تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از چند رنگى و اختلاف در دين خدا بپرهيزيد، زيرا يكپارچگى در آنچه حق است ولى شما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820479975




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهي به «كتيبه دوازده بند محتشم كاشاني»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نگاهي به «كتيبه دوازده بند محتشم كاشاني»
گروه ادب: «كتيبه دوازده بند محتشم كاشاني» عنوان كتابي است كه توسط مهدي‌امين فروغي تدوين و با نوشته‌اي از سيدعلي موسوي‌گرمارودي منتشر شده است.


به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا)، «كتيبه دوازده بند محتشم كاشاني» با تركيب‌بند معروف محتشم كه با بيت «باز اين چه شورش است كه در خلق عالم است/ باز اين چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است» آغاز شده توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامي به چاپ رسيده است.

كربلا نه تنها رستاخيز عشق، بلكه برپا دارنده قيامت تاريخي انسان‌ها و رستخيز جان مردم مرده است. به قول محتشم، در كربلا جهان از هم مي‌گسلد و محشر كبراي الهي برپا مي‌شود، از آسمان خون مي‌بارد و حتي سُرداق گردون سرنگون مي‌شود؛ اما مانند رستخيز به تن مردگان جان مي‌دمد و انسان‌ها بر صحنه حيات و پهنه هستي از تأثير آن، برپا مي‌ايستند.

در حقيقت از كلام هر كس كه از ستم مي‌خروشد، نداي حسين(ع) مي‌جوشد و نداي سرخ وي، چون پرچمي، بر چكاد هر قيام، در اهتزاز بوده است و تا قيامت نيز خواهد بود... از اين ميان، شعرا اين گلبانگ را رساتر خروشيده‌اند و از ايشان، هر كس جان‌مايه فرياد خويش را از تولاي حسين و حماسه سوگ سرخ او بيشتر سيراب كرده و سرسبزتر برآمده؛ چنين است كه محتشم در تركيب‌بند مشهور خود، از برخي برترين شاعران تاريخ ادب ما فراتر ايستاده است.

اما در حوزه سوگواري‌هاي مذهبي فارسي، خاصه در سوگ سيدالشهدا و آل‌الله و ائمه معصومين(ع) در شعر ما، از همان قرون اوايل هجري قمري، اهتمام بسيار شده است. (در شعر عربي شايد بيشتر و بهتر از ما، شاعراني چون كميت و دعبل و مهيار ديلمي و شريف رضي و ديگران چكامه‌هاي بلندي در مراثي دارند.)

شعراي شيعي فارسي، حتي در روزگاراني كه حكومت در دست كساني به جز شيعيان بود، از ذكر مصيبت‌هاي اهل بيت در اشعار خويش دريغ نكردند؛ از كسائي‌مروزي و قوامي رازي تا ديگران....؛ در بخشي از اين اثر نوشته‌اي از سيدعلي موسوي‌گرمارودي درج شده كه در آن مي‌خوانيم: «بزرگترين لطمه‌اي كه بر شعر و سوگ‌سروده‌هاي آل‌الله در طي قرون وارد آمده است. از سوي عده‌اي بوده كه بي‌آنكه خود از روحيه حماسي برخوردار باشند، درباره آل‌الله شعر سروده‌اند. محتشم اگر روحيه حماسي ندارد - كه ندارد- در سرودن سوگ‌نامه آل‌الله، با زبان و بياني چنان فخيم به سوگ نشسته است كه قصور او را از تصوير وجوه حماسي قيام كربلا، جبران مي‌كند.»

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن