تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819191121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روابط ايران و افغانستان وارد دوره جديد مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: روابط ايران و افغانستان وارد دوره جديد مي شود
روزنامه آسيا تايمز در گزارشي ،چگونگي روابط ايران و افغانستان در سال 2014 و پس از خروج نيروهاي امريكايي از اين كشور را مورد برررسي قرار داده است.
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ در اين گزارش كه به قلم الن لياپسون رئيس مركز و انديشكده استيمسون امريكا نوشته شده آمده است: روابط بين ايران و افغانستان از زمان انقلاب 1979 دستخوش تغيير شده است.چگونه ممكن است از خروج نيروهاي ايالات متحده در سال2014 بر فرصت ها يا چالش هايي كه كشورهاي همسايه افغانستان با آن مواجهند چه تاثيري ممكن است بگذارد؟

وقتي كه نيروهاي بين المللي در سال 2014افغانستان را ترك كنند تمام همسايگان اين كشور تحت تاثير قرار خواهند گرفت. ايالات متحده مذاكره با دولت افغانستان براي امضاي پيمان راهبردي را به اتمام رسانده است ، اين معاهده اجازه مي دهد كه تعداد كمي از نيروهاي نظامي ( 5000 تا 15000 ) در اين كشور باقي بماند. ماموريت آنها ارائه "آموزش و حمايت هاي ديگر" خواهد بود اما نقش "رزمي" برعهده نخواهند داشت.

حامد كرزي، رئيس جمهور افغانستان ،اعضاي لويي جرگه ( مجلس بزرگان ) را گرد هم آورد تا اين توافقنامه را مورد بحث قرار دهند . با وجود تصويب جرگه ، حامد كرزي اعلام كرده است كه او ترجيح مي دهد جانشينش ، بعد از انتخابات بهار 2014 ، اين توافقنامه را امضا كند. او در مورد شرايط و قيود توافقنامه نيز اعتراضاتي داشت.

با اين حال، دولت اوباما از دولت افغانستان خواست در اسرع وقت توافقنامه را نهايي كند، تا امكان خروج منظم از تجهيزات و نيروها فراهم شود. مقامات عالي رتبه به كابل سفر كرده اند تا خواستار تسريع در امر شوند، اما در طول سفرماه دسامبر چاك هيگل وزير دفاع امريكا به كابل ، او با رييس جمهور كرزاي ديدارنكرد و گفت: هيچ چيز بيشتري براي گفتن در مورد توافق وجود ندارد.

اگر نيروهاي آمريكايي پس از سال 2014 باقي بمانند ، به ويژه ايران اين مسئله را تهديدي براي امنيت خود خواهد ديد. " حسن روحاني رئيس جمهور ايران در ماه سپتامبر گفت " ما آنها [ نيروهاي خارجي ] را مخل صلح و امنيت منطقه اي مي دانيم". مرضيه افخم ، سخنگوي وزارت خارجه ايران هم در ماه دسامبر هشدار داد ايران " امضا وتصويب اين پيمان را براي مصلحت و منافع دراز مدت افغانستان مفيد نمي داند "

با اين حال ،دولت ايران، همچنين نشان داد كه تصويب توافق نامه اي بين ايالات متحده و افغانستان ، موضوع داخلي افغانستان است ،اين موضع نشان مي دهد كه ايران ممكن است ازتوافقي كه اجازه مي دهد تعداد كمي از نيروهاي آمريكايي در اين كشور باقي بماند استقبال مي كند.

ايران مايل است نقش فعالتري در امنيت افغانستان ، به ويژه در غرب افغانستان در امتداد مرزهاي مشترك دو كشور، و در مناطقي كه اقليت هزاره زندگي مي كند، ايفا كند. هزاره ها ، مانند ايرانيان ، شيعه هستند اما آنها از لحاظ قومي فارس نيستند. در دسامبر سال 2013، ايران و افغانستان يك توافق امنيتي جديد براي پيشبرد همكاري هاي امنيتي امضا كردند.

روابط بين دولت سني افغانستان و حكومت ديني شيعه ايران چيست؟ در چه مسائل آنها باهم همكاري مي كنند ؟ در چه مسائلي با هم اختلاف دارند ؟

ايران و افغانستان روابط پيچيده اي دارند. ايران در سرنگوني دولت طالبان در سال 2001 و حمايت از ائتلاف شمال نيروهاي افغان - كه در دولت حامد كرزي برجسته هستند- كمك حال بود. ايران همچنين يك اهدا كننده كمك هاي بزرگ و شريك تجاري براي افغانستان محسوب مي شود .

مبادلات تجاري دو جانبه بين دو كشور بيش از 2 ميليارد دلار در سال برآورد شده و در حال افزايش است . اكثريت قريب به اتفاق اين حجم مبادلات تجاري را صادرات ايران ، به ويژه منابع انرژي ، به افغانستان تشكيل مي دهد. تا ژوئيه 2013، حدود 500 شركت ايراني در افغانستان فعال بودند.

تهران و كابل انتظار دارند وقتي بندر چابهار ايران به طور كامل فعال شود حجم مبادلات تجاري دو جانبه بازهم افزايش يابد. اين بندر، كه در ماه جولاي افتتاح شد ، به عنوان مجرايي براي افغانستان محصور در خشكي جهت تجارت با هند و كشورهاي ديگر، در نظر گرفته شده است.

اما ايران از دولت كرزي بخاطر وابستگي به نيروهاي نظامي غرب ( به ويژه آمريكا ) انتقاد كرده است.

همچنين دو كشور اختلافات خاصي ، به ويژه بر سر آب ، تجارت غير قانوني مواد مخدر ، و پناهندگان دارند. به احتمال زياد هنگامي كه ساخت سد هاي بزرگ برق آبي در افغانستان به پايان برسد، جريان آب به ايران كاهش خواهد يافت، و تقسيم آب در حال تبديل شدن به يك مسئله حاد اصطكاك بين دو كشور است.

در مورد مسئله قاچاق مواد مخدر ، تهران ٰ، كابل و واشنگتن را بخاطر عدم جلوگيري از توليد ترياك در افغانستان مقصر مي داند . ايران مي گويد از زمان انقلاب اسلامي سال 1979(1357 )، بيش از 3700تن از نيروهاي امنيتي را در راه مبارزه با قاچاقچيان مواد مخدر، از دست داده است . تهران تخمين مي زند كه حدود 1 ميليارد دلار در سال براي مبارزه با مواد مخدر هزينه مي كند.

حضور و مشاركت ايران در غرب افغانستان ، به ويژه در استان هرات بسيار قوي است. تهران در زيرساخت هاي حمل و نقل، آموزش و پرورش، نهادهاي فرهنگي و مبادلات بورس افغانستان سرمايه گذاري كرده است ، ايران يك منبع مهم مواد غذايي و كالاهاي توليدي(صنعتي) نيز دارد. ايران در كنفرانس هاي كمك هاي بين المللي كه براي كمك به افغانستان برگزار شده نزديك به يك ميليارد دلار كمك را متعهد شده است ، و در دهه اول پس از سقوط طالبان ،حدود 12 ٪ از كل كمك هاي انجام شده براي بازسازي و توسعه افغانستان از طرف ايران بود. ديگر كمك كننده اصلي افغانستان ايالات متحده آمريكا ، كشورهاي اروپايي و ژاپن هستند. عربستان سعودي و پاكستان نيز به گروه هاي مختلف افغان كمك هاي مالي ارسال مي كنند، اما آنها در مورد كمك و حمايت مالي كمتر شفاف عمل مي كنند.

پس از خروج امريكا از افغانستان حضور ايران در افغانستان چقدر خواهد بود؟

ايالات متحده و ايران در واقع چند هدف مشترك دارند كه عبارتند از:

جلوگيري از بازگشت افغانستان به جنگ داخلي تمام عيار

جلوگيري از بازگشت طالبان به عنوان نيروي سياسي غالب

ريشه كني ورود مواد مخدر افغانستان به بازار هاي بين المللي

حمايت از افغانستان در مسير ثبات سياسي و اقتصادي

با اين حال ، تا وقتي كه مسئله نيروهاي آمريكايي در افغانستان پس از سال 2014 حل و فصل نشود ، ايران تمايلي به همكاري با ايالات متحده نخواهد داشت. اما اگر روابط ايران و آمريكا در نتيجه مذاكرات هسته اي بهبود يابد، ممكن است همكاري در مورد افغانستان كمتر حساس بشود. حوزه هاي اميد بخش براي همكاري شامل امنيت مرزي، بازسازي اقتصادي و جلوگيري از بازگشت طالبان به موقعيت سياسي غالب است.

وضعيت بيش ازيك ميليون پناهنده افغان در ايران چگونه است؟

مسئله پناهندگان افغان در ايران يك عامل تنش بالقوه در روابط ايران و افغانستان است، اگرچه بسياري از آنها چندين دهه در ايران زندگي كرده اند و در حال حاضر در اقتصاد در بسياري از سطوح اقتصادي وارد شده اند . با توجه به بررسي سال 2008 سازمان ملل متحد كارگران افغان حدود 500 ميليون دلار در سال پول به كشورشان مي فرستادند كه معادل 6 ٪ از توليد ناخالص داخلي افغانستان در آن زمان بود . هنگامي كه مشكلات اقتصادي افزايش مي يابد ، ايران به منظور تشويق ، و يا حتي وادار كردن، پناهندگان براي بازگشت به خانه، با فشارهايي مواجه مي شود.

در انتهاي اين مقاله آمده است :‌ نگاه جامعه بين المللي در مورد استقبال ايران از پناهندگان تا حد زيادي مثبت است . در ژوئن 2012، ايران ، دوره ثبت نام "تنظيم طرح جامع" خود را ، كه به برخي از افغان ها اجازه قانوني كردن وضعيت مهاجرت خود را مي داد به پايان رساند. با توجه آمار ديده بان حقوق بشر ، فقط وضعيت پناهندگي 800هزار نفراز3 ميليون افغان در ايران به رسميت شناخته شده اند .

انتهاي پيام /

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن