تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806370758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شب یلدا فرصتی برای بازآفرینی دور هم نشینی‌ها و صله ارحام


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
شب یلدا فرصتی برای بازآفرینی دور هم نشینی‌ها و صله ارحام

شب یلدا فرصتی برای بازآفرینی دور هم نشینی‌ها و صله ارحام
شب یلدا، بلند ترین شب سال فرصتی برای دورهم نشینی، صله ارحام و زدودن کینه های احتمالی است.
به گزارش نامه‌نیوز، زمین در اول دی ماه (21 دسامبر) هر سال به نقطه انقلاب زمستانی خود می رسد، نقطه ای که در آن نیمکره شمالی دارای کوتاه ترین روز و بلندترین شب سال بوده و بر عکس در نیمکره جنوبی بلندترین روز سال اتفاق می افتد.

اما باید توجه داشت در این شب همه ناظران نیم کره شمالی دارای طول شب یکسان نیستند، در استوا طول شب و روز برابر و هر یک مساوی با 12 ساعت است و هرچه به طرف قطب می رویم طول شب افزایش می یابد.

به مناسبت این روز مردمان ایران زمین که سرشار از اقوام و سنن متنوع هستند، هر یک آداب و رسومی دارند و نقطه اشتراک همه آنها همانند دیگر جشن های ایرانی، جشن خانوادگی است.

در شب یلدا اکثر خانواده های ایرانی در کنار خانواده و اقوام با آداب و سنن متناسب با مناطق خود به شادی پرداخته و سفره های خوراکی ویژه این شب را پهن می کنند.

خوراکی هایی را که شب یلدا بعد از صرف غذا می خورند در بیشتر نواحی ایران زمین ˈ شب چَره ˈ می نامند و معمولا چند نوع از میوه های تر و خشک و انواع شیرینی های سنتی و غیر سنتی نیز در آن دیده می شود.

شور و علاقه مردم برای خرید خوراکی های ویژه شب یلدا هم از دیگر روزهای معمول بیشتر است و اغلب در روز های پایانی آذر ماه، در بازار و فروشگاه های میوه و خشکبار می توان انبوهی از خوردنی های رنگین را مشاهده کرد.

خریدهای شب چله تا پاسی از شب در بازار ادامه دارد و در آخرین لحظه های شب کسانی را می بینیم که از سر کار برگشته و میوه شب یلدا از قبیل هندوانه، انار و پرتقال، چغندر و خشکبار را خرید می کنند.

در بین میوه های شب یلدا هندوانه جایگاه ویژه ای دارد و اگر وضعیت اقتصادی خانواده ها اجازه دهد حتما آن را برای این شب تهیه خواهند کرد زیرا بسیاری بر این باورند که اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورند در سراسر چله بزرگ و کوچک یعنی سراسر زمستان سرما بر آن ها چیره نخواهد شد.

برخی از پژوهشگران بر این باورند که خوردن هندوانه و انار در این شب معنای رمزگونه ای در خود نهفته دارد و هندوانه و انار سرخ نمادی از گرمای مهر در شب سرد زمستان هستند.

شب چره یلدا همچنین شامل دانه هایی چون گندم و شاه دانه، برنجک و نخود بوداده (نخودچی) و آجیل شامل تخمه هندوانه، کدو، تخمه آفتابگردان ، بادام، پسته، فندق و گردو است.

در کنار آن از میوه های خشک همچون سنجد، کشمش، انجیر خشک، برگه زردآلو و توت خشک نیز استفاده می شود.

یکی دیگر از رسوم شب یلدا که در بیشتر خانواده های ایرانی متداول است، بردن هدایای ویژه شب چله برای نوعروسان و تازه دامادان است.

معمولا در خانواده هایی که به تازگی بین یک زوج جوان خطبه عقد خوانده شده اما هنوز زندگی مشترک را به صورت رسمی آغاز نکرده اند، در شب چله، مادر داماد به همراه مجموعه ای از خوراکی های ویژه این شب که با ذوق و سلیقه خاصی آراسته شده اند، هدایای دیگری همچون لباس، پارچه و طلا تهیه نموده و برای عروس می برند.

این عمل به صورت متقابل از سوی مادر عروس نیز صورت می گیرد که البته زمان آن در برخی مناطق یک شب بعد از شب چله و در بیشتر مناطق نخستین شب چله پس از آغاز زندگی مشترک زوج جوان در خانه بخت خواهد بود.

معمولا شب یلدا با گرد هم آمدن اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‎شود، آیین شب یلدا خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبه نمادین دارند.

البته در کل نگری زمین و زمان شب و روز یلدا هم همانند دیگر روزها و شب های سال است، اما به خاطر شب عطف بودن که بلندترین شب سال است برای انجام برخی آداب و سنن ملی و اجتماعی آن را انتخاب کرده اند.

بالاتر از همه این ها خداوند متعال انسان را اشرف مخلوقات خلق کرده است و این چنین شب ها و روزها بهانه ای است که علایق فطری و سرشت پاک آدم ها به همدیگر نزدیک و بیش از پیش رئوف و مهربان باشند.

به گزارش ایرنا، از کارهای خوب و ارزشمندی که به بهانه این شب می توان انجام داد صله ارحام، زدودن هر گونه کینه و کدورت از دل، عفو و بخشش، احترام و دلجویی از بزرگترها بخصوص پدر و مادر است.




1392/9/30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن