تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804051353




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش مكتوب ... طرح مبارزه با توتياي دريايي در خارك نيازمند اعتبار


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش مكتوب ... طرح مبارزه با توتياي دريايي در خارك نيازمند اعتبار
بوشهر / واحد مركزي خبر / اجتماعي
گزارش مكتوب ... طرح مبارزه با توتياي دريايي در خارك نيازمند اعتبار

توتياي دريايي مدتي است بلاي جان مرجان هايي شده است كه يكي از كمياب ترين اكوسيستم هاي مرجاني دنيا را در اعماق خليج فارس بوجود آورده اند .
نزديك به پنج سال پيش خبر آمدن كشند قرمز و آسيب هاي آن به خليج‌ فارس رسانه‌ها و حتي كوچه و بازار را فرا گرفت و حالا پديده زيست محيطي افزايش جمعيت توتياهاي دريايي به اوج خود رسيده و نگراني ‌هايي را براي متخصصان اكولوژي و محيط زيست دريايي به وجود آورده است .
توتيا يا خارپشت دريايي يك جانور آبزي كوچك خاردار است كه در همه اقيانوس‌ هاي جهان يافت مي‌شود و تا كنون بيش از 900 گونه از آن شناسايي شده است .
توتياهاي دريايي بالغ، بسترنشين هستند و از مناطق جزر و مدي تا منطقه آبي با عمق 4 هزار تا 5 هزار متر و يا بيشتر با بستر سخت، مانند صخره ها و يا بستر نرم مانند شن يا گل حضور دارند.
در شرايط عادي خارپشت هاي دريايي بيشتر جلبك مي خورند ولي از بي مهرگاني مانند صدف سياه، اسفنج دريايي و ستاره شكننده نيز تغذيه مي كنند اما در سال هاي اخير بي توجهي صيادان به قانون منع صيد و صيد بي رويه ماهياني نظير طوطي ماهيان كه از توتياي دريايي تغذيه مي كنند، باعث شده تا جمعيت اين آبزي افزايش يابد و به بلاي جان مرجان هاي خليج فارس بويژه در اطراف جزيره خارك تبديل شود.
توتياي دريايي روي مرجان ها مي نشيند و با از بين بردن موجود تك سلولي درون مرجان، مانع انجام عمليات فتوسنتز و در نتيجه مرگ آن مي شود.
مرجان ها فقط مورد هجوم خارپشت هاي دريايي واقع نشده اند و كاهش منابع آبزي در خليج فارس موجب شده برخي از صيادان سودجو اقدام به انداختن گرگور و تور روي مرجان ها كنند تا آبزيان اطراف آنها را صيد كنند و هنگام بيرون كشيدن اين ادوات صيادي به مرجان ها آسيب جدي وارد مي شود .
از بين رفتن مرجان ها و صيد بي رويه آبزيان منطقه باعث برهم خوردن توازن اكوسيستم آبزيان دريايي شده و درصورت پيشرفت مي‌تواند تمام چرخه‌هاي زيست محيطي آبزيان درياها را تحت تاثير قرار دهد.
رئيس بخش محيط زيست دريايي اداره كل حفاظت محيط زيست استان بوشهر مي گويد: در سال هاي اخير به علل گوناگوني شاهد افزايش تعداد بسيار زيادي توتياي دريايي در مناطق مرجاني جزاير خارك و خارگو هستيم .
آقاي طلاب مي افزايد: اين جزاير و محيط پيراموني آنها كه جزو مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست قرار دارند با عناوين پناهگاه حيات وحش خارك و اثر طبيعي ملي جزيره خارگو معرفي شده اند و در آب هاي كم عمق اطراف هر 2 جزيره به علت شرايط مساعد دمايي، وجود پهنه هاي مرجاني قابل مشاهده و اساس تشكيل هر 2 جزيره است .
وي با بيان اينكه تغييرات عمده زيست محيطي در جزيره خارك از ابتداي ورود نفت و تاسيسات جانبي نفتي در جزيره خارك از دهه 30 هجري شمسي شروع شده است، اضافه مي كند: بروز آلودگي هاي نفتي، تردد انواع شناورها و سوپرتانكرهاي غول پيكر و همچنين افزايش جمعيت جزيره و آلودگي هاي انساني و صنعتي باعث بروز مشكلات عديده زيست محيطي در جزيره و آب هاي اطراف آن شده است .
اين مقام مسئول مي گويد : از طرفي، وجود زيستگاه مرجاني و وفور انواع جانوران دريايي و ماهيان در اطراف مرجان ها كه در تعامل وتعادل محيط زيست دريايي اين منطقه نقش مهمي دارند، باعث تمايل صيادان به هجوم و صيد با انواع ادوات صيادي اعم از مجاز و غير مجاز به محدوده مرجاني شده است .
وي مي افزايد: به نظر مي رسد كه عوامل مهمي در بروز پديده افزايش تعداد توتياي دريايي و تخريب زيستگاه مرجاني و به هم خوردن تعادل زيستي اين منطقه نقش دارند كه از آن جمله مي توان به افزايش آلاينده‌ها و گرماي زمين، اثر فعاليت هاي انساني بر جوامع دريايي، تغيير ناگهاني هوا و توفاني شدن درياها اشاره كرد كه باعث ايجاد بسترهاي علفي و جمعيت هاي ناخواسته توتيا مي‌شوند .
كارشناسان براين باورند مهمترين علت افزايش توتياي دريايي صيد بي رويه انواع ماهيان تغذيه كننده از اين گونه به دست صيادان منطقه است .
آقاي طلاب همچنين آلودگي نفتي به علت فرسوده بودن تاسيسات و لوله هاي انتقال نفت، وارد شدن پساب در شهرهاي ساحلي و ساخت و سازهاي بي رويه در اطراف سواحل را از ديگر چالش هاي محيط زيست خليج فارس عنوان مي كند .
رئيس بخش محيط زيست دريايي اداره كل حفاظت محيط زيست استان بوشهر مي گويد: بر اساس قانون ورود و توقف در محدوده مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست بدون كسب مجوز از سازمان ممنوع است ولي عملا به علت مجاورت اين منطقه با تاسيسات عظيم نفتي و صنعتي موجود در جزيره خارك كنترل اين موضوع دشوار است .
آقاي طلاب مي افزايد : كنترل نكردن مناسب شيلات استان براي جلوگيري از ورود صيادان و صيد ماهي در آب هاي مناطق مرجاني نيز به تخريب اين مناطق سرعت بخشيده است.
وي اضافه مي كند: اداره كل محيط زيست استان بوشهر هر چند با تلاش محيط بانان كم تعداد و تجهيزات ناكافي خود سعي در بهبود حفاظت از اين منطقه دارد ولي به نظر مي رسد كه بدون حمايت و كمك ديگر دستگاه هاي مربوط و جوامع محلي و صيادان مناطق مجاور، توفيق چنداني به دست نخواهد آورد.
آقاي طلاب مي گويد : كاهش صيد انواع آبزيان در زيستگاه هاي خليج فارس به علت تلاش صيادان بيش از ظرفيت اين منطقه و محدود بودن ظرفيت توليد طبيعي در مقابل جمعيت كشورهاي حاشيه نشين آن باعث هجوم صيادان به باقي مانده زيستگاه ها ازجمله آبهاي اطراف جزاير خارك و خارگو شده است .
رئيس بخش محيط زيست دريايي اداره كل حفاظت محيط زيست استان مي گويد: جزيره خارك پناهگاه حيات وحش و جزيره خارگو اثر طبيعي است كه هرگونه صيد داخل و اطراف اين جزاير ممنوع است و صيادان بايد حداقل تا شعاع پنج مايلي و آبهاي با عمق كمتر از 20 متر از صيد در اطراف اين جزاير پرهيز كنند.
اين درحالي است كه برخي از صيادان بنادر گناوه، جزاير شمالي و جنوبي، ريگ و بوشهر در اين مناطق صيد مي كنند.
آقاي طلاب مي افزايد: هرچند اين اداره كل بارها اقدام به جمع آوري ادوات صيد و تشكيل پرونده براي صيادان متخلف كرده است اما متاسفانه به علت كثرت صيادان و كمبود نيرو، صيد بي رويه از اين مناطق همچنان ادامه دارد .
وي با تاكيد بر اينكه لازم است يگان حفاظت شيلات ، محيط زيست و درياباني بيش از پيش با ما همكاري كنند، اضافه مي كند: راه حل اصولي براي حل اين مشكل مشاركت خود صيادان براي حفظ اكوسيستم و صيدگاه هاست و بايد صيادان منطقه در حفظ اين ذخاير طبيعت با ما همكاري كنند و ما در اين زمينه آموزش هاي لازم را برگزار كرده ايم كه صيادان كمتر به اين موضوع توجه مي كنند .
اين مقام مسئول مي گويد: اين مناطق زيبا، در صورت وجود زيرساخت هاي لازم مي تواند ميزبان گردشگران طبيعت گردي و تورهاي غواصي باشد كه درآمد بسيار بيشتري از صيادي در اين مناطق به همراه خواهد داشت.
آقاي طلاب ادامه مي دهد : هرچند رشد بي رويه توتياي دريايي در سواحل جزيره خارك بر مشكلات موجود به عنوان تهديدي جدي در نابودي اكوسيستم مرجاني افزوده است اما نبايد در از بين بردن اين آبزي نيز واكنش سريع انجام داد .
آقاي طلاب مي گويد: دراين زمينه اداره كل حفاظت محيط زيست استان بوشهر طرح مطالعاتي به دانشگاه خليج فارس براي چگونگي حفظ مرجان ها و مقابله با توتياي دريايي ارائه داده و قراردادهاي لازم بسته شده اما هنوز اعتبار لازم براي اينكار تامين نشده است البته دانشگاه علوم پزشكي بوشهر و پژوهشكده ميگوي كشور ما را ياري مي دهند .
رئيس بخش محيط زيست دريايي اداره كل حفاظت محيط زيست استان بوشهر اضافه مي كند: در صورت آماده شدن طرح تا پايان سال و انجام راهكارهاي ارائه شده در اين طرح براي مبارزه با رشد بي رويه توتياي دريايي حدود پنج سال طول مي كشد تا اكوسيستم تعادل گذشته خود را باز يابد.
كارشناسان مي گويند: افزايش غيرطبيعي يك گونه در اكوسيستم و حذف گونه هاي ديگر مي تواند چرخه زندگي ساير گونه‌ها را تحت تاثير قرار دهد و به عنوان يك عامل خطر محسوب شود كه اكنون با افزايش توتياي دريايي اين اتفاق رخ داده است .
بي شك زنگ خطر براي نابودي اكوسيستم در خارك به صدا در آمده است و اين مهم لزوم توجه جدي تر مسئولان براي حفظ محيط زيست دريايي و تنوع آبزيان و همچنين اقدامات اساسي را در اين زمينه مي طلبد.
0002

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن