تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814278190




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اربعين؛ كمال عاشوراست


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اربعين؛ كمال عاشوراست
اربعين بازگشت قافله‌اي است به كربلا كه 40 روز سخت، دشوار و غمبار را پشت سر گذاشته است؛ قافله‌اي كه بايد در اوج شكستگي باشد، اما اينك سرفراز و پيروز بازمي‌گردد؛ شرنگ شكست را در كام عبيدالله و يزيد ريخته است. قدرت غاصبانه آنان را به باد انتقاد گرفته و پرده‌هاي دروغ، فريب و تزوير را پس زده است تا تماشاي حقيقت را ممكن سازد. اربعين تجسم رسوايي ستم است و پيروزي حق مظلوم.


«اربعين انتهاي جاده اسارت است و ابتداي اسارت ستم. اگر نگاهي از جنس حقيقت آن سوي اربعين را مي ديد 33 هزار زنجيري را مي ديد كه پيشاپيش آنان يزيد، عبيدالله و عمرسعد در سلسله و غل بودند.»

1. اربعين روز پايان حيرت، سردرگمي، بهت و ضلالت است. اربعين، روز باز كردن چشم هاست كه در زيارت اربعين مي خوانيم و «بذل مهجته فيك ليستقذ عبادك عن الجهاله و حيره الضلاله» حسين خونش را در راه تو بخشيد تا بندگان را از جهالت و سردرگمي گمراهانه رها كند.

2. اربعين، عدد كمال است؛ كمال تابستان، چله تابستان است و كمال زمستان، چله زمستان؛ چهل سالگي سن كمال است و نقطه بعثت و برانگيختگي پيامبران؛ اربعين روز رسيدن به كمال است. كمال عاشورا، اربعين است؛ كمال همه رفتن ها، كمال همه تكاپوها و تلاش ها. كربلا در اربعين آينه به قله رسيدگاني است كه 40 منزل تا مقصد را يك نفس و هم نفس مي پيمايند و در اين راه رخوت، سكون و عقبگرد نمي شناسند.

3. در زيارت نامه اربعين مي خوانيم: و قد توازر عليه من غرته الدنيا و باع خظه بار ذل الادني و شري آخرته بالثمن الاوكس و تغطرس و تردي في هواه و اسخطك و اسخط نبيك و اطاع من عبادك اهل الشقاق و النفاق و حمله الاوزار المستوجبين النار فجاهدهم فيك صابرا محتسبا حتي سفك في طاعتك دمه

در آن روز، تاريك دلاني مقابل حسين ايستادند كه فريب خوردگان دنيا بودند و به فروترين و بي ارج ترين بها خود را فروخته و آخرت خويش را از سر غرور و حماقت به اندك قيمتي به حراج و تاراج سپرده بودند. فريب خوردگاني كه واژگون در چاه هوس ها افتاده و خشم حسين(ع) و پيامبر(ص) را برانگيخته و به پيروي از بي آبرويان و دورويان، جهنم را بر دوش گرفتند و خون حسين(ع) را كه صبورانه و عاشقانه مجاهدت مي كرد، ريختند و حرمت حرمش را نامردمانه شكستند. لعنت وبال آميز و سنگين بر آنان باد.

اربعين، روز برائت و بيزاري از اين خصلت هاست. روز نفرت و بيزاري از هواپرستي، خودپرستي و دنياپرستي است. اربعين روز ديدن ناكامي دنيازدگان است؛ روز فهم قيمت انسان. اربعين درك حظي است كه بايد از آخرت ببريم و اين درك و حظ، بي خط كشيدن بر دنياي فريبناك ممكن نيست.

4. بازگشت به كربلا، نوعي تجديد عهد با شهداست. تكريم و تجليل شهيد و راه شهيد است. زيارت شهيد، مرور و ذكر راه شهيد است.

5. در عاشورا، خداوند ميراث همه انبيا را به حسين(ع) بخشيد. (و عطيته مواريث الانبيا) روز اربعين روز بخشيدن اين ميراث به تاريخ است. عاشورا نمايشگاه بخشش خدا به حسين و اربعين نمايشگاه بخشش حسين(ع) به انسان و تاريخ است.

6. سلام، پل پيوند با كسي كه بر او سلام مي دهيم. روز اربعين روز سلام و پيوند با شهيدان و با آرمان شهيدان كربلاست و اين سلام، سلام به فداكاري، ايمان، ايثار، خلوص، آزادگي، عزت، امر به معروف و نهي از منكر است.

اربعين روز سلام به صحابه حسين(ع) است. سلام به جان هاي صيقل خورده است و اين سلام يعني سلام به معرفت، يقين، عبادت، رادي و آزادي و آزادگي. روز اربعين روز بيعت با خوبي و خوبان است. زيارت است و همراهي و همدلي و همردايي.

اربعين پايان هجران و آغاز وصال است.

روز، روز چشم به حسين(ع) و راه او گشودن است و رهنمود راه او بودن، هر چند اين راه با زخم و درد و طعن و تازيانه و تحقير و تلخي طي شود.

اربعين هميشه «راهرو» ماندن است.

دكتر محمدرضا سنگري / پژوهشگر و مدرس دانشگاه

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن