تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819189219
سينمايي در حوالي اتوبان
واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: سينمايي در حوالي اتوبان
قصههاي جنوب شهري چه در قالب رمان و ادبيات و چه دنياي تصوير و سينما واجد عناصر و مولفههاي جذابي است كه همواره مورد توجه طيفهاي مختلفي از مخاطب ايراني قرار گرفته است؛ چه مخاطب عام و مردم كوچه و بازار كه با اين جنس از قصهها و شخصيتهايش احساس همذاتپنداري ميكنند و چه مخاطبان خاصي كه زيست ـ جهان روشنفكري خود را بويژه با شاخصههايي مثل عدالتطلبي و مبارزه هنري دو سويه رئاليستي اينگونه آثار منطبق ميبينند.
سينماي كيميايي به واسطه همين فضا و موقعيت هاي بصري مورد توجه مخاطبان خاص قرار گرفته است. سينمايي كه واجد قهرمان هاي زخم خورده و ديالوگ پردازي هاي زيبايي شناختي و سينمايي خاص خود بوده و قصه هاي خياباني را در اتمسفري اجتماعي روايت مي كند. دو اثر سياوش اسعدي كارگردان جوان، نشان از تاثيرپذيري او از سينماي اجتماعي ـ خياباني دارد كه بازنمايي دگرگونه اي از سينماي كيميايي است و البته خود نيز بر اين ويژگي صحه مي گذارد. اين تاثيرپذيري فارغ از اتمسفر دراماتيك و قهرمان هاي قصه بيش از هر چيز در ديالوگ نويسي خود را نشان مي دهد؛ ديالوگ هايي كه اگرچه برخلاف نگاه رئاليستي فيلمساز به قصه واقعگرايانه نيست و به ديالوگ هاي سينمايي تبديل مي شود.
اسعدي در اين باره مي گويد: «من با كيميايي عاشق سينما شدم. بارها هم گفته ام درواقع كيميايي عضوي از خانواده ماست تا يك فيلمساز. در اصل سليقه ام به دنياي كيميايي نزديك تر است. بنابراين ناخواسته كارهايم شباهت هايي به سينماي كيميايي پيدا مي كند.» او درباره تاثيرپذيري از سينماي كيميايي در ديالوگ نويسي نيز اعتراف مي كند: «معتقدم ديالوگ بايد سينما شود تا به ماندگاري برسد. من اين سينما شدن ديالوگ را دوست دارم و كيميايي به بهترين شكل اين كار را انجام مي دهد. درواقع مسعود كيميايي پايه گذار ديالوگ نويسي درباره طبقه اي است كه آن را خوب مي شناسد.»
با اين حال يك ويژگي خاص و مشخصي را مي توان در فيلمسازي سياوس اسعدي يافت كه او را از كيميايي متمايز كرده و هويت مي بخشد. اگر سينماي كيميايي را سينماي مردانه بدانيم با همان مولفه هاي قصه هاي خياباني و قهرمان هاي زخم خورده و مفاهيمي مثل عدالت، رفاقت و... همين جهان سينمايي در آثار اسعدي دست كم در همين دو فيلم حوالي اتوبان و جيب بر خيابان جنوبي با محوريت قهرمان زن است. زنان زخم خورده اي كه اگرچه با مردان زخمي قصه هاي كيميايي، وجه اشتراكات زيادي در جامعه شناختي اين موقعيت دارند، اما بخشي از اين آسيب شناسي ناشي از سيطره و سلطه ساختار مردسالارانه اي است كه به نوعي در عين امتداد سينماي كيميايي مي تواند نقدي هم بر روايت هاي او از بازنمايي قهرمان هاي زخم خورده و به طور كلي جهان سينمايي فيلمساز باشد.
سياوش اسعدي كار خود را از انجمن سينماي جوان آغاز كرد. اولين فيلم كوتاهش را در سال 73 با عنوان «زماني ديگر بايد» ساخت. از آن پس به صورت جدي و مستقل شروع به فيلمسازي كوتاه كرد. در مجموع 17 فيلم كوتاه ساخته است كه از اين ميان 10 فيلم نيمه بلند است. آخرين فيلم داستاني سياوش اسعدي، آشفتگي نام داشت با زمان 33 دقيقه در سال 88 با بازي نيما رئيسي و نگار فروزنده و نام برخي فيلم هاي كوتاه سياوش اسعدي؛ فرداي ديروز، جردن جنوبي، پرسه، سقف و شب ساقي نواي عاشقانه است. او خود را محصول آخرين دوره سينماي هشت ميلي متري مي داند كه اگرچه دستيار كارگرداني را تجربه نكرده، اما در خانواده اي سينما دوست متولد شده و ازدواج او با دختر مهدي هاشمي نيز پيوند او را با سينما و تجربه عملي آن بيشتر كرده است.
فارغ از ساختار محتوايي سينماي اسعدي كه از آن سخن گفتيم، ساختار روايي و بصري آثار او نيز واجد ظرفيت ها و ظرافت هاي شناسنامه داري است. نوع قاب بندي و زاويه دوربين بويژه نورپردازي و شمايل بصري آن از امتيازات خاص سينماي اوست كه در همان نخستين تجربه فيلم بلندش در حوالي اتوبان نشان از دغدغه فيلمساز نسبت به زيبايي شناسي بصري و چگونگي فرم قصه اش دارد. اگرچه اسعدي در جيب بر خيابان جنوبي از حيث اجرا و كارگرداني و روايت قصه نسبت به فيلم اولش گام هايي رو به جلو برداشته و اثر شسته رفته و منسجم تري از اولين كارش ارائه داده است، اما حوالي اتوبان به عنوان نخستين تجربه فيلمسازي بلند او نيز شايستگي هاي زيادي داشته و فراتر از يك فيلم اولي بود. اگر همه امتيازات آن فيلم را بويژه ديالوگ نويسي سعيد نعمت الله كه او نيز نخستين حضور سينمايي اش را در آن زمان تجربه مي كرد، كنار بگذاريم بازي درخشان گلچهره سجاديه در اين فيلم در حافظه تاريخي سينما و مخاطب ايراني ثبت شد. فضاهاي سايه روشن و خيابان هاي خيس و باران خورده و نگاه زيبايي شناسانه فيلمساز به لوكيشن و بازنمايي تصوير ازجمله امتيازات سينماي سياوش اسعدي است كه در هر دو اثرش مي بينيد.
واقعيت اين است كه حوالي اتوبان و جيب بر خيابان جنوبي نشان از ورود يك روايت تازه از سينماي اجتماعي ايران دارد كه در آن وجوه سياه و زخم خورده شهر را همراه آدم هايي خرد شده در زير اين چرخه معيوب روايت مي كند. سينمايي تاثيرگذار كه مي تواند با رويكرد خاص خود، خلأ هاي پر نشده سينماي اجتماعي ايران را پر كند و چه بسا بتوان آن را بازسازي و بازنمايي مدرن سينماي كيميايي دانست كه تناسب تاريخي بيشتري با مقتضيات اجتماعي زمانه دارد. با اين كه جيب بر خيابان جنوبي، اقتباسي از فيلم ساموئل فولر به همين نام است، اما روايتي ايراني از اين قصه است و با فضا و بافت جامعه ايراني بخوبي آميخته شده و قصه اي ايراني با قهرمان هاي زخم خورده و آشنا را در مقابل ديد تماشاگران قرار مي دهد. سينماي خياباني ـ اجتماعي ما داراي ظرفيت هاي دراماتيكي بالايي است كه محتاج نگاه و روايتي تازه تر و متفاوت تر است كه هم قابليت هاي زيادي در جذب مخاطب ايراني كه هميشه به اين فضاهاي سينمايي علاقه داشته، دارد و هم مي تواند به رونق اين ژانر در سينماي ايران كمك كند.
سيدرضا صائمي / جام جم
سه شنبه 3 دي 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
رئيس سازمان سينمايي در مراسم رونمايي از طرح معماري «خانه هنر هريس»:حاشيه هاي سينما را رها كنيم
رئيس سازمان سينمايي در مراسم رونمايي از طرح معماري خانه هنر هريس حاشيه هاي سينما را رها كنيم رئيس سازمان سينمايي گفت بهتر است كه حاشيه هاي سينما و آزردگي ها را فراموش كنيم و به اصل و آينده سينما بپردازيم به گزارش خانه سينما جمعي از اهالي خانه سينما با مديريت پرويز پرستويي ساولين فيلم سينمايي عربستان چگونه ساخته شد؟
اولين فيلم سينمايي عربستان چگونه ساخته شد به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين فيلم هيفاء المنصور وجده Wadjda نام دارد كه اين عنوان از نام قهرمان فيلم گرفته شده و اولين فيلمي است كه كاملا در عربستان سعودي و با حضور بازيگران سعودي ساخته شده است المنصور 39 ساله تا 30 سالگي براي يك كمنماينده مردم تبريز در مجلس خبر داد3 برابر شدن اعتبارات اتوبان تبريز- ارمنستان
نماينده مردم تبريز در مجلس خبر داد3 برابر شدن اعتبارات اتوبان تبريز- ارمنستان نماينده مردم تبريز در مجلس از سه برابر شدن اعتبارات اتوبان تبريز- ارمنستان خبر داد به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز عليرضا منادي ظهر امروز در نشست مشترك خود و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اعضاي شوراي ااتوبان بازرگان -ايواوغلي با همكاري چينيها ساخته ميشود
اتوبان بازرگان -ايواوغلي با همكاري چينيها ساخته ميشود استاندار آذربايجان غربي از امضاي تفاهمنامه با هيات چيني براي ساخت اتوبان بازرگان - ايواوغلي خبر داد و گفت با نهايي شدن اين تفاهم نامه ساخت اتوبان آغاز خواهد شد به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا منطقه آذربگردهمايي مديران آموزشگاههاي سينمايي تهران در نشستي سه ساعته
گردهمايي مديران آموزشگاههاي سينمايي تهران در نشستي سه ساعته نخستين جلسه همانديشي دفتر مطالعات و توسعه دانش و مهارت هاي سينمايي با مديران آموزشگاههاي سينمايي تهران برگزار شد به گزارش خبرگزاري مهر اين جلسه با حضور اكثر مديران آموزشگاه هاي سينمايي از جمله امين تارخ مسعود كيميانشست هم انديشي آموزشگاههاي سينمايي تهران برگزار شد
نشست هم انديشي آموزشگاههاي سينمايي تهران برگزار شد در اين جلسه تاكيد شد كه چنانچه آموزشگاه ها مايل به برگزاري دورههاي دانشافزايي يا كارگاههايي با حضور استادان بينالمللي باشند دفتر مطالعات از آنها حمايت خواهد كرد نشست هم انديشي آموزشگاههاي سينمايي تهران برگزار شد نشست هم انديدر سازمان سينمايينشست همانديشي آموزشگاههاي سينمايي تهران برگزار شد
در سازمان سينمايينشست همانديشي آموزشگاههاي سينمايي تهران برگزار شد نخستين جلسه همانديشي دفتر مطالعات و توسعۀ دانش و مهارتهاي سينمايي با مديران آموزشگاههاي سينمايي تهران برگزار شد به گزارش خبرگزاري فارس اين جلسه با حضور اكثر مديران آموزشگاه هاي سينمايي از جمله امين تارخدر 300 هزار نسخهفيلم سينمايي «گلوگاه» وارد شبكه نمايش خانگي شد
در 300 هزار نسخهفيلم سينمايي گلوگاه وارد شبكه نمايش خانگي شد فيلم سينمايي گلوگاه به كارگرداني محمدابراهيم معيري در اولين تيراژ خود با انتشار 300 هزار نسخهاي به شبكه پخش خانگي رسيد به گزارش خبرنگار سينمايي فارس فيلم سينمايي گلوگاه آخرين ساخته محمدابراهيم معيري و به تهيهكجايزه دستاورد سينمايي پالم اسپرينگز به تام هنكس
جايزه دستاورد سينمايي پالم اسپرينگز به تام هنكس به گزارش ايسنا به نقل از اسكرين ديلي برگزاركنندگان بيستوپنجمين جشنواره فيلم پالم اسپرينگز اعلام كردند تام هنكس بازيگر فيلمهاي معروفي چون نجات سرجوخه رايان كه هماكنون فيلم كاپيتان فيليپس را روي پرده سينماها دارد جايزه ويژهآزادی مدیر سینمایی دولت دهم با ودیعه 60 میلیون تومانی
آزادی مدیر سینمایی دولت دهم با ودیعه 60 میلیون تومانی یک منبع آگاه از حضور مجدد یکی از مدیران سابق سازمان سینمایی دولت دهم در شعبه سوم دادسرای کارکنان خبر داد آفتاب این منبع آگاه روز دوشنبه به خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینکه پیش تر برای وی پرونده ای به اتهام دریافت رشوه تشکآزادي يك مدير سينمايي دولت دهم با وديعه 60 ميليون توماني
آزادي يك مدير سينمايي دولت دهم با وديعه 60 ميليون توماني يك منبع آگاه از حضور مجدد يكي از مديران سابق سازمان سينمايي دولت دهم در شعبه سوم دادسراي كاركنان خبر داد اين منبع آگاه روز دوشنبه به خبرنگار اجتماعي ايرنا با بيان اينكه پيش تر براي وي پرونده اي به اتهام دريافت رشوه تشكيل شرئيس سازمان سينمايي از سينما ايران بازديد كرد
رئيس سازمان سينمايي از سينما ايران بازديد كرد دكتر حجت الله ايوبي معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس سازمان سينمايي از مجموعه سينما ايران بازديد كرد به گزارش خبرگزاري برنا به نقل از روابط عمومي سازمان سينمايي مجموعه سينما ايران كه غروب شنبه 23 آذر دچار حريق شده بود ارحمتي در اكران خصوصي فيلم سينمايي نازنين+ عكس
رحمتي در اكران خصوصي فيلم سينمايي نازنين عكس اكران خصوصي فيلم سينمايي نازنين با حضور ورزشكاران و بازيگران كليد خورد به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران مهدي رحمتي در اكران خصوصي فيلم سينمايي نازنين شركت كرد انتهاي پيام سه شنبه 26 آذر 1392-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها