تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798675028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شوراي عالي انقلاب فرهنگي و چالش‌هاي پيش‌ رو


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: شوراي عالي انقلاب فرهنگي و چالش‌هاي پيش‌ رو
يك عضو هيأت علمي دانشگاه و مشاور برنامه‌ريز نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور از شوراي عالي انقلاب فرهنگي و چالش‌‎هاي پيش‌ روي آن مي‌گويد.

محمدرضا اخضريان كاشاني در يادداشتي كه در اختيار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، قرار گرفته، با اشاره به تأكيدهاي مقام معظم رهبري بر فرهنگ، از چالش‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان نهادي فرهنگي سخن مي‌گويد: سه‌شنبه گذشته اعضاي محترم شوراي عالي انقلاب فرهنگي بار ديگر با مهم‌ترين دغدغه‎هاي رهبر فرهيخته انقلاب مواجه شدند. دغدغه‎هايي كه براي اعضاي جديد و تازه پيوسته به اين نهاد عالي فرهنگي نيز چندان بيگانه نيست. كم‌تر انسان منصفي است كه بتواند از ميان تمام رهبران سياسي جهان فردي را نام ببرد كه به اندازه رهبر جمهوري اسلامي ايران در باب فرهنگ و اهتمام به آن تأكيد داشته باشد.

براي افرادي كه بيانات ايشان را در حوزه‎هاي گوناگون رصد مي‎كنند نكته برجسته‏‌تر اين است كه در ميان سه موضوع كلان سياست و اقتصاد و فرهنگ كم‌تر شاهد دغدغه‎مندي همراه با نگراني عالي‎ترين مقام نظام در دو موضوع سياست و اقتصاد بوده‎ايم و حتي زماني كه بزرگ‌ترين دشمنان اين ملت تهديد به تهاجم نظامي يا بزرگ‌ترين تحريم‌هاي اقتصادي كرده‌اند، لبخند و اميد و پيروزي را در چشمان ايشان ديده‎ايم اما بارها شاهد نگراني و هشدارهاي دلسوزانه ايشان در باب فرهنگ بوده‌ايم و اين براي همه كساني كه دل در گرو فرهنگ داشته‌اند هم مايه دلگرمي و هم مسووليت‌آفرين بوده است.

انقلاب اسلامي ايران يك تهاجم گسترده به مهم‌ترين ارزش‌ها و اصول مادي‎گرايي و سكولاريسم و در يك كلام غرب و شرق بود كه سالياني است از بركت اين سيلي محكم پيش‌رو تحولات انساني است و تمام تلاش غرب و شرق كه دنيا را از منظر اقتصاد و سياست مي‎نگريستند براي پاسخ دادن به اين تهاجم بزرگ بوده است. اينك چند سالي است كه غرب و شرق به اين آگاهي رسيده كه تنها ابزار مقابله با قدرت تهاجمي ايران سلاح فرهنگي است كه دست برتر در اين مبارزه را به ايران داده است. در واقع اگر تاريخ مبارزه سي‌ساله ملت ايران با غرب و شرق را مرور كنيم، بايد اذعان كنيم كه نبرد حقيقي تازه چند سالي است آغاز شده و جنگ نظامي و اقتصادي روش‌هاي انحرافي و دام ملت ايران براي شكست دشمنان بوده است. آن‌چه ما را در اين جنگ جديد اميدوار مي‏‌سازد سابقه طولاني و تجربه عظيم تمدني ملت ايران است كه در برابر تهاجم قرون مختلف وحشيان شرق و غرب از اسكندر تا چنگيز باز هم دست برتر را داشته و پس از اندكي ايشان را رام خويش ساخته‌اند و البته نگراني و دغدغه‎مندي آن نيز حاصل پيچيدگي‎هايي است كه از فناوري‎هاي نو فرهنگي و پياده‌نظام نفوذي و گاه سربازان ناآگاه به رزم فرهنگي در جبهه خودي به بار مي‌آيد.

چنان‌كه رهبري بزرگوار انقلاب فرمودند اعضاي شوراي عالي چهره‌هاي برجسته عرصه فرهنگ و سرمايه‌هاي انساني بزرگ انقلاب در اين حوزه‌اند اما آن‌چه كه باعث دغدغه‌مندي اهالي فرهنگ و حتي رهبري شده نه عملكرد اين استوانه‌هاي فرهنگي نظام كه ساختار و گفتمان حاكم بر ساختار شوراي عالي است كه تصميمات و برنامه‌ريزي‎هاي وقت‌گير و گسترده اين نهاد عالي را كم‌اثر مي‌سازد. در اين نوشتار با كلامي موجز به مهم‎ترين چالش‌هاي اين ساختار فرهنگي اشاره‌اي خواهيم داشت تا شايد مددرسان آن فرزانگان باشد.

• يكي از مهم‌ترين دغدغه‎ها و اشكالات ساختاري شوراي عالي عدم حاكميت "يك" نظريه فرهنگ مبتني بر اساسي‌ترين ارزش‌هاي فرهنگي نظام بر تمام مصوبات و اسناد شوراست كه موجب تشتت آرا و استشمام بوي چندگانگي در اسناد و عدم پاي‌بندي طبيعي فعالان فرهنگ و حتي عدم دفاع تمام‌قد خود اعضا از تمام مصوبات مي‌شود.

• روش حاكم بر دبيرخانه و شوراي عالي حاكي از الگوي خاصي از تنظيم و نگارش اسناد است كه نه بر نظريه فرهنگي مدنظر شورا كه بر توانمندي و تخصص دانشي افراد استوار است كه البته امر ناپسندي نيست. اما منجر به مدل‌ها و اسنادي مي‎‌شود كه گاه همخوان نبوده يا چند سند جمعا يك هدف را محقق نمي‌سازد و به جاي مهندسي فرهنگي به پيمانكاري فرهنگي منجر مي‌شود.

• ايراد ديگر شوراي عالي زمان اختصاص‌يافته توسط اعضا به بررسي موضوعات است كه عملا ناچيز و تنها در حد بررسي و مطالعه ويراستارانه متون است و گرچه به سبب علم و تجربه فراگير اعضاي محترم ممكن است با يك نگاه تمام زير و بم متن مكشوف و ايرادات آن هويدا شود، اما باز هم به سبب عدم انسجام ديدگاه‎ها منجر به تصويب متني با سلايق گوناگون كه هر بند آن رضايت يك ديدگاه را فراهم ساخته و با اشاره رييس و دبير محترم پذيرفته مي‌شود و بلافاصله پس از تصويب مورد انتقاد خود اعضا نيز قرار مي‌گيرد.

• ايراد ديگر تاكيد بر كليات - كه در سطح شوراي عالي يك حسن است - و عدم تعيين سطوح بعدي تصميم‌گيري و نقشه راه تحقق آن سند تا سطح هر دستگاه و تعيين وظايف دستگاهي براي هر مصوبه است كه با وجود ارزشمند بودن سند تكليف اجرايي دستگاه‌ها را روشن نمي‌سازد.

• مساله ديگر كم‌اثر بودن ضمانت‌هاي اجرا براي مصوبات است كه نه به دليل عدم عزم مديران بر اجرا كه به سبب نبود ساختار مناسب براي ضمانت‌آفريني است. همه مي‌دانيم كه مهم‎ترين ضمانت اجرا براي هر مدير در اختيار داشتن اختيار عزل و نصب مديران و تعيين و تخصيص بودجه دستگاه‌هاست و اين هر دو ضمانت از دست شوراي عالي انقلاب فرهنگي خالي است. شوراي عالي نه مي‌تواند بر انتخاب و عزل مديران ناكارآمد فرهنگي اشراف داشته باشد و ارزيابي عملكرد دستگاه‌ها را در اين قالب بازنمايد و نه در بودجه سالانه دستگاه‌هاي فرهنگي كم‌ترين دخل و تصرفي ندارد و مي‌دانيم كه عضويت روساي محترم سه قوه و چند وزارتخانه تاثيري مستقيم بر اين امر ندارد و طبيعي است كه مديران به كسي پاسخگويند كه ايشان را منصوب كرده و قدرت بركناري‌شان را دارد و يا بودجه ايشان را تدبير مي‌كند.

براي كاهش اين ايرادات ساختاري و كارآمدسازي اين نهاد عالي مي‌توان اقداماتي كرد كه به نظر حقير مي‎تواند راهگشا باشد:

• تدوين و تصويب نظريه فرهنگ در جمهوري اسلامي ايران و طراحي گفتمان فرهنگي حاكم بر كشور مبتني بر اين نظريه جامع و مورد وفاق.

• تدوين مولفه‌هاي كليدي عرصه فرهنگ براي دستگاه‌هاي مختلف متناسب با وظايف و كاركردهاي همان دستگاه

• تدوين نقشه راه اجرايي مولفه‌هاي هويت ملي ايرانيان و تعيين سهم هر سازمان در تحقق آن به منظور تثبيت گفتمان فرهنگ ايراني اسلامي

• اصلاح نظام برنامه‌ريزي فرهنگ و حاكم ساختن نگرش سلسله مراتبي ارزش‌ها – فعاليت‌هاي فرهنگي و امكانات فرهنگي و اولويت‎بخشي به تحقق ارزش‌ها در مقابل توسعه فعاليت‌ها و افزايش امكانات

• ايجاد ساختار نظارتي دقيق با مولفه‌هاي فراگير و قابل مقايسه دستگاه‌هاي فرهنگي و غيرفرهنگي و رصد اقدامات فرهنگي همه سازمان‎ها

• ايجاد ارتباط سازماني وثيق ميان دبيرخانه شورا با معاونت‌ها و مديريت‌هاي فرهنگي كليه دستگاه‌ها اعم از فرهنگي و غيرفرهنگي

• ايجاد كارگروه تخصصي فناوري‌هاي صنعت فرهنگ و پايش تحولات فناورانه در جهان موثر بر حوزه فرهنگ

• حاكميت برنامه‌ريزي پايش محور بر اساس گزارش‌هاي رصد سالانه از حوزه فرهنگ

• تدوين سند گسترش و صيانت از زبان فارسي با تاكيد بر آموزش كودكان فناوري‌هاي نو و فضاي مجازي

• بازخواني و ساماندهي مولفه‌هاي انتخاب و اعطاي جوايز فصل و سال كتاب

• بازخواني و اصلاح مولفه‎هاي انتخاب فيلم‎هاي برگزيده جشنواره‎ها بر اساس مولفه‎هاي فرهنگي ايراني – اسلامي

• تهيه و اعلام فهرستي ازمهم‎ترين فعاليت‌هاي سياسي اقتصادي و فرهنگي كشور كه نيازمند تدوين پيوست و رسانه‌اي و ابلاغ و تعيين زمان جهت تدوين اسناد پيوست فرهنگي مرتبط همچون پيوست رسانه‎اي مذاكرات هسته‌اي و هدفمندي يارانه‌ها و آثار شبكه‎هاي مجازي و...

• تدوين دستورالعمل ارتقاي فرهنگي در دستگاه‎هاي مختلف

• تدوين و اعلام مولفه‎هاي ارزيابي كليه سازمان‎ها بر اساس عملكرد و تبعات فرهنگي اقدامات ايشان

• تدوين دستورالعمل شرايط احراز مناصب فرهنگي و تغيير مديران فرهنگي كشور در سطوح كلان و مياني

• آمايش فرهنگي كشور بر اساس مولفه‎هاي فرهنگي – هويتي نه امكانات فيزيكي و محيطي به منظور دستيابي به نقاط قوت و ضعف فرهنگي مناطق مختلف كشور و برنامه ريزي جهت ارتقاي نقاط قوت و كاهش نقاط ضعف.

انتهاي پيام

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن