تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803904227




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طراحي 8 اسكناس براي رفورم پول ملي


واضح آرشیو وب فارسی:ايران اکونوميست: طراحي 8 اسكناس براي رفورم پول ملي
رييس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي با اشاره به اين كه رفورم پولي (اصلاح واحد پول ملي) متوقف نيست از طراحي هشت قطعه اسكناس پس از حذف چهار صفر خبر داد و گفت: سكه‌هاي بهار آزادي با بسته بندي جديد و بدون تاريخ از سوي بانك مركزي به زودي در بازار توزيع مي‌شود.
به گزارش (ايسنا)، مجيد صنيعي با اشاره به ضرب سكه‌هاي يادبود از سال 88 - 89 رايج با هدف ارزش گذاري به باورهاي ديني و مذهبي مردم اظهار كرد:‌ در اين راستا سكه‌هاي يادبود 500 ريالي آزادسازي خرمشهر ، يك هزار ريالي اعياد سعيد قربان، غدير خم، نيمه شعبان و بارگاه حضرت چهل چراغ و همچنين 2000 ريالي پنجاهمين سالگرد تاسيس بانك مركزي و چشم انداز ايران 1404 و همچنين 5000 ريالي پنجاهمين سالگرد تاسيس بانك مركزي ضرب شده است.

وي با اشاره به ضرب سكه‌هاي طلاي يك گرمي اظهار كرد: در سال جديد سكه‌هاي گرمي با طرح قبلي توزيع نمي‌شود و فرم بسته بندي تغيير كرده است و با بسته بندي‌هاي جديد وارد بازار مي‌شود.

صنيعي با اشاره به اين كه در سال 88 قانوني در مجلس مبني بر مزين شدن سكه‌هاي طلاي رايج به پرتره حضرت امام (ره) مصوب شد، گفت: در سال 88 سكه‌هاي بهار آزادي، بارگاه حضرت امام رضا (ع) بر روي سكه و طرح گرافيك حضرت علي در پشت سكه بود اما با تصويب اين قانون پرتره حضرت امام به جاي بارگاه قرار گرفت و بارگاه حضرت امام رضا به پشت سكه منتقل شد.

وي با اشاره به اين‌كه سكه‌هاي ربع و نيم متفاوت از سكه‌هاي بهار آزادي بوده و همچنان مشابه طرح قديم ضرب مي شوند خاطرنشان كرد: دليل عدم تغيير سكه‌هاي ربع و نيم مشكل فني در ضرب و قالب سازي بود تا اين كه در دهه 80 امكان ضرب پرتره بر روي سكه‌هاي ربع و نيم فراهم شد اما اين كار هنوز انجام نشده است.

رييس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي با اشاره به اين كه سكه‌هاي يك، نيم و ربع بهار آزادي به ترتيب داراي وزن 8.126، 4.068 و 2.034 هستند، تصريح كرد: در سال 88 ايده‌اي مبني بر ضرب سكه‌هاي يك هشتم و يا سكه‌هاي گرمي مطرح شد و در نتيجه سكه‌هاي يك گرمي با بسته‌بندي بانك مركزي در بازار توزيع شد.

توزيع سكه‌هاي بهار آزادي با بسته بندي جديد و بدون تاريخ

صنيعي در ادامه با اشاره به اين كه سكه‌هاي يك گرمي در پنجاهمين سالگرد تاسيس بانك مركزي رونمايي شد افزود: به دليل اين كه ثبت تاريخ ضرب سكه بر روي آن تفاوت قيمت ايجاد مي‌كرد از سال 86 به بعد بر روي كليه سكه‌ها سال 86 ثبت شد.

وي با اشاره به اين كه سكه‌هايي با بسته بندي جديد زمينيت و بليستري به زودي و در پي هماهنگي با بانك مركزي و در يك مناسبت خاص بدون تاريخ ضرب در بازار توزيع و در اختيار عموم قرار مي‌گيرد گفت: ابعاد بسته بندي سكه‌هاي جديد 74 در 44 ميلي متر در قطع كارت‌هاي بانكي است و كليه عمليات بسته بندي اين سكه‌ها در داخل كشور انجام شده است.

رييس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي با اشاره به اين‌كه كار را ابتدا با توزيع سكه‌هاي ربع بهار آزادي شروع مي كنيم گفت: پس از رونمايي تعداد انبوه از اين سكه‌ها با بسته‌بندي جديد در اختيار اداره نشر اسكناس و بانك كارگشايش قرار مي گيرد.

وي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا بسته بندي‌هاي جديد باعث بروز تفاوت قيمت در بازار نمي‌شود؟ گفت:‌ هر كاري كه انجام دهيم بحث طرح قديم و جديد مطرح خواهد بود بنابراين نمي شود به صرف مطرح شدن اين مسائل اقدام به توزيع سكه با بسته بندي جديد نكنيم.

وي با اشاره به مصوبه مربوط به سال جاري مبني بر اين كه تمام مشخصات سكه‌هاي گرمي براي سكه‌هاي ربع، نيم و تمام ، 2.5 و 5 بهار آزادي ساده خواهد بود گفت: طبق قانون پولي وبانكي انتشار سكه و اسكناس در خدمت بانك مركزي است در غير اين صورت سكه‌ها جعلي خواهند بود.

صنيعي افزود: برخي صرافان هنگامي كه در مواجهه با مردم سكه‌هايي را كه به عنوان سكه‌هاي بانكي فروخته‌اند به عنوان سكه بانكي قبول نمي كنند با توجه به توزيع سكه‌هاي گرمي با بسته‌بندي هاي يكسان در مورد اين سكه‌ها چنين مشكلي ايجاد نشد.

وي با اشاره به اين‌كه سكه‌هايي با بسته بندي‌هاي ظرف سه سال جاي خود را در بازار باز خواهند كرد گفت: سكه‌هاي غير بانكي توسط بانك مركزي ضرب نشده و مسلما عيارشان با سكه‌هاي ضرب شده توسط بانك مركزي يكسان نيست.

رييس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي در ادامه از احتمال ضرب سكه‌هاي كمتر از يك گرمي (0.6 يا نيم گرمي) توسط بانك مركزي خبر داد وگفت: كار تحقيقاتي دراين زمينه در حال انجام است.

صنيعي در ادامه با اشاره به اين كه سكه‌هاي غير اصلي (تقلبي) در بازار وجود دارد خاطرنشان كرد: حراج بانك كارگشايي با بسته بندي جديد صورت مي گيرد و پس از توزيع بسته بندي‌هاي جديد و توزيع فله‌اي سكه متوقف مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه به به ميزان سفارش اداره نشر اسكنانس سكه ضرب مي كنيم، گفت: 9 ميليون سكه پيش فروش شده و به تمام تعهدات دراين زمينه عمل كرده‌ايم.

به گفته وي هزينه بسته بندي سكه طلا زير هزار تومان خواهد بود.

سرانه سكه كشور حدود 40 قطعه است

رييس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي در ادامه با اشاره به اين كه طي سه سال گذشته 700 ميليون قطعه سكه تحويل بانك‌ها شده است، گفت: سرانه سكه كشور حدود 40 قطعه است و بايد به 200قطعه برسد كه فاصله زيادي با اين هدف داريم و پيش بيني مي كنيم طي سال 93 و 94 سرانه سكه در كشور به بيش از صد قطعه برسد.

به گفته او، سرانه سكه در دنيا 250 الي 600 قطعه است.

انتشار اسكناس شش الي هشت اسكناس جديد در پي اجراي رفورم پولي

رييس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي در ادامه درباره طرح رفورم پولي اظهار كرد: پس از حذف چهار صفر از پول ملي شش الي هشت قطعه اسكناس را خواهيم داشت كه اين امر در پي طرح اصلاح پول ملي مصوب شده است.

وي با بيان اين‌كه واحد پول پس از حذف چهار صفر هنوز مشخص نيست، تصريح كرد: اسكناس‌ها با واحدهاي يك،دو،پنج، 10، 20، 50 ، 100، 200 و 500 منتشر مي‌شوند و ممكن است واحد يك سكه باشد و به طور قطع زير واحد يك نيز سكه خواهيم داشت.

طرح رفورم پولي متوقف نيست

رييس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي با تاكيد بر اين‌كه طرح رفورم پولي متوقف نيست و از سال 1350 به بعد مطرح در دهه‌هاي 60 و 70 پر رنگ تر شده است اظهار كرد: در دهه 80 نيز مصوب شد كه بانك مركزي بيشتر روي اين موضوع كار كند و به طور پيوسته مطالعاتي توسط پژوهشكده پولي و بانكي انجام شده است.

وي با بيان اين‌كه آمادگي كامل براي اجراي طرح از نظر اجرايي و نظري داريم گفت: اجراي طرح به زيرساخت‌هاي قانوني و پيش درآمدهاي فاز صفر (دور گذار) نياز دارد .

صنيعي با تاكيد بر اين‌كه قانون پولي وبانكي بايد تغيير كند و درمجموع به تصويب برسد خاطرنشان كرد: واحدي جديد پول تومان ، دينار و ريال نخواهد بود.

وي با بيان اين‌كه براي اجراي فاز اول رفورم پولي تورم بايد تثبيت شده و يا رو به كاهش باشد، خاطرنشان كرد: همچنين دو قطعه اسكناس درشت ديگر بايد منتشر شود تا حجم اسكناس‌ها از هشت ميليارد به چهار ميليارد برسد.

تورم و حجم بالاي اسكناس موانع پيش روي رفورم پولي

رييس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي سرانه اسكناس در كشور را بيش از صد قطعه اعلام و اضافه كرد: براي اجراي رفورم پولي بايد بودجه لازم فراهم شود اما بانك مركزي از نظر جمع‌آوري و اجرا مشكلي ندارد.

صنيعي همچنين تاكيد كرد:‌از ديگر موانع پيش روي اجراي رفورم پولي سرانه مسكوك است كه بايد به 200 تا 250 برسد.

به گفته وي، بيش از 140 كشور رفورم پولي را انجام داده‌اند و كشورهاي ناموفق سه بار اقدام به جمع‌آوري پول كرده‌اند.

رييس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي با بيان اين‌كه تمام قطعات تمام اسكناس‌ها در پي رفورم پولي يكسان خواهند شد، خاطرنشان كرد: اگر بنا باشد اسكناس 20 هزار توماني منتشر شود ابعاد آن مطابق با ابعاد اسكناس رفورم خواهد بود.

رييس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي با اشاره به اين‌كه پروژه به گونه اي طراحي شده كه اسكناس‌ها مضربي از يك، دو و پنج باشند اضافه كرد:‌اتاق طراحي اسكناس در بانك مركزي است و مجموعه‌اي كه فقط طراحي مي كند و در طول سال طراحي‌هاي بسيار زيادي را انجام مي دهد ودر اين راستا هفت الي هشت نوع اسكناس براي رفورم پولي مطرح شده است.

طرح اسكناس 20 هزار توماني آماده شده است

وي در ادامه درباره انتشار اسكناس 20 و 50 هزار توماني خاطرنشان كرد: طراحي اسكناس 20 هزار توماني انجام شده است و هر گاه بانك مركزي تصميم بگيرد كه اسكناس جديدي را منتشر كند اسكناس را در مسير قانوني قرار داده و به وزارت امور اقتصادي و دارايي پيشنهاد مي‌دهد.

ايران چك جديد طراحي شد

وي در ادامه درباره انتشار ايران چك با طرح جديد گفت: طراحي ايران چك نيز انجام شده كه در قطع 71 در 142 ميلي متر برابر سايز اسكناس‌هاي 500 ريالي با نخ ويندو در پشت اسكناس و با فيكرهاي امنيتي بيشتر با تصوير جديدي از بارگاه حضرت امام رضا (ع) و همچنين طرحي از ابنيه در داخل صحن منتشر مي‌شود.

صنيعي افزود:‌طبق قانون بودجه 92 بنا شده ايران چك‌ها فعلا با طرح موجود منتشر شوند و در صورت تصويب در قانون بودجه 93 انتشار ايران چك‌ها با طرح جديد انجام خواهد شد.

رييس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي با اشاره به اين‌كه بسته‌بندي‌هايي كه توسط صرافي‌ها صورت مي گيرد مورد تاييد بانك مركزي نيست اضافه كرد: سكه‌هاي بانك مركزي مشخص است و با بسته بندي بانك مركزي مشخص‌تر خواهد بود.

رييس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي در ادامه با اشاره به ضرب سكه 5000 ريالي با طرح بارگاه حضرت امام معصومه (ص) در شهريور ماه تصريح كرد:‌برخي از اين سكه‌هاي ضرب شده رايج بوده و برخي به تعداد محدود و با هدف يادبود ضرب مي‌شود.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران اکونوميست]
[مشاهده در: www.iraneconomist.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن