تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804019336




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهي به برخي‌ سنت‌هاي شب يلدا در نقاط مختلف ايران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: نگاهي به برخي‌ سنت‌هاي شب يلدا در نقاط مختلف ايران
كرماني‌ها در شب يلدا علاوه بر مراسمي كه در ساير نقاط ايران برگزار مي‌شود، رسم جالب و متفاوتي دارند. كرماني‌ها در طول شب يلدا تا سحرگاه به انتظار قارون افسانه‌اي مي‌نشينند. قارون در افسانه‌ها پيرمرد متمولي است كه ثروتش قابل شمارش نيست.


به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در بسياري از نقاط ايران در شب يلدا همچون ديگر مراسم ملي و مذهبي براي نو عروس‌ها هديه مي‌فرستند، اما اين سنت در ميان شمالي‌ها، آذربايجاني‌ها و قزويني‌ها بسيار پررنگ‌تر است. اين هدايا بيشتر در خونچه‌هايي تزئين‌شده به خانه تازه عروس فرستاده مي‌شود.

آذربايجاني ها

آذربايجاني‌ها در ميان هداياي خود حتما هندوانه‌اي تزئين‌شده با شال قرمزي به دورش مي‌گذارند، در حالي كه مردم خطه شمال رسم دارند يك ماهي سفيد بزرگ با تزئين سبزيجات را همراه هدايا بفرستند. چرا كه معتقدند باعث خير و بركت و فراواني روزي زوج جديد و همچنين سلامت و باروري نوعروس مي‌شود.

خونچه چاه قزويني

قزويني‌ها به اين هديه «خونچه چله» مي‌گويند و آن را از سوي داماد به عنوان هديه زمستاني براي عروس مي‌فرستند. قزويني‌ها با خونچه چله عروس، پارچه، جواهر، كله قند و هفت نوع ميوه مي‌فرستند.

شب چراغاني خراساني‌ها

جالب است بدانيد در خراسان از گذشته‌هاي دور تاكنون هرگز به اين جشن ، جشن يلدا گفته نمي‌شود، بلكه خراساني‌ها همواره اين جشن را به نام‌هاي «شبچله» يا «چله‌نشيني» مي‌خوانند. مهم‌ترين مراسم خراساني‌ها در شبچله، «شب چراغ» يا «شب چراغاني» است. اين است كه در گذشته ديدو بازديد زياد بود. مردم در نبود برق براي رفتن به خانه اقوام فانوس به دست مي‌گرفتند و همه جا از زيادي چراغ ها ، روشن مي شد و در واقع به سبب تردد زياد مردم چراغ ‌به‌دست در شب يلدا، به شب‌ چراغ معروف شده است.

فال‌ سوزن همداني‌ها

همداني‌ها در شب يلدا فالي به نام «فال سوزن» مي‌گيرند همه دور تا دور اتاق مي‌نشينند و پيرزني به طور پياپي شعر مي‌خواند. در كنار پيرزن، دختر بچه‌اي پارچه‌اي قيچي نخورده و آب نخورده به دست مي‌گيرد و با هر بار شعرخواني به‌آن سوزني مي‌زند. مهمانان بر اساس ترتيب نشستن هر شعر را فال خود مي‌گيرند و تعبير مي‌كنند.

طبق خوراكي براي نوعروسان

در گيلان رسم است در شب يلدا خوردني‌اي به نام «آوكونوس» را در كنار ديگر خوراكي‌هاي اين شب بگذارند. مراحل تهيه آوكونوس از اوايل فصل پاييز در خانه هر گيلاني آغاز مي‌شود. به اين ترتيب كه ازگيل خام را در خمره‌اي ريخته، رويش را پر از آب كرده و كمي نمك نيز به آن مي‌افزايند. سپس در خمره را محكم بسته و آن را در داخل اتاقي گرم قرار مي‌دهند. ازگيل‌هاي سفت و خام تا شب يلدا پخته، آبدار و خوشمزه مي‌شود. گيلاني‌ها معمولا آوكونوس را با گلپر و نمك مي‌خورند. خانواده‌هايي كه در همان سال پسرشان را داماد يا نامزد كرده‌اند، در طبقي كه براي خانواده نوعروس مي‌فرستند، آوكونوس را نيز مي‌گذارند.

شب انتظار قارون

كرماني‌ها در شب يلدا علاوه بر مراسمي كه در ساير نقاط ايران برگزار مي‌شود، رسم جالب و متفاوتي دارند. كرماني‌ها در طول شب يلدا تا سحرگاه به انتظار قارون افسانه‌اي مي‌نشينند. قارون در افسانه‌ها پيرمرد متمولي است كه ثروتش قابل شمارش نيست. در افسانه‌هاي محلي كرمان اين گونه گفته شده كه قارون در شب يلدا در لباس مبدل هيزم شكن به خانواده‌هاي فقير سر زده و به آنها تكه‌هاي چوب هديه مي‌دهد. در اين افسانه‌ها تكه‌هاي چوب با طلوع خورشيد به طلا تبديل شده و سبب ثروت و بركت خانواده‌هاي فقير مي‌شود.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن