تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):داناترين مردم كسى است كه دانش ديگران را به دانش خود بيفزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819655380




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفكر شهيد آويني با همايش و جشنواره ترويج نمي‌يابد/ دانشگاه‌ها پيشقدم شوند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: تفكر شهيد آويني با همايش و جشنواره ترويج نمي‌يابد/ دانشگاه‌ها پيشقدم شوند
گروه هنر: يا كارگردان سينماي دفاع مقدس گفت: آويني را با برگزاري چند جشنواره و همايش نمي‌توان يافت، بلكه زماني ياد اين شهيد زنده مي‌ماند كه انديشه‌هايش رواج پيدا كند. راه رسيدن به اين خواسته نيز از دانشگاه‌ها شروع مي شود.


انسيه شاه‌حسيني، كارگردان سينما در گفت‌و‌گو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) با بيان اينكه انديشه‌ شهد آويني هيچ‌گاه فراموش نمي‌شود، اظهار كرد: آويني هنرمندي بود كه در پنجره مستطيل سينما به دنبال ارزش‌ها مي‌گشت، البته شخصيت اصلي آويني بعد ازانقلاب اسلامي شكل گرفت به ويژه در دوران دفاع مقدس كه وي به خوبي كمالات خود را به اوج رساند، لذا هر فيلمسازي كه مي‌خواهد آويني را بيابد ابتدا بايد جست‌وجوي خود را از پشت خاكريزهاي جنگ آغاز كند.

وي افزود: بايد به ياد داشته باشيم كه توجه به بزرگاني چون آويني به معناي اسطوره‌سازي نيست، به ويژه اينكه معمولا ما از بزرگان خود تابوهايي مي‌سازيم كه اجازه نزديكي به آن را از ديگران مي‌گيريم، والا در زندگي شهيد آويني مطالب بسياري براي آموزش است كه بنا به دلايل مختلف از آن غافل هستم، حتي نگرش به زندگي آويني را مي‌توانيم به زندگي قبل از انقلاب وي هم تعميم دهيم.

اين فيلمساز به جمله فوق اضافه كرد: گفته من به معناي مخالفت با اسطوره‌سازي نيست، چون اگر اسطوره‌سازي به جاي خوبي منتهي شود، عملي پسنديده است، به ويژه اينكه اين عمل مي‌تواند مانند چراغ راهي براي مردم عمل كند، اما نكته حائز اهميت اينجاست كه كساني در پي اسطوره‌‌سازي از آويني هستند كه كردارشان در عمل با آنچه مد نظر آيني بود تفاوت داشت. وضعيت موجود در شرايطي است كه فيلمسازان بي‌ادعايي هم جود دارند كه با كارهايشان سبب مي‌شوند ياد امثال آويني زنده بماند.

تفكر آويني تاريخ مصرف ندارد

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا نوع نگاه آويني تاريخ مصرف دارد؟ گفت: معتقدم كه آنگونه رفتارها هيچ‌گاه كهنه و قديمي نمي‌شود، البته ممكن است تفكرات ارزشي در طول زمان شكلي متفاوت به خود بگيرند و در اصطلاح پوست بيندازند، اما اصل و پيام مورد نظر هم پايه اصلي است. اتفاقي كه در كارهاي آويني به روشن روي داد. براي مثال در مستند «خان گزيده‌ها» آويني به موضوعاتي پرداخته مي‌شود كه هيچ ربطي به دفاع مقدس ندارد، اما آرمان‌ها همان چيزهايي است كه در «روايت فتح» مورد توجه قرار مي‌گيرد.

شاه‌حسيني درباره مخالفت‌هايي كه در زمان حيات آويني با وي مي‌شد، بيان كرد: از نگاه من بسياري از مخالفت از روي جهل روي مي‌داد به ويژه اينكه حسادت نيز چاشني اين ناداني مي‌شد. در اين ميان هم مخالفاني وجود داشتند كه بدون غرض دست به اين مخالفت‌ها مي‌زدند، ولي چون خود افرادي كوچك بودند نمي‌توانستند انديشه بزرگان را به خوبي درك كنند.

كارگردان فيلم «شب به خير فرمانده» درباره چگونگي ادامه راه شهيد آويني بيان كرد: ادامه راه شهيد آويني تنها در سينما نبايد مدنظر قرار گيرد، بلكه در هر بخشي از كشور اگر رفتار افرادي چون آويني الگو باشد، مسلم بدانيد كشور ما به خوبي خواهد توانست قدم در راه تحقق آرمان‌هاي انقلاب گذاشته و هر چه بيشتر به آن اصول نزديك شود و سينماگران متعهد ما نيز نقش پررنگي در اين حوزه دارند، چون كارهاي اين فشر توسط بخش يزرگي از جامعه ديده مي‌شود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: آويني را با برگزاري چند جشنواره و همايش نمي‌توان يافت، بلكه زماني ياد اين شهيد زنده مي‌ماند كه انديشه‌هايش رواج پيدا كند. راه رسيدن به اين خواسته نيز از دانشگاه‌ها شروع مي شود؛ جايي كه هنرمند در ابتداي راه است، اما آنچه درعمل مي‌بينيم اين است كه در اين حوزه‌ها به انديشه‌هايي چون شهيد آويني توجه كافي نمي‌شود.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن