي را مي‌گيرد.

انتهاي پيام/

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن