تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى بگذارد، مگر اين كه خداوند به اندازه ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819842443




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معماري يزد جلوه تمدن اسلامي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: معماري يزد جلوه تمدن اسلامي است
نخستين نشست شركت توسعه احياي بافت خشت‌خام ايرانيان «تابا» با حضور متخصصان معماري و مرمت، استاندار يزد، شهردار، تعدادي از اعضاي شوراي شهر و سرمايه‌گذاران بافت تاريخي برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)منطقه يزد، دكتر هادي نديمي در اين نشست با اشاره به جايگاه خاص يزد در معماري ايراني كه جلوه تمدن اسلامي است، گفت: يزد، حافظ معماري است اگر حتي به ذهني اين انديشه افتاده كه اين بافت ارزشمند تاريخي خراب شود، بايد توبه كند.

وي با بيان اينكه بازگشت به خانه‌سازي با اين روش در بسياري از كشورها آغاز شده است، افزود: در دنيا به دو وجه اقتصادي و تاريخي به اين بافت توجه مي‌كنند، وجه تاريخي يعني ما درگذشته چنين بوده و اكنون نيستيم. گرچه اين حاوي ارزش‌هاي ماندگاري است كه امروز هم معتبر است و اگر كهنه نگاهش كنيم بايد بگوييم شعر حافظ هم كهنه شده و بايد دور ريخت.

مدير دوره دكتراي معماري دانشگاه شهيد بهشتي ادامه‌داد: معامله ما با بافت‌هاي تاريخي از بنياد، غلط است. نگاه غربي هم نبايد باشد. اين ذهنيت را كه كوچه‌هاي بافت چند متر گسترش يابد، بايد دور ريخت. كدام عاقلي اين را تصويب مي‌كند؟ هر كه در خاطرش هم گذشته كه بافت خراب شود، بايد توبه كند.

وي افزود: اسلام در هزاران سال تمدني ساخته كه درخشان‌ترين جلوه‌اش معماري است. هر تمدني را با آثارش مي‌شناسند. مركز تمدن اسلام، ايران بوده كه معماري‌اش در ايران شكوفا شده و تلألو اين معماري، ايراني است. مسلماني كه در ركوع و سجود خلاصه شود، جفا به اسلام است.

وي اضافه‌كرد: اگر مسئولان اين مطلب را با وجدان درك كنند و هيچ كاري هم نكنند، دستشان را مي‌بوسيم چرا كه مردم، دست تنها همه كارها را خود انجام مي‌دهند. مسئولان فقط رفع موانع كنند.

نديمي گفت: در مورد بافت تاريخي، قانون تنها شامل ارتفاع است اما در بستر بافت قديم، خانه‌هاي جديد مي‌سازند. درهاي آهنين زمخت با اين بافت چه مي‌كند كه مشكل ارتفاع بنايش حل شده اما از درون تهي است.

وي با بيان اينكه مشكل بافت قديم را ذهنيت است كه اگر تغيير نكند به رويدادهاي مشابه تخريب مي‌رسيم گفت: اين آثار تمدني ماست. بافت، منحصر به كوچه نيست. كل هويت يزد در خطر است. اين جهالت است. نقش هنر كجاست؟ هنر نزد ايرانيان بود و بس...

وي با اشاره به تفاوت در بافت‌هاي تاريخي جهان افزود: در منطقه صفاييه يزد، گنبد و بادگير قلابي مي‌سازند و در ايتاليا براي بافت قديم، ماشين خاص طراحي كرده‌اند.

نديمي افزود: يزد تنها بافت تاريخي سالم ايران است كه معماري‌اش بدست مردم و با فرهنگ مردم بوده است، نه مانند معماري شاهي در برخي شهرهاي ديگر، اما چرا زمينه‌ساز حضور مردم نيست؟ چرا مسئولان در آن زندگي نمي‌كنند؟ مشكل امنيت دارد؟ چرا مؤسسات اداري مناسب با اين فضا در آن مستقر نيستند؟

وي گفت: ما از تهران به اينجا مي‌آييم و خانه‌ها را مرمت مي‌كنيم و در آن زندگي مي‌كنيم يا اروپايي‌هايي كه اينجا خانه مرمت مي‌كنند و سالي دوبار مي‌آيند.

وي خاطرنشان كرد: ديگراني هستند كه فقط در اين شهر زندگي مي‌كنند و بافت همچنان تخريب مي‌شود. هنگامي كه در اين بافت راه مي‌روم مي‌بينم كه هر بار يك ديوار از بين رفته است. فكر مي‌كنيم اگر از بين برود، چيز بهتري مي‌سازيم اما حرف غلطي است. ما «نعم‌البدل» نمي‌كنيم. اين «بئس‌البدل» است.

وي اضافه كرد: حيات طيبه يك بار در طول تاريخ در يزد تجربه شد و صورت آن، همان است كه مي‌بينيم. اين گردهمايي را به فال نيك مي‌گيريم و اميدواريم با همت مسئولان دوره جديد، شاهد شكوفايي در بافت باشيم كه اگر دولت پيش بيايد، مردم پا به‌ پاي مسئولان مي‌آيند. آنها تشنه آبادي‌ هستند و اين معماري و احياي آن استمرار حيات ديني ماست.

در اين نشست همچنين متخصصان معماري، مرمت و سرمايه‌گذاران بافت تاريخي به بيان دغدغه‌ها و راهكارهاي احياي بافت تاريخي يزد پرداختند.

متخصصان معماري، وجود زندگي در بافت را مهم‌ترين بخش مورد توجه عنوان كرده و بر راهكارهاي ايجاد زمينه براي زندگي در اين بخش تأكيد كردند.

سرمايه‌گذاران بافت تاريخي نيز بر جذب گردشگر در بافت تاريخي و رونق گردشگري تأكيد كردند.

به گفته حميدرضا صالحيه يزدي، مديرعامل شركت تابا، دومين نشست اين مجموعه با حضور دكتر سيدمحمد بهشتي مشاور ارشد رييس سازمان ميراث فرهنگي، دكتر محيط طباطبايي، دكتر عليرضا قلي‌نژاد، دكتر هادي نديمي، دكتر احمداصغري انجدي، دكتر علي‌غفاري، دكتر اكبرحاج ‌ابراهيم‌زرگر، از اساتيد دانشكده معماري شهيد بهشتي، دكتر سعيد توكل و دكتر محمدرضا سعيدآبادي، دبيركل كميسيون ملي يونسكو - ايران و ديگر حاميان بزرگ‌ترين بافت خشتي زنده جهان در تهران برگزار خواهد شد.

انتهاي پيام

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن