تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى جبرئيل با وحى به نزدم مى‏آمد، نخستين چيزى كه به من القا مى‏كرد، بسم اللّه‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819165861




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهي به كتاب «ثارالله، خون حسين در رگ‌هاي اسلام»مقتل را به روايت يك عالم بخوانيد/ راز جاري شدن خون حسين (ع) در رگ‌هاي اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهي به كتاب «ثارالله، خون حسين در رگ‌هاي اسلام»مقتل را به روايت يك عالم بخوانيد/ راز جاري شدن خون حسين (ع) در رگ‌هاي اسلام
كتاب «ثارالله، خون حسين در رگ‌هاي اسلام» علاوه بر شخصيت شناسي امام حسين(ع)، مقتل‌نگاري، گزيده‌هايي از مقتل امام حسين (ع) و ياران او، رثا و سوگواري، همراه با تحقيقي درباره اربعين حسيني است.


به گزارش خبرنگار كتاب و ادبيات خبرگزاري فارس، كتاب «ثارالله، خون حسين در رگ‌هاي اسلام» نوشته مرحوم آيت‌الله حاج شيخ حسين عندليب همداني است.

در اين كتاب علاوه بر 4 فصل شخصيت شناسي امام حسين (ع)، مقتل‌نگاري، گزيده‌هايي از مقتل امام حسين (ع) و ياران او، رثا و سوگواري، تحقيقي درباره اربعين حسيني و دو سخنراني از آيت‌الله حاج شيخ حسين عندليب همداني نيز اشاره شده است.

روش ارائه مطالب اين كتاب به گونه‌اي است كه در آغاز هر درس ابتدا يك روايت، زيارت، شعر يا بخش‌هايي از مقاتل بيان مي‌شود.

از ويژگي‌هاي ديگر اين كتاب سير نگارش و نحوه فصل‌بندي مطالب آن است تا آنجا كه بر اساس سير زيارت عاشورا نويسنده پيش از آنكه به مصائب و مراثي سيدالشهدا و اصحابش بپردازند، با شخصيت شناسي آن بزرگوار، سيره و خصائص و ويژگي‌هايشان آغاز كرده است. نكته اي كه بسياري از مقتل نويسان از آن غفلت كرده‌اند.

استناد مولف بر آيات و احاديث و متون ديني و روايي معتبر، كتاب را بيش از پيش از آنكه فقط كتابي تاريخي و روايي معرفي كند، مد نظر مجامع علمي، انديشمندان و صاحب نظران قرار مي‌دهد. همچنين نقل نكته‌هاي دقيق و عميق علمي درباب حديث و تفسير و فقه و كلام و مقتل شناسي، مكان شناسي و جغرافياي كربلا و عاشورا، وقايع نگاري، برداشت‌هاي تحقيقي عالمانه و به دور از دريافت ‌و نظرهاي شخصي،‌ كتاب را در حد اثري قابل بحث و تدريس در كرسي حوزه و دانشگاه بالا برده است.

از همين رو است كه آيت الله استادي اين كتاب را يكي از آثار مهم درباره عاشورا مي‌داند.

در فصل اول كتاب از شخصيت امام حسين(ع) سخن رفته است

در فصل دوم گزارشي از كتاب‌هاي مقتل ارائه شده است.

فصل سوم، كه مفصلتر از ديگر فصل‌ها است، درباره قيام عاشورا و شهادت امام حسين(ع) و ياران اوست.

سرانجام در فصل چهارم به رثا و سوگواري پرداخته شده است.

پاره‌اي از مطالب كتاب عبارتند از:

معني جمله«كل يوم عاشورا و كل ارضٍ كربلاء» ، جامعيت امام و جمع همه ارزشها در وجود او، امام و فتوحات خلفا، علت خوداري مسلم بن عقيل از ترور ابن زياد، شهداي كوفه، بي اساس بودن اين مطلب كه شُرَيح فتوا به قتل امام حسين(ع) داده بود، بي اساس بودن اين مطلب كه امام حسين احرام حج را به عمره مفرده تبديل كرد و اثبات اينكه امام ، محرم به احرام عمره مفرده بود و اساساٌ محرم به احرام حج نشده بود، نادرست بودن اين سخن كه اهل بيت امام حسين (ع) را ، غير از امام سجاد(ع)، بر شتران بدون محمل سوار كردند، محل دفن سر امام و ……

اين كتاب ويژگي‌ها منحصر به فردي دارد كه مي‌توان آنها را به شرح زير شمرد.

1- بهره گيري از نكات تفسيري به اين معنا كه در بخشي از كتاب با استناد به روايات و تفسير و تاويل آيات، نكات تفسيري را بيان مي‌كند.

2- برداشت‌هاي ادبي كه مولف در كتاب تشبيه‌هاي كلامي در سخنان امام را آورده و خواننده را به تامل در سخنان آن حضرت وا داشته است

3- رجال و صحابه شناسي كه نويسنده در اين كتاب بهره فراواني از اين علم برده و به معرفي نقش آفرينان كربلا و عاشوار پرداخته است.

4- آشنايي با جامعه شناسي عرب و آداب و رسوم كه باعث شده مولف با توجه به ساختار جامعه آن روز مسلمانان به تحليل وقايع و تشريح آنها بپردازد.

5- برداشت‌ها و مطالب اخلاقي اعتقادي كه نويسنده در جاي جاي مقتل سعي بر آن دارد تا به تبليغ و نشر معارف بپردازد و در حين نقل ماجرا با جمله‌هاي كوتاه تذكر دهد و موعظه كند.

6- مكان شناسي و جغرافياي كربلا كه بحث‌هاي علمي و دقيق نويسنده از مكان‌هاي مختلف در مسير كربلا و شرح و توصيف آنها تعجب خواننده را بر مي‌انگيزد

7- برداشت‌هاي عالمانه از واقعه كربلا كه اين برداشت‌ها از آسيب نظرها و گمان‌هاي بي پشتوانه دور است و با استناد به روايات و نقل‌هاي معتبر و با استدلال به بيان نكاتي پرداخته است.

8- وقايع نگاري حوادث پيراون عاشورا كه نويسنده بحث‌هايي در باره شخصيت آن حضرت و اصحاب بزرگوارش بيان داشته است.

9- استفاده از نكات آماري كه مثلا در هر حمله چه تعداد به شهادت رسيدند و مدت اقامت در هر منزل چه ميزان بود و اطلاعات ضروري و مهم از اين دست كه نويسنده كتاب را آنها غني تر كرده‌است.

كتاب «ثارالله، خون حسين در رگ‌هاي اسلام» داراي 519 صفحه است كه در كتاب‌نامه آن، نام 360 كتاب به عنوان منبع آمده است.

كتاب «ثارالله، خون حسين در رگ‌هاي اسلام» با همكاري معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي و مركز مطالعات راهبردي خيمه تهيه شده است.

شما مي‌توانيد اين كتاب را با قيمت 9500 تومان و بدون پرداخت هزينه‌ي پستي پس از تماس با مركز پخش خيزش نو به شماره تلفن 66977580 در هر كجاي كشور بدون هزينه ارسال و پست دريافت كنيد.

انتهاي پيام/و

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن