تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گوش خود را به شنيدن خوبى‏ها عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمى‏افزايد گو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802404026




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد دوگانه نمايندگان مجلس از بودجه روحاني و احمدي‌نژاد/ مجلس، ترمز بودجه دولت را كشيد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: انتقاد دوگانه نمايندگان مجلس از بودجه روحاني و احمدي‌نژاد/ مجلس، ترمز بودجه دولت را كشيد
پس از تحويل لايحه بودجه از سوي دولت به مجلس شوراي اسلامي، واكنش‌هاي تندي از سوي برخي نمايندگان مجلس در اعتراض به بخش‌هايي از بودجه انجام شد تا جايي كه برخي نمايندگان مجامع استاني در واكنشي بي سابقه درخواست استعفاي دسته‌جمعي كردند.
به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، مجلس هشتم در اولين گام‌هاي خود در راستاي قانون‌گذاري، اصلاحاتي را در آيين‌نامه مجلس شوراي اسلامي به وجود آورد كه بر اساس بخشي از آن دولت مكلف به ارائه لايحه بودجه سال تا 15 آذر هر سال شد.

دولت يازدهم با سكان‌داري دكتر حسن روحاني در همان روزهاي ابتدايي روي كار آمدن خود اعلام كرد كه بودجه سال آينده كشور را در زمان مقرر و قانوني تحويل نمايندگان مجلس خواهد داد تا بتوان از ابتداي سال آينده با بودجه مشخص براي اقدامات يكساله دولت برنامه‌ريزي كنيم.

بر همين اساس نيز برخي معتقد بودند در اين مدت كوتاه باقي‌مانده و با توجه به سابقه بسيار طولاني در تاخير در ارائه لايحه بودجه، دولت وقت نمي‌تواند اين حرف خود را در زمان مقرر و قانوني محقق كند و ترديد در اين موضوع نيز با توجه به رويكرد دولت گذشته در 8 سال رياست جمهوري محمود احمدي‌نژاد در ارائه با تاخير لايحه بودجه خيلي دور از ذهن نبوده است.

تاخير437 روزه در تسليم لوايح بودجه سنواتي به مجلس در هشت سال دولت احمدي‌نژاد

لوايح بودجه سنواتي تاريخ تحويل به مجلس توسط رييس‌جمهور تاخير در تحويل

لايحه بودجه 85 25 دي 84 40 روز

لايحه بودجه 86 اول بهمن 85 46 روز

لايحه بودجه87 هفدهم دي 86 32 روز

لايحه بودجه88 هشتم بهمن 87 53 روز

لايحه بودجه89 چهارم بهمن 88 50 روز

لايحه بودجه90 اول اسفند 89 75 روز

لايحه بودجه91 12 بهمن 90 57 روز

لايحه بودجه 92 9 اسفند 91 84 روز

دولت يازدهم با به كارگيري افراد با تجربه در زمينه بودجه‌نويسي و با هدايت و مديريت محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور لايحه بودجه سال آينده بدون هيچ گونه تاخيري به مجلس تقديم شد تا نمايندگان دريابند دولت بر آن چيزي كه اعلام و تاكيد دارد، پايبند بوده و نسبت بر انجام آن به بهترين نحو تاكيد مي‌كند.

لايحه بودجه پيشنهادي دولت براي سال 93 با سقف 190 هزار ميليارد تومان و دلار 2600 توماني و نفت 100 دلاري بسته شده است و در اين ميان نيز 37 هزار ميليارد تومان نيز به 3 هزار طرح عمراني نيمه تمام در كشور اختصاص يافته است.

در همين رابطه علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در صحن علني مجلس و در جلسه تقديم لايحه بودجه درباره سقف بودجه سال آينده اعلام مي‌كند كه "سقف بودجه 190 هزار ميليارد تومان مقداري قابل تامل است و بايد مورد بررسي قرار گيرد".

وي همچنين تلاش دولت را در تحويل به موقع بودجه به مجلس ستوده و مي‌گويد: اميدواريم اين تلاش دولت براي تحقق شرايط درست اقتصادي به كار گرفته شود.

پس از اينكه لايحه بودجه سال آينده توسط رئيس‌جمهور تقديم مجلس شد، برخي نمايندگان در واكنشي بي‌سابقه نسبت به اختصاص اعتبارات عمراني درخواست استعفاي جمعي كردند.

در همين رابطه "جواد سعدون‌زاده" نماينده مردم آبادان در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، از تحويل استعفاي كتبي 17 نماينده اين استان به هيئت‌رئيسه مجلس خبر داد.

وي در ادامه افزود: علي‌رغم تذكرات و صحبت‌هايي كه انجام شد، لايحه بودجه پيشنهادي استان خوزستان در زمينه اعتبارات تملك دارايي و سرمايه‌اي و عمراني كاهش بسيار چشمگيري نسبت به قانون بودجه سال 92 داشته لذا نمايندگان راهي جز تقديم استعفاي خود به هيئت‌رئيسه نديدند.

رئيس مجمع نمايندگان استان خوزستان تصريح كرد: همچنين بحث انتقال آب رود كارون از دلايل ديگري بود كه مجمع نمايندگان استان خوزستان وادار به استعفا كرد.

سعدون‌زاده با بيان اينكه مجمع نمايندگان استان خوزستان 18 عضو دارد، گفت: به‌دليل غيبت يكي از نماينگان اين مجمع 17 نماينده استان خوزستان حاضر در مجلس شوراي اسلامي متن مشترك اين استعفا نامه را امضا كردند.

در ادامه اين ماجرا نيز ديگر نمايندگان مجامع استان‌هاي ديگر همچون مجمع نمايندگان كرمانشاه، كردستان و لرستان فرصت را غنيمت شمرده و نسبت به كم شدن اعتبارات عمراني خود اعتراض كرده و تهديد به استعفا كردند.

اين طور كه به نظر مي‌رسد برخي نمايندگان مجلس روي خوشي به لايحه بودجه 93 نشان ندادند و اعتراض خود را از اين طريق بروز دادند.

جالب‌تر از همه آنكه امسال بر سر موضوعي در بودجه جنجال شد كه در بودجه سال ۹۲ عكس آن موضوع منجر به انتقاد و جنجال شده بود؛ در بودجه سال ۹۳ كاهش اعتبارات استاني منجر به استعفاي دسته جمعي برخي نمايندگان شد، در حالي كه سال گذشته افزايش اعتبارات استاني به عنوان مغايرت با برنامه پنجم عنوان شده بود، به گونه‌اي كه شريف حسيني، عضو هيأت رئيسه مجلس در 26 فروردين ماه سال جاري در خصوص رشد اعتبارات استاني در بودجه ۹۲ آن را مغاير با برنامه پنجم دانسته بود.

وي عنوان كرده بود كه "در بودجه سال ۹۲ شاهد رشد چشمگير بودجه استان‌ها هستيم؛ به اين معنا كه نگاه استاني در بودجه سال ۹۲ بيشتر است و اين مسأله به نوعي با كليات برنامه پنجم توسعه مغايرت دارد".

هم اكنون نيز دولت با توجه به سخنان شريف حسيني نماينده مجلس با نگاه ملي به بودجه دارد و كليات برنامه پنجم را رعايت كرده است ، اما اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا دوباره برخي نماينگان بر بودجه تحويلي دولت ايراد قانوني گرفته و آن را تهديد مي‌كنند.

بعد از اين اتفاقات محمد‌باقر نوبخت معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور در يك برنامه تلويزيوني، با اشاره به موضوع استعفاي برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي گفت: ما به مرزهاي واقعيت نزديكتر شديم، نمايندگان مردم حق دارند سوال و استيضاح كنند و در همين راستا نظر متفاوت با دولت را ارائه دهند؛ البته استعفا دادن عجيب بود چون خودشان در جريان امور قرار دارند و اگر نظر خاصي دارند مي توانند آن را در بودجه اعمال كنند.

وي در ادامه افزود: ما به نمايندگان مردم صادقانه گزارش داديم. اينطور نيست كه يك مجموعه از دارايي ريخته شده اينها نماينده بفرستند كه كيسه را پر كند. اگر ايران آباد نباشد نه خوزستان ، نه لرستان، نه ايلام و نه كرمانشاه آباد نمي‌شود بايد كشور بتواند يك وضعيت مناسب داشته باشد و متناسب با اقتصاد زمينه شكوفايي فراهم مي شود.

سخنگوي دولت در خصوص طرح‌هاي عمراني نيمه‌تمام در كشور گفت: با صراحت اعلام كرديم كه ما با 3هزار طرح ناتمام در كشور مواجه هستيم كه براي اجراي آنها به 200 هزار ميليارد تومان منابع مالي نياز است.

نوبخت تصريح كرد: براي سال جاري 56 هزار ميليارد تومان در قانون بودجه سهم طرحهاي عمراني بود در حاليكه به جهت عدم وصول منابع 6 هزار ميليارد تومان و تا پايان سال 11 هزار ميليارد تومان برآورد شده است كه بتوانيم طرحها را انجام دهيم.

وي تاكيد كرد: به همين منظور اين طرحها را به سه گروه تقسيم كرديم؛ گروه نخست طرحهايي كه پيشرفتشان بين صفر تا 20 درصد است كه بتوانيم در حد نگهداشت وضع موجود آنها را فعال نگه داريم و گروه دوم بين 20 تا 80 درصد و مابقي پول را به پروژه‌هاي بالاي 80 درصد اختصاص داديم تا بتوانيم هر سال خروجي از طرحها داشته باشيم.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: متاسفانه در سالهاي گذشته تعداد طرحها از 800 به 3هزار طرح رسيده است. دولت تدبير و اميد موفق شده كه با برخي از كشورها كه همسويي با تحريم دارند و حق هسته اي را به رسميت مي شناسند منابع خارجي را دريافت كند.

وي تاكيد كرد: به غير از 37 هزار ميليارد تومان در لايحه بودجه 35 ميليارد دلار از تسهيلات خارجي استفاده كنيم.

با توجه به سخنان سخنگوي دولت، به نظر مي‌رسد كه بودجه‌ريزي دولت يازدهم كه مبتني برعملكرد كارشناسانه بوده و با در نظرگرفتن تمام جوانب تدوين شده است، نمايندگان مجلس هم به عنوان وملاي ملت و تاييد كنندگان نهايي بودجه سنواتي كشور بايد با صبر و تامل بيشتري نسبت به كاهش اعتبارات عمراني استان‌هاي خود بودجه را بررسي و تغييرات مدنظرشان را متناسب با شرايط كشور و مصالح آن اعمال كنند.

البته نبايد از محدوديت و مقدورات دولت براي بودجه سال آينده غافل ماند و بايد از بودجه سال آينده با توجه به واقعيت نياز امروز كه تدوين يك بودجه تا حد ممكن انقباضي است، توقع داشت.

حالا بايد با كاهش اين جو منفي و سنگين ‌عليه بودجه سال 93 كل كشور صبر كنيم تا پرونده اقتصادي يكساله كشور راهي كميسيون هاي مجلس شود و در ‌‌نهايت كميسيون تلفيق با جمع‌آوري و مد نظر قرار دادن نظريات كميسيون‌هاي تخصصي، حكم خود را در خصوص بودجه سال آينده صادر كند.

انتهاي پيام/

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن