تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت مؤمن بهتر از عمل او، و نيت كافر بدتر از عمل اوست و هر كس مطابق نيت خود عمل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802954127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پس از سال‌ها سرانجام ماجراي وبا و سبزي‌كاري‌هاي آلوده مسئولان را به فكر انداخت/ سالم‌سازي آب در دستور كار


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پس از سال‌ها سرانجام ماجراي وبا و سبزي‌كاري‌هاي آلوده مسئولان را به فكر انداخت/ سالم‌سازي آب در دستور كار
بعد از سال‌ها بي‌توجهي به مزارع سبزي جنوب تهران كه با آب آلوده آبياري مي‌شود، شيوع بيماري وبا مسئولان را مجبور كرد براي سالم‌سازي آب فكري كنند. هم‌اكنون ۲۱۴ هكتار از زمين‌هاي جنوب استان تهران با آب آلوده آبياري مي‌شود.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس، طي مصوبه‌اي با مشاركت 15 دستگاه دولتي از آبياري مزارع، سبزي و صيفي با آب آلوده جلوگيري مي‌شود.

اين اقدام بعد از بروز بيماري وبا در كشور انجام مي‌شود كه سال گذشته قربانيان آن از 45 نفر فراتر رفت. بيماري وبا چند سالي است كه جان هموطنان را در گوشه و كنار كشور مي‌گيرد.

متخصصان بهداشتي به آبياري مزارع صيفي با آب آلوده و بكارگيري كارگران افغاني كه معمولاً موارد بهداشتي را رعايت نمي‌كنند، بارها به عنوان عوامل ايجاد كننده بيماري تاكيد كرده‌اند.

* آبياري ۲۱۴ هكتار سبزي كاري جوب تهران با آب‌هاي آلوده

محمد موسوي رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان تهران مي‌گويد: 214 هكتار از سبزي‌كاري‌هاي جنوب تهران كه بيشتر در منطقه شهرري قرار دارد با آب‌هاي نامتعارف آبياري مي‌شود.

در سالهاي گذشته بارها موضوع آلوده‌بودن سبزي‌كاري‌هاي جنوب تهران توسط متخصصان بهداشتي هشدار داده شد اما تاكنون اقدام عملي براي مقابله با آن‌ و يا ارائه راهكار به كشاورزان انجام نشد.

در طرح طرح ساماندهي تأمين آب سالم براي كشاورزان قرار است مزرعه كشاورزاني كه به‌رغم داشتن حقآبه و آب سالم، با آب ناسالم آبياري مي‌كنند با بولدوزر و لودر نابود شود.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان تهران مي‌گويد: 20 حلقه چاه نيمه عميق براي تأمين آب كشاورزان منطقه حفر مي‌شود تا آب سالم در اختيار آنها قرار گيرد.

اگرچه اجراي طرح سالم‌سازي آب كشاورزان را بايد به فال نيك گرفت اما ايرادهايي در طرح وجود دارد، بسياري از كشاورزان مجبور به استفاده از آب نامتعارف هستند زيرا بخش‌هاي صنعتي در بالادست‌ها، آب را آلوده مي‌كنند و دولت قبل از اقدام براي نابودي مزارع كشاورزان بايد نگذارد صنايع بالادست پس‌آب صنعتي را به اين آب‌ها بريزند.

در اين مصوبه سازمان محيط زيست مسئول برچيدن آلودگي كارخانه‌هاي صنعتي شده است، اما فعلا زور اين مصوبه به بخش كشاورزي رسيده و قلع و قمع كردن مزارع را گنجانده است اما اهرم فشار محكمي براي اين كارخانه‌ها وجود ندارد.

از سوي ديگر اعتباري براي پرداخت خسارت به كشاورزاني كه مزارعشان در اين طرح از بين مي‌رود منظور كنند كه در غير اينصورت نه تنها آلودگي آبها برطرف نمي‌شود بلكه به از بين رفتن توليد نيز منجر خواهد شد.

اين طرح قرار است در كل كشور اجرا شود،اما فعلا در جنوب استان تهران 15 دستگاه دولتي شامل شركت آب منطقه‌اي تهران، اداره كل محيط زيست استان تهران، شبكه بهداشت و درمان، سازمان جهاد كشاورزي استان تهران، شهرداري‌ها، شركت آب و فاضلاب روستايي، شركت آب و فاضلاب شهري، استانداري تهران، فرمانداران شهرستان‌هاي ري، تهران و بهارستان اجرا مي‌‌شود.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان تهران مي‌گويد: يك درصد از 1.3 ميليون تن سبزي و صيفي كه در جنوب استان تهران توليد مي‌شود با آب نامتعارف آبياري مي‌شوند.

و يك آمار ديگر هم مي‌د هد، 67.9 هكتار از مزارع سبزي و صيفي تهران حقابه آب دارند اما با آب غير متعارف كه شما بخوا نيد آلوده آبياري مي‌كنند و 44 هكتار حقابه يا آب سالم ندارند.

خدا مي‌داند كه طي اين سالها چه ميزان از محصولات توليدي اين مزارع مردم را بيمار كرده و به آن دنيا فرستاده است، اما چرا آن زمان كه متخصصان و كارشناسان به عواقب اين آبهاي آلوده هشدار مي‌دادند كسي توجهي نكرد؟

انتهاي پيام/م

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن